HP 15 C New Run

Attila Válinth

Mar 30, 2020, 3:09:22 PM3/30/20
to számológép
Ezt hogyan tudnánk HP15C-n? :)

Képernyőfotó 2020-03-30 - 21.08.59.png

ZilogR

Mar 30, 2020, 4:12:10 PM3/30/20
to számológép
Igen, igen, ugye én javasoltam Attilának, hogy dobja be ide a kérdést, mert jó, ha jönnek új szálak, amikbe lehet kapaszkodni, nameg a homeoffice-tól már most meghülyültem, pedig addig fogjuk laposítani a görbét, annyira kevés lesz a megbetegedés, hogy mikor lecseng és a magyar kimegy a házából, az a pár hordozó egy második hullámba löki a népet, na szóval a 15C határozott integrálra van kitalálva, de lehet trükkökkel olyat is, ahol az integrálási határ lenne pl. végtelen, de nem ilyen - szóval ez most nem, de ne engedjük el ilyen könnyen, mert amit én írtam, az benne van a 48GX könyvében, azzal jövök majd holnap. Az annyira jópofa, hogy még egy rövidke programmal egy CASIO-ra is meg lehet írni és működik szépen.

Attila Válinth

Mar 31, 2020, 2:57:10 AM3/31/20
to számológép
Ezek a kis trükkök felcsigáztak engem...:)

ZilogR

Mar 31, 2020, 12:19:16 PM3/31/20
to szamo...@googlegroups.com
Tehát itt arról van szó, hogy olyan integrált, ahol az integrálási határ +/- végtelen, egy leképezéssel egy véges tartományra képeznek le és azon végzik az integrálást:

Improper integral evaluation_HP48.jpg

Ezt úgy kell használni, hogy
  1. az eredeti integrálási határok arctan()-ét kell venni, pl. a +végtelen -ből lesz +PI/2, a -végtelen -ből -PI/2, az 1-ből PI/4
  2. minden x helyére tan(x) kerül
  3. dx helyére (1+(tan(x))^2) dx kerül
És mehet az integrálás.

Pl.: 1/(x*(x+1)) -et kell integrálni 1-től +végtelen -ig, azt úgy csinálod meg a 15C-vel, hogy
  1. az eredeti integrálási határok arctan()-ét kell venni, az 1-ből PI/4 lesz és a +végtelen -ből PI/2
  2. minden x helyére tan(x) kerül
  3. dx helyére (1+(tan(x))^2) dx kerül, azaz
  4. 1/(tan(x)*(tan(x)+1)) * (1+tan(x)^2)  -et kell integrálni, célszerű eltenni a tan(x) -et (pl. R1-be a lenti példában):

Én a LBL E -t használtam, a program (15C):

LBL E
  TAN
  STO 1    //  tan(x) mentése R1-be
  1
  +        //  tan(x)+1
  RCL×1    //  tan(x)*(tan(x)+1)
  1/x      //  1/(tan(x)*(tan(x)+1))
  RCL 1    //  tan(x)
  x^2      //  tan(x)^2
  1
  +        //  1+tan(x)^2
  ×        //  1/(tan(x)*(tan(x)+1)) * (1+tan(x)^2)
RTN

A futtatás:

g RAD
f FIX 2
g PI 4 / g PI 2 / f INTEGRAL E

Ha kipróbálod különböző kerekítésekkel (FIX), a futási idők és eredmények:

| FIX 2 | 18 sec | 0,69317 +/- 0,00393 |
| FIX 3 | 38 sec | 0,69314 +/- 0,00039 |
| FIX 4 | 39 sec | 0,69314 +/- 0,00004 |

A pontos érték: ln 2 = 0,69315

ZilogR

Apr 1, 2020, 3:15:00 AM4/1/20
to szamo...@googlegroups.com
Egy másik helyettesítés, ahol az integrandusban van 1/0 kifejezés: https://www.hpmuseum.org/forum/thread-9577-post-100840.html#pid100840
Ebben a HPMuseum topicban javasolják megnézni az Advanced kézikönyvet is ebben a témában és valóban, ott is több esetet tárgyalnak, illetve "nehéz" integrálokra adnak tippeket vagy konkrét megoldásokat: http://www.hp.com/ctg/Manual/c03308725.pdf#page=47
A teljes fejezetet érdemes átnézni a kérdésben, mellesleg :)

ZilogR

Apr 1, 2020, 5:20:32 AM4/1/20
to számológép
Ez megírható CASIO-ra is, de ott a beépített integráló a végpontokban is számolja a függvény értékét, így azonnal Math ERROR-ral le fog állni. Így kell írni egy integrálót, ami a részintervallumok közepén számolja a függvény értékeket, pl egy téglalap módszer éppen ilyen, ha azzal valaki megcsinálja, akkor fog működni, de mivel nagyon kezdetleges a módszer, a pontosság örök kérdés lesz, ezért javasolt pár lépésben finomítani a felosztást és ha nincs nagy változás az eredményben, némi megfontolás után elfogadni az eredményt adott pontossággal.

Tehát a fenti HP48/15C-re írt módszer CASIO fx-3650P-re - tessék megírni 4500P-re is és kipróbálni:

Improper integral CASIO fx-3650P.jpg

ZilogR

Apr 1, 2020, 7:01:28 AM4/1/20
to számológép
Semmi?!? Pedig milyen szépeket csinálok ide! :)
És a leggyöngyebb betűimmel is írok!
A CASIO program a 4500P-re szerintem csont nélkül bepötyöghető, bár lehet az adatbevitel más (igen, az asszem ott kicsit más, de van erre már egy topik régebbről!!!).
A 15C programra pedig tessék még találni példákat és postolni!

Tolosa

Apr 1, 2020, 8:10:27 AM4/1/20
to számológép
Látod, ZilogR: ez az Attila is csak felizgat téged mindenféle új problémákkal, aztán amikor tálcán kínálod a megoldást, faképnél hagy!:-)
A végtelen türelmedet egyébként csak csodálni tudom.

ZilogR

Apr 1, 2020, 11:21:56 AM4/1/20
to számológép
A végtelen türelmedet egyébként csak csodálni tudom.

Ezt a gyerkőceim nem mondanák :D
Na, de ha nem, hát nem, lesz még itt okosság, ami előkerül. Megyek át Pythonozni is hamarosan, de homeoffice van még most.
És hány% lesz a munkanélküliségi ráta ha elmegy COVI-D?

Attila Válinth

Apr 1, 2020, 11:59:21 AM4/1/20
to számológép
Itt vagyok csak mi most ebben a cudar helyzetben Balatongyörökre kuckóztunk be 2 hete.
Ausztriába nem tudtunk hazamenni.(mondjuk pont ma tettünk egy próbát) Kicsit Inverz élet ez nekem.
Tehát ezért kérem a bocsánatotokat, hogy el el tűnök :)

ZilogR

Apr 1, 2020, 1:28:15 PM4/1/20
to számológép
De a számolóid veled vannak, ugye...?!?
Sajnos nem a legjobb idő van most a Balatonhoz. Nameg nem is lehet bandázni. Jut eszembe, az Őrült számításokba be is lehetne tenni, ha mindenkit felállítanánk egymástól 2m-re, elférnénk-e Magyarországon?!? Áhh, persze hogy el... 4m2*10E6/1E6 = 40km2 elég a magyaroknak. Akkor no problem.

Mi legyen a következő?!?

Attila Válinth

Apr 1, 2020, 4:03:27 PM4/1/20
to számológép
Nálam mindkettő, persze.
Azt nyomkodom :)
Emésztem amit írtál. Próbálgatom.

ZilogR

Apr 2, 2020, 12:32:41 AM4/2/20
to számológép
Mindkettő az melyik? 15c és TI-83? Vagy a 4500P?

Attila Válinth

Apr 2, 2020, 3:18:46 AM4/2/20
to számológép
Ti és a DM15 picur..

ZilogR

Apr 2, 2020, 3:59:55 AM4/2/20
to számológép
OK, akkor így tervezem a postokat. Most nemigen engednek át a határon, bár lehet, hogy kifele lehet menni, ha Ausztria engedi.
Itt a kormány, konzultálva a legjobb elmékkel, június/júliusra várja a tetőopontot. Addig sok elemet meg fog enni a Texas, ha addig se ki se be. És még utána is pár hétig :P