"Stig Hansson" <stigh...@hotmail.com> skrev i meddelandet
news:f842cc8c.0404...@posting.google.com...
TV4 sänder med samma effekt som SVT2 och från samma mast. Om din antenn är
riktad mot Östhammarsändaren så ska tv:n vara inställd på kanal 11 för SVT1,
26 för SVT2 och 48 för TV4. Är tv:n rätt inställd så lär det vara antennfel.
En del äldre antenner är ofta konstruerade för enbart lägre delen av
UHF-bandet. Har du en eller två antenner?
Innan du eventuellt köper ny antenn så prova Gävlesändaren.
Frekvenskanalerna är 9, 27 och 30.
Mvh
Fredrik Östman
Tack för svaret Fredrik. TV:n är så pass gammal att det är svårt att
se vilken kanal som är inställd. Antennen har också varit med många år
så kanske det är den som är felet. Hade tidigare antennen riktad mot
Gävle men fick bättre bild totalt sett när jag ändrade riktingen till
Östhammar. Kommer inte ihåg om det då var någon skillnad på 2:an och
4:an. Ska testa lite när jag nu vet vad anledningen kanske är.
Hälsningar
Stig