Kortläsare i Linux?

Jorgen Grahn

En snabb fråga:

Funkar kortläsare med USB-anslutning för t ex SD-kort normalt som
USB Mass Storage-devicer, t ex i Linux? Eller har dom var sin
proprietära drivrutin för Windows Vista?

Tänkte t ex på den här namnlösa modellen från Plexgear med USB-hub:
http://www.kjell.com/?item=68345

Brorsan har köpt en kamera från Nikon, och dom sadisterna stödjer inte
USB Mass Storage. Man kan ladda över bilderna med gphoto, men det
känns som en flashback till 1980-talet om man är van att kunna hantera
filsystemet på kameran som ett ... filsystem. Tidsstämplar och
directorystruktur förstörs, det tar extremt lång tid, felmeddelanden
är direkt missledamde ... och det var bara vad jag såg vid ett snabb
experiment.

/Jörgen

--
// Jorgen Grahn <grahn@ Oo o. . .
\X/ snipabacken.se> O o .

Vitus Jensen

On Sat, 31 Jul 2010, Jorgen Grahn wrote:

> En snabb fråga:
>
> Funkar kortläsare med USB-anslutning för t ex SD-kort normalt som
> USB Mass Storage-devicer, t ex i Linux?

Yup!

Men checkar at kortläsaren stöder SDHC, 4 GiB och större är alltid SDHC
och det behävs andra hardware än för SD.

Vitus

--
Vitus Jensen, Hannover, Germany, Earth, Universe (current)

Jorgen Grahn

On Mon, 2010-08-02, Vitus Jensen wrote:

> Yup!

Det låter bra. Modellen jag nämnde kostar inte mer än att jag kan
chansa, baserat på det.

> Men checkar at kortläsaren stöder SDHC, 4 GiB och större är alltid SDHC
> och det behävs andra hardware än för SD.

Tack. Denna läsaren har stöd för SDHC (formaten den stödjer är nästan den
enda informationen jag hittat -- tydligen är Plexgear Kjell & Cos svar
på Konsums Coop Extra).

MmeMonnet Berisha

Behöver du en brådskande lån? Jag är din lösning. Jag 8000Kr kredit erbjuder Kr 5.000.000 till en enhetlig sats på 2% per år. Vid akut behov kontakta mig på min e-post. Du kan ha din kredit i 48 timmar. E-post: bmmem...@gmail.com