HP PRIME grafikus számológép

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Március vége óta lehet hallani róla, sokáig áprilisi tréfának tűnt. Végre felbukkant a gépről egy videó is. Úgy tűnik visszatértek a nagy méretű Enter-hez. Azt rebesgetik RPN-es lesz...

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Ja, és érintőképernyős.

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
;)

Nem akarok nektek csalódást okozni, így megelőlegezem, hogy biztosan szar lesz :D

Ismertek már, így ez nekem elnézhető :DDD

;)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Hát igen, fő az optimizmus. :)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Ezen a képen olvashatók a billentyűzet feliratai.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Vajon mennyibe fog kerülni és mikor kerül forgalomba?

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Itt van néhány válasz Tim Wessmantól az új gépről:
(Erősen nyersen fordítva )

1. Milyen programnyelvet használ?
Ugyanazt mint a 39GII. Ez egy Pascal alapú nyelv. Beágyazott megjegyzések // jelek közé tehetők. Exportált vagy helyi függvények, változók, hasonló jellegű dolgok.

2.RAM és ROM méret
256MB flash, 32mb ram.

3.Az OS frissthető?
Természetesen.

4.Lesznek hozzá szabad felhasználók által írt programok?
Igen, ha valaki majd ír ilyet.

5. A régebbi RPL és SYSRPL programok futnak majd rajta?
Nem látok rá esélyt.

6. HP alkalmazások és ár:
Az alkalmazások be vannak építve a gépbe. Gyártó által ajánlott ár: 149.95 USD,  várhatóan csökken.

7. Pc illesztőszoftver és hardver lesz-e és mikor?
Mikro USB, vagy drót nélküli  (wireless) átvitel.

7.Akku élettartam, töltési ciklusok száma.
Nem tudom. Feltételezem hasonló a többi Li-Ion akkuhoz. Ugyanolyan akkut használ mint a többi elektromos kütyü, és a mérete hasonló a mostani legnépszerűbb mobiltelefonok 2200 mAh akkujához.

8. Remélhetőleg ez nem egy Nspire klón.
Nem. A 38/39 sorozat tervezési filozófiáját követi kiegészítve a CAS-al, ami nem olyan mint az 50g-é.
-Nagyon erős grafika,amellyel olyan grafikák készíthetők amik kalkulátoron eddig soha nem voltak lehetségesek. (?)
-Teljes táblázatkezelő numerikus és CAS objektumokhoz.
-Teljes 2D szerkesztési lehetőség közvetlenül a parancssorban. (Mátrixok, listák, mértékegységes számok, stb)
-Nagyon jó programszerkesztési lehetőség, beágyazott megjegyzések, képek, 2D matematikai kifejezések.
-Sokkal jobb CAS mint az 50g-ben.
-Szövegszerkesztő, 2D bemenet, algebrai és RPN (?)

Sokan azért gondolják h. Nspire klón, mert a felső része hasonló, a kurzornyilak középen vannak. Ez valóban meglepő, de ha kézbe veszed a gépet akkor elég messze van a bal oldala a jobbtól. Ezért logikus ez az elrendezés. (?)

Az 50g gyártása nem szűnik meg.
Az eredeti post:
https://groups.google.com/d/msg/comp.sys.hp48/t_LvY38fJgI/qc82Ecq9w98J

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Köszi Pipás!

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Még egy pár adat:
 Kijelző: 3.5" multi-touch (érintőképernyős) (320 x 240 pixel) 65,536 szín (16 bit)
• Processzor ARM9 400MHz
• 256 MB  flash memória
• 32 MB RAM
• Tölthető Lithium-Ion akkumlátor
• Csiszolt fém ház
• Dinamius Geometria
• Adatbevitel: algebrai, RPN [/ b] és Textbook
• CAS

 Vizsga üzemmód.
 Drót nélküli (wireless) PC adapter külön lesz rendelhető.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Innen letölthető egy rövid pdf: Milyen új dolgok vannak a HP Prime gépben.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Köszi Pipás!
Őszintén szólva annyira nem vagyok elájulva ettől a géptől. Persze elismerem, hogy szép színes, meg gyors, meg nagy memória, de szerintem tudásilag már egyszerűen nem nagyon tudnak új dolgot kitalálni a HP-50G után. Túl okosra csinálták meg a elődöt,nehéz azt már űberelni.

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com

... háát, én igazából nagyon küzdök, hogy ne mondjak semmit ... :)
Itt ülök és előttem van egy valódi, fából készült, 12.5centis eredeti Faber Castell 63/87 logarléc. Tökéletes munka. Metszetéles vonalak, kristálytiszta feliratok. Kicsi, vékony, kézreálló. Amikor eljön a világégés, a zombiháború, a világkormány 500 milliós "létszámstopja", vagy bármilyen más katasztrófa (pl.: elfogy a Coca-Cola), akkor ezzel még mindig lehet számolni, az idők végezetéig.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Persze igazatok van, de azért csak érdekli az embert hogy mit főztek ki megint a HP-nél.

>Amikor eljön a világégés
Akkor meg még mindig ott lesz a jó öreg gravitációs memória-nullázású csodaszámológép. :o)

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com

Az első logarléc.:-) /Ishangoi csont/

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Jé, te tudsz kínaiul?:-)

Köszi Pipás!

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Tudok hát. ;o)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Elsőre úgy tűnik hogy csak ezek a stack parancsok léteznek, és csak akkor ha a fel nyíllal bemész a stack history területre. (Előzmények.) Az egész RPN módot az 550 oldalas kézikönyv csak 9 oldalon tárgyalja.

A home képernyőn az "A" pl. egy előre definiált változó, és az értékét írja ki (0). Ha "a"-t írsz be= Syntax Error. A CAS képernyőn "a"-t ír ki, és csak itt lehet vele szimbolikus műveleteket végezni. Az "A" itt is az előre definiált 0.

CAS módban az RPN nem használható. Elsőre úgy tűnik hogy ez igazából egy algebrai módú kalkulátor. :o(

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Lehet, hogy csak az emulátor miatt, de számomra rettentő körülményesnek tűnik a kezelése.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Ez se rossz:
X^Y gomb van rajta, de ugyanúgy működik mint az 50g-n az Y^X.   ?

2  3 ^  = 8

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Pedig a Prime gombjelölése szerint az eredménynek 9- nek kéne lenni...

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Szerintem jó az Pipás. Ha a stack 2. szinten van 3 /Y/, és az első szinten van 2 /X/, akkor 9 lesz az eredmény.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
A    2. szinten van a 2. = Y
Az  1. szinten          3. = X

2^3 = 8  = Y^X (50g) = X^Y (Prime). Engem ez zavar. De hát a Prime már nem igazán RPN-es gép, úgy látszik kicsire nem adnak.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Az RPN logika szerint helyesen működik a funkció, de abban tényleg igazad van, hogy a jelölés szerint /X^Y/ éppen fordítva.
Azt hiszem, ennek a gépnek nem ez lesz az egyetlen hibája.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com

Az ENTER melletti EVAL billentyű SWAP funkcióként is szolgál RPN módban.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
>Az ENTER melletti EVAL billentyű SWAP funkcióként is szolgál RPN módban.
Ezt még észre se vettem, kösz Tolosa.

Más:
Úgy látszik ez egy Kínából "kiszivárgott" emulátor, mert már az MoHPC-n megadott 3 link közül egyiken sem tölthető le.  (Lehet h. nem is a legújabb változat.)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Köszi Pipás!

Tény, hogy nem ájultam el a gép funkcionális képességeitől, de azért a 400 MHz-es processzor és a 32/256 MB-os memória nem semmi!

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/forum.cgi?read=246542#246542

Tolosa,
Itt tárgyalják a Prime hibákat, érdemes átbogarászni akár Google fordítóval is. Vannak Casio Prizm, Nspire összehasonlító ábrák is.
Tim Wessman azt írja h. az RPN ebben a korai emulátor verzióban (Amit partizánmódon kiszivárogtattak Kínából (?)) még nem volt kész teljesen. Azóta szépítettek rajta, az 50g-hez hasonlóan működik. ' ' közé algebrai kifejezéseket is lehet bele írni.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
INNEN még letölthető.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Ezt olvassátok el.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Na: szóval csak megmagyarázzák a PRIME bizonyítványát!

Egyébként nekem az alábbi nagy igazság tetszett leginkább: /a HP-49 gépemet tényleg nem kérte még kölcsön senki.:-)/

'In fact most of the desk work I do could be done with a simple office
calculator, but having a 48 on the desk is cool, and non-engineers
never try to borrow it!'

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Közben itt a legújabb verzió. Ha már telepítetted a régit, csak frissít.
http://tiplanet.org/forum/archives_voir.php?id=19496
Állítólag sok hibát kijavítottak.
Állítólag az RPN is sokkal jobb, csak még nem volt időm kipróbálni. Mostanában kissé el vagyok havazva. :o(
Állítólag az RPN hívők még most is fújnak az RPL-es gépekre. Aszongyák túl nehézkes, meg hogy az nem az igazi.

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
"túl nehézkes, meg nem az igazi"
... semmi ilyesmit nem mondtam, de hát ami sz@r az sz@r ... ;-)

Igazából azt nem értem, miért is jönnek ki ebből mindenféle előzetes változatok? Miért van az a tendencia, hogy bízzuk a tömegekre és meglátjuk, mi lesz belőle...

Van ez a 30B-ből lett 34-es frissített ROM-os gép, mindenki azt nyálazza jelenleg, h milyen fasza, de valszeg azért, mert "ezt mi csináltuk, ez a mijénk, ojjan nagyon jóat csináltunk, hogy csakk 11 oldalas a bugreport, de a mijénk és fasza is, meg matricás a billenytyűzetis, de amúgy fasza...", szóval, ezek valszeg okos gyerekek, de mint ahogy ügyvéd írja a szerződéseket, közjegyző a meghatalmazást, bírók hoznak ítéletet, nem pedig a fagyiárus meg a kertész, ezeket a hájpolt pre-rilízeket elhajítanám a picsába.

Ha tényleg annyira jó, majd a HP megveszi, a programozós kölykökkel szépen kezet fog, fizet nekik egy diétás kólát és kiteszi őket kerítésen kívül.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com

Fabulon

to szamo...@googlegroups.com

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
:o)
Kösz Fabulon, de ez a link már itt van pont 2 hozzászólással feljebb. (Néha mi is járunk így...)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Bocs, úgy tűnik a Tied mégis frissebb verzió.
Compressed (zipped) Folder (31,8 MB)
Compressed (zipped) Folder (32,6 MB)
;o(

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/forum.cgi?read=251580#251580

1/2x ---> --- ... OMG, 'implicite' multiplication has 2*x priority over the division :-(

(1/2)x ---> Error message ... why no implicite multiplication here???

(1/2)(x) ---> 1/2(x) ... is neither 1/(2x) nor (1/2)*x, seems to be a function f(x) with the name '1/2' ???

1 1/2(x) ---> --- 2*x

"A HP jobban tenné ha megvenné a Derive CAS licencét a TI-től és azt használná a Prime-ben
az XCAS helyett ami (szerintem) egy privát hobbi CAS, amelyben a dolgok sokszor teljesen másképp történnek
mint a többi professzionális CAS programban. Ezért van az hogy a felhasználó a legegyszerűbb dolgokat is csak
nehezen tudja megoldani vele a kézikönyv használata nélkül."

Mennyire ismerős... (A Prime ezt csak CAS üzemmódban produkálja, Home üzemmódban (lebegőpontos számok) jó
eredményeket ad.)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Hát a bemásolt példákat jól összezagyválta a Google Groups, nézzétek meg őket a linken. :o(

Fabulon

to szamo...@googlegroups.com
Nem próbálgattam végig a példákat - de ha mindez igaz, akkor ez a CAS botrányosan rossz, mivel a kapott eredmény kétséges.
Ráadásul épp a HP ... hihetetlen.

De legalább nem kell búsolnom, amiért nincs Prime-om.

Fabulon

to szamo...@googlegroups.com
"My Prime is doing exactly what I expected: teach me new stuff!"

Viccnek is rossz ...

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Folytatódik a vita:
http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/forum.cgi?read=251756#251756
Jól nekiesnek Bernard Parisse torkának, de meg is érdemli. (Szerintem.)

Nem tudom mi mindent találtál már meg a fórumon, de Parisse az XCAS, a HP-49G CAS, és persze így a  HP-50g CAS szerzője is.

XCAS honlap: http://www-fourier.ujf-grenoble.fr/~parisse/giac.html
Online XCAS: http://www.xcasenligne.fr/giac_online/demoGiacPhp.php
Parisse honlapja: http://www-fourier.ujf-grenoble.fr/~parisse/english.html

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Olvasgatom én is egy ideje a HPMuseum Fórumját és csak annyi jutott eszembe a folyamatos bugreportokról a Prime ill. WP34-el kapcsolatban, ami az Utolsó vacsora c. filmben mondott a csávó (akinek a nagyapja rabszolgákat tartott): "Ha előre tudom, hogy ennyi baj lesz a négerekkel, én magam szedem le azt a kib@szott gyapotot." - remélem eljön még a jó számológépek kora...

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Azt írja az egyik hozzászóló hogy a kék 49G sorozat a kezdetén közel fél évig majdnem hogy használhatatlan volt. Alapvető műveleteknél gyakori volt a lefagyás.Ezek szerint a Prime sem szakított a hagyományokkal.
A 48SX és GX sorozat sem volt hibátlan. Ráadásul itt még nem lehetett frissíteni az op. rendszert, új gépet kellett vásárolni.

István Tóth

to szamo...@googlegroups.com
 MATLAB programról nincs valakinek leírása? Intervallum felezés, húrmódszer stb. érdekelne. Nézegettem a neten, de igazán használhatót  nem találok.

Tolosa

to szamo...@googlegroups.com
Nekem pdf formátumban van, de sajnos 250 megabájt a mérete, nem igazán alkalmas levélben küldésre.
Message has been deleted

Bence

to számológép
A közelmúltban megjelent egy rendszerfrissítés a Prime-ra, egyelőre csak beta verzió.
Az OS mellett a Connectivity Kit és az emulator beta verziója is elérhető.

Tolosa

to számológép
Bence, köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmet. Az enyémet utoljára idén nyáron frissítettem, akkor semmi különös újdonság nem volt abban a verzióban. Ebben viszont van néhány ötlet.
Kicsit tökölnöm kellett, mert már elfelejtettem, hova kell bemásolni a fájlokat, de azért sikerült.:-)

Tolosa

to számológép
Bence!

Ha esetleg erre jársz...
A hpcalc.org-on található egy újabb frissítés PRIME-ra. Viszont egy kommentben azt írják, hogy ne frissítsünk, mert nagyon instabil az új verzió. Azt írja. "Ez a firmware felrobbantja a számológépét!". :-)
Tudsz erről valamit?

https://www.hpcalc.org/details/7469

Tolosa

to számológép
Mondjuk az érdekes, hogy a bejegyzés 2017.09.19-én íródott. Lehet, hogy az előző verzióra utalt a kommentelő?

Bence

to számológép
Szerintem ez lehet a hivatalos verziója annak, amit korábban bétaként lehetett letölteni.

Egyébként ha jól láttam az új verzió támogatja a Python nyelvet.
Erről jut eszembe, a Numworks nevű gépet ismeri valaki? Ez az alábbi videó elég meggyőző. :)

Tolosa

to számológép
Igen, ahogy nézegettem a változtatásokat, bizonyára így van. Nálam a Béta-verzió alatt néha beremegett a számológép képernyője, ennél most stabil.
Minden szoftverfrissítésnél várom, hogy  mikor teszik bele végre  a statisztikai számítások közé a kétutas ANOVA lehetőséget, meg a statisztikai próbák közé az F-próbát, de nem. Egyetlen HP-gép sem tartalmazza, pedig még a viszonylag régebbi Casio gépekben is megtalálható /Pl. az én ezer éves Casio Algebra FX 2.0 Plus számológépemben is/.

Tolosa

to számológép
Én ezt a NumWorks-ot eddig nem ismertem, de ahogy nézem, elég gyengus a PRIME-hoz képest. Viszont a videó szerint vagy a processzora, vagy csak a grafikai képessége gyorsabb.

Pipás

to számológép
Numworks online emulátor. Tablen is fut.
https://www.numworks.com/simulator/

Tolosa

to számológép
Köszi Pipás!

Igen, én is megtaláltam már ezt az emulátort és igaz, /nálam legalábbis/ alig láthatók a billentyűzet feliratai, de ebből gondoltam, hogy nem sok mindent tud a HP Prime-hoz viszonyítva. Azért jó lett volna, ha letölthető lenne.

ZilogR

to számológép
Valakinek van tapasztalata az előd 39gii-vel? Nagyon meggyőző videók vannak róla, ami a monokróm mezőnyt illeti. Ha lenne kemény tokja a Kínából rendelhetőnek még jó is lehetne. Ránézésre hasít, finom a kijelző és nem is butuska. Ára postával 7500.-HUF körül mozog, kissé drága. Van USB, csak csekkolni kellene, kik tákolták össze a szoftvert, na meg mit tud ténylegesen. PASCAL szerű programnyelv? Vajon neve is van vagy megint a HPMuseum-os, 11 oldalas bugreportot produkáló garázsmakik csinálták, esetleg rábízták olyan programozókra, akik még FORTRAN-ban kezdték a szakmát? Félek, ha ennek az utódja a PRIME, ennek esélye sincs, hogy update legyen rá rendszeresen.

Tolosa

to számológép
Próbáld ki az emulátort!

Tolosa

to számológép
A PRIME-ra, mióta megvan, azt hiszem már a negyedik update-tet húztam rá. Szóval van rendszereses update, igen.