Uitleg code_toelichting_tellerstandoordeel

jjede...@gmail.com

to RDW Open Data
Beste RDW,

In het bericht van 20 april is aangekondigd dat er nieuwe gegevens aan de Open Data set worden toegevoegd. Erg fijn!

In deze aankondiging werd alleen "Tenaamstellen mogelijk J/N" genoemd, terwijl er in totaal 4 nieuwe velden zijn toegevoegd. De handleiding zou in de loop van volgende week geplaatst worden. Dat is dus deze week. Aangezien het nu vrijdag is verwacht ik dat de handleiding uiterlijk vandaag online komt?

1. Kunnen jullie toelichten waar de waardes van code_toelichting_tellerstandoordeel voor staan?

Klopt dit lijstje?
00 = Logisch
01 = Geen oordeel
02 = Geen oordeel
03 = Logisch
04 = Onlogisch
05 = Geen oordeel
06 = Geen oordeel
07 = Geen oordeel
NG = Niet geregistreerd

2. Wat is het verschil tussen 00 en 03 Logisch?
3. Wat is het verschil tussen 01, 02, 04 Onlogisch?
4. Wat is het verschil tussen 05, 06, 07 Geen oordeel?

5. Kunnen we dezelfde uitleg hanteren als bij OVI?

00 = De geregistreerde tellerstand is telkens hoger dan de daarvoor geregistreerde tellerstand. De RDW oordeelt dan dat de tellerstand logisch verklaarbaar is.

01 = Dit voertuig heeft een teller die niet tot 999.999 telt of de teller heeft de maximale tellerstand bereikt en is daarna weer teruggesprongen naar nul. Hierdoor komt de tellerstand op de teller mogelijk niet overeen met het aantal kilometers/mijlen dat het voertuig daadwerkelijk gereden heeft. Om die reden geeft de RDW geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig.

02 = In dit voertuig is de teller vervangen of gerepareerd. In dit geval is het niet duidelijk hoeveel het voertuig precies heeft gereden. Om die reden geeft de RDW 'geen oordeel' over de reeks tellerstanden van dit voertuig.

03 = De geregistreerde tellerstand is telkens hoger dan de daarvoor geregistreerde tellerstand. De RDW oordeelt dan dat de tellerstand logisch verklaarbaar is.

04 = In de reeks tellerstanden is een tellerstand geregistreerd die lager is dan de stand daarvoor. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid of dat er een typfout is gemaakt. De RDW baseert het oordeel 'onlogisch' alleen op metingen na 1 januari 2014.

05 = De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

06 = Voor dit voertuig zijn minder dan twee standen geregistreerd. De RDW kan alleen een oordeel geven over een reeks van tellerstanden. Om die reden geeft de RDW 'geen oordeel' over de tellerstand.

07 = De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel 'onlogisch' gekregen. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel 'onlogisch' alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom 'geen oordeel' over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig.

NG =  Niet geregistreerd

6. Waarom is de uitleg van 00 en 03 hetzelfde terwijl de code anders is?

Joris

to RDW Open Data

Jasper Verweij

to RDW Open Data
Goed gevonden Joris. Dank je wel!

Ik heb deze gegevens verder verwerkt in een Tellerstandmonitor: https://kenteken.tv/rdw-tellerstandmonitor.php

Maxim Ivashkov

to RDW Open Data
Leuke website.  (tellerstand...)

ik ben opzoek naar de verwijderde kentekens tot 2020,

kan iemand mij helpen?

Jasper Verweij

to RDW Open Data
Er zijn drie mogelijkheden van partijen die kentekens van geexporteerde, gedemonteerde of gestolen kenteken van 2020 en daarvoor zouden kunnen hebben:
1. RDW zelf
2. RDW informatieproviders zoals RDC, VWE of A2SP
3. toevallige persoon/organisatie die dagelijks of meerdere keren jaar/maand complete dump van RDW opendata gekentekende voertuigen heeft gemaakt en opgeslagen heeft.

Grootste kans geef ik je (tegen betaling bij bulk bestanden) bij optie 2.

Wat zou je met deze gegevens willen doen?

Maxim Ivashkov

to RDW Open Data
bedankt voor de toelichting,
ik denk ook via RDW direct proberen, er zijn goede connecties daar. punt 3 was bruikbaar, heb was data gevonden helaas na 2020.

VWE en A2SP zijn wal langere shots, ik zie niks direct op hun website, wel veel te commercieel.

Ik doe data analyse voor mijn klanten oa ANWB, ADAC, ACTA . Ik ben zelf professioneel forecaster/business intelligence pro
met de historie van registratie kunnen wij vooral tijdreeks maken en trends meten. Wij meten de auto transitie van alle kanten, oa 1M diesel auto's is verdwenen uit de registratie in maar 2-3 jaar. Dit geeft gigantische consequeties voor vele business operaties. Nu zitten ze te denken waarom kloppen hun forecasten niet :)

Er zijn veel toepassingen. Wellicht handig voor je dashboard kan zijn om CO2 uitstoot trend te presenteren. Laat even weten via PM, ik kan je helpen met de data.
Dan spreken wij verder