اغنيه بيكا بي

Karl Meinhardt

Jul 16, 2024, 3:43:32 AM (13 days ago) Jul 16
to wailodera

أمريكا شيكا بيكا فيلم مصري يدور أحداثه هو مجموعة من الشباب يتمنون الهجرة إلى أمريكا لاعتقادهم بأن بها فرصاً ذهبية للعمل والثراء السريع وتحقيق الأحلام التي عجزوا عن تحقيقها في مصر ولكنهم يقعون ضحية النصابين والمحتالين مثل الأستاذ جابر سامي العدل الذي يتركهم في إحدى غابات رومانيا وبعد محاولات مستميتة وعشرات المواقف المؤسفة يكتشف الجميع بأنهم كانوا يسعون وراء سراب كبير ووهم لا وجود له إلا في خيالهم.

اغنيه بيكا بي

تنزيل الملف https://xiuty.com/2yZQy4

أيوة لا تتصنعوا الطيبة وقلوبكم تتنفس الخبث
صديقي المصلحة مثل المال والحرام لا يدوم
إبعثها له في وشه يا فيجو يا دخلاوي

أحلى مسا على مجالي أنا جيت عطيت الكل عالي
معرفش حد وأنا مالي ربنا يرزق الجراوي
واللي هشوفه في طريق ههينه أنا وأخويا بكابيكو
إحنا السبب في أساميكم إنتم اتكشحتوا قوي قوي

أنا بيكا بك بك بكابيك في الوش أبعث بوازيك
أنا جاي أطلب عريك فاكرك وطلعت أتاريك
ما بشوفش أنا منك كرف ما سمعتش منك حرف
نفسي إني أشوف لك صرف منفوخ حديك في البلف
منفوخ هديك في البلف

هينط جامب بالاوكابي هجيب وشوش وأجيب رقاب
ولو أموت عادي مش فارق لي الموت ده امر من اللي فوق
بايع حياتي مش شاريها الدنيا مش باقية عليها
بطاقتي ضايعة مش لاقيها كل أما أحب أخذ خازوق
كل أما أحب أخذ خازوق
عمال بيقول أشعار شكله إشتغل الصرصار
شغال يا إبن المزمار كلها عمالة بتزمر
مش بستنضف أشكاله أنا عاوزك تبعثها له
مش باصص يابا على حاله على خلق الله بيتنمر
على خلق الله بيتنمر

بيقولوا ليه إنك مؤدي طب يلا أبيكا خش ودي
سيبهم يقولوا يا ابن قلبي دي ناس حقودة غيرانين
يا بيكا طول عمرك ثبست يا بونجا طول عمرك براند
مع بعض نروح في أي حد ربنا يحمينا من العين
فين فعلكم بقى فين فعلكم فين فعلكم بقى فين فعلكم
إتكلموا بقى على بعضكم إتكلموا بقى على بعضكم
فين فعلكم بقى فين فعلكم فين فعلكم بقى فين فعلكم
أنا جاي أندب فيكوا كلكم

يا اللي شايل تحت البلاطة بلاش تعيش دور الشحاتة
إنت اتكشحت يا عباطة حكاك بتدور على التريند
علشان تبان لازم تشد بتشتري بالعافية حب
إركن يا جرو في أي جنب ليه واخذ كل حاجة عند
إوعاكوا تنسوا في يوم حالكم ضرب القفيان ده عملكم
ما تفوقوا ده البكبك جالكم اللي بيدكم على عينكم
يا منافق كلها شايفة بتمرهم والناس عارفة
من البيكا دي كلها خايفة أنا حافظ الماضي بتاعكم
أنا حافظ الماضي بتاعكم

مالكوش في اللعبة أنا أساسها دي شغلتي وأنا دارسها
في ياما بس زي إنس أنا واحد بس في ضهري شب
كل حاجة بتيجي بشويش أنا أبويا ما دلعنيش
في غربة أو ضيقة بعيش أنا طول حياتي قد الصعب
أنا طول حياتي قد الصعب

الأوزعة اللي أنا ربيته جاي يتنطط على سيده
ده بخيل على أهله وبيته محسوب يالا ع الصريفة
حكاك من الدرجة الأولى وبيتدحلب بسهولة
على طول رافع الكبسولة مش بيأذي عشان ليفة
مش بيأذي عشان ليفة

تقدم محام ببلاغ رسمي للإدارة العامة لمكافحة جرائم الآداب ضد مطربي المهرجانات حمو بيكا وشاكوش بسبب أغنيه "تحت السرة" بتهمة التحريض على الفسق والفجور.

وقال في بلاغه لمباحث الآداب إنه ما زال مؤدو المهرجانات يعيثون في الأرض فسادا متحدين قوانين الدولة وأعراف المجتمع بعد نشر حمو بيكا وشاكوش فيديو علي مواقع التواصل الاجتماعي يتعرض إلى مواطن العفة في المرأة بشكل إباحي حيث يتحدث في أغنيه علنا عن مواطن العفة والعورة للمرأة لسرة البطن وما أسفلها ويتغزل فيها بالقول والإشارة.

وأضاف في بلاغه أن تلك الأفعال لها مفهوم قانوني وهو التحريض على الفسق والفجور والمعاقب عليه وفق نصوص المواد 1 و14 و15 من قانون مكافحة الدعارة رقم 10 لسنة 1961 حيث يعاقب كل من أغوى أو حرض شخصا أو ساعده على الفجور أو الدعارة علنا يعاقب بالحبس مدة 3 سنوات والغرامة ويستتبع الحكم بالإدانة وضع المحكوم عليه تحت مراقبة الشرطة مدة مساوية لمدة العقوبة.

وتابع المحامي في بلاغه للآداب ضد حمو بيكا وشاكوش أن القانون جرّم كل فعل يخل بحياء الغير بارتكاب الأفعال الفاضحة طبقا لنص المادة 269 مكررا والمادة 306 مكررا عقوبات بأن خدش الحياء العلني متى وقع عن طريق أي وسيلة تقنية أو تكنولوجيا.

واختتم بلاغه لمباحث الآداب بأن تقدمه بهذا البلاغ لشرطة مكافحة جرائم الآداب يهدف لاتخاذ كافة الإجراءات القانونية تجاه حمو بيكا وشاكوش والذي ظهر معه في الفيديوهات سالفة البيان التي تشكل جرائم متعددة وتخالف اتجاهات الدولة وذلك تمهيدا لإحالة الأمر برمته إلى جهات التحقيق لتقديم حمو بيكا وشاكوش مجرمي المهرجانات إلى محاكمة عادلة.

قررت نقابة المهن الموسيقية في مصر برئاسة الفنان مصطفى كامل إيقاف الفنان عمر كمال ومؤدي المهرجانات حمو بيكا عن العمل لمدة أسبوع بداية من 3 سبتمبر المقبل وتغريم كل منهما 50 ألف جنيه.

ويأتي القرار على خلفية قيام المطربين بتقديم أغنية مسيئة للمرأة حيث بث المطربان قبل أيام أغنية تضمنت كلمات محرفة لكلمات أغنية "إنتي معلمة" وتغيير كلماتها إلى "إنتي معفنة" وكلمات أخرى مسيئة للمرأة.

ونشر عمر كمال مقطع الفيديو ما أدى لغضب واسع على مواقع التواصل حيث اعتبره البعض إهانة للمرأة وطالبوا بتحويل المطربين للتحقيق بعد هذا التصرف.

وقال طارق مرتضى المتحدث باسم النقابة حسب "العربية.نت" إن الفنان مصطفى كامل نقيب المهن الموسيقية قرر بعدها إحالة حمو بيكا وعمر كمال للتحقيق وكلف الدكتور محمد عبدالله رئيس لجنة التحقيقات وفض المنازعات بإبلاغ الشؤون القانونية لاستدعاء الاثنين فورا.

يُشار إلى أنه في ديسمبر الماضي قررت نقابة المهن الموسيقية إيقاف عمر كمال عن الغناء وإحالته للتحقيق بسبب عدم وجود تصريح معه بالغناء في الخارج.

وفي فبراير أيضا من العام الماضي قررت النقابة إيقاف عمر كمال بسبب أغنية "بنت الجيران" وتحويله للتحقيق بسبب أن النقابة اعتبرت كلمات الأغنية غير لائقة.

امريكا .. امريكا .. امريكا .. امريكا
امريكا .. امريكا .. امريكا .. امريكا
امريكا شيكا بيكا .. امريكا شيكا بيكا
امريكا شيكا بيكا .. امريكا شيكا بيكا
تلعبك ع الشناكل .. وتجيب عليك واطيكا
امريكا .. امريكا .. امريكا .. امريكا

دي الدنيا يا خلق فانيه .. بتروح منك في ثانيه
وانشاالله تروح رومانيا ح تقولك
امريكا .. امريكا .. امريكا .. امريكا
همبورجر يا عيني يا ليل .. همبورجر يعني لحمه
وزحمه يا دنيا زحمه ..
هلفوت وملكش لزمه .. ومحدش داري بيكا
امريكا .. امريكا .. امريكا .. وكمان امريكا .. امريكا
امريكا شيكا بيكا .. امريكا شيكا بيكا
تلعبك ع الشناكل .. وتجيب عليك واطيكا
امريكا .. امريكا .. امريكا .. امريكا

اشرب يا بنسونيكا .. وناولني رود وفوديكا