Glödlampor, explosioner och brinntid

Pukko

Hur länge ska en glödlampa hålla egentligen, i 'normalfallet'? Tycker att en
del går sönder lite väl ofta hemma hos mig. Och hur vanligt är det
egentligen att de exploderar?

Taklampan i vardagsrummet, fönsterlampor och (klar etta) badrumsbelysningen
är mest utsatta för mig verkar det som, där får man byta lampor 2-3 ggr/år.
Har ett par lågenergilampor som dock har hållit i de tre år jag bott här.

Det otäckaste är dock när lamporna mer eller mindre exploderar. I somras
small det t.ex. till i badrummet och lampinnehållet formligen sköt ett 5 cm
stort hål rakt igenom glaskåpan med glassplitter över hela badrummet som
följd (jag piggnade till rätt fort den morgonen iaf). I den nya armaturen
dog den första glödlampan efter två månader.

Och igår kväll, så small det till i hallen, och klotet på glödlampan ramlade
i golvet (som tur var höll den dock). Detta var f.ö. när jag skulle _släcka_
lampan.

Ska det vara såhär? Förut tycker jag att lampor höll åtminstonde ett par år,
men det kan ju hända att minnet sviker. Eller kan det bero på nån typ av
elfel? Elen är omdragen 92-93 tror jag (före det blev obligatoriskt med
jordade uttag överallt), med en sån modernare 'elcentral' med
automatsäkringar (vippor). Men det säger ju inget om kvaliteten av
installationen förstås.

/TLi

Anderssons

Pukko wrote:

> Hur länge ska en glödlampa hålla egentligen, i 'normalfallet'? Tycker
> att en
> del går sönder lite väl ofta hemma hos mig. Och hur vanligt är det
> egentligen att de exploderar?

Jag tror att branchen enats om ca. 1000 timmar. Det är ganska lite.
Observera att det inte är något som helst problem att göra lampor som
håller tio gånger längre, det är helt enkelt frågan om att blåsa
konsumenterna (och miljön).

Däremot är det inte så artigt att de exploderar. Du kanske har råkat få
tag på en laddning dåliga lampor? IKEA kanske?

> Ska det vara såhär? Förut tycker jag att lampor höll åtminstonde ett
> par år,

1000 timmar är bara sex veckor om de lyser hela tiden eller fyra månader
om de lyser 8 timmar/dygn.

> [...]
> jordade uttag överallt), med en sån modernare 'elcentral' med
> automatsäkringar (vippor). Men det säger ju inget om kvaliteten av

Knappast feldragning. Det enda fel man kan göra av den arten är att
koppla två faser till en lampa eller ett uttag. Då blir det 400 volt
istället för 230, så det märker man tämligen omgående :-)

Däremot varierar den spänning man har något beroende på var man bor,
framför allt i obygden. Och det accentueras av att en överspänning på
tex 5% förkortar livstiden på en glödlampa mycket mer än 5%.

inga toppostningar!

Glödlampor har knappt 1000 timmars drifttid vid kontinuerlig drift.
Om man tänder och släcker dom ofta så räcker dom mycket kortare tid.
Glödlampor är numera billigt skräp som man bör avhålla sig ifrån.

När man byter till lågenergilampor skall man välja de elektroniska
modellerna, eftersom de har överlägset lång livsländ och blir
billigare i längden. De tål att tändas och släckas ofta vilket
de andra utan elektronik inte alls gör, dessutom är endast
de elektroniska lämpliga för utomhusbruk i kyla.

--
+ Ken +

inga toppostningar!

On Mon, 23 Dec 2002 08:55:48 GMT, Anderssons <dev...@pole-position.org>
wrote:

> Däremot varierar den spänning man har något beroende på var man bor,
> framför allt i obygden. Och det accentueras av att en överspänning
> på tex 5% förkortar livstiden på en glödlampa mycket mer än 5%.

Det lär vara en faktor 4. 5% spänningsökning ger då 20%
förkortad livslängd om jag inte missuppfattat det hela.

--
+ Ken +

Goran Larsson

In article <ocAN9.2949$LY2.1...@newsc.telia.net>,
Anderssons <dev...@pole-position.org> wrote:

> Observera att det inte är något som helst problem att göra lampor som
> håller tio gånger längre, det är helt enkelt frågan om att blåsa
> konsumenterna (och miljön).

Om du gör en lampa som håller längre så sjunker verkningsgraden. Att
tillverka lamport som håller t.ex. 10000 timmar är varken bra för
konsumenten eller miljön då driftskostnaden för en sådan lampa är
högre än för en 1000-timmars.

> Knappast feldragning. Det enda fel man kan göra av den arten är att
> koppla två faser till en lampa eller ett uttag. Då blir det 400 volt
> istället för 230, så det märker man tämligen omgående :-)

Om det är dålig anslutning för nollan så varierar spänningen med
belastningen i de olika faserna.

> Däremot varierar den spänning man har något beroende på var man bor,
> framför allt i obygden. Och det accentueras av att en överspänning på
> tex 5% förkortar livstiden på en glödlampa mycket mer än 5%.

En Överspänning på 5% brukar resultera i 50% försämring av den förväntade
livslängden.

--
Göran Larsson http://www.mitt-eget.com

Anahka

"Pukko" <n...@thanks.com> skrev i meddelandet
Bara som ett tips, kolla spänningen i uttagen. När mina päron flyttade för
många år
sedan så låg spänningen på närmare 250v. Visade sig att en transformator var
för högt stäld pga att en mindre industri hade legat på samma lina men som
nu var nedlagd
så elverket fick stega ner nåra hack. Men de hade en spännings log som de
kom ut och jackade in när vi klagade. Kanske är nått liknande hos dig....
Anders

HX

Som sagts ovan så görs lamporna avsiktligt med begränsad livslängd.
Jag håller dock inte med om att man per automatik för en sämre
verkningsgrad på äldre lampor.
Rätt glaskvalitet, gasbladning och rätt trådkvalitet medger att man kan
få mycket lång livslängs utan svärtning av glaset mm.

Philips har speciallampor som har extrem lång livsländ. De är som man
kan ana extremt dyra och lönar sig knappast för vanliga hushåll.

På ett tidigare arbete som jag haft (10år sedan) saluförde vi
industriapplikationer där vi använde dessa lampor. Vi garanterade att
dessa skull hålla 50.000 h (Vi visste att 90% skulle göra detta)
Nu var detta inta vanliga glödlampor för att endart alstra ljus utan det
fanns andra finneser.
Men jag vet att Philips hade ett specialsortiment med mycket lång
livslängd. Dessa anväds där det kosta mycket att byta ljuskälla.
Det kan kosta 1000tals kronor att byta en ljuskälla som kostar 50
lappen.

HX

PeterW

Om du har dålig anslutning (glapp) av nollan i din elcentral kan du få 400V
över lampor och andra förbrukare. Nollan till förbrukarna får då spänning
via förbrukare på andra faser.

Låt en elfirma kontrollera din installation.

/Peter

"Goran Larsson" <h...@invalid.invalid> skrev i meddelandet

Torbjörn Ekström

Mer!!!

Typ masttoppar och på flygplatser, tunnlar, järnväg mm. där
säkerhetsarragemangen med utbildade mastklättrare, blockera räls
och stoppa trafik, elsäkerhetsmän, tågvakter mm.mm. där
en sketen lampbyte kan gå på 10000-tals kronor...

Eller i norka fjällvärlden där det för en tekniker kan ta en
veckas vandring med tält och sovsäck för övernattning i det fria
på vinter, fram och tillbaka för att besöka en radiohytte på någon
fjälltop, - alternativet är helikopter för 40 papp.

En lampa som kostar 1000:-/st är småpotatis i de sammanhangen
bara de håller minst 3-5 år.

/TE

ZeuS

On Mon, 23 Dec 2002 09:25:20 +0100, "Pukko" <n...@thanks.com> wrote:

>Hur länge ska en glödlampa hålla egentligen, i 'normalfallet'? Tycker att en
>del går sönder lite väl ofta hemma hos mig. Och hur vanligt är det
>egentligen att de exploderar?

Mycket om lampor här.... Men tillbaks till det första här, hur många
har varit med om lampor som exploderat som det beskrivs här?
Jag har aldrig vart med om det, däremot går vissa lampor oftare sönder
här. T.ex. lampan vid ytterdörren, det hänger väl på att dörren är så
tung att hella väggen skakar, framförallt när barna smäller igen den
--

ZeuS
mailto:zeus_...@pcparty.com

inga toppostningar!

On Mon, 23 Dec 2002 19:25:27 +0100, ZeuS <ze...@pcparty.com> wrote:

> Mycket om lampor här.... Men tillbaks till det första här, hur många
> har varit med om lampor som exploderat som det beskrivs här?

Jo jag har varit med om det några gånger.
En gång lyckade jag fånga glaskolven i luften
innan den kraschade i golvet.

--
+ Ken +

Danne S

Det skulle kunna vara ett elfel men då tycker jag att du skulle få problem
med andra saker också.

Om nollan släpper i centralen kan det blir allt från 0 till 400v i uttagen
beroende på hur faserna belastas dvs beror på vad som är på. Man brukar dock
uppleva att lamporna ändrar ljusstyrkan då.

De lampor som lyser mest hos oss håller i minst 2 år. (Alla lampor i en och
samma amatur går sönder med några dagars mellanrum så livlängden verkar vara
mycket lika.)

/Danne

Gl...@canit.se

+ZeuS <ze...@pcparty.com> wrote

>Mycket om lampor här.... Men tillbaks till det första här, hur många
>har varit med om lampor som exploderat som det beskrivs här?

Inte jag iaf, däremot har jag varit med om att det smällt rejält och kommit en
ljusblixt när man försökt tända lampan, så man nästen trott att den
exploderat.

>Jag har aldrig vart med om det, däremot går vissa lampor oftare sönder
>här. T.ex. lampan vid ytterdörren, det hänger väl på att dörren är så
>tung att hella väggen skakar, framförallt när barna smäller igen den

Min sänglampa går sönder väldigt ofta, men jag har inte lyckats klura ut vad det
beror på.. jag har tom kontrollmätt spänningen som höll sig på 230V..

Gl...@canit.se

> [...]

>koppla två faser till en lampa eller ett uttag. Då blir det 400 volt
>istället för 230, så det märker man tämligen omgående :-)

..Eller att nån glömt att skruva dit nollan, eller att den har lossnat
i centralen, då kan man få mycket skojiga effekter, som att man har lite
varierande spänning här och var..

Ichimusai

Gl...@canit.se writes:

Det är inte så att den blir varmare än andra lampor? Jag har t.ex. en
lampa i hallen som går sönder mycket mer frekvent än andra lampor
trots att den inte så ofta är tänd.

Jag tror det beror på temperaturen och tänker ersätta den med en
lågenergi-lampa för den blir varm trots att jag ligger under
specifikationen i effekt (60W) på lampan.

--
AA #769 ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai AOL: Ichimusai1972 MSN: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URL: http://www.ichimusai.org/

HX

In article <m3u1h3o...@h130n1fls31o965.telia.com>,
ic...@ichimusai.org says...

> Det är inte så att den blir varmare än andra lampor? Jag har t.ex. en
> lampa i hallen som går sönder mycket mer frekvent än andra lampor
> trots att den inte så ofta är tänd.

Denna teori är trovärdig.
Driftstemperaturen har stor betydelse för livslängden.

HX

Gl...@canit.se

+Ichimusai <ic...@ichimusai.org> wrote

>Det är inte så att den blir varmare än andra lampor? Jag har t.ex. en
>lampa i hallen som går sönder mycket mer frekvent än andra lampor
>trots att den inte så ofta är tänd.

Tja, den har ju en plåtreflektor som är lite "trängre" än på andra lampor
jag har (exempelvis skrivbordslampan, där jag gått tillbaka från lysrör
till riktig lampa efterssom jag inte trivs med ljuset från lysröret.), dock
sitter det bara en 40Wattare som sänglampa, men max är 60W.

>Jag tror det beror på temperaturen och tänker ersätta den med en
>lågenergi-lampa för den blir varm trots att jag ligger under
>specifikationen i effekt (60W) på lampan.

Jag trivs inte med ljuset från lågenergilampor, jag sätter dom gärna på
ställen där dom inte direkt belyser det jag ska "arbeta" med, men på
skrivbordet,sänglampan och kökslampan.. nejtack..

(Dessutom har jag elvärme här så det är bara på sommaren man gör nån
energivinst på lågenergilampor.)

Roland R

On 24 Dec 2002 13:48:10 +0100 Canit Public Access, Stockholm ordered Gl...@canit.se equipped with THOR 2.6a (Amiga;TCP/IP) *UNREGISTERED*
to attack swnet.teknik.elektronik and post no less than 21 lines.
The disaster can be seen in <899.123T500T...@canit.se>

> Min sänglampa går sönder väldigt ofta, men jag har inte lyckats klura ut vad det
> beror på.. jag har tom kontrollmätt spänningen som höll sig på 230V..

Du gör det med lyset på?

--
I think of people starving.
Do you think I care?

Roland R

On Mon, 23 Dec 2002 19:25:27 +0100 ordered ZeuS equipped with Forte Agent 1.8/32.553
to attack swnet.teknik.elektronik and post no less than 15 lines.
The disaster can be seen in <85le0voi9a8scu3rg...@4ax.com>

> Mycket om lampor här.... Men tillbaks till det första här, hur många
> har varit med om lampor som exploderat som det beskrivs här?

Inte jag, trots att jag var med när en kompis fick 400v i vägguttagen
efter en dåligt reparerad kabel (på elverkets sida om mätaren).
Flätan gade helt fräckt brunnit av och anslutit sej till en fas
med följden att allt som var skyddsjordat hade full spänning i skalet.
Men inga lampor exploderade, däremot så lös dom rätt skarpt.
Även kaffebryggaren satte nytt rekord på att göra en full panna,
innan överhettningsskyddet bröt.
I övrigt så gick det åt ett lysrör och en klockradio,
men inga explosioner.

Fast en lampa har imploderat för mej.
I ett garage då det bildades kondens på insidan av plåttaket som
droppade ner på lampan som inte uppskattade detta.

inga toppostningar!

On 25 Dec 2002 22:33:10 +0100, Gl...@canit.se wrote:

> Jag trivs inte med ljuset från lågenergilampor,

Det är oerhört vikigt att lysrör och lågenergilampor har ett
tillräckligt högt Ra-värde, annars blir det obehagligt ljus.
Billiga lågenergilampor och udda fabrikat brukar ha lågt Ra-värde.
Lysrör och lysrörslampor med högt Ra-värde är dyrare att tillverka.
Ra-värdet är måttet på ljuskvaliteten.
Ra85 är normalt standardvärde.
I köket har jag ett lysrör med Ra95 (Philips) som ger ett
fantastiskt trevligt ljus. Dessvärre är det väldigt svårt
att få tag i dessa ljuskvalitetslysrör i handeln.

OBS blanda inte ihop ljuskvalitet med ljusfärg.
Se här
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/lyse02se.html

--
+ Ken +

inga toppostningar!

On Thu, 26 Dec 2002 04:20:39 +0100, Roland R <rola...@webmailstation.com>
wrote:

> [...]
> innan överhettningsskyddet bröt.
> I övrigt så gick det åt ett lysrör och en klockradio,

Mina föräldrar drabbades av en liknande grej när elektrikern hade
flyttat ut mätartavlan till utsidan av huset och skulle provköra.
Han hade kopplat fel. Julgranen lös som aldrig förr.
Morsan var smart nog och fattade vad som hade hänt och rusade ut
och skrek åt elektrikern som stängde av hyfsat snabbt,
men diverse apparater gick ändå sönder och vi fick byta
nättransformator i vissa fall eller överhettningsskydd och säkringar,
så det blev inget lönsamt jobb för elektrikern den gången.

--
+ Ken +

Gl...@canit.se

+inga toppostningar! <qwe...@ingaspam.invalid> wrote

> [...]
>fantastiskt trevligt ljus. Dessvärre är det väldigt svårt
>att få tag i dessa ljuskvalitetslysrör i handeln.

Okej, min erfarenhet av dom lysrörslampor jag testat är att dom
ger ett ljus jag inte trivs med.. det är möjligt attd et finns
sådana som ger ettg ljus jag skulle trivas med, men någon
sådan har jag isåfall inte testat.

>OBS blanda inte ihop ljuskvalitet med ljusfärg.
>Se här
>http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/lyse02se.html

Ska kolla där :)

inga toppostningar!

On 27 Dec 2002 18:31:42 +0100, Gl...@canit.se wrote:

> [...]
> ger ett ljus jag inte trivs med.. det är möjligt attd et finns
> sådana som ger ettg ljus jag skulle trivas med, men någon

Det är detta som är så tråkigt, folk brukar välja det billigaste
och får då något som inte alls är bra, men den lyser ju ett tag.

--
+ Ken +