Model DM41X

Attila Válinth

to számológép
Képernyőfotó 2020-11-22 - 14.51.08.png
Érkezik... :)

ZilogR

to számológép
:D te semmit nem változol! Nagyon helyes, de ez a nőtől-nőig csapódás már-már kóros... ;) User manual van már?!

ZilogR

to számológép

Attila Válinth

to számológép
Tudooom :) De annyira csábított. És gondoltam 1 hónap és 50 éves leszek. Tehát megérdemlem:)))

ZilogR

to számológép
Naaa..., akkor Isten éltessen! ;)

Szóval én nem sokat tudok erről, de nagyon áradoznak, hogy ez olyan, de olyan jó, hogy nagyon jó, akik megvették, hogy nagyon jó :)
Ahogy tudom, ez egy HP41, csak kapott egy combos hardvert és jó kijelzőt, nameg a HP41-es bővítőmoduljait beintegrálták alapból a ROM-ba (de ennek utána kell járni (járnod)).
Mivel ez egy HP41, akkor érdemes a fent linkelt kézikönyvet átnézni. A HP41 az egyik legkomolyabban kiépített HP számológép rendszer, amit valaha készítettek, a maga korában forradalmi volt: hatalmas memória, alfanumerikus kijelzés, hangok lejátszása, elég erős programnyelv és a fő: 4db bővítőhely, amibe memóriabővítő modulok, előre megírt ROM kártyák és perifériák voltak köthetőek (pl. olyanok, amivel TV-re köthető a számológép, volt vonalkódolvasó, nyomtató, amit akarsz). Ezek a számológépek szabványos portokon, protokollokon keresztül egymással tudtak kommunikálni, ugyanezt a protokollt használó más eszközökkel szintén.

Internetre fel, Youtube, ezer dolgot fogsz rá találni. Ilyesmi volt anno: https://youtu.be/fuDdkf6a3WY , meg ilyet is lehet: https://youtu.be/3sDvQRbVrgo

Nekem összesen 4db volt eddig HP41. Abból az elsőt vettem, majd kaptam egy szatyornyit egy biológiai laborból (abban volt TV modulátor, nyomtató, szalagos egység, kártyaolvasó, kártyák, szalagok, kézikönyvek, HP-IL kábelek és Time module). Nem tudom milyen megfontolásból, az egészet becsomagoltam és elcseréltem egy USA beli sráccal HP200LX-ekre és 95LX-re. A harmadikat, ami egy 41CX volt egy kártyaolvasóval a tetején a Dunaharaszti HÉV melletti ócskás boltban vettem 500Ft-ért, azt is elcseréltem, majd a negyediket szintén cserebere útján kaptam.

Egy időben sokat használtam, de nagyon megbízhatatlan volt a működése a harminc-negyven(?) év meglátszott rajta. A kijelző nagyon tetszett, az hogy majd 3 centi vastag, az nem. Ami nagyon betett nekem, az, hogy nincs lineáris regresszió. Amúgy jó. A Time Modul miatt sírok, hogy minek adtam oda, amúgy nem hiányzik. De azért írtam rá pár okosságot, de csak az egyetemi éveim alatt. Azóta váltottam kevésbé bonyolultra. Ez egy korszak gépe volt, akkor még PC-k sehol és ez volt egy nagyon erős rendszer.

Na és akkor érkezik a te csodád, remélem mesélsz és remélem sokmindent kipróbálsz rajta!

Attila Válinth

to számológép
Hát ez elég bőséges iromány, köszönöm! :)
Ha megjött tudósítok ígérem fotókkal illusztrálva.

Attila Válinth

to számológép
Képernyőfotó 2020-11-23 - 20.17.26.png

ZilogR

to számológép
Akkor van saját gépkönyve!?! Szuper, majd ránézek a swissmicros-ra!

ZilogR

to számológép
Na, én megnéztem ezt a gépet és első körben azt szűrtem le, hogy ez egy HP41CX, amibe be lehet olvasni azoknak a ROM-oknak a másolatait, amit annak idején be kellett dugdosni a HP41-esekbe. Innen már az adódik, hogy csak akkor lesz ezen SOLVE (az én kedvencem) vagy INTEGRAL (Attila kedvence), ha megtudja az ember, melyik ROM tudta ezeket a funkciókat, azt a ROM-ot be kell szerezni (lehet alapból tartalmazza a gép) és utána kellene annak a ROM-nak a leírása is (az szerintem pdf-ben meglesz nekem). Aztán persze majd kiderül, hogy ez nem is annyira bonyolult dolog, mint ahogy leírták a kézikönyvben (mármint az, hogy melyik modul aktív, hogyan kell azzá tenni, stb...). Meg a ROM-ok is elérhetőek valamerre, de még nem találtam meg, hogy hol.

Azt viszont megtaláltam, hogy az "HP-41 Advantage Advanced Solutions Pac" tartalmazza mindkettőt, azt viszont nem tudom, hogy honnan van a fenti integrálós példa képernyőfotód, Ext?!? Az integrálás a "HP-41 Advantage Advanced Solutions Pac" kézikönyvből:

ZilogR

to számológép
Egy rakás f..s ez az új felület, akkor a kép, hátha így bekerül:

INTEG_HP41.png

ZilogR

to számológép
Szóval vissza az eredeti kérdéshez: Ha rá akarsz gyúrni, akkor ez a két funkció (SOLVE és INTEGRATE) gyárilag nincs telepítve a gépben, de modulokkal megoldható és a modul leírásban benne van, hogy a HP15C-ben is található algoritmus van itt is megvalósítva (legalábbis ez sejthető; referenciának a HP15C Advanced User's Manual van feltüntetve, ami lehet csak azért, mert ott van jól összefoglalva). Mindkét funkcióhoz programot kell írni és mind a SOLVE, mind az INTEGRATE csak hivatkozik arra a programra. Minden ugyanaz, mint a 15C-n.

Gyakorolj a kis DM15-ön, ott megtanulod és ezen jó lesz, mert nem billentyűkódokat fogsz látni, hanem szöveges utasításokat. Azért bevallom, a HP41xx gépek memóriaszervezése, programok tárolása nekem nem annyira jól átlátható, persze lehet neked azonnal tiszta lesz, azért a kézikönyvnek ugorj neki, nehogy meglepi legyen!

Attila Válinth

to számológép
Hát köszönöm. Nem lesz kis feladat úgy érzem...:)

ZilogR

to számológép
Keress DM41 vagy HP41 videókat és fogod látni, mi is ez, mármint hogy hogyan működik. Lehet szeretni ezt az új csodát ám :)

Igazából nekem az a bajom ezekkel az újraálmodott kütyükkel, hogy a mai technikai lehetőségek jóval túlmutatnak az akkoriakon (a '80-as éveken) és mégis azt az "élményt" másolja a SwissMicros. Igazán: van egy grafikus kijelző odapakolva, mégis arra használja, hogy azon valósítja meg a 4 szintes stack-et, lemásolva a 14 szegmenses kijelző képét. Őszintén bevallom, ha már ennyire árazta be a Steinmann gyerek, akkor legyen szíves a dupla fröccsöntött billentyűket is megcsinálni, mert a 76eFt-ból már nagyon sokmindent lehet venni, ami jóval túlmutat a HP41-en (bocs Ext, nem téged támadlak, de ez a svájci gyerek nem ebben a világban él, pl. a mikrokontrolleres topikba postolt Adafruit mikrokontrollerem kb 3000Ft-ba került postával, vadiújan és Python-t futtat úgy, hogy rámásolom a .py fájlt és már fut is, erős 32 bites proci, math könyvtár, szenzorok, kommunikál, mi kell még? :) vagy: a CASIO új 9750 grafikus gépei Pythonnal, gyári csomagolva ebay-en 10-15e közé vannak beárazva, a TI-83 szintén Pythonnal 15-35e, akkor mit kezdjen az ember egy nyögvenyelős ;) RPN-nel 76e-ért?).

Viszont: ez a HP41 újraálmodása egy erős vason, végre modulokkal, amiket nem kell dugdosni és csak idő kérdése, míg a firmware-t annyira átírják, hogy legyen grafika is (mert biztos lesz valaki, akinek nem fog tetszeni ez a HP41 dolog és megcsinálja).

Ami viszont neked lesz tanulnivaló, az maga a HP41, szerintem már most gyúrhatsz rá :) A HP41-en a billentyűzet tesztőlegesen átszabható, azaz a sokszor használt funkcióidat hozzá tudod rendelni billentyűkhöz tetszés szerint, szóval nem lesz az olyan borzalmas.

Kézikönyv mégegyszer az eredeti HP41-hez: HP41 kézikönyv

ZilogR

to számológép
És keress emulátorokat, hogy gyakorolj!
Mint pl. itt: HP41 emulátorok.

ZilogR

to számológép
Vagy inkább itt: Emulátorok

Attila Válinth

to számológép
:) remélem majd többet tudsz mondani róla ZilogR...

ZilogR

to számológép
Bízom benne ;)