Jag går i cykelköpartankar (puh....), skall köpa en racer för att vidga
mina vyer en aning jämfört med min MTB. När man kollar i cykelkataloger
(Cykelcity mfl..) så verkar det som det enda rammaterialet som gäller är
aluminium, har tillverkaren över huvud taget en en stålram så är det den
billigaste modellen ( inget fel med billiga prylar men ....). Valet
verkar ju solklart.. Alu såklart. Men mer erfarna cyklister ( med
stålramar) varnar mig, köp inte Alu-ram, för styv, för stum, dålig
komfort ,håller sämre än en stålram.
Har de rätt eller refererar de till tidiga Alu-ramar, de kanske blivit
bättre?
Jag skall ha cykeln till träning, endagsturer kanske ett och annat
motionslopp.
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen en aning
Tackar på förhand
**Björn**
(Som lutar åt en GT eller Columbus)
Prioriterar man cykelupplevelse så rek. jag stål.
Steel is real!
Här är en partisk länk till tillverkare.
I don't chase trends or engage in hype. I
just build frames that are
straightforward, functional, beautiful, and
above all, fun to ride. I
build all Steelman frames one at a time to the
most exacting
standards using only the finest steel tubing
available.
http://www.steelmancycles.com/index.html
bjla skrev:
lycka till!
Ram:
Alu-Karbon 16,7%
Karbon 29,2%
Aluminium 54,1%
Gaffel:
Karbon-Alu 13,6%
Karbon-Stål 29,2%
Karbon 54,1%
Inte mycket stål inte...
Jag har själv kört aluminium (Cannondale 2.8) i många år utan att ens
överväga byte (OK jag fick en bra deal på en Mizuno-gaffel så den sitter
numera på plats...).
Mitt råd är att prova lite olika cyklar och bilda dig en egen uppfattning.
/Tomas
Marco <marco.i...@swipnet.se> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:39F574B0...@swipnet.se...
| (Cykelcity mfl..) så verkar det som det enda rammaterialet som gäller är
| aluminium, har tillverkaren över huvud taget en en stålram så är det den
| billigaste modellen ( inget fel med billiga prylar men ....). Valet
| verkar ju solklart.. Alu såklart. Men mer erfarna cyklister ( med
| stålramar) varnar mig, köp inte Alu-ram, för styv, för stum, dålig
| komfort ,håller sämre än en stålram.
| Har de rätt eller refererar de till tidiga Alu-ramar, de kanske blivit
| bättre?
Jag hade för länge sedan en stålram (ok ingen lyxig sak) och när jag köpte
min Cannondale alu ram (gammal den också nu) tyckte jag det kändes en
smula fel alltihop: det jag hade svårast att acceptera var att ramen "lät"
så mycket .. ljud transporteras effektivt i alu ramar och de låter en del
även när man rullar på slätt underlag med släta däck (faktiskt...). Ramen
kändes också stor och väl styv -- men jag kom ganska snabbt över det och
idag vill jag inte gärna byta tillbaks till en stålram även om den är fin.
Ramarna håller nog ganska bra -- bryr du dig väldigt mycket om det kanske
du skall fundera på en titan-ram som ett alternativ (ngt dyrare) till en
stålram.... . OM man vill hålla priset och vikten nere samt få en hyfsad
ram verkar alu vara enda vettiga alternativet idag... . Bara min
amatörsynpunkt... .
Jerry
Tillverkaren Marin överger Al på många av sina modeller och
kommer att använda stål istället, skälet är komfort för cyklisten.
Det jag säger är att prioriterar man cykelupplevelsen så rek. jag stål.
1) Bättre komfort, tar upp vibrationer bättre.
2). Låter mycket mindre, cyklade med en kille i somras som hade Al
det lät som om han satt på en resonanslåda.
+25 grader,tubdäck, klipps, läderremmar, växelreglage på ramen
ylletröja och stålram valet är enkelt!
Tomas Ivarsson skrev:
> > > (Cykelcity mfl..) så verkar det som det enda rammaterialet som gäller är
> > > aluminium, har tillverkaren över huvud taget en en stålram så är det den
> > > billigaste modellen ( inget fel med billiga prylar men ....). Valet
> > > verkar ju solklart.. Alu såklart. Men mer erfarna cyklister ( med
> > > stålramar) varnar mig, köp inte Alu-ram, för styv, för stum, dålig
> > > komfort ,håller sämre än en stålram.
> > > Har de rätt eller refererar de till tidiga Alu-ramar, de kanske blivit
> > > bättre?
Det måste vara väldigt stor skillnad på olika Aluramar, för när jag
skaffade min Bianchiracer var det första jag reagerade på hur
oerhört tyst det plötsligt blev att cykla.
Göran
En suverän cykel kan va gjord av
stål, karbon, titan, aluminium eller någon legering.
Samma gäller gafflarna.
En skit cykel kan va gjord av
stål, karbon, titan, aluminium eller någon legering.
Samma gäller gafflarna.
Det är inte materialet som bestämmer cykelns egenskaper, utan
den hantverkare som utnyttjar materialet och sina kunskaper
för att göra en cykel bra. Alltså överföra så mycket som möjligt
av ditt arbete till framdrivande kraft, utan att cykeln bli stötig
och obekväm.
Men du skall inte bara ha en bra ram utan massor av komponenter som
tillsammans skapar ditt fordon.
mvh
/Rune
bjla @telia.com> <"bjla<antispammer> skrev i diskussionsgruppsmeddelandet:39F567F4...@telia.com...