Lagra på 30 st USB-minnen, samtidigt

M.O.B. i L.

Går det att koppla in 30 USB-minnen samtidigt i en dator (med hjälp av
hubbar) och formattera och skriva till dem? Fungerar det med både
Windows och Linux?

x@y.z

On Tue, 27 Jul 2010 22:18:15 +0200, "M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se>
wrote:

>Går det att koppla in 30 USB-minnen samtidigt i en dator (med hjälp av
>hubbar) och formattera och skriva till dem? Fungerar det med både
>Windows och Linux?

Det första man frågar sig är "Varför ska du göra det?" Det andra man
frågar sig är hur många enheter Windows klarar. Jag vill minnas att
det har något med antalet bokstäver i det engelska alfabetet att göra.

Roger Eriksson

http://analogbit.com/node/4

> Det första man frågar sig är "Varför ska du göra det?" Det andra man
> frågar sig är hur många enheter Windows klarar. Jag vill minnas att
> det har något med antalet bokstäver i det engelska alfabetet att göra.

Det var länge sedan antalet tillgängliga enhetsbokstäver begränsade
antalet diskar. Numera kan man montera dem direkt i filträdet, som under
UNIX.

--

Mvh

/RE

x@y.z

On 28 Jul 2010 12:53:12 +0200, Roger Eriksson <roger....@gmail.com>
wrote:

Måste man formattera dem från kontrollpanelen då, eller kan man göra
det i utforskaren (har aldrig micklat med det där då jag aldrig har
behövt)?Sedan är jag ju fortfarande nyfiken på varför.
Propagandaspridning på USB-minne?

Roger Eriksson

x@y.z wrote in news:sl605659odsgt0u75...@4ax.com:

Jag har aldrig gjort det utanför Diskhanteraren men det skulle förvåna
mig om det inte går på något annat sätt också. Jag monterar t.ex. de
olika kortläsarna på min multikortläsare under en gemensam mapp på C: så
att de inte tar upp en enhetsbokstav var.

> Sedan är jag ju fortfarande nyfiken på varför. Propagandaspridning på
> USB-minne?

Att sätta upp 30 enskilda USB-minnen kan jag inte komma på någon
anledning till.

Jag har dock ibland funderat på att testa sätta upp ett RAID-system på
USB-minnen, liknande vad de gör enligt länken jag gav ovan. 32 st 16 Gb
USB-minnen i RAID 5 ger ju nästan 500 Gb och om man skall tro testen i
ovanstående länk ligger överföringskapaciteten ungefär på samma nivå som
för SSD-diskar. Med den nya USB3-standarden så bör det dock öka rätt
rejält när enheter blir tillgängliga.

--

Mvh

/RE

M.O.B. i L.

Det är för skolbruk/kursbruk. Jag vill kunna installera en massa program
på ett USB-minne och underhålla enbart det och sedan lätt kunna
uppdatera 30 USB-minnen under kursens gång. Man kan t.ex. använda
http://portableapps.com/ (funkar i Windows och Unixar med Wine).

x@y.z

On 29 Jul 2010 12:19:10 +0200, Roger Eriksson <roger....@gmail.com>
wrote:

>Att sätta upp 30 enskilda USB-minnen kan jag inte komma på någon
>anledning till.

En sak till som blir lite konstig. 30 USB-portar liksom...