Doklady placené OSVČ soukromou kartou

32 views
Skip to first unread message

Irena Vasilková

unread,
Sep 4, 2025, 5:34:03 AM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com
Dobrý den,
množí se mi případy, kdy OSVČ platí firemní nákupy soukromou kartou - účtuji v DE pokladnou (zaokrouhlím na celé Kč).
1) dříve jsem po nich požadovala Potvrzení o platbě ze soukr. účtu, které jsem k účtence přicvakla
2) jak plateb přibývalo, Potvrzení o platbě už nepožaduji a nechávám klienta na účtence podepsat "Placeno soukr. kartou podnikatele".
3) teď už je takových plateb soukr. kartou OSVČ většina. Mohla bych si to ještě nějak ulehčit?

Jak to děláte Vy?

Moc děkuji za reakce.

Irena Vasilková

kon...@zetrozet.biz

unread,
Sep 4, 2025, 5:43:48 AM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

                Proč zaokrouhlujete platbu, která proběhla s přesností na haléře?

                OSVČ, pokud neuplatňuje výdaje procentem z příjmů, je povinna výdaj doložit. FÚ má právo kontrolovat platbu i datum jejího uskutečnění, pokud se jedná o výdej s vlivem na zisk.

 

Zdeněk Truněček, Benešov nad Ploučnicí, #90378

mailto: in...@trunecek.cz, in...@zetrozet.com

internet: https://trunecek.cz, https://zetrozet.com, https://houby.trunecek.cz

--
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „Konference ucto2000“ ve Skupinách Google.
Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu ucto2000+u...@googlegroups.com.
Tuto diskuzi najdete na adrese https://groups.google.com/d/msgid/ucto2000/CAEY%3Dhb1bD_vvAiQoDM5bN25yHLD-h9ishzA7q6meuoxdrOUfWg%40mail.gmail.com.


Neobsahuje žádné viry.www.avast.com

Irena Vasilková

unread,
Sep 4, 2025, 6:41:26 AM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com
Zajímala mě praxe Vás ostatních - abych nezamrzla někde v pravěku a nepožadovala po klientech něco v dnešní době již zbytečné.

1) Zaokrouhluji na celé Kč (vždy dolů), protože účtuji takové platby přes pokladnu.
Že si uplatním do daň. výdajů méně (o haléře), než je na dokladu, finančáku vadit rozhodně nebude.

2) Jasně, to beru: FU má právo ověřit platbu - znamenalo by to tedy požadovat po klientech striktně potvrzení o platbě ze soukr. účtu (e-banking).
Jenže to z klientů v praxi těžko dostávám....tak jsem zavedla jen ten podpis na účtence (tím přebírají tuto povinnost dokázat platbu na sebe).
Kdysi takový postup zmínl někdo z kolegů /možná na této konfeře - nemůžu dohledat/.

Závěr: Chápu tedy dobře, že bez důkazu o platbě nemůžu dát účtenku placenou soukr. kartou OSVČ do daňových výdajů.
Prostě klientům důrazně znovu připomenu: Když to chcete dát do firmy, musíte platit hotově nebo firemní kartou - jinak se připravte na (z jejich pohledu složité a zbytečné) prokazování této soukr. platby.

Moc děkuji!

Irena Vasilková


čt 4. 9. 2025 v 11:43 odesílatel <kon...@zetrozet.biz> napsal:

Lenka Ludwigová

unread,
Sep 4, 2025, 7:39:34 AM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

Mám naštěstí jen jednu potížistku podobného ražení, zásadně nakupuje syn na svou kartu i velké položky. Doklad o platbě není schopen vydolovat z homebankingu / je mu 25 , nechápu / .

Na konci roku udělám seznam takových dokladů a nechám si podepsat – dle klienta placeno ze synova osobního účtu, platbu doloží sám.

Označila jsem si podobné platby výkonem, tak to jen vytisknu z PD. A je to jejich boj. DPH na dokladech je uplatněno, daňový výdaj co se týká typu výdaje to je , jen nejpodstatnější chybí J. Říkat a neříkat, všechno jedno.

Jak pravil klasik je to marný, je to marný, je to marný !

L.L.     

 

Popis: Popis: Obrázek byl odebrán odesílatelem.

Neobsahuje žádné viry.www.avast.com

--
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „Konference ucto2000“ ve Skupinách Google.
Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu ucto2000+u...@googlegroups.com.
Tuto diskuzi najdete na adrese https://groups.google.com/d/msgid/ucto2000/000201dc1d80%2466479960%2432d6cc20%24%40zetrozet.biz.

--

Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „Konference ucto2000“ ve Skupinách Google.
Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu ucto2000+u...@googlegroups.com.

image002.jpg

kon...@zetrozet.biz

unread,
Sep 4, 2025, 8:18:36 AM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

                Raději účtuji jako JVY a vysvětluji, že když není doklad, není nárok na odpočet DPH (u plátců) ani na výdej s vlivem na zisk. Naštěstí mám víc OSVČ, kteří kartou k podnikatelskému účtu platí soukromé nákupy (a poctivě je na výpise označují).

 

Zdeněk Truněček, Benešov nad Ploučnicí, #90378

mailto: in...@trunecek.cz, in...@zetrozet.com

internet: https://trunecek.cz, https://zetrozet.com, https://houby.trunecek.cz

 

image001.jpg

mullero...@quick.cz

unread,
Sep 4, 2025, 11:54:53 AM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

Také se mi to stávalo, dávala jsem nezaokrouhlené jako platbu bez pohybu peněz, s poznámkou, že je to ze soukr. účtu. Na účtence bývá koncovka čísla platební karty, čímž lze doložit a zjistit, k jakému účtu ta karta patřila, ale myslím, že to už je na klientovi, aby to ustál, až mu přijde kontrola.

Podnikatel snad ví, že do účetní či daňové evidence patří jen to, co souvisí s jeho podnik.činností, takže bych řekla, že je to na jeho zodpovědnost nakonec.

 

S pozdravem a přáním hezkého dne

Alena Müllerová

 

From: ucto...@googlegroups.com <ucto...@googlegroups.com> On Behalf Of Irena Vasilková


Sent: Thursday, September 4, 2025 12:40 PM
To: ucto...@googlegroups.com

 

Obrázek byl odebrán odesílatelem.

Neobsahuje žádné viry.www.avast.com

--
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „Konference ucto2000“ ve Skupinách Google.
Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu ucto2000+u...@googlegroups.com.
Tuto diskuzi najdete na adrese https://groups.google.com/d/msgid/ucto2000/000201dc1d80%2466479960%2432d6cc20%24%40zetrozet.biz.

--

Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „Konference ucto2000“ ve Skupinách Google.
Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu ucto2000+u...@googlegroups.com.

image002.jpg

Irena Vasilková

unread,
Sep 4, 2025, 12:21:23 PM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com
Píšete bez pohybu peněz? - tak to v DE pak nejde do daňových nákladů, ne? 
V DE se přeci účtuje o pohybu peněz (tzn. máte 2 možnosti: pokladna, banka).

Irena Vasilková

čt 4. 9. 2025 v 17:52 odesílatel <mullero...@quick.cz> napsal:

mullero...@quick.cz

unread,
Sep 4, 2025, 1:10:19 PM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

Druh je rozhodující, když dám druh třeba PR, je to daňový výdaj, i když dám „Platba neurčena.“

Podobně někteří dávají třeba výdaje na cestovné.

image001.jpg

kon...@zetrozet.biz

unread,
Sep 4, 2025, 1:20:55 PM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

                Účto používá čtyři druhy pohybu peněz – banka, hotovost, ceniny a platba_neurčena. Při vzájemných zápočtech se peníze také „nehýbou“ a přitom lze započítat položku daňově účinnou proti daňově neúčinné

 

image001.jpg
image002.jpg

Irena Vasilková

unread,
Sep 4, 2025, 4:18:20 PM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com
Aha - moc děkuji za informace!

Irena Vasilková

čt 4. 9. 2025 v 19:20 odesílatel <kon...@zetrozet.biz> napsal:

Miroslava Kulišová

unread,
Sep 4, 2025, 6:01:02 PM (2 days ago) Sep 4
to ucto...@googlegroups.com

Souhlasím, také eviduji platby ze soukr. účtu s dokladem s/... bez pohybu peněz. Moc případů nemám, trochu jsem si je vychovala. Pokud mi dají výpis ze soukr. účtu, tak OK. Pokud ne, je to na nich ....

Kulišová


Dne 4.9.2025 v 22:16 Irena Vasilková napsal(a):

Dana Bártová

unread,
Sep 5, 2025, 2:16:38 AM (yesterday) Sep 5
to ucto...@googlegroups.com

Dobrý den,

 

já používám normálně výdaj přes pokladnu s Výkonem platba soukromou PK. Beru to tak, že když to platil soukromě z účtu, tak si to musí nechat po té proplatit z pokladny hotově 😉

 

S pozdravem

 

Dana Bártová

image001.jpg
image002.jpg

Gabriela Blahová

unread,
Sep 5, 2025, 2:20:33 AM (yesterday) Sep 5
to ucto...@googlegroups.com
A jak řešíte evidenční úbytek peněz z té pokladny? To má tak vysoký zůstatek v pokladně, že se to ztratí? 

--
S pozdravem

Gabriela Blahová


image001.jpg
image002.jpg

Dana Bártová

unread,
Sep 5, 2025, 2:29:53 AM (yesterday) Sep 5
to ucto...@googlegroups.com

Ano, je to pár dokladů do roka a v pokladně mají dost pohybů. Prodej zboží v hotovosti, nebo převody z a na bankovní účet.

image001.jpg
image002.jpg

Irena Vasilková

unread,
Sep 5, 2025, 11:03:19 AM (yesterday) Sep 5
to ucto...@googlegroups.com
Případný nedostatek peněz na pokladně se dá vyřešit osobním vkladem podnikatele.

Irena Vasilková

pá 5. 9. 2025 v 8:29 odesílatel Dana Bártová <dana.b...@opravnabarta.cz> napsal:

Vladimír Vítek

unread,
4:09 AM (7 hours ago) 4:09 AM
to ucto...@googlegroups.com

Řešil bych  také vkladem peněz (nedostatek hotovosti), s tím, že pří případné  kontrole je potřeba být připraven vysvětlit, že jde o zdaněné  finanční prostředky.

 

Vítek

image001.jpg
image002.jpg

kon...@zetrozet.biz

unread,
4:44 AM (7 hours ago) 4:44 AM
to ucto...@googlegroups.com

                A jak vysvětlíte případné kontrole fakt, že skutečná platba proběhla s přesností na haléře.

 

Zdeněk Truněček, Benešov nad Ploučnicí, #90378

mailto: in...@trunecek.cz, in...@zetrozet.com

internet: https://trunecek.cz, https://zetrozet.com, https://houby.trunecek.cz

 

image001.jpg
image002.jpg

Irena Vasilková

unread,
5:50 AM (6 hours ago) 5:50 AM
to ucto...@googlegroups.com
Formální vedení daňové evidence není striktně dáno, proto si myslím, že zaokrouhlování dolů ničemu nevadí.
Důležité je prokázat uznatelnost daňového výdaje (jak účel, tak realizaci platby-klient doloží platbu ze soukr. účtu), nic víc. Není to účetnictví svázané přísnými pravidly.

Přeci není mou povinností si uplatnit celou částku účtenky (nižší daňové náklady FU nenapadá).
Tady jde jen o haléře. 
Ale když mi klient přinese hotovostní účtenku z Kauflandu, kde má dohromady svůj soukr. nákup + nákupy pro firmu, tak z pokladny (do daňových výdajů) proplácím jen tu firemní část (soukromou část ne). 
(u platby firemní kartou to samozřejmě takhle zjednodušit nelze, tam už musím dle bank. výpisu celou částku rozúčtovat)

Jak už psala kolegyně - omílám to klientům pořád dokola (nákupy pro firmu na zvláštní účtenku a hotově) ... je to marný, je to marný.

Poznámka: Kontrolu FU jsem ale u takových firem zatím neměla - jen můj názor.

Přeji všem krásný víkendový den!
Irena Vasilková


so 6. 9. 2025 v 10:44 odesílatel <kon...@zetrozet.biz> napsal:
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages