Pillangó-effektus

Attila Válinth

to számológép
Érdekes téma...:)
975-effekt_babochki_eto9757.jpg

ZilogR

to számológép
dehogyis ;) :D

2020. március 21., szombat 15:26:13 UTC+1 időpontban Attila Válinth a következőt írta:
Érdekes téma...:)

ZilogR

to számológép
Lorenz-attraktor, mint pillangó?!?

Attila Válinth

to számológép
De jóóóó. Ezt mivel?

ZilogR

to számológép
nemtom, leltem a neten... de van vmi kód is arrafelé. de ez olyan egyszerű (csak persze 2D-ben animáció nélkül), hogy a TI-83-ason is meg lehet próbálni
Nosza rajta, ha már a Newton nem kellett... ;) :P

ZilogR

to számológép

ZilogR

to számológép
TI-83 Plus, nagyon gyorsan meg lehetett csinálni ez alapján: https://en.wikipedia.org/wiki/Lorenz_system#Overview

LORENZ ATTARKTOR.jpg

Attila Válinth

to számológép
Pontosan hogyan írtad be? :)

ZilogR

to számológép

Este mutassad meg színesben!!!

LORENZ ATTARKTOR_Program list TI-83Plus.jpg

:) Jíháá!

Attila Válinth

to számológép
Python or TI-Basic? :)

Attila Válinth

to számológép
Basic

Attila Válinth

to számológép
11 sort hogyan tudom úgy kezdeni?
Az üres sornak van jelentősége? Azt hogyan? :)

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Nem, az magától üres, mert az előtte levő éppen 1 képernyőnyi hosszú, ezért a sorvég már átlóg - vagy ha úgy tetszik, a sor végén van egy üres karakterhely, ahová állhat a kurzor, mikor a sor végére állsz, így az az üres karakter lógott át.

A 11. sor pedig nem külön sor, az az előző folytatása, azt folytonosan kell beírni, csak átlógott ez is (1E-2 STO T)

Attila Válinth

to számológép

2020. március 21., szombat 20:11:12 UTC+1 időpontban ZilogR a következőt írta:
[...]

Capture1-1584818131871.png

ZilogR

to számológép
Így-így! Látom, hamar meglesz! :)

Attila Válinth

to számológép
Miután beírtam...?

ZilogR

to számológép
Futtasd! :) Ahogyan a köröset is tudtad futtatni!

Attila Válinth

to számológép
Már nem emlékszem :)))

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Ne viccelj...! Franciául nem tudom, hogy van, de ugyanaz a menü, ahol írod a programokat, csak a legelső menüpont. A legbaloldalibb. És kiválasztod a Lorenz programot.

Attila Válinth

to számológép
Capture1-1584823446003.png

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Goto-val odaugrasz és megnézed, mi a nem jó ott. Ez Syntax error, szóval el van valami gépelve, jó eséllyel!
Lehetnek olyan dolgok, amik nálad mások, pl. a pont kirajzolásnál valószínűleg színt is kell megadni, de lehet, hogy ha nem adod meg, akkor az alapértelmezett színnel fog rajzolni.
Már a legelején küldtél egy képet, hogy van Catalog Help a gépeden, tessék használni!!! :)

Attila Válinth

to számológép
Az E után az kivonás?

ZilogR

to számológép
Nem, az a negatív előjel! A Texas gépeken külön van negatív előjel, az a (-) billentyű!

ZilogR

to számológép
Addig is, míg megszületik, gondolkodj a
WHILE 1>0 (...utasítások...) END
mit is csinál!

Attila Válinth

to számológép
Azt ütöttem. Akkor nem tudom mi a baj, átnézem megint

ZilogR

to számológép
Okés, ha még mindig Syntax error, akkor valami el van gépelve vagy valami nem úgy van nálad, bár arra lehet van megfelelő hibaüzenet.
Az is egy megoldás, ha a fájlt megpróbálom berántani emulátorba és ha működik, akkor felteszem a Csoportba.

Attila Válinth

to számológép
Emulátort honnan tudok leszedni? Persze OSx :)

Attila Válinth

to számológép
Azt hittem Te lepróbáltad már:))

ZilogR

to számológép
TI-84 Plus CE-hez a TI honlapról, van Mac-ra is.
Olyan, ami tud Pythont még felderítés alatt.

Mellesleg csont nélkül megeszi a TI-83 Plus fájlokat:

TI-84 Plus emulator.jpg

A program pedig mellékelve, át kell töltened a számológépedre. (Újabb megtanulandó!!! :) )

LORENZ.8xp

ZilogR

to számológép
Nálad az az 1E-2 -ben az kivonásjel, nem pedig negatív előjel, ezért nem fut a programod. Nagyon hosszúnak tűnik és a helye se jó, az rövidebb és fentebb szokott írva lenni!

Sign vs Minus.jpg

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Bence linkelte a másik topicban: https://groups.google.com/d/msg/szamologep/aqecYxVaO5I/O-_WN60MAgAJ
Ez most a COVID helyzet miatt 6 hónapig ingyenes, lehet leszedni, ha kísérletezni akarsz!
Ami neked kell, a TI honlapon az első pontot kell bejelölnöd ("TI-SmartView™ CE emulator software for the TI-84 Plus graphing family")

Attila Válinth

to számológép
Uppsssz :) A figyelmetlenségem

Attila Válinth

to számológép
Capture1-1584866638087.png

ZilogR

to számológép
:D Naaa! Már csak olyan apró kérdések, hogy a Pt-On utasításban miért nem az X,Z -t írtad be? ( Pt-On(X,Z) )

Tolosa

to számológép
Pillangó-effektus :-)

"Egy szeg miatt a patkó elveszett
A patkó miatt a ló elveszett
A ló miatt a csata elveszett
A csata miatt az ország elveszett
Verd be jól azt a patkószeget!"

(angol gyermekvers)

Attila Válinth

to számológép
Amit áttöltöttem felülírta. Már nem látom. Rosszat írtam?
A fene vinné el, talán az a 2 deci karantén-rozé az oka :D

ZilogR

to számológép
Na, és akkor hogyan tovább? Tényleg ekkorák ezek a pontok vagy itt 2×2 pixel egy pont?
Lehetne finomabb ábrát rajzolni? Színeket kezelni? Mi lenne, ha nem pontokat, hanem kis köröket rajzolnánk?
Stb...

ZilogR

to számológép
Bizony-bizony! :)

Attila Válinth

to számológép
Közösen megpróbáljuk átállítani? Segítesz:))))

ZilogR

to számológép
Á-á-ááá! Nem mondtad ki a varázsigét! :)

Ez rád marad, jöhet más feladvány! Fél nap alatt jutottunk el eddig, nem is olyan rossz!

Attila Válinth

to számológép
Lééégggyyyssszzziiiii:)
Kérdőjel lett volna a végén.
Bocsiiiiii

ZilogR

to számológép
Nem vagyok én olyan sértődős, csak kimentem a kertbe magaságyást ácsolni, mert a nyári zöldségárakat nem akarom megvárni, így is elvagyok késve rendesen. Nameg holnap indul a verkli, akárhogy is itthon vagyok, azt nyomni kell, mert nekünk még bejátszik némi meló. Ha hasalnom kellene, akkor én 4-8 hónapra teszem azt, mikor már lehet menni vissza melózni, de inkább az alja felé tippelek. Kína egy fegyelmezett állam, azoknál 3 hónapig tartott, míg az első mókusok ki merték dugni az orrukat a vackukból. Itt nincs bivalyerős gazdaság, a mi cuccainkat nem várja a világ, nem mi állítunk elő mindent, a szolgáltató ipar, a gyártás le fog seggelni, mert a nyugati felvevőpiac, amire a mi iparunk gyárt ezt-azt nem fogja igényelni, a családok egész Európában nagyon keményem meg fogják ezt érezni. Most azok értékelődnek fel, akik terméket állítanak elő, vagy olyan szolgáltatásuk van, ami piacképes még most (pl. oktatás). A nyári szünet 3 hónap, akkor jön a sokk a háztartásoknak, mert már lehetne menni melózni, de a gyerkőcök összes nyári programja ugrott és közösségi programok jelentős része sztornó. Azt, hogy a "gyógyultak" azok-e és lesz e második hullám, Kína nemsokára megmutatja, aztán meglássuk, mi lesz itt nálunk.

Szóval programozzunk vírusterjedést?!?

ZilogR

to számológép
... persze lehet hülyeségeket hordok itt össze, sose ment nekem ez a kereslet kínálat dolog...
és a GIF-emet is elnyelte a Google!

Attila Válinth

to számológép
Nem tudom mennyire igaz, de az összes részvényét felvásárolta Kína amikor alapon volt így többségi tulajdonos lett. Ha ez igaz alapjaiban rendezte át a világ gazdaságát.
Igen, ott kicsit más volt a karantén. mint Európában. Itt biztosan nagyobb időt vesz igénybe.
Programozhatunk, igen. Én gyakorlom gépen a Python alapokat :)
Annyira megtetszett, hogy még a telómra is töltöttem le appot.
Képernyőfotó 2020-03-22 - 17.53.59.png

Tolosa

to számológép
Attila: nem tudom, már ajánlotta-e valaki az alábbi olvasmányt /Python programozás,magyar nyelvű leírás/.

python.pdf

Attila Válinth

to számológép
Szia Tolosa!
Igen, köszönöm szépen! le van töltve és bújom a netet. Tetszik.
Már csak azon gondolkozom, hogy a munkámat hogyan tudnám megkönnyíteni vele... :)))

Pipás

to számológép
Dicsértessék! :)
Innen is lehet Python könyveket válogatni:
https://wiki.python.org/moin/HungarianPythonBooks

Pipás

to számológép
Itt meg egy Fibonacci sor Pythonban:

a, b, c = 0, 1, 1
while c < 31:
print b,
a, b, c = b, a+b, c+1

Futtatva:
1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987 1597 2584 4181 6765 10946 17711 28657 46368 75025 121393 196418 317811 514229 832040

A példát könyvből másoltam. Tolosa linkje, 38. oldal.
Amit variáltam rajta:
1 sor: a,b,c = 1,1,1 helyett a,b,c = 0,1,1. Így 1 2 3 helyett 1 1 2 -vel indul a sorozat.
2. sor while c = után 31-et írtam tán 7 helyett. A beírt számnál 1-el kevesebbszer fut le a ciklus.

Pipás

to számológép
A FOR ciklus úgy tűnik itt egy kicsit másképp működik.

for b in ["Misi","Petra","Botond","Jani","Csilla","Peti","Norbi"]:
meghivas = "Szia, " + b + "! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!"
print(meghivas)

Szia, Misi! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!
Szia, Petra! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!
Szia, Botond! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!
Szia, Jani! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!
Szia, Csilla! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!
Szia, Peti! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!
Szia, Norbi! Kérlek gyere el a bulimba szombaton!

Vagy pl:
for n in range (10):
print (n+1), (n+1)*8

1 8
2 16
3 24
4 32
5 40
6 48
7 56
8 64
9 72
10 80

Első benyomások... :)

ZilogR

to számológép
Szia Pipás! Nagyon örülök, hogy visszatértél! Az első for-példa igencsak elgondolkodtató, hogy érdemes lenne erre a nyelvre egy kicsit rákattanni...!

Attila Válinth

to számológép
Szia Pipás!
Jó, hogy itt vagy! Lassan együtt a csapat... :)

Pipás

to számológép
Sziasztok!
Ártani biztos nem fog nekünk ha pythonozunk egy kicsit. A FOR-nál a lépésközre vagyok még kíváncsi. Lehet hogy csak a while ciklussal oldható meg? Pl lépésköz 2.

n = 2
while n < 11:
print n, n*8
n += 2

2 16
4 32
6 48
8 64
10 80

Pipás

to számológép
FOR-al is megoldható. :)

for n in range (2,11,2):
print n, n*8

2 16
4 32
6 48
8 64
10 80

Visszafelé kettessével:

for n in range (10,1,-2):
print n, n*8

10 80
8 64
6 48
4 32
2 16

Arra kell ügyelni hogy a ciklusváltozó végértékét eggyel nagyobbra v kisebbre kell venni.
Én egyébként ios python emulátorral nyomom, azzal tudok hozzászólni. :)

Attila Válinth

to számológép
OFF. Segítsetek. doc file-ban (kötegelve) kellene szöveges vagy szám adatokat keresnem.... Mit tudnátok rá?
Úgy tudom a Python és a Perl is alkalmas ilyenre.

ZilogR

to számológép
Szerintem ez egy kicsit nagy ugrás a FOR ciklustól, de van benne kurázsi... ;)

Pipás

to számológép
Szerintem is. Egy számunkra jelenleg teljesen ismeretlen programnyelven kell megnyitni egy állományt, abban keresni valamit, az eredmény eltárolni, az állományt lezárni, stb. Ehhez az állományhoz már csak a méreténél fogva is (gondolom) nem nagyon lehet hozzászagolni se egy zsebszámolóval, se egy tablettel/telefonnal.

Ezért valószínű hogy a Pythont fell kell telepíteni egy olyan számítógépre ami megfelel az ő futtatási követelményeinek. Aztán ki kell bogarászni a megoldás módját. Ehhez a feladathoz (állományban keresés) szerintem a Pearl mellett más programnyelv is alkalmas lehet. C, Java, Delphi, stb. El kell dönteni hogy az adott feladathoz és az adott tárgyi feltételekhez melyik a legmegfelelőbb.

Ehhez kívánok a feladat megoldójának sok sikert. :)

ZilogR

to számológép
... és ha már *.doc, akkor abban könnyű keresni, pl. a Word is tudja, sőt, makrót is lehet csinálni, ha már több fájlban is kell hasonlóan keresni, de nem hiszem, hogy mi találkozunk ezzel a problémával először, így érdemes lenne egy kicsit utánanézni, ha mondjuk 20-nál több fájlról van szó.
Ha 20 alatt van, én meggondolnám a keresgélést, mert míg megtalálom, azt megtanulom használni és el is kezdek vele keresni, addig a fapados módszerrel megcsinálom a feladatot.

Az a könyv, ami itt előkerült, az első pár fejezet alapján jónak tűnik, sajnos az Android felület kicsit nyögvenyelős, mert nincs billentyűzet és programfutás közben van olyan, hogy nyomjak ENTER-t vagy egy billentyűt, szóval ez nem 100%, de nekem is bejön a dolog, így nem hagyom annyiban.

Alap szerkezeteket kell először megnézni (adatbevitel, adat kijeleztetés, ciklusok, elágazások, alprogramok, felhasználói függvények) és utána jöhetnek a komolyabb dolgok és ezer apró példa. Ezt a Fibonacci-t lehet még ragozni, vagy lehetne a kijelzésekkel is szórakozni, pl egy 10×10-es rácsot kirajzolni karakteresen, mint a számok 1-100 -ig és kiszedni közülük a primszámokat, oda nem rakni karaktert, csak szóközt.

Pipás

to számológép
Csak mint érdekesség, egyszerű példa a fájlkezelésre:
txt file létrehozása és megnyitása írásra. Írás az állományba majd lezárása.

sajat_fajl = open("elso.txt", "w")
sajat_fajl.write("Az első Python fájlom!\n")
sajat_fajl.write("----------------------\n")
sajat_fajl.write("Az open utasítással hoztam létre és nyitottam meg írásra (""w"")).\n")
sajat_fajl.write("A write utasítással írhatok ebbe az elso.txt\n")
sajat_fajl.write("állományba bármit ami jól esik.\n")
sajat_fajl.write("Majd a close utasítással csukom be.\n")
sajat_fajl.write("Ezzel a megnyitással MINDIG ÚJ txt ÁLLOMÁNYT hoz létre, a régi tartalma elvész.\n")
sajat_fajl.close()

Az elso.txt:

Az első Python fájlom!
----------------------
[...]

Figyeljétek meg a pr 4. sorában a w körüli dupla idézőjelet.
Olvasásra gondolom r paraméterrel kell megnyitni egy állományt. Ettől függetlenül először tényleg a Word keresőjét kéne kipróbálni. :)

ZilogR

to számológép
Szuper! (Akkor itt se bonyolultabb, mint máshol - már ha nem akar az ember elmélyedni benne - ez már Commodore 16-on is így ment kazettára :P )
Én minden hétköznap itthonról melózok du 4-5-ig kb és mellette két gyereket igazgatok az itthon online tanulásban, míg egy harmadik, mint valami űrállomás kering körülöttünk, szóval inkább este leszek aktív, persze ha van valami, úgyse' tudok ellenállni...
De most megyek csőtartókat számolgatni, leszakadnak-e.

Pipás

to számológép
Na majd ezt (is) nézegethetjük. A standard library. Már hogy kinek mi fut ebből a saját Python alkalmazásán.
https://docs.python.org/3/library/index.html

Ezen belül is a matematikai modul.
https://docs.python.org/3/library/numeric.html

Pipás

to számológép
Még egy kis FOR ciklus. Break, continue.

1. Prímszám keresés 2 egymásba ágyazott ciklussal.
Break: A belső ciklus futását megszakítja, a külső ciklus fut tovább.
A külső ciklus n értékei: 2,3,4,5,6,7,8,9
A belső ciklus x értékei: 2-2,2-3,2-4, stb. egészen 2-9 -ig.
Ha az adott x maradék nélkül megvan az adott n-ben, a belső ciklus ezt kiírja (3. sor) és a break hatására megáll, a külsö cilklus tovább lép.
Else: A belső ciklus VÉGIGFUT úgy hogy egyik x sem volt n maradék nélküli osztója. Ekkor a külső ciklus utólsó (blokklezáró) sora kiírja hogy az adott n prímszám, majd visszatér a ciklus első sorára és növeli az n értékét.

for n in range(2, 10):
for x in range(2, n):
if n % x == 0:
print n, ' = ', x, '*', n/x
break
else:
# A belső ciklus lefutott és nem volt maradék nélküli osztó.
print n, 'prímszám'

2 prímszám
3 prímszám
4 = 2 * 2
5 prímszám
6 = 2 * 3
7 prímszám
8 = 2 * 4
9 = 3 * 3

2. Páros és páratlan számok.
Continue: A ciklus continue utáni része kimarad. A vezérlés a ciklusfejre kerül, num értékét növeli.

for num in range(2, 10):
if num % 2 == 0:
print "Páros", num
continue
print "Páratlan", num

Páros 2
Páratlan 3
Páros 4
Páratlan 5
Páros 6
Páratlan 7
Páros 8
Páratlan 9

Pipás

to számológép
Felhasználói függvény definiálása, hívása programból, Fibonacci.

# Felhaszn függvény
def fib(n):
a, b, c = 0, 1, 1
while c <= n:
print a,
a, b, c = b, a+b, c+1

# A függvényt hívó program
d=1
while d > 0:
d=input('\n Fibonacci (Exit: 0): ')
fib(d)
print '\n Ennyi volt a történet.'

Fibonacci (Exit: 0): 10
0 1 1 2 3 5 8 13 21 34
Fibonacci (Exit: 0): 20
0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987 1597 2584 4181
Fibonacci (Exit: 0): 30
0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987 1597 2584 4181 6765 10946 17711 28657 46368 75025 121393 196418 317811 514229
Fibonacci (Exit: 0): 40
0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987 1597 2584 4181 6765 10946 17711 28657 46368 75025 121393 196418 317811 514229 832040 1346269 2178309 3524578 5702887 9227465 14930352 24157817 39088169 63245986
Fibonacci (Exit: 0): 0

Ennyi volt a történet.

Pipás

to számológép
Esetleg egy vállalkozó szellemű valaki át tudná írni a fenti minifüggvényt for ciklusra? Csak úgy próbaképpen... :)

ZilogR

to számológép
volna rá jelentkező :) , de silófalon ható erőket kell számolnom, mert várják a kollégák és most volt másfél óra skype meeting... Pörgés van, de mennék mán programozni!!

gyapo

to számológép
2020 March 25, Wednesday 09:13 Pipás, you wrote:

Már annyit pythonoztok itt, hogy lőttem egy portable verziót
windowsra.
Egyelőre a programokat nem tudom bemásolni a konzolra, file-ból
olvasni meg nem tudom hogy kell. :-o

Üdv.: gyapo

Pipás

to számológép
Akkor nekem mákom van ios-ben. Még pdf-ből (könyvek) is tudok programot kiszedni. Kijelöl, másol, beilleszt. Legfeljebb nem mind fut le. Ez a teknős (turtle) modul nálam nem fut. Merthogy a grafika gépfüggő. Nem mindenhol egyforma a képernyő/kijelző kezelése. :(

Attila Válinth

to számológép
Szia Pipás!
Osx-en (Macbook)elvileg nekem futott terminálban a Turtle...
Amikor A ZilogR elsőre megfertőzött minket ezzel a Python-al..:)))
Tudtam nyilakat rajzolni jobbra-balra-fel-le

Attila Válinth

to számológép
Terminál elvileg tudja...
Képernyőfotó 2020-03-25 - 20.58.02.png

Attila Válinth

to számológép
Képernyőfotó 2020-03-25 - 21.10.20.png

Attila Válinth

to számológép
Becslés szög és távolság :)
Képernyőfotó 2020-03-25 - 21.26.25.png

Pipás

to számológép
Szia Attila!

Nekem még meg kell küzdeni vele. Mikor meghívom a Turtle modult, az hívná a Tkinter-t de hiányzik. Írtam a fejlesztőnek ez ügyben, hátha vannak még csodák.
F0C34FC5-3F3E-4253-9ACC-4025E98C0223.jpeg
B29B4585-D6F6-4E8D-968C-70A2E9E5FC18.jpeg

Pipás

to számológép
Elmondanám hogy megmozdult a teknős.

from turtle import *
color('blue')

# Kiügetek a sokszögek bal alsó sarkába majd megfordulok hogy középen legyen az ábra. Lehetett volna rövidebben is...
left(180)
forward(55)
left(180)

# Sokszögek rajzolása 3-tól 8-ig. (9-1)
for n in range(3,9):
for m in range(0,n):
forward(110)
left(360/n)

A futás eredménye képen.
DD330776-77A9-4CDE-AE91-A4AC49E4FE74.jpeg

Attila Válinth

to számológép
Ügyes vagy Pipás! :))