Fel datum på försenat tåg

Jerker

to tagt...@googlegroups.com
Hej! vet inte om det här projektet fortfarande är aktivt, men jag la märke till en sak nu.
Den första transfern här är ok, det är idag den 13:e, men den andra transfern tror jag redan har ankommit tidigt i morse (enligt tiden newarrival) och är ett försenat tåg som borde ha arrival 2012-07-12 21:47... och inte 2012-07-13...

Är detta fel där du får data ifrån eller en bug?
Ser iofs att det är enligt sj.se en del tåg som är försenade som inte har newarrival-tid... beror det på att tågtider inte uppdaterar tillräckligt ofta?
Kanske får försöka hämta data från trafikverket i värsta fall, men det är ju ett betydligt enklare format att ha att göra med så här fint formaterad xml... :)

<transfer>
<id>3614322</id>
<arrival>2012-07-13 15:55:00</arrival>
<newArrival/>
<origin>Stockholm,Gävle</origin>
<track>2</track>
<train>572</train>
<type>SJ Snabbtåg</type>
<comment/>
<detected>2012-07-13 04:02:33</detected>
<updated>2012-07-13 04:13:25</updated>
</transfer>
<transfer>
<id>3613711</id>
<arrival>2012-07-13 21:47:00</arrival>
<newArrival>2012-07-13 03:48:00</newArrival>
<origin>Stockholm,Gävle</origin>
<track>3</track>
<train>94</train>
<type>SJ Nattåget</type>
<comment/>
<detected>2012-07-13 01:47:46</detected>
<updated>2012-07-13 04:02:31</updated>
</transfer>

Erik Pettersson

to tagt...@googlegroups.com
Hej Jerker & kul att du använder API'et!

Detta ser ut att vara ett edge case av min tidsberäkning och frekvensen jag pingar TrV efter ny data.

Har en ny realtids-endpoint som hämtar data från Orion-proxyn istället för webbvyn. Återkom om det vore intressant att testa.

Vilket är ditt användarfall?

Vänligen,
Erik Pettersson (från mobilen)

Jerker Ersare

to tagt...@googlegroups.com
Hej igen,
Nu googlade jag för att se vad du menade med orion-proxyn, hittade och läste inlägget om "trafikverket exponerar api". Mja du får gärna berätta mer ifall du känner att du orkar :)
Annars är det kanske lika enkelt för mej att dra ut det jag behöver från de här tabellerna, http://www6.trafikverket.se/Trafikinformation/(S(y0s2fur2qllmq5vkvz2zvb55))/WebPage/TrafficSituationCity.aspx?JF=3&station=74,suc&arrivals=1&nostat=1
(är det som står i parentes efter S nån slags session-id? man kanske kan strunta helt i det)

Jag behöver mest fräscha upp min programmeringshjärna efter ett par års dekadens :'D Jag jobbar med att köra taxi just nu och tänkte att det passar att göra en androidapp som hämtar flyg- och tåg-ankomsttider och sorterar dem i tidsordning... så kommer man i kontakt med lite av allt möjligt, hämta data i en bakgrundstråd, parsa xml, hantera tabellayouts osv. Kanske man gör den mer generell så småningom så att man kan välja station, men till en början är jag helnöjd med att hämta data för sundsvall, där jag bor.
Flygtiderna hämtar jag från swedavias printer friendly-tabell.
Ha det bra
// Jerker