Kérdés

Ferenc Biro

to ubuntu-help-hu
Üdv !
A gondom a következő:
Van egy teljesen hétköznapi HP LaserJet Pro MFP m125a all-in-One Nyomtatóm. Vásárláskor regisztráltam a HP oldalán. Sokszor használom a scannerét. Illetve csak akkor ha a gépemen az UBUNTU 18.04 verzióját használom. Ha elkövetem azt a hibát, hogy frissítek újabb verzióra, akkor akármelyik scannal programot használom, akkor a scanner nem található rosszkedvű üzenetet kapom. Ha letöltöm a HP oldaláról a hivatalos telepítő programot, a futtatása egy pontján a root jelszót követeli. Nem szoktam létrehozni a root felhasználót. Ezek után persze telepíteni sem tudom a scanner meghajtó programját.
Mellékszál de ugyan ez a helyzet bármelyik debiánomban is. Most egyetlen esélyem scannelni UBUNTU 18.04.
Ez így kőbe van vésve?
Ha valaki tudja a megoldást, kérem ossza meg velem is.
Köszönettel:
 Bíró Ferenc

Regényi Balázs

to ubuntu-...@googlegroups.com
   Kedves Ferenc!

Mikor a root jelszót kéri a rendszer, akkor ingázból a te jelszód kéri. Az Ubuntu-n nincs root felhasználó, hanem vannak felhasználók, akik rendszergazdai jogokkal bírnak. Az op.rendszer telepítésekor megadott felhasználó alapból az lesz. De mikor rendszergazdai jogú beavatkozást akar az Ubuntu csinálni, akkor elkéri az aktuális felhasználó jelszavát (ha van rendszergazdai joga az adott felhasználónak), biztonsági okok miatt.

--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „ubuntu-help-hu” csoportjára.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) ubuntu-help-h...@googlegroups.com címre.

Ferenc Biro

to ubuntu-help-hu
Sajnos esetemben nem így van. Próbáltam megadni azt a jelszót amit használok de nem fogadta el. A felhasználó nevet is problémásnak találta. Ha nem root felhasználóként, (ami nincs,) adom meg az aktuális passwd-t akkor elutasítja. Próbáltam debian stable és testing verzióval, na meg persze Ubuntu 20.04. Hiába.

Andras Bato

to ubuntu-...@googlegroups.com
Urak,
ha már a root kell, akkor terminálból mindent lehet
csak az
su
parancsot kell megadni és máris kéri a jelszót.
Persze akkor a meglévő egyetlen jelszót lehet megadni.
Azon módfelett csodálkozom, hogy a HP-nek van külön hivatalos telepítő programja Linuxhoz?

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/ubuntu-help-hu/43f3631a-6111-418a-a690-a417f8cd8c44n%40googlegroups.com.

Ferenc Biro

to ubuntu-help-hu
Üdv !
Ismerem a su parancsot. Nem az a kérdés hogyan tudok root jogosultságot igénylő dolgokat végrehajtani. Az említett karakteres felületen futó program, (pl. debianhoz hplip-3.21.2.run), egy ponton felhasználóként kéri root-ot majd a root password-ját. Ha nincs konkrétan a rendszeren root felhasználó akkor hiába adom meg a létező felhasználó passwd-jét, amivel a su parancs segítségével én amúgy tényleg tudok a saját gépemen root-ként dolgozni ezt az említett telepítő program elutasítja. Az egyetlen megoldás, amit semmiképpen sem szeretnék csinálni az, hogy létrehozom a root felhasználót adok neki passwd-t majd ezt beírom amikor a program kéri. Nem tűnik jó ötletnek a Neten bárhová is küldözgetni a root jelszót. Ezért keresek más megoldást. Mindenki türelmét köszönöm.
https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/gethplip. Itt vannak a HP printer stb. hivatalos driverei Linux rendszerekhez.

Htibi

to ubuntu-help-hu
Azért szedjük széjjel. Debianon van root felhasználó, Ubuntun nincs (illetve le van tiltva).

Nekem egy tintás multi van a HP-től, még eddig nem volt gondom vele. A tárolóban található hplip-pel megy. Régen, ha emlékeim nem csalnak, a 12.04-esnek kellett utoljára a HP oldaláról vadásszam a hplip-et.

Ha a 18.04-essel megy, akkor nézd meg, hogy  milyen verziójú a hplip. Ezt a csomagot (ha máshol nem, a tárolóban megtalálod) töltsd le és a másik rendszeren tedd fel (függőségi gondjai lehetnek, de hátha nem). Deb-csomag (most 16.04-en vagyok, itt ez van: „http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/h/hplip/hplip_3.16.3+repack0-1_amd64.deb”).

Ferenc Biro

to ubuntu-...@googlegroups.com
Nos. A debianomon nem hozom létre a root felhasználót. su zok ha kell. Írtam, ott is ragaszkodik a root meglétéhez. Sajnos. Megnézem a csomagot amit javasoltál. Köszönöm. Mondjuk erősen idegesít, hogy ha frissítem a jó kis Ubuntumat akkor ezt a kínlódást kell végig csinálni, hogy tudjak scannelni. Az ötletet mégegyszer köszönöm.

--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „ubuntu-help-hu” témájára.

Regényi Balázs

to ubuntu-...@googlegroups.com
Egyébként nekem  hplip-pel teljesen jól működik a HP Deskjet-em. 🙂

[...]
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/ubuntu-help-hu/CADrpQotQv2xJO1siO_x0-%3DE2naV%2B%2BQ71VrwoSqENDYrjy8oUxQ%40mail.gmail.com.

Ferenc Biro

to ubuntu-...@googlegroups.com
Üdv
Megnéztem az Ubuntu 18.04 en levő még működő hplip verziót. hplip 3.17.10+repack0-5_amd64.deb. Letöltöttem. Debian 10 bebootol. Hplip verzió hplip 3.18...
Próbáltam felrakni a 3.17.. et. persze hibát jelzett. Köldök két képernyő képet, mit üzen ha scannelni akarok.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/ubuntu-help-hu/CAAk%2BYkKmCpheJBbwpkypsZax44N-UbL6h-ZL6kvVTfwA-eghuw%40mail.gmail.com.
HP.png
HP-.png

Ferenc Biro

to ubuntu-...@googlegroups.com
Üdv !
Végül megoldódott a probléma. Felraktam a régebben használt Debian 8.11 - et. Először ez is hiányolta a scanner meghajtó programot. Elindítottam a hp-setup -i parancsot. Ugyan ez is kért egyetértést a license feltételekkel a letöltéskor, de nem kért root passwd-t. Lefutott hibátlanul, scanner működik. Hurrá !
Hát ennyi.

Regényi Balázs

to ubuntu-...@googlegroups.com
😊👍

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/ubuntu-help-hu/CADrpQoshP4fM%3DqwLa066A4%2BAuxdsJCSSrq0fs%3DX73QUceAST6Q%40mail.gmail.com.