Urmakare, Johan Oluf Olander

olander

Hej Naboer

Jeg arbejder med den Danske slægt "Olander", med johan Oluf Olander som
stamfader (min 5 x tipoldef.).
Johan Oluf Olander var urmakare i Vonsild - DK, død der 10/9 1786, gift med
Mette Nissdatter (kender ikke mere til hende).

De har sammen 6 børn:
Christine Maria Johannesd. Olander f. ca 1767 ? død 5/3 1773 Vonsild.
Nicolai Johansen Olander f. ca 1770 ?
Johannes Johansen Olander f. 12/3 1774 Vonsild.
Gunder Marie J. Olander f. 15/3 1776 Vonsild.
Hans Johansen Olander f. 28/12 1778 Vonsild.
Oluf Johansen Olander f. 9/8 1780.

Er der nogen her der ved hvor denne urmakare kommer fra ?
Navnet Olander skulle efter sigende stamme fra Åland - hvor kan jeg få flere
oplysninger om dette ?

I bogen "Watchmakers and Clockmakers of the World", er der en:
Olander, Joh. , urmakare i Kalmar, f. 1788, død 26/12 1870.
Hvem er han ?

Ud over det ønsker jeg at kende til alle med dette slægtsnavn, så hvis i
støder på nogen, må i endelig give mig besked.

På forhånd tak
Morten Stege Olander - Helsingør.
http://home0.inet.tele.dk/olander

Osvald Melandsør

olander wrote:

Min svoger, Christian Olander var i en årrekke redaktør for
"Rummeteren", et
månedstidskrift for Skovklubbene i Danmark. Da han pensjonerte seg fra
dette
verv, startet han på en artikkelserie i dette bladet hvor han publiserer
sine
memoarer.

I ni velskrevne artikler (foreløbig) forteller han om sin barndom og
oppvekst i
Sønderjylland og senere yrkesliv på Jylland og Fyn. Serien startet i
"Rummeteren" for februar 1998 med artiklen "Der dukker af disen..." hvor
han forteller at hans far som var greænsegendarm, i 1920 ble forflyttet
fra Kongeågrænsen til den nye grensen i Sønderjylland og bygde seg hus
ved den gamle Oksevej i Bov. Farens barndomshjem var husmandsstedet
Hoppeshuse lidt syd for Vonsild og like nord for Kongeågrænsen.

Hvis nødvendig, kan jeg formidle kontakt med Christian som fyller 75 år
til
høsten og lever i beste velgående på Wedelsborg, Fyn.

Mvh O. Melandsør

olander

Hej Osvald

Jeg har 2 gransegendarmer i min slægt:
Johan Henriksen Olander f. 13/6 1895 i Føvling, Sønderjylland. (min
oldefar). og hans fætter:
Frederik Johansen Olander f. 18/4 1893 i Vonsild, Sønderjylland.

Frederik - vil jeg tro, er Christian Olanders far ?

>Hvis nødvendig, kan jeg formidle kontakt med Christian som fyller 75 år til
høsten og lever i beste velgående på Wedelsborg, Fyn.

Det vil glæde mig, hvis du vil gøre mig den tjeneste.

Med venlig Hilsen
Morten Stege Olander

Ulf Berggren

In article <ALIAS.79l27u$bbk$1...@news-inn.inet.tele.dk> "olander" <ola...@post.tele.dk> writes:
>Navnet Olander skulle efter sigende stamme fra Åland - hvor kan jeg få flere
>oplysninger om dette ?

Du kan ju pröva att ställa en fråga under landskapet Åland på Anbytarforum:
http://genealogi.aland.net/discus/

>I bogen "Watchmakers and Clockmakers of the World", er der en:
>Olander, Joh. , urmakare i Kalmar, f. 1788, død 26/12 1870.
>Hvem er han ?

Det kanske står mer i den svenska boken om urmakare, som finns t ex på
Riksarkivet.

>Ud over det ønsker jeg at kende til alle med dette slægtsnavn

En Gordon McDaniel, mcda...@hoover.stanford.edu
har i news berättat att han härstammar från
Emil OLANDER f. 31 Jul 1857 i Hallsberg, Sverige.

Dessutom fanns åtminstone för ett år sedan en forskare med en
svensk släkt Olander som utvandrat till Tyskland, i
Roots Surname List Name Finder:
http://searches.rootsweb.com/cgi-bin/Genea/rsl

--
Ulf Berggren