Micro:bit

ZilogR

to számológép
Egy kicsit off, de én szeretnék valami ilyet rádugni a számolóm USB-jére, mondjuk egy  Texas-t vagy egy CASIO-t.
A Magyarországon is elérhető termék: https://malnapc.hu/yis/bbc-microbit/alaplapok-136
Hardver leírás - nekem eléggé meggyőző, bár nem vagyok járatos benne, de kezdőnek igazi csemegekosár: https://tech.microbit.org/hardware/

Lehet kilépek a komfortzónámból, kiárúsítom a régi cuccaimat és rárabolok egy ilyenre - inkább többre, a gyerkőcöket ki kell tépni a számítógépes játékok világából a számítógépekkel támogatott kreativitás irányába.

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 19, Tuesday 23:58 ZilogR, you wrote:
Z> https://malnapc.hu/yis/bbc-microbit/alaplapok-136

Kicsit drágább mint az arduino, lehet én inkább azzal próbálkoznék.
Habár C++ szerű nyelven kell programozni, nem összetologatós, de még
az is lehet, hogy olyat is lehetne találni hozzá.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Az Arduino, ahogy nézem, sokkal komolyabb eszköz, itt ugye az a lényeg, hogy gyerekeket kell bevezetni a programozás világába és ehhez kell egy azonnal látványos eredményt produkáló kütyü, amit még könnyen is lehet programozni. Ebben vannak alap szenzorok, mondjuk nem túl sok kiegészítőt találtam hozzá, bár gondolom, a szabványos felülettel ellátott szenzorokat ehhez is lehet illeszteni. Ugye most csak írtam ide valamit, nekem is meg kell még értenem, milyenek is manapság a szenzorok és hogyan csatlakoznak egy ilyen mikrokontrollerhez.
Ebben van ugye egy 5×5 pixeles kijelző, ami nem biztos, hogy elegendő, de sokmindenre jó és ott van alapból. Az Arduino sokkal jobban testreszabható, de mindent meg kell venni, ez meg rádugod és megy és rögtön örömet okoz.
Viszont: ha van ebben tapasztalatod, én nem vagyok ellene, hogy nézzünk meg egy Arduino-t is, lehet, az is nyitott ebben az oktatásos vonalban.

Pipás

to számológép
Létezik ehhez online és letölthető emulátor/editor is. Microbit blokkpr-ban és Javasriptben fut. Python modul ehhez sajna nincs, de mintha láttam volna valahol Pythonos emulátort is. Sajna most nem találom.
https://makecode.microbit.org/#editor

A feltöltött képeken egy dobókocka szimulátor példaprogramot próbáltam ki. A microbit blokkprogram magyar nyelvű, de átváltható angolra is. Szépen szemlélteti a pr működését. Látszik belőle hogy a programírás nem olyan bonyolult dolog. Hátha ez a példa meghozza rá a kedvet a csoporton belül is.
AB456A98-6B86-41D1-A98B-D0C6B70C909C.jpeg
BAA05253-3865-4F7A-892A-978E64CC46E8.jpeg
6BCF86FE-8836-435F-891E-079C5B9F2619.jpeg
4252A99F-745C-421E-819A-68E9C230744F.jpeg

ZilogR

to számológép
:) szuper, nekem is ez az esti terv, megelőztél, én is bízom benne, hogy lesz rámozdulás. Milyen matek könyvtára van és milyen a számábrázolás? (Nem mintha erre lenne kitalálva, de kellhet ilyen, pl. az iránytű adataiból számolni irányokat vagy a gyorsulásmérő adatait használni).

Még egy kérdés, a képeidet te feltöltöd vagy valahogyan linkeled a post-okhoz? Ha igen, hol tárolod őket?

Pipás

to számológép
A matek könyvtára nem túl bonyolult, de szerintem itt nem is ez a lényeg. (Mellékelt kép)
A számábrázolására hirtelen semmit nem találtam.
A képeket a tablet saját fotótárából töltöm fel, miután átváltok a google csoport asztali verziójára mobil verzióról.
D09E9748-6528-4878-9FB1-33E6FFC30218.jpeg

Pipás

to számológép
Pythonban biztos többet tud. (?)

ZilogR

to számológép
Háát, nem biztos, de vannak lehetőségek, persze nem tudom, ez mire elég, mert se Python-hoz nem értek, se a Micro:bit-hez:

De van math.py modul MicroPython-hoz, azt be lehet-e emelni vajon...?!

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 20, Wednesday 15:13 ZilogR, you wrote:
> [...]
Z> hogy gyerekeket kell bevezetni a programozás világába és ehhez kell egy
Z> azonnal látványos eredményt produkáló kütyü, amit még könnyen is lehet

Igen, nem mindegy milyen idősek a gyerekek és van-e érdeklődésük az
informatika, elektronika iránt. Azt a néhány lehetőséget, amit
ráépítenek a modulra hamar megunják, ezért szükséges a sok további
lehetőség. Az arduino meg ebben elég erős, és soksok libraryt is
megírtak már a hw elemekhez.

> [...]
Z> kell még értenem, milyenek is manapság a szenzorok és hogyan csatlakoznak

Az kérdés, hogy akarják-e érteni a működést, vagy csak működjön és
kész. Az arduino projectekben ott van a szükséges modul, a hozzá
tartozó library és a forrásprogram, nem szükséges hogy fogalma legyen
a használónak a portokról, protokollokról. De persze ha szeretné
tudni, akkor szabadon elérhető az információ.

> [...]
Z> Viszont: ha van ebben tapasztalatod, én nem vagyok ellene, hogy nézzünk meg
Z> egy Arduino-t is, lehet, az is nyitott ebben az oktatásos vonalban.

Nem tudom összehasonlítani a kettőt, mert a microbitről semmit nem
tudok, az arduinoról valamit igen, de hatalmas tábor van, akik sokkal
gyakorlottabbak benne mint én.

Z> Addig egy kézikönyv/szakköri füzet:
Z> http://microbit.inf.elte.hu/wp-content/uploads/2018/05/Programozzunk-microbiteket-2018.pdf?fbclid=IwAR0MeqZalHtbr64dGGSKRbvOYgh4G4KfDKhVNxspzWI9GON2ChuFbBOmn5E

Ezt az összetologatós programozást láttam a scratch-ben és a robotos
legoban is, igaz, hogy tudnak vele a gyerekek működő cuccot összerakni,
de nem köti le hosszan a figyelmüket. Bonyolultabb dolgokhoz már nem
olyan egyszerű átlátni az összetolható modulokat, és később nem ilyen
nyelven fognak programozni, már aki fog. Ezért én jobbnak tartom a
rendes programozással megismertetni őket, persze alapon kezdve, és
egyre több utasítást megismertetve, kétségtelenül szükséges a képzett
felnőtt segítsége, ötletei, példái, hibajavítási segítsége.

Én már felnőttként, jó pár programnyelv valamilyen szintű ismerete
után találkoztam az arduinóval, és bár sose tanultam c++-t, a
példákból simán megcsináltam a gyakorló feladatokat. Régen tanítottam
gyerekeket basicre, egyik-másik már assemblyben is programozta a
c+4-et, felsősök voltak persze. Föl kell építeni a tanulási
folyamatot, az egyes példákban fölfedezik a lehetőségeket,
rákérdeznek, és szépen adagolni kell nekik az újabb területeket, nem
ráönteni egy halomban.
Sokkal jobb, ha ráéreznek arra, hogy a gép azt csinálja amit ők
akarnak, mint hogy nekik kelljen alkalmazkodni ahhoz a pár
lehetőséghez, amit a gép kínál. Millió ötletük lesz már az első 5-10
utasítás megismerése után, és ha sikerül biztosítani folyamatosan a
sikerélményt, akkor hatalmas energiákat mozgósítanak a tanulásra.
És így fokozatosan kialakul az a gondolkodás, hogy a probléma hogyan
fordítható le a szabályok között alkalmazható utasításokra. És pont az
a jó, amikor már nem a led villogtatása a cél, hanem komplexebb
feladatok, ahol a led csak a működést fogja jelezni. Aki csak a ledet
akarja villogtatni meg csipogtatni, és a programozás nem érdekli, csak
tologassuk össze és működjön, annak 5 perc lesz a siker és már mást
akar. Aki viszont tudni akarja, hogy hogyan érheti el a célt, amit ő
maga talált ki, az ösztönző erő lesz újabb és újabb kitalált feladatok
megoldásához, ami egy idő után már használható eszközként fog működni,
és akár el is adható olyanoknak, akik nem képesek ilyet előállítani.
Na jó, ez már nem a gyerekek területe, de abban a korban indul a
dolog.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Megfontolandó, de a fő tanulság a sorok között: ha a tanár nem képzett eléggé, akkor a diáknak sem lesz meg a sikerélmény.
Ha már van egy kis tapasztalatod, akkor milyen Arduino lenne a jó a kezdéshez?
Közben néztem ám a magyar anyagokat ehhez a micro:bit-hez, annyira nem tartják butuskának, viszont az Arduino alapból némi informatikai és elektronikai rálátással indul.

Csak hogy bemutassam a két világ közötti különbséget - ez teljesen random, ma futottam bele:

Egy bevezető videó a micro:bit-hez: https://youtu.be/m9ntqxh8FvQ , pont annyi, amennyi kell, persze nagyon profi csapat van a srác mögött, humoros és könnyed és lényegretörő - pont így akarja egy mai gyerek és oktató a dolgokat tanulni és tanítani.
És egy az Arduino-hoz: https://youtu.be/x7xlJ8GHa-M , bevallom, annyira tetszett, hogy azonnal ki akarom próbálni ez alapján - de látható, hogy az ördög a részletekben rejlik. A srác a megtestesült oktató, ennyire profi prezentáció ritkaság, nagyon erős az anyag, de ezt nehéz eladni, ez száraz, akármennyire is élvezetes.

Más anyagok alapján is úgy érzem, az Arduino már a nagyobbak játszótere és ha azt veszem, az elmúlt két hónapban megspóroltam tankoláson legalább 4-5db micro:bit árát, akár bele is vághatok egy ilyen projektbe - én is sokszor az általános iskolai számtech fakultációkon megszerzett tudásomból éltem még egyetemen is, jó befektetés ez a gyerekeknek.

Szóval milyen Arduino javasolt kezdésre?

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 21, Thursday 18:12 ZilogR, you wrote:
Z> Szóval milyen Arduino javasolt kezdésre?

Nekem csak 3-féle volt a kezemben, micro pro, nano és uno. Csak az
utóbbi kettőn van usb<->soros chip, ezért ezek az ajánlottak.
Később, ha több port vagy nagyobb memória és sebesség kell, akkor
jöhet a mega.
Még később, amikor kicsi lesz a 8 bit, akkor jöhet az esp32 vagy stm,
ezeket is kezeli az IDE, csak alá kell tölteni a szükséges file-okat.
Esp32-nek már van beépített wifije és BT-a is, webservert simán
futtat, és így bárhonnan bármivel amiben van böngésző vezérelhető.
Vannak még arduino variációk, leonardo, due, yún és mások, ezeket nem
ismerem.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
És egy cikk, csak a táblázatra rápillantva, akkor hogyan is legyen okos az ember?

Pipás

to számológép

Hát én egyiket sem ismerem, programozást sem oktattam. Ezért lehet igazság abban amit Gyapo mond.
Másrészt ez a Microbit kütyü nekem is szimpatikusnak tűnik. Ilyen puzzle/lego szerűen blokkokból összerakható programot én még nem láttam, de roppant szemléletesnek tűnik. Lehet hogy komolyabb/hosszabb programokhoz nehézkes és nehezen kezelhető/áttekinthető, de tartalmazza és szemléletesen bemutatja a programnyelvek főbb alkotóelemeit, mint pl feltételes elágazás, esetszétválasztás, ciklusok, stb. A blokkok magyar nyelven is megjeleníthetők, ezen lekövethető a program működése, futása. Hasonló módon mint a kézzel megrajzolt/megtervezett blokksémán. Az így összelegózott programot a pc-n/tableten/telefonon futtatott editor Java és Python nyelven is megjeleníti. A pr az editorban tovább írható az említett két nyelven is, az emulátoron kipróbálható, a kütyüre feltölthető.

Lehet hogy sántít a hasonlat, de a dolog emlékeztet a múlt századbeli C64-ZX Spectrum mizériára. A Spectrum jóval olcsóbb és komolytalanabb volt mint a C64, de roppant barátságos. A gépkönyve szemléletes és könnyen érthető volt, vmelyik angol egyetemmel íratta Clive Sinclair. Mondták rá hogy mivel minden utasítása rá van nyomtatva a billentyűkre, nem fejleszthető tovább, hamar kinövi az ember. Aztán mégis megjelentek a bővítései, mint a Beta Basic, Pascal, C, stb.
Sok ember tanult meg a Spectrummal programozni.

Aztán meg úgy tűnik ZR, hogy a te szíved is a Microbit felé húz. :)
Vedd meg tokkal, csipeszekkel, elemmel együtt, nem egy ló ára. Ha majd kinövik a gyerekek, még mindig ráérsz tovább lépni. Az a rakétakisérletes videó nagyon meggyőző volt. :D

Képek:
Pöttyöket kirajzoló dobókocka blokkséma, Python(fekete), Java(fehér). Talált példaprogram.

2020. május 22., péntek 13:42:35 UTC+2 időpontban ZilogR a következőt írta:
> És egy cikk, csak a táblázatra rápillantva, akkor hogyan is legyen okos az ember?
> https://learningdevelopments.co.nz/blogs/news/bbc-micro-bit-vs-arduino

212A3248-5AC0-4AFB-9F7F-C1508CC0873D.jpeg
7DE3FCC0-3AE1-49E1-967C-2AE1416C046D.jpeg
867DF656-C84A-4DD9-B76E-497BF8F161D0.jpeg
A1155013-A4B7-4BF8-B830-695ABC73D959.jpeg

ZilogR

to számológép
"hamar kinövi az ember. Aztán mégis megjelentek a bővítései,"

:)

DEF CON (https://www.defcon.org/) előadás a micro:bit -ről: https://youtu.be/I9AqIaMjYcw

This device is affordable and have a lot of features and can be programmed in Python rather than C++ like the Arduino. When we discovered this initiative in 2016, we quickly thought it was possible to turn this tiny device into some kind of super-duper portable wireless attack tool, as it is based on a well-known 2.4GHz RF chip produced by Nordic Semiconductor. It took us a few months to hack into the Micro:Bit firmware and turn it into a powerful attack tool able to sniff keystrokes from wireless keyboards or to hijack and take complete control of quadcopters during flight. We also developed many tools allowing security researchers to interact with proprietary 2.4GHz protocols, such as an improved sniffer inspired by the mousejack tools designed by Bastille. We will release the source code of our firmware and related tools during the conference. The Micro:Bit will become a nifty platform to create portable RF attack tools and ease the life of security researchers dealing with 2.4GHz protocols !

Google fordítva:

Ez az eszköz megfizethető, rengeteg funkcióval rendelkezik, és Pythonban is programozható, nem pedig a C ++, mint az Arduino. Amikor 2016-ban felfedeztük ezt a kezdeményezést, gyorsan gondolkodtunk abban, hogy lehetséges-e ez az apró eszköz valamilyen szuper-duper hordozható vezeték nélküli támadó eszközzé változtatni, mivel egy jól ismert, 2,4 GHz-es RF chipre épül, amelyet a Nordic Semiconductor gyártott.
Néhány hónapot vett igénybe, hogy feltörjünk a Micro: Bit firmware-be, és olyan hatalmas támadó eszközré alakítsuk, amely képes szippantani a billentyűzet billentyűit a vezeték nélküli billentyűzetről, vagy eltéríteni, és repülés közben teljes mértékben irányítani a quadcoptereket. Kidolgoztunk számos olyan eszközt is, amely lehetővé teszi a biztonsági kutatók számára, hogy kölcsönhatásba lépjenek a védett 2,4 GHz-es protokollokkal, például egy továbbfejlesztett szippantó, amelyet a Bastille által tervezett egérjack-eszközök inspiráltak. A konferencia során kiadjuk a firmware és a kapcsolódó eszközök forráskódját.
A Micro: Bit egy remek platformon lesz, amely hordozható RF támadási eszközöket hoz létre és megkönnyíti a 2,4 GHz-es protokollokkal foglalkozó biztonsági kutatók életét!

Pipás

to számológép
Na tessék. :)
Amúgy meg itt úgy tűnik hogy a math, cmath(komplex számok) modulok a Micropythonban alapból benne vannak. Ha igen, a számábrázolása 32 bites lebegőpontos.

https://docs.micropython.org/en/latest/library/index.html

ZilogR

to számológép
Na, akkor mostmár eldőlt a sorsa: http://www.microbitlearning.com/code/arduino/microbit-and-mpl3115a2-absolute-pressure-sensor-example.php
A két kütyü együtt kb hozza a mostani túraórák szintjét és tetszés szerinti infó kilvasható a kis magasságmérő modulból.
Már csak azt kell megoldani, hogy kommunikáljon USB-n egy számológéppel és teljes lesz a siker. ;)

ZilogR

to számológép
Hmm, kicsit fura az az oldal, olyan, mintha robot generált lenne - mind1, a lényeg, hogy ebbe az irányba is el lehet menni.
Jön a hétvége, akkor most én is ki kell hogy próbáljam...

ZilogR

to számológép
Egy próbapanellel egybepakolt csatlakozósor kivezetés, hogy könnyebb legyen: https://youtu.be/V3htR_wjRZM

ZilogR

to számológép
Na, akkor most mennek el ezek a fenébe: https://learn.sparkfun.com/tutorials/microclimate-kit-experiment-guide/experiment-7-logging-to-the-microsd-card  :) :) SD kártyára loggolják a mért adatokat a szenzorokról...
Az egész sorozatot érdemes végignézni, itt egyben: https://learn.sparkfun.com/tutorials/microclimate-kit-experiment-guide/all

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 22, Friday 13:42 ZilogR, you wrote:
Z> És egy cikk, csak a táblázatra rápillantva, akkor hogyan is legyen okos az ember?
Z> https://learningdevelopments.co.nz/blogs/news/bbc-micro-bit-vs-arduino

Kínából vettem a modulokat, úgy minden sokkal olcsóbb.
Uno 3 $, nano 2 $ de akcióban vettem 1 $-ért is, esp32 ami 32 bites
két magos, nagy flash memóriával wifi+BT 4-5 $. A szenzoros modulok
meg 1 $.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Hmm, ez azért elég alávágós az árnak, ha így másol Kína, van-e még az eredeti cég?

(OFF Ti hogy csináljátok, h van időtök kipróbálni ezeket?
Én amióta HomeOffice van, egy perc szabadidőm sincs... /OFF)

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 23, Saturday 16:42 ZilogR, you wrote:
Z> Hmm, ez azért elég alávágós az árnak, ha így másol Kína, van-e még az eredeti cég?

Nem tudom, talán olaszok találták ki, de mivel open source a licensz,
ezért az gyártja aki akarja.
Micro:bitnél nem tudom hogy van, itthon 6000 Ft, Aliexpressen találtam
13 $-ért, Ebayen 5800 Ft-ig néztem, de még csak szenzor modulokat meg
házakat adnak ennyiért.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Értem, ezek szerint a kínai Arduino ugyanaz, mint az eredeti Arduino?! Annyi a fő bajom velük, hogy feltételeznek egy alap tudást és még a programozás is némi gyakorlatot és előismeretet feltételez. A micro:bit olyan, hogy kiveszed a dobozból, ott az 5×5 LED, két gomb, szenzorok és azonnal tudsz rá kódot írni, ami csinál is valamit. Ami viszont az Arduino-ban tetszik, az a mérete.

A micro:bit itthon legolcsóbban 5490.- a Pi-Shop -nál, az csak az "alapgép", semmi kiegészítő, még USB kábel és elemtartó sem.
Sajnos manapság mindent meg kell rendelni, legalábbis vidéken, még egy elemtartó is külön pokoljárás, míg beszerzi az ember, más nem, a csatlakozója miatt + posta.

Micro:bit szenzorok: ami nekem nagyon megtetszett, hogy szabványos csatlakozón keresztül (I2C) lehet a szenzorokkal kommunikálni, innentől kezdve bármilyen szenzort megvehetsz hozzá bárhonnan, ami feszültségszintben azonos vagy egy kis okossággal egymáshoz lehet illeszteni a szenzort és a Micro:bit-et, de ugyanez igaz természetesen az Arduino-ra is.

Nekem régi szívfájdalmam a CASIO órákban levő nyomásmérő szenzor, ami 1hPa pontossággal jelez ki, de nagyon olcsón lehet kapni ennél egy nagyságrenddel pontosabbat, pl. itt: https://www.hestore.hu/prod_10038750.html, ami kb. az ötöde annak, amit elkérnek egy ugyanilyen csippel szerelt micro:bit szenzorért. Vagy UH-os távolságmérő: https://www.hestore.hu/prod_10035534.html, itt 572Ft, ez ha a micro:bit-hez veszed, akkor https://malnapc.hu/ultrahangos-tavolsagszenzor-hc-sr04-4p?keyword=ultrahang 1990Ft, kb 3-4× annyi. Érdemes jól megnézni, milyen csatlakozója van és milyen érzékelő van benne és sokkal olcsóbban beszerezhető már itthonról is.

Szóval ha a CASIO órámat ki tudom váltani, akkor egy ilyet beszerzek, csak hogy ilyet is csináljak, mert rohadtul érdekel, nameg mérni akarok dolgokat és ehhez nagyon bejönne egy ilyen kis eszköz (pl. itthon a távoktatásban meg kellett csinálni néhány mérési feladatot a gyerkőcöknek fizikából (pl. vas fajhőjének megmérése!!!) és ha lett volna egy ilyen kütyüm, tudtam volna két termisztort illeszteni az analóg bemenetekre és pontosabban hőmérsékletet mérni, mint a konyhai hőmérővel).

ZilogR

to számológép
Ez egy nagyon barátságos jószág, már kipróbáltam 5-6 apró dolgot az emulátorban és érdemes a tutorial-okat is megnézni, onnan jött a tipp, hogy a rajta levő LED-ek fényérzékelésre használhatók, ezzel pl. ki lehet iratni a fényerősséget valamilyen skála szerint (töksötét az 0, a fényesség meg 255, de hogy ez mekkora fényerő, az titok...), itt a program: https://makecode.microbit.org/_fxyDWbFkiAXR
A bal gombbal (A) kiírja a számértéket, a jobbal (B) felrajzol egy kis oszlopdiagramot, amin a maximum 255 lehet és ha megnyomod mindkét gombot egyszerre, akkor kiírja, hogy "Cici!" :D

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
És a kedvencem: a számláló! https://makecode.microbit.org/_HMaMFq6J4P7i
Ha megnyomod az (A)-t, akkor lenullázza var-t és elkezd számlálni egyesével, ha pedig megnyomod a (B)-t, akkor kiírja var aktuális értékét.
Pipás, te már belekóstoltál: lehet ezt a szerkezetet valahogy máshogy megoldani? Van egy olyan érzésem, hogy erre van valami elegánsabb...

És igen, fizikai eszközön is teszteltem, ma esett be délelőtt, de csak most bontottam ki és 1 sec alatt 40630-ig számlál el a kis mocsok - erre megírom a PI-jegyszámolót, de nem a te félédet, hanem először azt, ami A/B alakú törttel közelíti. Aztán jöhetnek a szenzorok és már találtam egy marék alkatrészt és egyetemi éveimből volt itt egy próbapanel dugaszolós, szóval jöjjenek a mérések is!

Pipás, látom (és emlékszem is), neked van egy kis Spectrum előéleted, sokat gondolkodtam azon, amit írtál és igen, nagyon ráéreztél, milyen érzést hoz vissza ez a kis kontroller. Nagyon kis együgyűnek néz ki, de már magában ezek a próbálgatások is barátságossá tették és bevallom több örömet adott, mint az eddigi komor számológép nyomkodások eddig. (Azért annyira nem súlyos, de mégis...)

Pipás

to számológép
Akkor gratulálok az új kütyüdhöz! :)
Mire gondolsz a számlálóval kapcsolatban? Hogy szeretnéd átvariálni?
Más:
Ezzel a szerkezettel bele lehetne szagolni a Pythonba is. Hiszen átfordítja a blokkprogramot is...

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 26, Tuesday 21:19 ZilogR, you wrote:
Z> Értem, ezek szerint a kínai Arduino ugyanaz, mint az eredeti Arduino?!

A bootloader és a mikrovezérlő ugyanaz, a kapcsolási rajz
ugyanaz, a fő eltérés az usb<->soros átalakító, az eredetiben ftdi
chip van, a kínaiban ch340.

Z> Annyi a fő bajom velük, hogy feltételeznek egy alap tudást és még a
Z> programozás is némi gyakorlatot és előismeretet feltételez.

Igen, ez nem egyből működős. Nekem szerencsém volt vele, mert vagy 20
éve már volt bennem egy szándék, hogy mikrovezérlőt akarok használni,
de akár a pic akár az atmel nem tűnt egyszerűnek, akkor még többnyire
assemblyben, a picnek valami memória lapozós technikája van, az
atmelből meg ki lehet zárni magamat ha egy bitet rossz értékre állítok
be, szóval nem akarózott nekifogni. A z80 meg a hozzá tartozó eprommal
és port illesztővel egy jó tenyérnyi nyák volt, tetemes fogyasztással
és árral, és 1 MHz-en ketyegett.
Aztán amikor rábukkantam az arduinora, akkor minden egyszerű lett,
pc-re usb driver föl, összedug, IDE indít, led blinker betölt, fordít,
eszközre kiküld és villogott a led. Elektronikához értek, a rengeteg
példaprogram és letölthető library szinte bármilyen modul használatát
lehetővé teszi majdnem 0 programozással.

> [...]
Z> feszültségszintben azonos vagy egy kis okossággal egymáshoz lehet
Z> illeszteni a szenzort és a Micro:bit-et, de ugyanez igaz természetesen az

Lehet akármilyen a csatlakozás meg a protokoll, ha nem nekem kell
foglalkozni vele, akkor transzparens. Ha viszont akármilyen eszközt
tudni akarok illeszteni, akkor már ismernem kell a lehetőségeket, és
ami nem azon a módon csatlakozik mint amit a gyártól kaptam készen,
akkor nem fog működni. És az i2c-n kívül van még a 1wire, az rs232,
vagy a sima digitális kimenet vagy pwm. I2c-n a hibakeresés is már egy
bonyolultabb dolog, több csatornás logikai analizátor kell és az a
tudás, hogy mit is kell keresni. Meg pár méter után már nem
használható biztonságosan, a kert végében levő szenzort már nem tudja
leolvasni.

> [...]
Z> https://www.hestore.hu/prod_10038750.html, ami kb. az ötöde annak, amit
Z> elkérnek egy ugyanilyen csippel szerelt micro:bit szenzorért.

I2c buszos, akkor mehet a micro:bittel is.

> [...]
Z> kb 3-4× annyi. Érdemes jól megnézni, milyen csatlakozója van és milyen
Z> érzékelő van benne és sokkal olcsóbban beszerezhető már itthonról is.

Persze, ez így van. Az Apple valamelyik komoly teljesítményű
számítógépéhez a 4 guruló kerék valami 100 ezer Ft. Amúgy egy fotelhez
mondjuk 2000.
Arduinonál az a megszokott, hogy bármihez van letölthető library.
Szinte biztos, hogy azt már előtted valaki megnézte, kitalálta,
megírta az illesztő programot, példákat, és feltöltötte a githubba.
Ahogy Steve Jobs mondta, az iphone-ra mindenre van egy app.
Persze a sok library nem mind kompatibilis egymással, előfordulnak
ütközések, ilyenkor vagy bele kell tudni nézni a librarybe (ez
lehetséges mert open source), ami szakértelmet igényel, vagy keresni
másik libraryt, ami már nem ütközik. Itt is látszik, hogy ez nem a
kiveszem a dobozból és működik koncepció, hanem végtelen lehetőség, de
kell hozzá valamennyi tudást összeszedni. Kis elektronika, kis
programozás, kis mérés, kis informatika.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Köszi, ezt valóban fogom nyomkodni és használni. A Python-hoz bátorságot gyűjtök, nem vagyok ám én valami bravúros programozó, hogy csak úgy szörföljek a nyelvek között :)
Számláló: Ugye az nem tűnik "normálisnak", hogy azt kell figyelni, hogy megvolt-e a (B) gomb lenyomása az (A) gomb programjából, miközben van egy program, ami a (B) lenyomását figyeli. Vagy ez úgy megy, hogy fut valami egyfolytában és ha jön egy esemény, akkor oda ugrik és azt csinálja, majd ha vége, akkor visszatér a hívás helyére?

ZilogR

to számológép
Gyapo, köszönöm a választ, akkor ki is használlak azonnal, hogy okosodjunk: Vannak ezek a szenzorok, maradjunk a linkelt légnyomásmérőnél. Ha a microbitnek van ilyen csatlakozója (I2C - van neki), akkor egyszerűen összemadzagolom a megfelelő lábat a megfelelő lábbal és megy, de gondolom ezt addig lehet csinálni, míg a szenzor áramfelvétele nem haladja meg azt, amit a microbit ezeken a lábakon le tud adni. Ilyenkor külső tápegység kell az érzékelőnek? Ezt gyakorlatban hogyan oldják meg? Erre ha van konkrét megoldásod, annak nagyon örülnék (tehát két madzagolás az egyik amikor az érzékelőt a microbitre közvetlenül rádugják és a másik ugyanez, de az érzékelőnek külső tápegység adja a delejt.) Előre is köszi!

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 27, Wednesday 10:12 ZilogR, you wrote:
> [...]
Z> amit a microbit ezeken a lábakon le tud adni. Ilyenkor külső tápegység kell

Akkor kell külső táp, ha a micro:bit-ről kapja az energiát és nem tud
annyi áramot kiadni, amennyi a modulnak kell.
Az alapvető megoldás az szokott lenni, hogy a mikrovezérlő panel és a
szenzor panel egy helyről kapja a tápot. Ha nem azonos feszültséget
igényelnek, akkor kell kicsit variálni. Ilyenkor meg kell nézni, hogy
a jel vezetékeken megfelelő feszültségszintek mennek-e. Pl. a
mikorvezérlő panel 3.3 V-os a szenzor meg 5 V-os. Ha a mikrovezérlő
nem bírja el az 5 V-os jelszintet, akkor illeszteni kell.
Ha van a micro:biten táp ic, akkor van egy Vin feszültség bemenet,
ahova 9-12 V köthető, és ebből a táp ic csinál megfelelőt, amit
általában ki is vezetnek külső egységek számára. Itt már figyelni kell
a terhelésre, mert ezek a táp ic-k elég kis terhelhetőségűek.

> [...]
Z> érzékelőt a microbitre közvetlenül rádugják és a másik ugyanez, de az
Z> érzékelőnek külső tápegység adja a delejt.) Előre is köszi!

Kb. ezt írtam le, vagy a mikrovezérlő Vout kimenetéről, ha megfelelő a
feszültség és a terhelhetőségbe belefér, vagy ugyanarról a külső
tápról, amiről a mikrovezérlő is megy, vagy egy másik külső tápról, ha
nem azonos feszültség kell a mikrovezérlőnek és a külső egységnek, de
ekkor figyelni kell a jelszint illesztésre. Ha két külön tápról megy a
két egység, akkor persze a két negatív pólust össze kell kötni.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
A microbit terhelhetőségének utána kell néznem, annyit találtam elsőre, hogy a 3 általános IO csatlakozó max 5mA-rel terhelhető, a légnyomásmérő szenzor mérés közbeni átlagos áramfelvétele 0,72mA, a csúcs áramfelvétel pedig 1,12mA. Ez alapján direktbe köthető a microbit-re. De még túrok utána.

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 May 27, Wednesday 12:35 ZilogR, you wrote:
> [...]
Z> pedig 1,12mA. Ez alapján direktbe köthető a microbit-re. De még túrok utána.

Az I/O lábak nem táplálási célt szolgálnak, csak a jelek jönnek-mennek
ott nagyon kis áramokkal. Pl. az i2c kimenetre ráköthetsz több
szenzort, amiket címzéssel kell majd kiválasztani, hogy éppen
melyikkel akarsz kommunikálni.
Ritkán előfordul olyan, hogy valamit I/O lábról táplálunk, ha pl.
kapcsolgatni akarjuk a tápot és nem akarunk más alkatrészeket
használni ehhez. Ha az I/O láb terhelhetősége nagyobb, mint a táplált
áramkör fogyasztása, akkor működik, jelen esetben is amiket írtál
számokat úgy néz ki hogy elbírja. Az I/O lábon nem biztos, hogy a
teljes tápfeszültség megjelenik, lehet hogy valamivel kevesebb, a
másik eset, hogy bekapcsoláskor mekkora csúcsáramot vesz föl a modul,
ha nagyobbat, akkor egy pillanatra leesik a feszültség, és ez
megzavarhatja a táplált modul működését.

Üdv.: gyapo

Pipás

to számológép
Ezen a kütyün ún. eseményvezérelt programok futnak.
A számláló így működik:
Figyeli hogy megnyomtad-e az A vagy B gombot.

Ha megnyomod az A-t,
elkezd számolni. Addig számol, még NEM IGAZ az, hogy megnyomtad a B-t, VAGY megint megnyomod az A-t. Ha megint A-t nyomtál, akkor “A” ESEMÉNY TÖRTÉNT. Vagyis lenullázza a számlálót és újrakezdi a számlálást.

Ha megnyomod a B-t:
1. Az A nem számol tovább.
2. A B blokk kiírja az A blokkba betett változó értékét. Akkor is kiírja, ha az A gombot még nem nyomtad meg. Ekkor 0-t ír ki. Ha futott az A blokk, a B blokk annyiszor írja ki a változó értékét, ahányszor megnyomod. Ilyenkor nyilván mindig ugyanazt.

Vagyis a 2 blokk MINDIG LEFUT egymástól függetlenül annyiszor, ahányszor a hozzá rendelt ESEMÉNY megtörténik.

A Micrcode editor bal oldalán van az eszköztár. Ennek ikonjaira kattintva nyílik meg az adott ablak, ahonnan ki lehet csipegetni a kívánt elemeket. (Két másik kép.)

Python:
Úgy értettem a barátkozást vele h meg tudod nézni hogy a blokkprogram hogy van megírva benne. Az hogy a kütyü tudja a Pythont azt jelenti, hogy egy könyvtárba leprogramozták h a kütyü gombjait, kijelzőjét, szenzorait, stb hogy kezelje a Python. A többi a standard MicroPython. Ennek meg bőséges doksija van. Majd kialakul a dolog... :)

2020. május 27., szerda 10:06:23 UTC+2 időpontban ZilogR a következőt írta:
> Köszi, ezt valóban fogom nyomkodni és használni. A Python-hoz bátorságot gyűjtök, nem vagyok ám én valami bravúros programozó, hogy csak úgy szörföljek a nyelvek között :)Számláló: Ugye az nem tűnik "normálisnak", hogy azt kell figyelni, hogy megvolt-e a (B) gomb lenyomása az (A) gomb programjából, miközben van egy program, ami a (B) lenyomását figyeli. Vagy ez úgy megy, hogy fut valami egyfolytában és ha jön egy esemény, akkor oda ugrik és azt csinálja, majd ha vége, akkor visszatér a hívás helyére?
8B31FE9E-4A44-418A-9A91-5D4499EC00CE.jpeg
6CFCE73C-2B03-49CF-82BE-8F4B8D16C9EB.jpeg
CADBCACF-E21A-4DBD-9849-7279351073C3.jpeg

ZilogR

to számológép
Aham, OK, értem, hol mentem félre. Tehát ahol a microbit kimenetén megjelenik a GND és a 3V, azokról tudom a külső szenzort megtáplálni és az IO vezetékeken meg kommunikálnak. Valahogy így fest ez a kütyü: https://microbit.pinout.xyz/ (ezt most találtam és ott a rajz mellett a válasz, max. 90mA mehet a tápvezetékeken), illetve itt még info: https://tech.microbit.org/hardware/edgeconnector/
Még okosodok a témában aztán nagy levegő és csinálok valami ilyesmit is a hétvégén - addig programozás (ja, meg homeoffice...).

ZilogR

to számológép
Kb egyszerre így ide válaszolok. Az új verzió: https://makecode.microbit.org/_T494WCdg59yK

Ez a "mikrokontroller-szemlélettel" megírt változat, azt csinálja, hogy
  • Induláskor lenullázzuk a számlálót, majd
  • Folyamatosan növeljük 1-el.
  • Ha (A)-t nyomunk, akkor nullázunk,
  • Ha (B)-t, akkor kiírjuk az aktuális értéket:

input.onButtonPressed(Button.A, function () {
_var
= 0
})
input
.onButtonPressed(Button.B, function () {
basic
.showNumber(_var)
})
let _var
= 0
_var
= 0
basic
.forever(function () {
_var
+= 1
})

Ez valóban jobban áttekinthető.

ZilogR

to számológép
"a blokkprogram hogy van megírva benne"
Ezt te hol látod Python formában? Én csak a Java script-et látom a makecode.microbit.org oldalon. Lehet nem ott kellene kereskednem?!

Pipás

to számológép
Hát én még csak a példaproramoknál tudok átváltani Python editorra.
Itt:
https://microbit.org/projects/make-it-code-it/dice/?editor=python

Ekkor az adott progi Python editorral megnyiható.
Ezzel:
https://python.microbit.org/v/2.0

De hogy ebbe hogy tudok tetszőleges programot betölteni, azt még nem tudom. Az emulátor se fut még innen.
772162E0-5EE9-4394-A49B-553D19CD4625.png

Pipás

to számológép
Lehet hogy te többre jutsz vele, mert nálad van kütyü is. :)

ZilogR

to számológép
Nézem 20-30 perce, de nem tudtam megfejteni.

Ahonnan a bal felső Micro:bit -en kattintva jutok a programozás oldalra (https://microbit.org/code/), ott a fekete alapon levő "Python editor" -on kattintva ugrok a "Hello world" -re (https://python.microbit.org/v/2.0)

De ha a Python editorban a jobb felső Python logo-n kattintok, akkor a Python bemutatkozó oldal fogad (https://python-editor-2-0-0.microbit.org/help.html), innen meg ezer felé lehet menni, néhány kérdőjeles dolog:

Be van linkelve a MicroPython oldal, állítólag ez fut a micro:bit -en is (http://micropython.org/)
Aztán link van a Micro Python referenciára (https://microbit-micropython.readthedocs.io/en/latest/)
Innen van link a Mu -höz, ami egy editor (https://github.com/mu-editor/mu) és innen el lehet ugrani a https://codewith.mu/ oldalra, ahol a mu -t láthatod, hogyan is néz ki.
Annak persze van Start Here oldala, ami itt van: https://codewith.mu/en/about
És ott meg lehet találni a micro:bit és mu házasítását is: https://codewith.mu/en/tutorials/1.0/microbit, ebben már van egy "flash" gomb is.

Az viszont nem világos, hogy kell-e ez: https://uflash.readthedocs.io/en/latest/, ami állítólag a micro:bit formátumra (*.hex) alakítja a MicroPython kódot.

Úgy kb eddig jutottam 20-30 perc alatt és nem biztos, hogy okosabb lettem... :)

Pipás

to számológép
Az mu-t még nem néztem, tableten tán nem is futna.
Azt próbáld meg h a MakeCode editorral feltöltöd a számlálóprogramod a kütyüre, ez gondolom hex formátumban megy. Utána meg letöltöd az online Python editorba. Ide:
https://python.microbit.org/v/2.0
Itt a fenti 2. ikonnal lehet csatlakozni a kütyühöz tán usb kábellel (?), és a 3. fel/le nyíl ikonnal lehet kommunikálni vele.
Ekkor ki kéne hogy listázza Pythonban. Gondolom...

ZilogR

to számológép
A PC-re letöltött hex is bedobható a Python Editorba - ha az Pythonban készült, különben:

MicroBit Python hex error.jpg

Pipás

to számológép
Remek. :(

Pipás

to számológép
Itt a python microbit modul leírása, ha még nem volt. Lehet én is megnézem majd azt az mu editort.

https://microbit-micropython.readthedocs.io/en/latest/microbit.html

ZilogR

to számológép
Köszi! Kell valami offline szerkesztő ami tudja kezelni az eszközt is, mert tegnap éjjel meghalt a Microsoft blokkos oldal, semmit nem lehetett csinálni, csak a logo volt a képernyőn. Bezzeg a többi felület ment simán, csak ez nem. Ha valakit érdekel: https://www.microsoft.com/en-us/makecode, nekem legjobban a Chibitronics jött be: https://youtu.be/MpAvCYFR_zM és https://youtu.be/ivo5NyeLNqQ

Pipás

to számológép
Hát jelentem, ma letöltöttem az emu (mu) 32 bites verzióját. Ez offline.
Futtatáskor lehet választani h mit akarsz vele programozni.
Ha a microbitet választod, megjelenik a flash gomb is. Ezzel tudsz csatlakozni a kütyüre.
Emulátor nincs hozzá, a kütyün tudod futtatni/tesztelni a progit.

Ma a pc-n online MakeCode kódban felraktam a dobókockát, majd elmentettem hex formátumban.
Az emu aszonta h sajnálja, de jelenleg csak py és általa írt hex formátumot hajlandó fogadni. Szóval szintén zenész, a dolognak ezt a részét még nem programozták le.

Viszont:
Tegnap felraktam a microbit python modul linkjét. Itt van megint:
https://microbit-micropython.readthedocs.io/en/latest/microbit.html

Ebben minden nagyon szépen le van írva a Microbitről. Példaprogramokkal, érdemes böngészni. És! Egy példaprogit ki tudtam másolni (copy) és be tudtam tölteni a tableten az online editorba. Igaz h egy másik ios python editoron keresztül, mert az online mbit pyth editoron a paste nem működik. Vagyis a példaprogik az editorba berakhatók, ki is tudja próbálni őket az akinek van microbit kütyüje.
F3D5B6B1-79E7-4AFD-ACFE-7A1C3A148F61.jpeg
136682C9-C90F-48C8-8792-679B1595C8FE.jpeg
EF37B1B8-922F-4E35-A015-C4C22207E15B.png
Message has been deleted

Pipás

to számológép
Ez akart lenni...
B4B0E879-3B3A-41C2-8924-231E199F6E20.png
BAF2BA97-0DDB-4EA4-85F4-EBBC197FE1D1.png

ZilogR

to számológép
Most kérek némi haladékot, mert meló-meló-meló.
Talán Pünkösdkor lesz egy kis nyugi...

Pipás

to számológép
Ezt találtam pc-re, offline.
https://makecode.microbit.org/offline

ZilogR

to számológép
Addig jutottam, hogy csináltam egy feszültségosztós egyszerű áramkört, azzal tudtam mérni egy termisztoron eső feszültséget, amit sikeresen be is tudtam olvasni a microbit analóg bemeneten, most hogy elállt az eső, kimegyek metszek egy kicsit a felnyurgult szőlőn, fel is kötöm, majd az eprek alá szalmázok, hogy ebben a taknyos időben ne a sárban feküdjenek, este pedig írok egy programot, amivel megpróbálok adott időközönként fájlba írni a microbittel, mert a direkt USB-s adatgyűjtés sajnos nem működött. Már csak az a kérdés, hogy hogyan tudom a fájlba kiírt adatokat átpasszolni a számítógépre, de majd utánaolvasok. És ha ez is megvan, akkor megcsinálom a lányom fizika házi feladatát (vas fajhő mérése), amit már "analóg" módon megcsináltunk (otthon oktatás, hajrá!) és kapott egy ötöst ;)

Ez viszont olyan feladvány lesz, hogy ide már kell a Python.

Pipás

to számológép

ZilogR

to számológép
Még nem volt, köszi!

ZilogR

to számológép
Gyapo: ezekre (vagy hasonlókra) gondoltál? https://www.hu.bastlime.eu/c/66289-arduino/sales/

2020. május 23., szombat 11:21:13 UTC+2 időpontban gyapo a következőt írta:
> [...]

Uno 3 $, nano 2 $ de akcióban vettem 1 $-ért is, esp32 ami 32 bites
két magos, nagy flash memóriával wifi+BT 4-5 $. A szenzoros modulok

ZilogR

to számológép
A kis mikrokontrollerrel ismerkedés zajlott eddig, mint adatok olvasása portokról, megküzdöttem a forrasztás rejtelmeivel (félsiker, még csúnya, de alakul), egy UV szenzorral összerúgtam a port, mert nem az megy ki a kimenetén, mint amit leírtak az oldalakon és amit a videókban is láttam, a forgalmazónál levő adatlap meg egy vicc. Gyártottam papír alapon áramkörhöz ellenállás csíkot vezető "tintából" és csináltam ellenállásmérést hídkapcsolásban. Szóval mindabból, ami itt tervbe volt véve, a programozás háttérbe szorult és lett belőle sok bütykölés. És igen: Arduino-hoz ezer dolgot találtam, ehhez a kütyühöz viszonylag kevés dolgot, de nincs feladva a dolog.

Szerintem ez a topik pihenős lesz, viszont az a "mu szimulátor" az tud Python 3.x -et is, nem kell kütyü hozzá, szóval abban lehet bárkinek próbálkozni.

ZilogR

to számológép
Én teljesen elvesztem...

Gyapo "unszolására" ;) egy Nano, magam kíváncsiságára egy XMC 2GO (ami arról híres, hogy ezzel oldotta meg egy német gyerek a SHARP PC 1xxx és asztali gépek közötti kapcsolatot) - hétfőn rendeltem, drága vétel volt, 5.5USD, ma reggelre ideért USA TX államból, a posta 1 cent híján 5.- USD volt, mikor tud ilyet az MPL ennyiért?

Arduino Nano vs XMC 2GO XMC1100.jpg

gyapo

to szamo...@googlegroups.com
2020 June 17, Wednesday 12:20 ZilogR, you wrote:
> [...]

Z> asztali gépek közötti kapcsolatot) - hétfőn rendeltem, drága vétel volt,
Z> 5.5USD, ma reggelre ideért USA TX államból, a posta 1 cent híján 5.- USD

Hajrá.
Nem ismerem az XMC-t, gyorsan utánanézve 32 bites arm proci, 4 db 16 bites
timer, 6 csatorna 12 bites AD bemenet, 32 MHz core frekvencia, kicsit
erősebb mint a nano.
Nem tudom milyen támogatást és software környezetet találsz hozzá,
ezek is sokban hozzájárulnak a sikerhez.
Nem annyira számológép, de azért számolj be majd az eredményekről.
Arduino fórumok: https://prohardver.hu/tema/arduino/friss.html és https://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9166766&la=155083424

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Most ezt vettem a fejembe:
Adott egy Adafruit Circuit Playground Express (link: Adafruit Circuit Playground Express ). Van neki rengeteg szenzora és van neki Python interpretere. Méretileg akkora, hogy éppen befér a HP48xx kártyahelyre. Mi lenne, ha oda elrejtenénk és a számológép kommunikálhatna vele, mondjuk lekérdezné a szenzorai mért értékeit vagy átküldene egy .py állományt, amit a kis mikrokontroller fordítana és futtatna. Valószínűleg jobban muzsikálna sebességben egy 32 bites 48 MHz-es processzor Python-nal, mint egy 4 bites 2 MHz-es processzor Python nélkül.

Természetesen nulla hozzáértéssel, de kellő bátorsággal ugrok a feladatnak. :D

126842101_189502709369061_107276458958742299_o (1).jpg

ZilogR

ZilogR

to számológép
Ja, ez 20% VAT-ot is tartalmaz, rendeléskor levonják, így GBP 3.00 darabja, azaz 1200.- Ft
Ha valaki bütykölni akar, ez már most olcsóbb, mint a kínai Arduino, de ez UK-ból véve és ott van mögötte a Raspberry cég, nameg a lapka is elég jó egy Arduinohoz képest.
Pár órája lehet piacon, a legrégebbi videók róla is csak kb 9-10 órásak - még a hivatalosak is.

gyapo

to számológép
2021 January 21, Thursday 16:07 ZilogR, you wrote:
Z> Épp ma néztem rá egy webáruházra és mit nem
Z> kapni?https://shop.pimoroni.com/products/raspberry-pi-picoKb. 1500.-HUF

És lehet különböző oldalakat találni, ahol az arduino IDE-t hozzák
össze a raspivel. Előbb-utóbb lesz egy IDE, és mindenféle
mikroprocesszoros kártyákat lehet vele programozni.

Üdv.: gyapo

ZilogR

to számológép
Szerintem meg éppen az a vonal erősödik, hogy az új generáció ezen a belépő szinten nem akar foglalkozni ezzel a C alapú világgal, egyszerűen eltolódott a felhasználók kora. Olyan ez a világ ma, mint nekem volt a 80-as években a Commodore: 10 éves gyerekként egy varázslat volt és az akkori korok Magyarországának szintjén egész sok információt kapott ez a korosztály, hogy beleszeressen ebbe a világba. A mai tíz év körüliek hasonló cipőben vannak: nem érdekli őket a bootloader, ISP, a varázslatok az Arduino IDE-ben, semmi ilyesmi. Python. A mikrokontroller egy meghajtó, a Python program *.py felmásolva a mikrokontrollerre, RESET és fut. És ez meg van támogatva ezzel: https://magpi.raspberrypi.org/books - töltsetek le párat, nézzetek bele és el fog varázsolni. És ez mind egy Raspberry-n futtatható, elérhető.

Bevallom, nekem sem jött be ez a halványzöld okosság, sokkal jobbnak tartom a Python-t, szerethető, olyan, mint a 80-as években a BASIC, leülsz és interaktív. Ez kell, nem pedig a nyögvenyelős fordítom/átküldöm/lefut/örülök vagy bosszankodok, megint IDE, megint fordítok... ez nem kell már ma. A mai mikrokontrollereken ott az akku csatlakozás, akkut tud tölteni, I2C-vel bármilyen perifériát rá lehet fűzni (kijelzőt is), a Youtube-os ismertetőkben már az 5V-os jelszintet úgy emlegetik a "régi jelszint 5V", szinte mindent megkapni 3.3V-os változatban, szinte mindent megkapni I2C csatlakozóval, 32 bites processzor van a legbutább kontrollerben is ami 48MHz-en fut, némelyik 100MHz fölött hasít és van matek támogatás hardveresen - akkor mit akar az Arduino?

Azzal, hogy a Raspberry letette a voksot a Python mellett és egy Arduino-nál kb. 3-5x olcsóbb mikrokontrollert dobott piacra (és a RPi Zero is csak GBP 6.-, azon pedig Linux fut), azzal beállt azok közé, akik a mai fiatalokat vették célkeresztbe. Az Arduino, ha van egy kis esze, elmegy az ipari területek felé a komolyabb lapkáival és a gyengusokkal pedig igyekszik felzárkózni a mai gyártókhoz (mint pl. az Adafruit) - ez utóbbi rohadt nehéz lesz.

És mondom ezt úgy, hogy egy fia sort se írtam még ezekre :P csak YT-ból és a gyártók weboldalából vannak infóim. :)