Mahor Tamás (Tom) története (Interkarate, Elite, Pöttöm PetiÖ

KKS

to Videoton TVC
Ha esetleg nem járnátok a Facebook coportban (ami nagy hiba) itt olvashatjátok Major Tamás alias TOM történetét:

Minden egy 15 éves srác és egy HT1080Z találkozásával kezdődött a szakközép iskola első osztályának évzáró ünnepélye után 15 perccel.. 1983-at jegyeztek akkor.. Az iskolaszámítógép program első gépét előtte néhány nappal kapta meg az isi, hatalmas agitálások után engedte meg fél órára a matektanárnő, hogy testközelből is megnézzük a barátommal a gépet. És utána egy keserves nyári szünet kezdődött... Szerelem első látásra. (Ha ezt a párocskám elolvassa tutira maxi féltékeny lesz! >:) ) Nyári szünetben maxi sürge beszereztem Donald Alcoc-féle "Ismerd meg a basic nyelvet" c. könyvét. 2 nap alatt végeztem vele és azonnal programokat kezdtem gyártani. Egyszerű játékokat, mi mást is. ;)Papíron.. Mert gép az nem volt. Eltelve a szünidőnek jött a számtech szakkör, és szomorúan szembesültem vele, hogy a BASIC sebessége nem elég a játékokhoz. Közvetlenül karácsony előtt sikerült kölcsön kapnom az ünnepekre egy Z80 specifikációt az akkori IGV gyárból. A karácsony azzal telt, hogy táblázatokat, kódokat másolgattam. Viszont közben ragadt rám a Z80 gépi kód és Assembly.
Eltelt két év. Számítógép nuku. Nem volt rá pénz. Aztán a Microszámítógép magazinban megjelent egy cikk, egy kit-ben összerakható számítógépről. Hosszas pénzgyűjtögetés - egyszerűbb munkák, betétdíjas üvegek gyűjtése -, kicsinyke zsebpénz minden fillérjének az összekuporgatásával és bő fél év kitartásával végül is megszületett az első saját gépünk öcsimmel közösen. HOMELAB 3-as. Az első néhány már igazi játéknak nevezhető szerzemény erre készült el. Többek közt a Pöttöm Peti is. Egyébként ezt egy akkori játéktermi gép a "Naughty Boy" ihlette.
Persze csakhamar kevésnek találtuk annak a gépnek a tudását. Bár nagyon szerettük, de az volt az álmunk testvérkémmel egyetembe, hogy olyan gépre is készüljenek játékok amik szélesebb körben is elérhetők. A Commodore gépek de még a ZX Spektrum is elérhetetlennek tűnt a számunkra. Aztán jött az újabb pénzgyűjtögetés és végre az asztalunkon pihent a TVC. Csak egy sima 32kb-os verzió.
Dolgozni kezdtem a SZÜV számítógép szervízében. Itt ismertem meg elég kalandos módon Mihály Sáránszki -t. (Neki is volt egy TVC-je! ;) ) Öcsim révén pedig Zoltán Molnár-t. Ő viszont egy ZX Spektrum boldog tulajdonosa volt. Ennek a két emberkének a megismerése hatalmas szerepe volt a következő jó néhány évnek, messze túlmutatva a TCV-s - SŐT a későbbi Amigás - korszakunkon. Valamikor az 1997-99-ben fejlesztésre kerülő PC-s Drift (When worlds collide) c. játékunkig. Illetve napjainkig, hisz azóta is a legjobb barátaink. De ez már egy másik történet. :) Az a korszak szintén megérne jó pár órás annekdótázást, de most csak a TVC-vel foglalkozunk. ;)
Természetesen az első játék, ami elkészült a TVC-re a Pöttöm Peti volt. Az előzőek tükrében ez adta magát. Persze teljesen újra írva.. De mikor neki kezdtünk volna a munkának szembesültem vele, hogy nincs semmi kézre álló Z80 assembler. Sikerült megszerezni vagy 2-3 különbözőt, de vagy baromira nagy helyigénnyel rendelkeztek, vagy fordítás előtt le kellett rögzíteni a source kódot, ami viszont megint vitte az amúgy sem igazán eleresztett memóriát. Most jól jött a Z80 gépkönyvből kimásolt táblázataim. (Arra már nem emléxem milyen útin jutottam hozzá a Z80 nem publikát utasításaihoz, de az elsők között került beépítésre. Ezek legnagyobb előnye az volt hogy a 16 bites index regisztereket alsó és felső 8 bites részét lehetett külön is használni, ami azonnal 4 új 8 bites regisztert eredményezett). Elkészülve a teljes program nem volt 5kb-nál nagyobb. Ez volt a a minimon.
Míg ez elkészült öcsim ( Gábor Major ) elkészítette a grafikát immáron színesben. Az egész kb 2 hét alatt 'lezajlott'. Nem csak a minimon készült el, hanem a Pöttöm Peti is. Közben Sáránszki Misi valahonnan szerkesztett (vagy ő írt, erre már nem emléxem) egy sprite lopó programot c64-re és a SZÜV-ben munkaidő után kibányásztuk jó néhány c64-es program teljes grafikáját (Exploding Fist, Delta, Yiee are kung fu..) ezek mind szerepeltek a TVC-re átírandó programok között.
Közben azonban jött egy hatalmas pofon, mégpedig a Novotrade házatájáról. Barátaim unszolására Kecskemétről felutaztam Pestre az előbb említett céghez, hátha ki lehetne adni a programjaimat. Hatalmas elutasítás volt a válasz. Hogy ezek nem ütik meg a megfelelő színvonalat.. Persze a "Széllovas" nevű basic szörnyedvény, ami full basic-ban készült számításaim szerint kb 3-4 óra alatt, az bezzeg ott sorakozott a boltok polcain 250 ft-os áron jó pár hasonló technikai szintű programmal egyetemben, amik ugye megütötték a Novotrade-es szintet....
Teljesen összetörve értem haza Pestről. De szerencsére ott voltak velem a barátaim és öcsim, nem engedték, hogy "ilyen pitiáner" dolog - én ezt teljes katasztrófának éltem meg - miatt abba hagyjam az egészet. Példának okáért MoZo barátom (Molnár Zoli) azonnal kitelepült hozzánk egy hétvégére falura a Spektrumjával, és ott helyben kb 2 napot IK+ -oztunk meg Elite-ztünk. És kérnem sem kellett, Zoli azonnal a kezembe nyomott egy másolt kazettát, amin rajta volt ez a két program. ( Szerintem nem volt véletlen, tutira készült rá! :D ) És persze megjegyezte, hogy az IK+-t nem tudta feltörni, mert le van az egész tömörítve.
De ez a kazetta Spectrumhoz készült.. Nem TVC-re. A Mikromagazinban megjelent akkoriban egy másik gépre - asszem HT-ra - egy Spectloader nevű program forráslistája, ez alapján tudtam megírni az én loaderemet, amivel már be tudtam olvasni a TVC-re is a Spektumos kazettán kapott programokat. Na ez azért nem ment simán. Nagyon sokat kellett kísérletezni vele, rengeteg zsákutcába futottam bele, és elég sok időbe került, de sikerül. Hála a minimon-nak előbb a beolvasott adatokat írtam ki TVC-s kazikra, aztán csak úgy próba képpen bele néztem vele az IK+ spektrumos kódjába.
És itt nagyon-nagyon jó hasznát vettem, hogy vissza tudtam dissassemblálni a Z80 nem publikát utasításait is, mert így teljesen egyértelmű lett az a program rész, ami kitömörítette futás időben a játékot Spektrumon. Mivel Zoli assemblere ezeket nem ismerte, így nem is tudta kitömöríteni és tömörítés nélkül kimenteni.
De nekem sikerült. Megtaláltam benne a grafikát, a háttérkép adta magát, hogy annak 16 színben kell lennie. De a játék maga az csak 4 színben néz ki jól. Na itt használtam először a raszter megszakítást. A TVC 6845-ös CRTC-je nem használta a chipbe beépített fényceruzát. Azaz használta, de másképp. Ennek a kimenő jele egy Z80 megszakítást generál. Ennek a tulajdonságának a felhasználásával sikerült átültetni az eredeti ZX Spektrum-os kódot TVC-re. (A raszter megszakítás nem lett tökéletes, sajna nem tudtam teljesen szinkronizálni a kerethez)
Viszont maxi jókat játszottunk vele. Exploding Fist project ezzel teljesen lelövődött. Bár már bunyózni lehetett vele, és szebben nézett ki mert teljesen 16 színben pompázott - a hátterek nem voltak meg még akkor - de valamiért az egész olyan kis bumfordi volt. Lehetett volna még tuningolni rendesen, mert abban is volt potenciál, de ez végül elmaradt.
[...]

Viktor Varga

to videot...@googlegroups.com
Sziasztok,
Ne rémisszen meg a sztori hossza, a levélben kétszer van. 😃

--
Weboldal: http://tvc.hu/
Fórum: http://forum.tvc.hu/