Számológép meghibásodások (hardver)

Sanyi

Jul 2, 2010, 3:25:36 AM7/2/10
to számológép
A számológépek meghibásodásai az újabb Tóth Viktor interjúban is szóba
kerültek:
http://szamologep.blogspot.com/2010/06/ii-interju-toth-viktorral-az-rskeyorg.html

Ti már találkoztatok valamilyen hardver-meghibásodással?

Említettem valamikor korábban, hogy az első grafikus számológépem
(Casio FX-7400G) kijelzőjén jelentkezett pixelhiba. Egy teljes
függőleges pixel-oszlop "kiesett", szerencse a szerencsétlenségben,
hogy egy "karakterközi" pixelsorról van szó, vagyis egy olyanról, ami
karakteres üzemmódban a karaktereket választja el, így olyankor nem
olyan feltűnő is hiba. Grafikus ábrázoláskor (vagy az ikon-menü
megjelenésekor) azonban elég szembetűnő.
Érdekes, hogy kb. 2 hónapja egy pár hétre "meggyógyult", eltűnt a
hiba, tökéletes volt a kijelző, azonban azóta újra hibás.
Sajnos a hardverhez nem nagyon értek, nem is mertem még szétszedni
számológépet.
Szerintetek ez a hiba (házilag, vagy szervízben) orvosolható, vagy az
ilyen pixelhibás (pixel-oszlop kieséses) kijelzőnek annyi?

tolosa

Jul 2, 2010, 3:55:04 AM7/2/10
to számológép
A frászt hozod rám, azt hittem, máris meghalt valamelyik géped!:-)

Annak idején én elég sok zsebszámolót és kvarcórát szétkaptam és
tudom, hogy ezeknek a tipusoknak van egy jellegzetes hibájuk.
A kijelző alsó-felső szélén /vagy számológépeknél leginkább csak az
alsón/ van egy érintkező sor, ami voltaképpen az üvegre csapatott-
gőzölögtetett vezetőréteg. Ez egy rugalmas-gumiszerű anyagből készült
hosszúkás csíkon keresztül kapcsolódik a panel érintkezőihöz. Ez az
anyag olyan 2 mm vastag és úgy 4 mm magas, a hossza pedig igazodik a
kijelző hosszához-szélességéhez.
Na most általában itt következik be érintkezési hiba. Én általában
simán nedves -nem karcoló- textilanyaggal szoktam szétszedés után
letörölgetni az érintkező felületeket. Alkohollal is lehetne, de néha
ez nem várt dologhoz vezet, feloldja a kijelzőn lévő vezető anyagot.
Nagyon óvatosan kell egyébként is megoldani a dolgot, nagyon enyhe
nyomással törölgetni.
Utána általában kicsit bekunkorodik az a bizonyos "gumi"-csík, de
vissza lehet tenni,mert vájat helye van.

Néha meg az is segít, ha csak egyszerűen kivesszük, visszarakjuk a
kijelző fent említett részeit.

Sanyi

Jul 2, 2010, 4:02:12 AM7/2/10
to számológép
Tolosa, a TI-92-nek és a HP-28C-nek szerencsére semmi baja ;)

Hmmm.. akkor azt mondod, hogy nem olyan kockázatos művelet, és házilag
is meg lehet próbálni, szinte csak egy csavarhúzó kell hozzá, amivel
szétszedem a gépet (meg egy textil, amivel megtörölgetem a
felületeket)?

tolosa

Jul 2, 2010, 4:27:09 AM7/2/10
to számológép
Kockázat mindig van, Sanyi.
Viszont óvatos megközelítéssel -meg persze azért valamennyi műszaki
érzékkel- megoldható a dolog.
Ha eljutsz odáig, hogy leszeded a gép hátulját, utána bekapcsolt
gépnél óvatosan megnyomkodva a kijelző hátsó felületét néha eltűnik a
hiba, akkor van esély.
Egyébként ha tényleg leszeded a hátlapot, talán már sokkal
egyértelműbb is lesz, miről beszélek.

Sanyi

Jul 2, 2010, 4:32:34 AM7/2/10
to számológép
Köszi Tolosa, akkor délután vagy hétvégén megpróbálkozom a
"műtéttel" :)
(Emlékeim szerint hétszegmenses-kijelzős, egyszerűbb gépet már szedtem
szét régebben, és rémlik ez az lcd alatti gumis sáv is, de pontmátrix
kijelzős illetve komolyabb, drágább gépet még nem mertem szétszerelni
eddig - és ezután se nagyon fogok, de most azért megpróbálom, hátha ;)

tolosa

Jul 2, 2010, 4:54:49 AM7/2/10
to számológép
Azért csak óvatosan. Grafikus gépet még én sem szedtem szét!:-)

Sanyi

Jul 2, 2010, 5:01:10 AM7/2/10
to számológép
Tolosa, most elbizonytalanítottál :D
Mondjuk lehet hogy tényleg jobb nem piszkálni... azért a pontmátrix
kijelző alatti ilyen gumisáv még precízebb cucc lehet...
Inkább majd egyszer szakemberre bízom, nehogy a kezeim között haljon
meg szegény... :)

Amúgy aranyos kis gép ez az FX-7400G is, akár a CFX-9850GB Plus
"kistestvérének" is tekinthető:
http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Casio&model=fx-7400G
Lényegében ezen "tanultam meg" programozni (már amennyire megtanultam
valaha) - de az azért elmondható, hogy ezen jöttem rá többé-kevésbé,
hogy mit jelent az, hogy elágazás, ciklus, stb - vagy egyáltalán az,
hogy algoritmus.

tolosa

Jul 2, 2010, 5:25:23 AM7/2/10
to számológép
Nem akartalak el és megijeszteni. Végülis , ha a hátulját lekapod,
többet látsz a dologból és még semmi visszavonhatatlant nem követtél
el.

Sanyi

Jul 2, 2010, 5:30:26 AM7/2/10
to számológép
Ok ;) Nagyjából én is így gondolom: szétszedni azért szétszedem (azaz
leszedem a hátulját), és megnézem a kijelző gumicsíkját, de csak
óvatosan megnyomkodom, stb... leszedni, tisztogatni nem biztos hogy
megpróbálom, vagy hát attól függ, mennyire tűnik majd bonyolultnak /
sérülékenynek dolog, ha ott látom magam előtt.

Sanyi

Jul 2, 2010, 12:41:47 PM7/2/10
to számológép
Megpróbálkoztam a javítással: csavarokat kiszedtem, elkezdtem volna
szétszedni - egy-két bepattintós bigyó is tartotta a hátlapot az
elejéhez, ami szépen ki is pattant, de a kijelzőnél, tehát a tetejénél
valahogy sehogy sem akart szétjönni. Egy darabig próbálkoztam, aztán
inkább nem feszegettem tovább, nehogy eltörjön...
Szóval nem sikerült, de szerencsére nagyobb bajt sem csináltam ;)
Viszont érdekes volt belenézni a gép belsejébe a feltáruló nyíláson,
látszott, hogy pl. két panelből áll a belső elektronika: van egy a
billentyűzet alatt közvetlenül, ami szétszedéskor a "billentyűzetes
felén", tehát az előlapon marad(na), és van egy hátsó panel, ami a
hátlaphoz van inkább rögzítve.
Hát, ennyi :)

Dexter

Aug 3, 2010, 12:38:02 PM8/3/10
to számológép

"Agyhalál, avagy így jártam"

Ma, ráérek, semmi egyéb dolog. Elő a PTA-4000 & KA-160 nyomtató
(plotter) és magnó interfész összeállitásomat, még nem volt időm
tesztelni érdemben. Játszom, nyomtatok, még csak szöveget. Tetszik.
15-20 perc után a készülék kijelzőjén sötét villanás (nem tudok rá
jobb szót), az LCD majdnem teljesen megsötétül, a karakterek alig
kivehetőek, bár a gép működik.
DO
Reset, minden trükköt bevetek, a gép kijelzője
használhatatlan.
Elem csere, többször, majd akkura, és vissza "Vakon" nyomom,
"NEW""BEEP""LPRINT", "LLIST", hang
van, de a plotter nem az igazi, elfelejtette, hol is a
margó (ha a balon túllép tollat
vált, de csak félig-meddig), színeket cserélget, meg
két toll között félúton
kalapál, hasztalan. Ha ír is, egymás hegyére-hátára.
Agyvérzés.
Mi lehet?
Minden egyszerre halt be.
Pauza.
UNTIL Valamire rá nem jövök
Tápegység! B*! Multiméter. A névleges 9 Voltos táp, 7 Volt körül
muzsikál, terhelés nélkül! Egy terhelés nélküli "9 Volt"-os trafós táp
12-18 Volt között teljesít (teljesítménytől függően), majd terhelésre
leesik a feszültsége a névleges érték körülire.
Univerzális tápegység elő. Nyomtató öntudatára ébred. De - az
elemekkel tápolt PTA-4000 - marad, ahogy van.
Valószínűsíthető, hogy egy hálózati feszültség tüske (vagy éppen a
kor, igen komolyan használta, akitől vettem) hazavágta a tápegységet
és egyúttal a számítógép kijelző-vezérlő áramkörét, de a többi áramkör
károsodás nélkül átvészelte az eseményt.
Most van egy jól működő KA-160-asom és egy kijelzőhibás -
gyakorlatilag használhatatlan - PTA-4000-esem. Meg egy félhalott
tápegységem.
Tanulság?
Semmi, hacsak nem a régi szlogen:
Ami elromolhat, az el is romlik...
Message has been deleted

Sanyi

Aug 3, 2010, 1:45:19 PM8/3/10
to számológép
Sajnálom a géped Dexter...
Bevallom, elsőre nem ugrott be sok minden a típusról, de rákerestem,
és tényleg klasszikus darab.
http://pf-prg.hu/SHARP_PTA-4000.html

Sanyi

Aug 3, 2010, 1:51:07 PM8/3/10
to számológép
Off:
A PTA-4000-re keresgélve úgy tűnik, hogy egy újabb számológép-barátra
leltem:
http://pf-prg.hu/Pocket-PC-Programok-0.html

Pipás

Aug 3, 2010, 3:54:22 PM8/3/10
to számológép
WAIT
UNTIL found an other PTA-4000
A good OR an other bad ELSE ...WITH a good display.
;-)

ZilogR

Aug 4, 2010, 2:32:48 AM8/4/10
to számológép
Ha kicsit korábban élünk, most kaptál volna tőlem 2db-ot nyomtatóstúl,
mindenestűl (de már nincsenek meg) :P
Azt szerettem szegénykémben, h "folytonos" LCD-je volt. 7 pixel magas,
de nincs 5 pixel széles darabokra vágva és így lehetett rá mindenféle
jó "grafikát" csinálni (pl.: holdraszállást oldalra döntött kijelzőn)
Azt is kedveltem, h jól volt dokumentálva: asszem a Rádiótechnika a
nyolcvanas években még cikksorozatot is indított a gépi kódú
programozásáról.
Jut eszembe: lehet valamelyik buszpályaudvar műhelyében találsz
működőt. A Volán még mindig ezekkel nyomtatja a jegyeket...

Sanyi

Aug 4, 2010, 3:51:26 AM8/4/10
to számológép
Mit találtam ;)
(lehet hogy Nektek nem új, de csak most fedeztem fel)
Cikk a régi Sharp pocket computer-ekről a logout.hu-ról, még 2007-ből:
http://logout.hu/cikk/szamitogep_a_zsebben_25_eve/teljes.html

ZilogR

Aug 4, 2010, 7:51:09 AM8/4/10
to számológép
Szabiról visszajöttem és azt a szomorú helyzetet találtam, h az
egyetemen használt, saját ösztöndíjamból vásárolt HP48SX-em kijelzője
egy kb. 5Ft-os nagyságú területen "kifolyt", de nem az a "sötét"
kijelző látszik, hanem ott nincsenek pixelek és minta kijelzősor felső
részén az "anunciátoroknál" finom, pókhálószerű, hasonló kék körbefutó
hiba jelentkezett...

Linkelek képet, ha hazaértem.

Vajon okozhat-e ilyen jellegű hibát, ha a nem használt gépekben
esetleg bennhagyom az elemeket??? A gép puha tokban, oldalára állítva
volt tárolva (hogy senki ne tudja megnyomni a kijelzőt,
billentyűket...)

:((((((((

:'-((((((((((

On júl. 2, 09:25, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> A számológépek meghibásodásai az újabb Tóth Viktor interjúban is szóba
> kerültek:http://szamologep.blogspot.com/2010/06/ii-interju-toth-viktorral-az-r...

Sanyi

Aug 4, 2010, 4:36:25 PM8/4/10
to számológép
Nem tudom mi történhetett ZilogR... én arra tippelek, hogy valahogy
mégis megnyomódhatott a kijelző (bár ehhez szerintem elég erős behatás
szükséges).
Esetleg még az elem kifolyására tudok gondolni, de az meg elvileg nem
a kijelzőnél van (legalábbis az általam ismert grafikus
számológépeknél inkább a gép alsó részén szokott lenni az elemtartó és
nem fent, a kijelzőnél).

Ami az én FX-7400G-m kijelző-hibáját illeti, az is ilyen "pixel-
eltűnéses" dolog, függőlegesen egy pixel szélességben két részre
osztja a kijelzőt.

Sanyi

Aug 5, 2010, 1:25:52 AM8/5/10
to számológép
Ma reggel volánbusszal mentem pár megállót, és tényleg mintha egy
retro Sharp "pocket computer" (vagy klón) lett volna a pénztárgép (bár
bérletem van, így nem váltottam jegyet, és nem tudtam megnézni
részletesebben).
Legközelebb le kellene majd fényképeznem, vagy jobban szemügyre venni
kicsit.. kíváncsi vagyok rá, milyen típus lehet ;)

Pár kérdés meg is fogalmazódott bennem: ezek elvileg elég kevés
memóriával rendelkezhetnek (max. 32 KB-ot tudok elképzelni, de lehet,
hogy még kevesebb), tehát valami elég egyszerű program futhat rajtuk,
és az adatok mentését sem tudom hogy oldják meg.. vagy valamilyen
háttértár lehet hozzájuk kapcsolva?
Vagy csak simán a jegy nyomtatás a feladatuk (km alapján Ft, stb.), és
a jegyeladás könyvelését, vagy a konkrét utazási célok statisztikai
nyilvántartását, stb. egy másik készülék oldja meg..?
Ennek érdekes lenne utánajárni ;)

miked

Jan 27, 2011, 12:06:01 AM1/27/11
to szamo...@googlegroups.com

I have a 17BII that I dropped on a ceramic tile floor. Now the calculator works but the keys on the right side do not work. I have read some material, but not how to repair the problem keys, if that is possible. Please point me in the right direct for information on how to repair the keys.

Thanks for the help,

Mike D

Sanyi

Jan 27, 2011, 12:19:41 AM1/27/11
to számológép
Hello Mike D, welcome, you are the first non-hungarian member here :)
(excuse me for my crazy english)
I don't know the answer (I do not understand the hardware), but the
other members to be able to help.

miked

Jan 27, 2011, 12:28:33 AM1/27/11
to szamo...@googlegroups.com
Thanks for the welcome.  I was actually referred to this group for the issue with my HP 17BII.  I was told that there were some very talented and smart people in this group.

Thanks,

Mike D

ZilogR

Jan 27, 2011, 1:56:18 AM1/27/11
to szamo...@googlegroups.com
Hi Mike,

I sent a SMS to Dexter who was repaired my HP17BII, I hope he can help to you!

(Csaba from MoHPC)

Dexter

Jan 29, 2011, 9:54:14 AM1/29/11
to szamo...@googlegroups.com
HP Pioneer sorozatú számológépek billentyűzet-meghibásodása

Ha megnézzük a számológépet oldalról, ahol a felső- és alsó rész illeszkedik, egy keskeny árkot figyelhetünk meg. Ez egy egyenes vonal - volt a gép újkorában. Most egy ívet láthatunk, de ha figyelmesek vagyunk, észrevehetjük, hogy ez tulajdonképpen egy tört egyenes. A billentyűzet melletti részen egyenes, a kijelző mellett is egyenes. A billentyűzet és a kijelző között van egy töréspont.

Így talán érthetőbb:

És mi van a gép belsejében, pontosan ott ahol a töréspont van? A billentyűzet-fólia és a nyomtatott áramköri lap csatlakozása. Amikor a gépet összerakták a gyárban a két felület (a fólia és a NYÁK) tökéletesen érintkezett, ehhez elegendő nyomóerőt biztosított a fólia alatt elhelyezett polifoam csík. Idővel a két felület teljesen összetapadt (szerintem kohézió alakult ki), a polifoam vesztett a rugalmasságából, de ez nem jelentett problémát, mert már nem csinált semmit. Mintha ott sem lett volna. Nem volt rá szükség. A készülék-ház vetemedése és / vagy egy fizikai ráhatás miatt a két felület szétválhat egymástól. Ilyenkor a polifoam rugalmassága már nem elég a tökéletes kontaktus helyreállításához. Szükség van egy nagyobb nyomóerőt kifejtő, erősebb anyagra. Például szilikon gumira. Az eredetivel azonos méretben, de lehet egy picit vastagabb.

A számológép szétszedése:
További segítség:

A régi polifoam eltávolítása:

A régi és az új alkatrész:

Behelyezés:

Dexter

Jan 29, 2011, 9:55:45 AM1/29/11
to szamo...@googlegroups.com
A közvélemény megnyugtatására közlöm, Mike D már előbb megkapta az információkat emailben, angolul - saját fordításban, amiből kerekedett is némi bonyodalom...
Szóval az angol verziómat inkább mellőzném. Magyarul sem tudom közérthetően megfogalmazni a mondókámat.
"Aki tudja, csinálja, aki nem, az oktatja." Hát én inkább csinálom.

Az akció értelmiszerzője lefordíthatja és felrakhatja a hpmuseum.org -ra, a híressé válást is átengedem, sosem volt ilyen ambícióm. :)

Dexter

Jan 29, 2011, 4:47:08 PM1/29/11
to szamo...@googlegroups.com

7. oldal. :)

De van benne sok más érdekesség is.

Dexter

Jan 29, 2011, 4:49:47 PM1/29/11
to szamo...@googlegroups.com
Akarom mondani, a pdf 29. oldala.

Tolosa

Jan 30, 2011, 2:34:05 AM1/30/11
to szamo...@googlegroups.com
Ez egy nagyon jó ".pdf", sok hasznos infóval, köszönjük!

Pipás

Aug 2, 2011, 2:52:01 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Egy megoldás törött billentyűk javítására. (HP-12C Platinum)

Pipás

Aug 2, 2011, 3:30:37 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Mivel már lejárt az 50g garanciája, ma kiszedtem a port a kijelző borítása alól. (Gyáva népnek nincs hazája. :)

Vettem egy akvárium-hőmérőtartó műanyag tapadókorongot egy horgászboltban. (90 Ft.) Átfűztem a rajta lévő lyukon egy kulcskarikát és a korongot a kijelzőborítás bal felső sarkára "cuppantva" egyenletes húzással szépen levettem a borítást. (Nem kellett kombinált fogóval rángatni.) A ragasztó a HP embléma felőli oldalon lazán még fogta a borítást, így végül is csak "kinyitottam" mint egy könyv hátsó borítólapját. A port szájjal (egy szétszedett golyóstoll alsó szárán keresztül) fújva távolítottam el. A művelet végén a tapadókoronggal visszaigazítottam a borítólapot a helyére és kézzel visszanyomkodtam.

Szereztem ragasztófóliát is az akcióhoz. A fólia 3 rétegű: Papír, ragasztó, műanyag fólia. A papírra rárajzolom a kívánt alakzatot, majd kivágom. Lehúzom róla a műanyag fóliát és a maradékot az egyik felületre illesztem a ragasztós felével. Utána lehúzom róla a papírt és rárakom a másik felületet. (Vagyis a kijelzőborítást.:)

Ezzel egy gond van: A számológépről és a kijelzőborításról valamilyen kulturált módszerrel el kéne távolítani a régi ragasztót. Nincs valami ötletetek?

Tolosa

Aug 2, 2011, 4:02:11 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Alkohol?
Mármint nem belsőleg, hanem oldószerként.

Pipás

Aug 2, 2011, 4:22:16 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Vagy az, vagy sebbenzin. Nehogy felmarja a műanyagot.

Dexter

Aug 2, 2011, 4:43:05 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Ragacs eltávolításhoz én WD40-et használok. Utána alkoholt a zsírtalanításhoz.

Pipás

Aug 2, 2011, 5:02:01 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Erre gondolsz? Nem oldja a műanyagot?

Dexter

Aug 2, 2011, 5:20:58 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Igen. Eddig még nem találkoztam olyan műanyaggal, amit bántott volna. De, ki lehet előtte próbálni egy picike felületen, ahol biztosan nem fog később látszódni.

Pipás

Aug 2, 2011, 5:49:41 PM8/2/11
to szamo...@googlegroups.com
Ok, kösz.

ZilogR

Oct 14, 2012, 1:19:20 PM10/14/12
to szamo...@googlegroups.com
HP 32SII számológép ON gomb egyik percről a másikra bedöglött. Ötletek amin végig lehet menni? Mi lehet a baj? ON+A+E resetre műkszik néha, ON+C féle "reset" is megy néha, tehát valami van, de az esetek többségében (10-ből 9-szer) meg se nyikkan...
Kosz, por, eltörött fólia?
Porszívózzam, hőlégfújjam, alkohollal öblögessem, aludjak vele, tegyem az alsógatyámba, galambvérrel kenjem a kijelzőt? :P

Bármilyen ötletnek örülök, ami segíthet!?!?

Előre is köszönöm!!!

2010. július 2., péntek 9:25:36 UTC+2 időpontban Sanyi a következőt írta:
A számológépek meghibásodásai az újabb Tóth Viktor interjúban is szóba
kerültek:
http://szamologep.blogspot.com/2010/06/ii-interju-toth-viktorral-az-rskeyorg.html

Dexter

Oct 15, 2012, 3:18:06 PM10/15/12
to szamo...@googlegroups.com
Ugyan az a baja, mint a 17B II -ődnek volt.
Nyomd folyamatosan a kijelző alatt, és úgy próbáld a gombokat, tuti működni fog.
A kijelző alatti szivacs-csíkot kell kicserélni valami erősebb gumi-csíkra:
Kép1
Kép2
Kép3
Kép4

ZilogR

Oct 15, 2012, 6:05:32 PM10/15/12
to szamo...@googlegroups.com
Igen, volt egy ilyen rossz érzésem, köszönöm a képeket és a tanácsot, a hétvégén lesz talán annyi időm, hogy elbarmolás nélkül szét tudjam szedni.

Neked Dexter van ebben tapasztalatod. Volna kedved pár sorban leírni a szétszedés lépéseit? Nagy segítség lenne! Előre is köszönöm!

Dexter

Oct 17, 2012, 1:23:14 PM10/17/12
to szamo...@googlegroups.com
Picit olvass vissza a linkek miatt.
Dióhéjban:
- Elemtartóból elérhető 4 műanyag "szegecs" feje lefúr, de csak annyira, hogy patent-szerűen később még visszapattinthatóak maradjanak
- Gépház felső része szétnyit, a billentyűzet alsó részén lévő műanyag szegecsekig benyúl és izomból szétpattint. Ide kell egy kis bátorság, elég nagy erő kell hozzá. Ilyenkor a szegecs-fejek eléggé roncsolódnak, ezeket meg kell faragni a visszapattinthatóság végett.
- A panelt tartó 6 lemezfül visszaforgat, kiegyenget (lapos csőrű fogóval). Panel eltávolít.
- Szivacs-csík eltávolít, lehetőleg egyben, ezt használjuk a cseredarab méretre vágásához.
- Csere gumi-csík behelyez.
- Panel visszarak, kézzel a helyén megtart, elemek visszarak, működést ellenőriz. A felsőrészen kell erősebben nyomni az LCD érintkezése miatt. A panel felső oldalát ne fogdossuk össze, vagy ha mégis, alkohollal zsírtalanítsuk.
- Panel rögzít = lemezfülek megforgat. Elemek visszarak, működést ellenőriz.
- Gépház összepattint, elem és elemfedél visszatesz.
- Örül.

Érdemes minden "működési ellenőrzést" végrehajtani, inkább többször is. A lemezfülek nem bírják a végtelenségig a hajtogatást és a kényszerből patentként használt műanyag szegecsek is minden szét- és összeszerelés után egyre kevésbé tartanak.

ZilogR

Oct 17, 2012, 5:03:06 PM10/17/12
to szamo...@googlegroups.com
:) Köszönöm a lényegretörő leírást, valóban igazad van, ha nyomom a kijelző alatt működik szépen!

Mivel, milyen anyagból készíted a helyettesítő gumidarabot? Kb. milyen keménységűre érdemes választani? (Szivacs, lépésálló hungarocell, bicikligumi, radírgumi, gumicsizma fala, stb...) Látom a kiszedett darab eléggé egyben van a fotókon. A méreteit illik tartani, gondolom, de segít-e ha kicsit vastagabb, vagy bármi, amiben eltér az eredetitől és alkalmasabbá teszi?

Hétvégén nekiesek és megcsinálom!

Dexter

Oct 18, 2012, 2:01:46 PM10/18/12
to szamo...@googlegroups.com

Amit felsoroltál mind felejtős.
Szilikongumi, áttetsző, általában színes, rendkívül rugalmas és kémiailag passzív. Pl.:

Semmilyen "hagyományos" gumit nem ajánlok, nem elég rugalmasak, és esetleg reakcióba léphetnek a billentyűzet fóliával. A "cakkos" résznél érdemes egy kicsit szélesebbre hagyni mint az eredetit. Ha viszont túl széles kifordulhat a helyéről, ki kell kísérletezni az ideális méretet, ezért is kell még a panel végleges rögzítése előtt ellenőrizni a működést.

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com

Mivel ennyi ideig tartott nem találni olcsó szilikongumi csíkot, ezért úgy döntöttem, megtartom az eredetit csak alá vágok egy vékonyka gumicsíkot. Mivel az eredeti szürke gumicsík be volt ragasztva a helyére, ahhoz a ragasztós felülethez könnyedén hozzáragadt a fekete gumicsík. Ezt kétoldalas ragasztószalaggal rögzíteni kellett a helyén és működik szépen.
A hátlap lepattintása nem is volt olyan borzalmas, ellenben a fémfülek beállítgatása és a panel leemelése hosszú percekig tartott, míg rájöttem, hogy a hatból melyik nem akar engedni.
Összességében sikeres akció volt, összeszerelés most rendben levőnek tűnik, az egész nem volt fél óra úgy, hogy rögtönözni kellett. Ha valakinek ilyen jellegű problémája akadna a későbbiekben, nyugodtan vágjon bele, nem lehetetlen.

ZilogR

Oct 19, 2014, 4:55:11 PM10/19/14
to szamo...@googlegroups.com
Amire tanácsot kérek most, az nem meghibásodás, de eléggé rémisztő így elsőre és félek, hogy komoly bajt is okozhat:
Néhány számolót az ember magánál tart és időnként használja is, de van pár, ami dobozban pihen és várja türelemmel, míg nyomkodni nem fogja valaki. Nos, ezeket a darabokat időnként azért illik megnézni és a ma esti vizitnél észrevettem, hogy pár számológépnek a házán/tokján vékony, "füstszerű" bevonat keletkezett, amire azonnal azt mondom, hogy leheletnyi penészréteg. Van-e valamilyen jó módszer az eltávolításra? Egy kis alkoholos lemosás és kész?

A tároláson mit érdemes változtatni, hogy ne legyen ilyen probléma? Tegyek szilikagélt mellé vagy tegyem szekrény tetejére a dobozt, ahol eleve melegebb van?

Aki már futott bele ilyenbe milyen tanácsot tud adni?!?

Előre is köszönöm!

Zoltán Dudás

Oct 29, 2014, 5:01:01 PM10/29/14
to szamo...@googlegroups.com

Sziasztok! Van egy HP50G számológépem, egyszer csak a kijelző egyik pixelsora eltűnt. Nem vagyok benne biztos, hogy kijelzőhiba, mert pl. messageboxnál a külső keret hiánytalanul látszik, de más nem. Találkoztatok-e már ilyennel? Külföldi fórumokon azt szokták javasolni, hogy elemeket kivenni 3-4 napra, aztán megjavul. Persze, hogy nem jött be. Bánt a dolog, mert gyűjteményem egyik kedvenc darabjáról van szó (mondjuk ez a Kinpo által gyártott masina hardveresen a nyomába sem ér a 48G-nek).

ZilogR

Oct 16, 2018, 12:00:55 PM10/16/18
to számológép

TI-65 battery contact.JPG

Ilyen mértékű elem csatlakozás gané esetén milyen járható utat javasoltok, ha életet akarok lehelni az alanyba?
Nem tűnik gázosnak annyira, de a vaku becsapósan fémessé tette a kinézetet, de itt vezető réteg nem sok van.
Van ugye olyan lehetőség, hogy ahol kimegy a vezető korongtól a NyÁK vezeték, ott lekaparom, odaforrasztok egy kis drótdarabot, amin kapja majd a delejt, de ez egy műanyag fólia alaplap - köszönjük Texas Instruments.
A számoló egy TI-65 és nekem úgy fest, hogy akar működni (valami derengés van a kijelzőn talán, de nagyon jó szögben kell tartani és nézni, amikor ki-be kapcsolgatom).

Minden ötletnek örülök, előre is köszönöm!

Tolosa

Oct 16, 2018, 12:14:59 PM10/16/18
to számológép
Talán valami ilyesféle megoldással megoldhatod.

ZilogR

Oct 16, 2018, 12:29:31 PM10/16/18
to számológép
Azaz lekaparok ott, ahol sejtem a bajt (mert lehet nem is látszik a hajszálnyi rés), átkenem, megszárad, örülök. Kb. ez a terv. Köszi a tippet!
Arra is gondoltam már, h ezeknek az ócskaságoknak a NyÁK-ját le lehet gyártatni és át kell bele forrasztani az újat, de ez egy rohadt fólia és ugye ott a kijelző kontakt + a billentyűzetek elcseszett megoldásai.

Tolosa

Oct 16, 2018, 1:04:37 PM10/16/18
to számológép
Persze. Azt te is tudod, hogy a trutyit /az oxidot/ teljesen le kell szedni a nyákról, mert tovább dolgozik. A folytonossági hiányokat meg egy fogpiszkálóval felvett vezető ragasztóval tudod kitölteni, ügyelve arra, hogy szomszédos vezetékkel ne érintkezzen. Ha mégis, akkor a száradás után le tudod kapirgálni a felesleget. Ha ez a ragasztó is olyan állagú, mint amivel anno én is dolgoztam, akkor így működnie kell a dolognak. Kb. 25 éve használtam hasonlót, az aranytartalmú volt és aranyárban is mérték. Viszont jó néhány ZX-Spectrum fóliabillentyűzetét sikerült vele megmenteni.:-)

Tolosa

Oct 16, 2018, 1:12:51 PM10/16/18
to számológép
Érdemes lenne rákeresned a "vezető ragasztó" címszóra, több fajta is fellelhető, például az alábbi még kedvezőbb árfekvésű:

Doky

Oct 17, 2018, 10:45:08 AM10/17/18
to számológép
Szerintem is vezetőragasztóval pótolni alufólia darabkával (csokipapír)  ;-)

ZilogR

Oct 17, 2018, 1:12:06 PM10/17/18
to számológép
Már beszereztem, ma este kapargatás, kenegetés és holnap teszt.
Jajj, csokipapír :) hányszor javítottam így a középsulis kis Lewis gépemet. Elő is keresem, kíváncsi vagyok, beindul-e még.
Érdekes, nekem soha nem volt középsuliban programozható gépem. Vajon hogy alakult volna a "sorsom" ha már akkor megtehettem volna, hogy beruházok egy jó kis CASIO vagy HP gépre, netán egy TI-85/86-ra.
Előkerült valahonnan (és azóta el is keveredett) egy általános iskolai jegyzetelésem, mikor a területi számtech versenyre készültünk, hogy programozható számológépek csoportosításánál van olyan, ami zsáktárolós és fordított lengyel logika szerint működik.
Ez volt 1985-86 táján. Örök hála a számtech tanárnőmnek.

ZilogR

Oct 24, 2018, 6:43:04 AM10/24/18
to számológép
A "ma estéből" tegnap este lett és nem bírtam tovább, ma beizzítottam délben és IGEN!

TI-65 alive again.JPG

Vannak persze kijelző bajok, de ez nem vészes (nem annyira zavaró).
Akkor a világ (egyik) leglassabb programozható gépe készen áll bevetésre!

ZilogR

Oct 24, 2018, 12:34:54 PM10/24/18
to számológép
Ez egy Vaterás beszerzésem pótlására lett volna. Az ebay-en szereztem Albániából :P nem volt 2500Ft postával.
A Vaterásnak bedöglött egy sor billentyűje (erre is várnék tippeket, hátha van valakinek tapasztalata, előre is köszönöm!)
Viszont az albán nem akart kijelezni semmit, csak halványan derengett. Aztán jöttek olyan gondok, h nem lehetett szétszedni, ez megoldódott (némi bátorsággal).
A Vaterás még mindig beteg, ez viszont szuper.
Kb. ennyi a sztori mögöttük.

Ja, igen: itt volt az, h nem működőként vettem és csak azért nem működött, mert az egyik elemet fejjel lefelé kell behelyezni.
Elemet bepakoltam és tökéletesen ment.

Még stopper is van rajta :D

ZilogR

Jan 8, 2019, 12:52:50 PM1/8/19
to számológép
CASIO számológép, napelemről megy, friss elemmel, letakart napelemmel meg se nyikkan, más baja nincs.
Esélyes, hogy az elemtartó és a nyák között elengedte valahol a forrasztás? Vagy a madzag odáig becsípődött a tok peremén és elnyíródott?

Ötlet, ha valaki látott már ilyet?
Köszönöm!

gyapo

Jan 8, 2019, 12:58:56 PM1/8/19
to számológép
2019 January 8, Tuesday 18:52 ZilogR, you wrote:
> [...]
Z> Esélyes, hogy az elemtartó és a nyák között elengedte valahol a
Z> forrasztás? Vagy a madzag odáig becsípődött a tok peremén és elnyíródott?

Inkább kvarcórával meg műszerrel jártam így, hogy beteszem az elemet,
nem működik, kiveszem-beteszem újra, működik. Két fő lehetőség van, az
egyik a kontakt, a másik a rossz pozíció.
Érintkezőket kaparászni/csiszolni, elemet durva anyagon megdörzsölni,
ha nem fogja jól az elemet, akkor papírral kiékelni, hogy amikor
rákerül a fedő/hátlap, akkor beszorítsa a helyére.

Üdv.: gyapo

ZilogR

Jan 8, 2019, 5:41:47 PM1/8/19
to számológép
Itt a csak elemmel működtetve meg sem nyikkan esete van. Azt nem tudom, h a napelem és az elem, mint áramforrás hogyan van kötve. Szétkapom és meglesem a forrasztásait, aztán beizzítom a kis pákámat. Nekem gyanús ez az elengedett forrasztás dolog.

gyapo

Jan 9, 2019, 6:38:09 AM1/9/19
to számológép
2019 January 8, Tuesday 23:41 ZilogR, you wrote:
> [...]
Z> napelem és az elem, mint áramforrás hogyan van kötve. Szétkapom és meglesem
Z> a forrasztásait, aztán beizzítom a kis pákámat. Nekem gyanús ez az

Valószínűleg a legegyszerűbb módon párhuzamosan kötve. Ha van fény,
akkor átveszi a táplálást az elemtől, az nem merül, gondolom egy
diódával ki van iktatva az elem töltése, mert azt nem szereti.
Ha a forrasztásokat ellenőrzöd, az mindenképpen jó, esetleg kellhet
egy multiméter is kinyomozni, hogy hol veszik el az elem feszültsége.

Üdv.: gyapo

ZilogR

Jan 20, 2019, 5:16:54 PM1/20/19
to számológép
Átnéztem, semmi, forrasztottam, hátha, ugyanaz. Darabokra kell szednem, aztán meglássuk. Nagyon akarom, hogy menjen, ez egy CALC+SOLVE gép, de szerencsére még nem pontmátrixos kijelzővel, hanem a szokásos 2 soros.

ZilogR

Jan 24, 2019, 3:24:22 PM1/24/19
to számológép
Csak nem adtam fel,ma megint szétszedtem. Az alaplapra két helyen van beforrasztva a két áramforrás, azaz a napelem (+) és (-) vége be van forrasztva valahová és a gombelem (+) és (-) vége be van forrasztva máshová, egymástól 1-2 mm-re. Nekem az volt a gyanús, hogy bár minden forrasztás OK, mégsem kapja a delejt az elemről. Ezért az a sejtésem, hogy az alaplapon nincs kapcsolat az elem egyik beforrasztott csatlakozása és az alaplap többi része között, magyarul az alaplapi huzalozás sérült. Furcsa ez az alaplap, mert elég csúnyák a forrasztások rajta, az egyik kondenzátor forrasztása is eléggé amatőrnek tűnik. Valószínű, hogy ez a hiba előjött (hibás alaplap) és megpróbálták megjavítani. Így már érthető, hogy miért volt postával együtt 1600Ft Indiából.

Namost, ilyenkor tippelni kell, hogy vajon a (+)-os forrasztás környékén van alaplapi bibi, vagy a (-)-nál? Annyit csináltam, hogy egy rövid drótdarabbal összeérintettem a két (+) -os véget, majd letakartam a napelemet és bekapcsoltam és szuperül működik. Azaz annyit kellett csinálnom, hogy a két (+) -os forrasztási pontot rövidre zártam, ezzel azt lehetett elérni, hogy az elem így a napelem becsatlakozásán táplál be az alaplapra. Ez nem tudom, hogy jó-e az elemnek, de így működik. Akkor ez is megy, hurrá. :) Lehet csinálni az okosságokat tovább.

Tolosa

Jan 25, 2019, 3:48:46 AM1/25/19
to számológép
1600 Ft-ért szinte mindegy, mi lesz a géppel, de azért azt vedd figyelembe, hogy -ha jól értem- most megszüntetted a napelem és a telep szétválasztását. Márpedig ez azt jelenti, hogy a kettő szinte párhuzamossá lett kötve, ami vagy  egyiknek, vagy mindkettőnek nem tesz jót. Eredetileg valószínűleg diódával vannak különválasztva -lehet, az szállt el-, én azért megnézném a csatlakozások környékét, hátha beazonosítható és cserélhető.

ZilogR

Jan 25, 2019, 6:51:44 AM1/25/19
to számológép
Háát, nem tudom, hogy ott lenne-e valami, biztosan bentebb van eldugva az a dióda, ha olyan van ott egyáltalán. Sztem csak azért lehet két betáp pont, mert ugyanaz az alaplap a csak elemes és az elem+napelem gépeknek (mint ahogy tudjuk, hogy az fx-82/83/85 -ös sorozat gépeit azok közül is konkrétan - ha jól emlékszem - azokat, amik az (A) sorozatból valók (jelölés a hátlapon jobbra fent az adattáblán) egy drót átvágásával át lehet alakítani fx-570 sorozatú gépekké), szóval minden ugyanaz, csak más program fut (és néha hardweresen rásegítenek, hogy ne lehessen átjárni a gépek között). Ennek HP változata a 10BII+ / 20B / 30B / WP34 és Texasnál a TI30xxx sorozat.

ZilogR

Jan 25, 2019, 6:59:16 AM1/25/19
to számológép
Rosszul emlékeztem, de amúgy igen: https://www.thestudentroom.co.uk/showthread.php?t=557455 , azaz egy jumpert kell betenni, nem kiszedni. De vannak szoftveres megoldások is.

Tolosa

Jan 25, 2019, 7:14:29 AM1/25/19
to számológép
Ezek leginkább szoftveres dolgok, amiről beszélsz, én a hardverről beszélek, illetve a fizikai kialakításról. Mert az szinte képtelenségnek tűnik, hogy ne legyen leválasztva egymástól az elem és a napelem. Annyira más impedanciával bírnak, hogy -szerintem- ki nem állhatnák egymást. Az tuti, hogy az elemnek sokkal kisebb a belső ellenállása, így egy direkt kapcsolásnál kárt tehet a napelemben.
Persze ahogy mondják, a puding próbája....te meg már megkóstoltad, tehát ha működik a cucc így is, akkor működik. A többi néma csend.:-)

ZilogR

Jan 25, 2019, 7:44:39 AM1/25/19
to számológép
Na, van itt egy villanyosmérnök kolléga, megkérdezem... :)

ZilogR

Jan 25, 2019, 8:21:13 AM1/25/19