tilbudsbestemt produksjon

halvor

to uioecon...@googlegroups.com
Kjære venner

Da jeg i dag snakket om tilbud vs etterspørselsbestemt produksjon knyttet det seg til etterspøslesbestemt forståelse av kortsiktig stabilisering og impulser, slik vi er opptatt av når vi bruker feks IS-RR.
En av dere var nede etterpå og spurte :Hva med vekstteori? Det burde jeg ha tatt i forlengelsen av det jeg gjorde. I vekstteori, som handler om langsiktig utvikling, er modellene og forståelsen som regel bygget på at full kapasitet bestemmer tilbudet som igjen bestemmer sparing som igjen bestemmer investering som igjen bestemmer vekst i produksjon. Dette gjelder for eksempel Solows modell der S=s*Y. Det bygger altså på antagelsen om tilbudsbestemnt produksjon. Solow kalles da også ny-klassisk vekstteori.

Halvor