Sárpo Míra

Mezo Tamas

to Szerves Társadalom levlista, Géczy Gábor, Tóth Ferenc, Gábor Hamvas, Gyulai Iván, Bocskay József, MSZ Esztergom, ms...@googlegroups.com, Mónika Rápóti-Fekete, Lenky Kata, Szabó Béla, Andrea Navratil
Kedves mezőgazdaság iránt felelősséget érző Ismerőseim és Barátaim!

Belecsöppentem valamibe, amibe nem akartam, de mivel már egyszer segítettem, most is megpróbálok.

A Sárpo Míra rezisztens krumpliról van szó. Úgy tűnik, idén megszűnik a hazai vetőmaggyártás, de most még rengeteg van belőle. Egyetlen doksiba foglaltam össze a gyors tudnivalókat róla (csatolva).

Az ügyről is nyomoztam. Nem voltam képben, mivel az alapítás óta szinte nem tettem semmit az Arany Korona Szövetkezetben.

Vetőkrumpli van, zárjegy nincs, ami szabálytalan, de mégis gyakori eset, ugyanis drágítja a dolgokat. Fajtatanúsítványuk és engedélyük van Sárváritól.
A Sárvári eredeti elképzelései szerint indult a felszaporítás a Szövetkezetben, aminek költségeit főleg a termelő gazdák állták, ám változások történtek azóta a Sárváriék részéről, ezért kiesett egy piac. A Szövetkezet is eladósodott, mivel sok pénzbe került a marketing, ami alig hozott eredményt.

Most muszáj tennem ezekért a gazdákért valamit, és ezzel felvállalni a felelősségből. Különben pedig a legrosszabbkor jött ez az ügy, amikor amúgy is csökkent alvásidő mellett dolgozom a saját munkáimon. Ez olyan, amit nem lehet a ráció által megragadni. Az ember segít, ha tud.

A Ti segítségeteket is kérem, hogy úgy el tudjuk adni a krumplit, hogy ne kilós zacsikkal kelljen az országot keresztül-kasul végigautózgatni, mert akkor többe kerül az autózás, mint amit a gazdák visszakapnak. Átadópontok, teherautónyi mennyiségek, összeszövetkezett étkezési krumpli termelők kellenének leginkább, akik zárjegy nélkül vásárolnának saját vagy kistermelői célra ebből az igen ízletes, megbízhatóan termő krumpliból.

Most 200 forintért hirdetik kilóját, amiből nehezen engednek, mert ráfizetnének. Ez hektáranként 600 000 forint körüli vetőmag költséget jelent a fenti, 200 forintos áron.
Ám kb. 8 évig vissza lehet vetni a Mírát, ami miatt mégis negyedannyi átlagos költséggel terheli a gazdát. Nyilván mennyiségre lehet alkudni.

A fajtát valószínűleg kevésbé rezisztens unokatestvérrel váltják le, mert a nemesítőnek nem éri meg a sokévi visszavethetőség.

Akinél érdeklődni lehet:
Ubornyák László,

+3670 7731 973
 laksm...@freemail.hu,