Chassisnummers in dataset

Patrick Oosterholt

to voertuigen...@googlegroups.com
Een zoekpoging op dit forum heeft niets opgeleverd ik hoop alsnog dat ik geen dubbele vraag stel..

Kan het kloppen dat chassisnummers niet zijn opgenomen in de dataset?

Zo ja, is het mogelijk dat deze worden opgenomen?

De reden is (voor mij) dat het chassisnummer het enige is wat een voertuig echt uniek identificeerd.

RDW

to voertuigen...@googlegroups.com
Beste Patrick,

Het klopt dat het chassisnummer niet in de dataset is opgenomen. De reden hiervoor is dat het chassisnummer (ofwel het VIN = Vehicle Identity Number) door de wetgever fraudegevoelig is verklaard, omdat het de unieke identiteit van een voertuig weergeeft. Het kan identiteitsfraude in de hand werken als dit gegeven openbaar wordt verstrekt.

Het is dus niet mogelijk het VIN in de dataset op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Het RDW Opendata team.

Maxim Ivashkov

to RDW Open Data
Voor zover ik weet de kenteken is een vaste id voor zover auto in de nederland blijft.  In andere landen (duitsland) iedere provincie heeft een eigen kenteken en het is lastig autos historie te volgen zonder vin.
je zie dat in meerdere landen maakt vin een deel van openbare kenteken data.

Rick

to RDW Open Data
Lijkt mij niet dat iemand zijn vin openbaar wilt hebben. Eventuele sleutels voor een voertuig bestel je op basis van je vin. Het wordt zelfs aangeraden om je vinnummer af te dekken zodat deze niet zichtbaar is van buitenaf.

Maxim Ivashkov

to RDW Open Data
aangeraden door wie? als de politie tegen is dan het is natuurlijk snel een einde aan de discussie.
je zie vele engelse discussies over de vin veiligheid. de meeste melden dat het op vele modellen gewoon onder de vooruit staat.
VIN data biedt meer transparantie. je kan de geschiedenis van autos traceren. sterker nog, criminele vins kunnen gedetecteerd worden door analyses van data. ook vele auto details via de VIN opgehaald kunnen worden voor allerlei data analyses.

Rick

to RDW Open Data
In dit geval door een assurantie-adviseur toen we onze nieuwe auto daar gingen verzekeren. We kregen er zelfs een afdekplaatje voor. Bij was het echter al bekend. Het (verzoek van het) vermelden van het vin onder de voorruit komt dacht ik bij de politie vandaan. Zo kunnen zij gemakkelijker het eea controleren. Ik vind daar wat van...

Ik ben me er van bewust dat een chassisnummer data kan verstrekken. Maar deze data kan ook voor verkeerde doeleinden gebruikt worden.

Maxim Ivashkov

to RDW Open Data
Hoi Rik

als ik bij andere landen kijk, hebben ze allemaal VIN nummer bij de open data, UK, norway, finland, australie , VS

Wij zijn weer uniek :)

Ik hoor alleen een vaag verhaal (niet gebaseerd op feiten) dat het misbruikt kan worden.  In de business heet het - beslissingen door een incidenten laten leiden in plaats van door een strategie.