to spørsmål:

halvor

to uioecon...@googlegroups.com
1: Hei! Jeg er litt forvirret når jeg ser på gamle eksamensoppgavene, for noen av dem er helt konkrete spørsmål, mens andre er bare et utdrag i oppgaven. Så jeg bare lurer på hvordan eksamensoppsettet blir i år egentlig, må det ikke være noen sammenheng med semesteroppgaven og de oppgavene fra seminarøvingene?

Svar. Ja oppgavene er varierte.  Årets oppgave burde ikke komme som noen overaskelse for en student som har sett variasjonen fra år til år og som har løst semesteroppgaven og seminaroppgaver.

2: Har et spørsmål angående AS-AD og eksamensbesvarelse. Dersom man velger å bruke AS-AD for å løse oppgaven setter man kun opp relasjonen på generell form Y=Y(P,G,T, d0)? AD kurven er vel den samme som IS kurven i Mundell-Flemming? Må man da sette opp modellen med de ulike relasjonene (1)-(7'), sette opp relasjonsforklaringene og sette Y på redusert form? Videre, når man skal forklare hva som skjer i økonomien er det både i notatet om AS-AD og løsningsforslag 9 fra seminar kun beskrevet hva som skjer med BNP og priser. Skal vi ikke skrive noe om effekten på resten av økonomien (invest., nettoeksport, realvalutakurs osv) når vi bruker AS-AD?

Svar:For det første: AD er ikke det samme som IS, men AD kan utledes fra IS SAMMEN med renteregel . Får dere et spørsmål om AD trenger dere ikke utlede den. Men dere må kunne forklare hva som ligger bak. Når dere har forklart hva som ligger bak AD  vil dere også være i stand til å si mye om rente, investeringer nettoeksport, realvalutakurs osv. Så dersom det passer i besvarelsen så ta det med.  AS-AD handler mye om priser og lang og kort sikt, så normalt vil det viktigste være å sikre at dette er behandlet skikkelig.