Ny router.

Tom Christensen

to Vennemindenet - forum

Prøv at svare på nedenstående spørgsmål så godt du kan. Jo mere information du kan give, jo bedre og hurtigere kan vi hjælpe dig med at løse problemet.

1. Hvad er problemet? F.eks.: Ingen forbindelse, langsom forbindelse, forbindelsen kommer og går?
2. Hvornår opstår problemet? Når du surfer på nettet? Når du streamer fra Netflix? Når du checker din mail?
3. Hvilken fejl får du? Skriver browseren eller det program du bruger en fejl?
4. Hvordan går du på Vennemindenet? Via trådløst netværk? Kabel direkte mellem vægdåsen og din PC?

Jeg har købt mig en ny router af mærket UBIQUITI men jeg kan ikke få nettet til at registrere den så jeg kan foretage en opsætning. Tidligere har der været tilfælde med routere som ikke var kompatible med vennemindenet. Er det tilfældet her?

Sysadmin

to Vennemindenet - forum
Hejsa

Der er ingen restriktioner på routere.
Jeg kan ikke se hvorfor en Ubiquiti ikke skulle virke.
Hvor langt kommer du?
Hvad fejl får du?

Sysadmin

to Vennemindenet - forum
Hej Tom

Venligst svar her via forummet og ikke via email.

Jeg kender ikke din router og kan ikke give dig detaljeret vejledning. Kan du give mig nøjagtig navn og modelnummer på den?

På nogle nye routere er der et klistermærke på bagsiden med et netværksnavn og et kodeord. Hvis du nu glemmer alt om at bruge wizard'en og blot tilslutter strøm og netværkskabler til routeren, kan du så se om der er dukket et nyt trådløst netværk op du kan tilslutte?

Thomas

Hej Sysadmin

For at konfigurere routeren har jeg downloaded en opsætningswizard. Når jeg åbner den og den åbner et browservindue skal man kunne se den nye browser på en liste over emner til konfiguration men der vises ingen emner. Wizard kan tilsyneladende ikke “se” den nye router/AP.
Jeg har prøvet at resette routeren.

Tom Christensen

to Vennemindenet - forum
Hej Thomas

Routeren hedder UBIQUITI UniFi model UAP-AC-LR.
Der er ikke noget klistermærke på.
Hvis jeg tilslutter den til stikket som går ind i lejligheden kan der ikke ses noget nyt netværk. Hvis jeg tilslutter den til min eksisterende router (Airport ekspres) kan der heller ikke findes noget nyt net eller AP. Det er uanset om jeg kikker via wizard eller med Air port værktøj eller bare ser på statusmenuen for wifi.

Hilsner
Tom

Bjørn

to Vennemindenet - forum
Hej Tom,

For at konfigurere unifi'en er du nødt til at tilgå den fra kabel-siden, mens den er sluttet til vennemindenettet. Den laver ikke et netværk før den er konfigureret.
Det letteste du kan gøre et at slutte en switch (ikke er router) til vægstikket, og så koble både unifi'en og en pc med kabel til switchen. Så burde du kunne se unifi'en fra konfigurationsværktøjet på pc'en.

// Bjørn

Tom Christensen

to Vennemindenet - forum
Hej Bjørn

Kan det ikke gøres uden en switch? - for sådan en har jeg ikke.

Hilsner
Tom

Bjørn

to Vennemindenet - forum
Det kan du godt, ja, det er bare lettere med en switch ;)
Det vigtige er, at du får den kablede port på unifi'en og den computer med konfigurationsværktøjet, er på det samme net, uden nogen form for NAT. Diverse routere kan som regel (men ikke med garanti) konfigureres til at opføre sig sådan, men man skal have tungen lige i munden...
Men bemærk iøvrigt at det kun er nødvendigt med switch'en mens du konfigurerer unifi'en. Når først den er sat op, er det nok bare at have unifi'en sat til vægen alene, hvis alle dine devices iøvrigt er trådløse normalt. Det kan være du kender nogen der kan låne dig en switch midlertidigt?