Fascismens ansikte - smygfascister och andra vargar

6 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 08:51:472006-05-03
till

Piskornas tid är förbi ? leve morötterna!

Vilken art använder det mest pennalistiska systemet? Vargar eller människor?
Ja just det, vargar.

Vi har förbjudit barnaga för att vi tror på att samhället ska byggas i
trygghet och baseras på morötter. Piskor är föråldrat på alla områden.
Straff och pennalism hör till vargar och barbari medan civilisation bygger
på konstruktiv pedagogik, uppmuntran etc.

Men, av någon mystisk anledning tror somliga att vuxna ska piskas. Att
pennalism har någon sorts psykobiologiskt egenvärde. När ett system, som
vårt samhälle har brister i en del så så synliggörs de på andra platser,
vanligen längre fram i kedjan. Havererar familje eller bostadspolitik så
ökar problemmen längre fram i skolan. När skolan misslyckas blir det problem
där, men också i form av ökad alkoholism /missbruk eller kriminalitet längre
fram i livet.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 08:54:352006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/...../

Var tog nazifeminister och Fi-kramare vägen

Jag och många fler gick till hårt angrepp mot rabiat-feminismen för en tid,
~1-4 år sedan. Då blev jag och andra som var kritiska mot feminismen
angripna från både höger och vänster med det ena argumentet dummare än det
andra.

Sedan kom ett antal journalistiska inslag, TV-program mm som verkligen lyfte
fram det en del av oss redan förstått... nämligen att feminsmens barrikader
först och främst befolkades av toklesbianer, anarkister och nazifeminister.

Idag är det helt tyst omkring Fi och andra radikala /revolutionära
feministgrupper. Vart tog de vägen och framför allt, ni som okritiskt godtog
och tom hyllade den radikalfeministiska sörjan, var tog ni vägen? Satte ni i
halsen när de uppenbara sanningarna lyftes fram om vad de aggressiva
feministerna verkligen stod för?
Är ni klokare idag?
Vad lärde ni er?
---------------

En fascist är en fascist, även utan läderstövlar, gaskamrar och gevär.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 08:55:452006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/.../

Facsism finns, ibland närmare än man tror

Man kan _verkligen_ fundera över varför fascism, i Sverige alltid höljs i
dunkel bakom gaskamrar och krig!?

Som du säger så kom Hitler till makten
genom den demokratiska processen. Just därför är det så fullständigt vitalt
med mer debatt och mer kunskap om fascismens ideologiska karaktär. Alltså,
de materiella skillnaderna undantagna.

Sanningen är ju, tyvärr att en hel
del fenomen i Sverige har mycket otäcka paralleller till fascism. I det
ljuset kan man lätt förstå varför sådan kritisk debatt uteblir.

Jag gissar
att det finns en del häri forumet som saknar behov att gå i nomenklaturans
ledband och kanske både kan och vill bry sig i den frågan.

Men, man kan naturligtvis motarbeta oönskade fenomen inom ramen för
demokratisk värdegrund.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 08:57:002006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/..../

Ingen fascist utan vapen!?
Om man vill lära sig känna igen de verkligt farliga ideologierna så kan det
ju vara lämpligt att se det hela... och inte ständigt förenkla det så totalt
att fascism alltid måste beskrivas som vapenskrammel. Alal ideologier har
mer än ett ansikte.

Ni kanske menar att A. Hitler var demokrat bara därför
att han först deltog i ett demokratiskt val!? Tror ni det?
...eller tror ni
att han alltid hade en pistol i bakfickan eller "jude-tvål" på toaletten
därför att han var fascist?

Hur känner ni igen en fascist i radioapparaten
eller på stan?
(han har en atombomb under kepsen?)
:oD
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 08:57:452006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/..../

Jag menar att Sverige är ett land med stark brun färg.

Just därför presenteras nästan alltid fascism i alla medier som
krigsmaskiner.

1)) ___Vad anser ni om ?brunfaktorn? i följande:

# Skolan mobbade en tjej i 9 år. De friades för att skolan och kommunen
ansågs gjort allt som stod i deras makt?

# I alla tider har mobbingoffer flyttats som avlägsnande av sjukdom. (Nu
börjar detta sakta ändras)

# Omfattande strömningar (personer /nätverk) hyllar trakasserier och
pennalism som acceptabel pedagogik att forma samhället.

# I lokal-TV har en ?ledare? i ordenssällskap sagt: ? Vi försvarar starkt
både etiska och _etNiska _värden?. (Ku Klux klan?)

# Personer kan förföljas, förlöjligas och trakasseras med olagliga metoder
(som alla nekar) genom tyst samförstånd.

# Kommun använder Arbetsmarknadsverkets pengar för att bedriva trakasserier
(se inlägget: ?Trakasserad av chefen för plusjobb? (tråd nedan)).

# Enligt lag får tjänstemän ej samarbeta mellan olika myndigheter. Detta
sker helt öppet, till och med hyllats för att komma åt och trakassera
oönskade politiskt aktiva personer.

# I ?fallet Bo Larsson? gömdes 1000-tals viktiga sidor bara undan. Sker
sådant av en slump? Aldrig!

# Mig veterligen straffades aldrig en enda av de läkare som utförde
tvångsmässiga illegala lobotomier fram till 70-talet.

# ...ej heller har någon läkare (vad jag vet eller lyckats få reda på)
straffats för illegala, tvångsmässiga steriliseringar fram till 70-talet.

# Rashygieniska institutet lades ned i mitten av 70-talet. Det är bara 30
år sedan!!!

# I Sverige ska du vara solidarisk. Men, du ska bara vara solidarisk med
?godkända kollektiv?. Akta dig noga för att stödja någon rättshaverist....

# Plötsligt, som i en modevåg skulle massor av människor få
?bokstavsjukdoms-diagnoser?. ADHD, MBD, Dump etc, etc.

Ja, det här är bara ett urval jag minns i en hast.

2)) ___Vanligt förekommande fascismen är följande:
Jammen du har ingen rätt till det, för du är ju ?si och så?.
Person nedvärderas pga hudfärg, viss åsikt eller annan ?klassindelning?.
Människor anses endera ?bra? eller ?dåliga?.

3)) ___En annan märklig idé är att: Bara folk är ?älskvärda? till 95% får de
vara hur pennalistiska och förnedrande som helst övriga 5%. (öppen fascism?)
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 08:58:392006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/..../

FÖRVRIDEN VERKLIGHET

Göran Persson, han statsministern ni vet, har under många år propagerat för
att minnet av förintelsen ska bevaras och avskräcka från framtida fascism
och nazistisk människosyn. Inkludera även Pol Pots förintelse, Saddams
folkmord, Turkiets härjningar, utrotningar i centrala afrika, Lenin, Stahlin
och Mao m.fl så blir det ännu bättre.

Men, häpnadsväckande nog tycks det vara tabubelagt att diskutera fascism
djupare!? Ingen media har, mig veterligen analyserat fascismens ideologiska
grund och fascismens uteseende i vardagen. Alltså, hur anti-humanism ser ut
i vardagen utan vapen och massförstörelse. Nästan som om folk trodde det
skulle dölja sig någon positiv reklam i en närmare analys. Det gör det icke!
Nazistiska parader, Stuka-bombare över London och ?Hitlers män? får vi se
överallt. Men fascismens inre väsen, den mörka skugga som förföljer även
många uttalade demokrater... det vågar knappast någon. Där döljer sig de
verkliga hoten, men också framtida avståndstagande från auktoritet och
öppningar för nytt modernt kärleksfullt ledarskap... och det vågar ingen ta
i!

I praktiken innebär det att vi alla ska förfasas över dådet förintelsen...
men att humanismens styrka, konstruktiv pedagogik till skillnad från
auktoritär sådan ska undanhållas.

Fortfarande frodas mobbning, pennalism i försvaret, trakasserier i vardagen.
Fortfarande träffar man på människor som menar att pennalism är ?the way of
the world? och att vi självklart därför också måste ha det i Sverige. Liksom
att mobbning skulle ingå som ett led i att ?härda folket?.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 09:00:042006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/.../
(är i delar ett svar på annat debattinlägg)

Nämnda skandaler har nagelfarits i media. Men, de har inte analyserats
uttryckligen ur fascistiska perspektiv vilket är viktigt.

Ta fallet Bo Larsson, som du nämner som exempel. Vad jag kan påminna mig har
varken ord som ?pennalism? eller ännu mindre ?fascism? förekommit i
analysen. Detta trots fallets ytterst speciella karraktär.

Redan under tråden om ?Täppas? nedan visade det sig också att flera
debattörer liksom inte kan uppfatta fascism som existerande om den inte
ikläds vapen och uniformer. Det som du noterar som självklart är bland
normalbefolkningen i Sverige nästan helt okänt!!! (mitt påstående) Fascister
framställs explicit, nästan alltid som ett fåtal onda ledare Hitler,
Mussolini, deras närmaste anhang och andra iklädda uniformer och stramt
hyllandes militära parader. Fascism i vardagen eller som (gud förbjude) vår
egna inneboende ondska är tyvärr nära på helt okänt som fenomen. (Jämför S.
Freuds uttryck om vårt undermedvetna som en kokande kittel) Just därför
behövs debatten.

Exemplen du lyfter fram handlar ?noll? om facsimens egenskaper. Du lyfter
fram exempel på debatt om fascister och utpekade fascister. (Vilket väl i
och för sig kan vara bra, men ingen lösning) Detta är ett problem eftersom
fascisten så ofta är en ?utpekad ond person? men inte sällan med ytterst
luddiga argument. Somliga har även försökt få Wachtmeister och Karlsson till
fascister genom olika omskrivningar, vilket jag menar var helt felaktigt
(utan djupare analys). Bara för att man ogillar något nytt parti är inte de
fascister. Fascisten visar sig inte sällan vara en elitistisk läkare på
sjukhuset eller en ?pennalistisk djävel? på en arbetsförmedling. Gärna också
medlemar i etablerade rumsrena partier.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
3 maj 2006 09:01:282006-05-03
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/..../

Här (länken) beskrivs fascism i 2 olika PERSPEKTIV. Jag tycker beskrivningen
är ganska bra.

Historisk-politiska perspektivet: Betydelse som hänvisar
till FASCISTER och FASCISTISKA RÖRELSER.

Den andra betydelsen, perspektivet
är IDEOLOGIN FASCISM och FASCISMENS IDÉER /TANKAR. Dessa idéer kan vi tyvärr
ganska ofta se även i Sverige, svenska skandaler och viss
myndighetsutövning, främst från socialkontoren.

LÄS!
___ http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism ___

Notera även länken ?socialfascism? på den sidan.

Om fascismen är det onda, vad är då det goda? Extremt förenklat skulle jag
vilja säga att
det goda alternativet är en kombination av följande:

#
Målet: Mänsklig och individuell rätt enligt internationella konvensioner.
#
Vägen: Bilden av människans och hennes behov så som den beskrivs inom modern
pedagogik
# Gestaltat genom: Demokratisk värdegrund (moderna formuleringar)
----.

För
en vecka sedan kunde vi i radions P1 höra om företagaren Jimmy som, vad han
själv uppger fått en sorts lokalt näringsförbud. Han menar att han haft
olyckliga problem med sitt företagande. Han har alltså ej fått juridiskt
korrekt näringförbud via domstol, utan genom en så kallad ?illegal
punktmarkering? av lokala tjänstemän. I Sverige, i dag.

Om den här
smygfascismen ska escaleras i Sverige så ska det åtminstone inte ske i
lönndom utan öppet så folket kan ta del i den debatt som är nödvändig. Hur
ska demokratin kunna fungera om den ?onda parten? är samhället*
/etablissemanget !?

*not: Ej att sammanblanda med ?staten?.
.

Morgan O.

Usenet Rulez

oläst,
3 maj 2006 12:37:282006-05-03
till
Den vedervärdige Morgan Ohlson <morgan...@comhem.se> fick mej nästan
att ramla ur stoeln med meddelandet
news:lgjzwg8r5655$.1iksg15w...@40tude.net i swnet.politik

Stryyyyk skulle dom haft ungjävlarna.
--
Usenet Rulez
President,Trolls Inc.

Kjelle

oläst,
3 maj 2006 12:50:092006-05-03
till
Morgan Ohlson wrote:
> [...]

Det här med njugga och hårda socialtjänstemän,
(som ibland ler i mjugg åt sina klienter?) har kanske
något med att de sk. budgettaken inte får sprängas...
och trots de hårda krav som dessa plikttrogna och
ansvarskännande tjänstemän försöker fullfölja, har
kommunerna problem med att budgetplanerna för
sossbidrag spricker...nåja, du kan ha rätt i att det
handlar om en form av facism.
(som om man är snäll kan kallas förakt .

Trots att jag ganska ofta lyssnar på P1 har jag missat historien om
Jimmy. Har du någon länk?

Morgan, snart vänder nog vinden igen...se bara hur det blåser i
Latinamerika ;) Och när våra svenska 40-talister går i pension
(bara i år går 90 000) minskar de försörjningstöds äskande massorna.
Om de sedan kommer överens i EU om det här segdragna tjänstedirektivet,
som öppnar upp handeln med tjänster inom EU så blir det strålande tider,
härliga tider. Nu tror dock näringsminister Thomas Östros att en
överenskommelse snart är i hamn. Iaf sa han så efter att ha träffat sina
kolleger i Graz, Österrike, på lördagen.

http://www.nyhetsportalen.se/v1764038.html
--
/Kjelle

Morgan Ohlson

oläst,
5 maj 2006 02:12:302006-05-05
till
On Wed, 03 May 2006 16:50:09 GMT, Kjelle wrote:

> [...]
> sossbidrag spricker...nåja, du kan ha rätt i att det
> handlar om en form av facism.
> (som om man är snäll kan kallas förakt .

Vet inte riktigt om det är detta du avser, men... Jag uppfattar att många
myndigheter av ekonomiska skäl i dag EJ följer rutiner som de ska vara
enligt förvaltningslagar och annat.
Vanligtvis är det inget problem, för tjänstemännen har ju avsikten att
vara goda (i ~95% eller så). Men, när något går fel, av nästan vilket skäl
som helst, så blir problemen kvadratiska eftersom "fuskrutinerna" dels inte
klarar lösa alla uppkomna problem, men dessutom också avslöjas då. Dessutom
känner sig tjänstemännen hotade av att deras "fuskrutin" avslöjas.

Ekonomiska inskränkningar sedan 1990 samt den av GP påbjudna
samhälls-förhårdningen (not) gör att de som drabbas av myndigheter sannolikt
drabbas desto hårdare.

> menar
> ej
> kallad
>
> Trots att jag ganska ofta lyssnar på P1 har jag missat historien om
> Jimmy. Har du någon länk?

Jobbig hitta antagligen.

Vänta...hmmm, jag kanske vet exakt var jag befann mig när jag hörde det...
Jag körde nog från Hunneberg, hmmmm. I så fall var det ett morgonprogram och
jag var lite senare än jag tänkt.

Jag ska titta på datum bland mina digitalfoton, då kan jag nog ange datumet.
Återkommer. (påminn mig annars!)

> Morgan, snart vänder nog vinden igen...se bara hur det blåser i
> Latinamerika ;)

Nej, tror jag ej!

> [...]
> överenskommelse snart är i hamn. Iaf sa han så efter att ha träffat sina
> kolleger i Graz, Österrike, på lördagen.

Dels beror detta delvis, som jag tror på GP's ambitioner. Se not. Men, det
finns sannolikt också en koppling till Opus Deis ökade aktiviteter. Jag
menar inte att Opus Dei själva agerar, men jag anar att de ger stöd till och
i viss mån kan påverka kristna företrädare även i Sverige. På så vis når det
även in i Sverige via kyrkan och ordenssällskapen (även om majoriteten där
vet nada).

Not: Sverige ska ju bli hårdare. Detta talade GP om i några av sina
installationstal -90. Gissar att det också behandlas i hans bok (böcker?)
??? Detta avser i allmänhet men också statens roll.
Därav (troligen) att GP stödjer Israel (demokratisk stat) mer och
Palestina (maktorg.?) mindre.

Dvs att det mellan skål och vägg är en (informellt beslutad) strategi att
ökad disciplin på alla områden ska vara ett av Sveriges sätt att bemöta ny
konkurrens av t.ex Kina och Indien.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
5 maj 2006 02:13:162006-05-05
till

Menar du gubbjävlarna eller ungjävlarna?

Morgan O.

Kjelle

oläst,
5 maj 2006 04:27:262006-05-05
till
Morgan Ohlson wrote:
> On 3 May 2006 16:37:28 GMT, Usenet Rulez wrote:

Klipp

> Menar du gubbjävlarna eller ungjävlarna?

Usenet Rulez gillar spanking, visste du inte det? LOL
--
/ Kjelle

Henrik Bengtsson

oläst,
5 maj 2006 13:53:362006-05-05
till

"Kjelle" <kje...@comahem.se> skrev i meddelandet

> Klipp

> Usenet Rulez gillar spanking, visste du inte det? LOL

I lagom mängd så piggar det upp det hela. Missionären med lampan släckt är ju
faktiskt inte särskillt roligt.
--
Henrik Bengtsson
---

Kjelle

oläst,
5 maj 2006 16:41:142006-05-05
till
Henrik Bengtsson wrote:
> "Kjelle" <kje...@comahem.se> skrev i meddelandet

> I lagom mängd så piggar det upp det hela. Missionären med lampan
> släckt är ju faktiskt inte särskillt roligt.

Du menar med en negress och en stoor säng?

Morgan Ohlson

oläst,
9 maj 2006 06:53:232006-05-09
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

/.../

*** ÄR FOLKPARTIET FASCISTISKT ? ***

När Ny Demokrati [NyD] kom så trycktes de ned i galosherna totalt, i princip
av alla från etablissemanget.

Bert Karlsson har i intervju berättat om hur han förlorade Skara Sommarland.
Innan han började med ny demokrati kom dagligen 10-20 bussar med barn från
stockholm och andra städer. När NyD så hade startat kom 1, 2 på sin höjd 3
bussar per dag. Ibland inte en enda. Bert har också berättat att han hört
vittnemål om att det ringdes runt med uppmaningar att om inte besöka Skara
Sommarland.

Sedan Bert slutade med politik tycks han fått etablissemangets godkännande
igen.

I ett berömt debattprogram på TV vägrade den dåvarande Folkpartiledaren
Bengt Westerberg sitta i samma soffa som Wachtmeister och Karlsson. NyD
påstods vara rasister och populister inte värdiga att vara i riksdagen,
trots det fick de 10% av rösterna i det riksdagsvalet.

Idag har Sossar och FP i stort sett ?knyckt? hela NyD partiprogram OCH MER
DÄRTIL. Just i de mest brännbara frågorna om krav på invandrare har FP gått
längst. (Ref TV ?Snällfällan?). Hur gör nu Westerberg, har han lämnat
?FP-soffan??

NyD kallades oseriösa medan andra i dag är än mer populistiska utan att
?kastas ut?. Ett etablerat parti kan bete sig hur som helst, medan ett nytt
parti klandras för varje minsta skavank. Är då FP fascister? Nej, det kan
man nog inte säga!

Däremot framstår tydligt en strukturell fascism i Sverige. Människor som med
trångsynthet och rädsla, genom nätverk styr och ställer allt de förmår
bakom kulisserna. Ett makt-etablissemang från alla samhällsektorer som till
varje pris ska ha sin vilja fram och inte drar sig för att manipulera media,
fabricera lögner och förfölja enskilda.

Det värsta är att många Svenskar gör sig själva till redskap för den här
makt-fascismen genom att gå dess ärenden. Ofta egentligen utan att veta både
bakgrund och sammanhang.

Citat av någon (jag glömt):
Problemet är inte de onda, problemet är alla de goda som tiger. ...eller i
värsta fall deltar utan att själva inse det.
.

Morgan O.

Thomas Palm

oläst,
9 maj 2006 07:28:572006-05-09
till
Morgan Ohlson <morgan...@comhem.se> wrote in

> [...]
> att ?kastas ut?. Ett etablerat parti kan bete sig hur som helst, medan
> ett nytt parti klandras för varje minsta skavank. Är då FP fascister?

Det där är väl inget nytt. När Sverigedemokraterna hade uppe bilder på
Muhammed plockades de snabbt ned av staten, när en kristdemokrat hade än
fler bilder på sin blogg gick det däremot bra. Etablisemanget försvarar
sina egna.

Morgan Ohlson

oläst,
9 maj 2006 11:50:112006-05-09
till
On Tue, 09 May 2006 11:28:57 GMT, Thomas Palm wrote:

> Morgan Ohlson <morgan...@comhem.se> wrote in

> Det där är väl inget nytt.

Är något nytt under solen?

> [...]
> Muhammed plockades de snabbt ned av staten, när en kristdemokrat hade än
> fler bilder på sin blogg gick det däremot bra. Etablisemanget försvarar

Tycker du att det är en bra ordning?

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
10 maj 2006 03:20:342006-05-10
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

> Piskornas tid är förbi ? leve morötterna!

/..../

Ytterbyskolan ? Hurra!

Plötsligt är alla så rädda, så rädda att den stackars svennen ska bli
underkänd. Underkänd därför att han inte skulle klara av att gå över
skolgården utan att fälla rasistiska tillmälen, glåpord eller trakassera
invandrare. Plötsligt vurmar alla helvita.

Samtidigt underkänns 100, kanske 1000-tals elever med invandrarbakgrund runt
om i Svenska förorter. Tårar? Nej, de betraktas som avlägsen statistik.

Självklart handlar demokrati också om att kunna visa andra respekt, den
respekt som medborgare har rätt till enligt Svensk grundlag, men som tyvärr
knappast skyddas alls.
Rasisterna har all rätt till sina åsikter, även om de är grundlösa. Men, de
har INGEN rätt att proklamera dessa åsikter på skolan. Det måste bli slut
med att ap-intelligenta varelser tror sig ha rätt att trakassera och
förfölja andra enligt eget gottfinnande.

Ytterbyskolans initiativ att i praktiken följa elevernas praktiska
demokratiska agerande är mycket bra! Det kommer också att starta en debatt
om vilka krav som är rätt respektive fel. Hoppas då bara att även
smygfascisterna och valstuge-rasisterna hålls kort, mycket kort!
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
11 maj 2006 09:53:222006-05-11
till

Det finns en väldigt praktisk kompetensmodell. Den är ingen lag, men den är
lättbegriplig.

Kompetens =

kunskap x färdigheter x värderingar

Modellen kommer från Gbg universitet, Berne m.fl. Som ni förstår blir det
glödhett för en skola att (om?) värderingar är en kompetens!!!
I arbetslivet bedöms värderingar som kompetens sedan urminnes tider.

Är demokrati en politisk färg?

Är respekt för andra människor en politisk färg?

Barn går till skola enligt Svensk lag och ska då naturligtvis lära sig
hantera samhällets lagar. Busenkelt faktiskt!

Vad barnet sedan tycker om det är en helt annan sak. Det blir som gammaldags
hemkunskap. Alla måste laga ärtsoppa, oavsett om man klarar äta den eller
inte.

DEMOKRATI: När det gäller demokrati skulle endast en komplett dåre införa
det om hen inte trodde på att människor hade någon form av lika värde eller
rätt till respekt. I det antika Grekland saknade slavarna rösträtt som ett
tydligt undantag. Något sådant undantag finns heller inte någonstans i
västvärlden.
(Undantag: illegala invandrare, endast medborgare, straffade (delstater i
USA?))

Dvs att demokrati, när man väl genomfört det också borde representera en
människosyn.

Att inte acceptera sambandet mellan folkstyre och allas lika värde borde
automatiskt betecknas som revolutionärt, fast det kanske det gör också.

Genom att det är vår grundlag så är demokrati vårt axiom (antagen sanning).
Allt annat är revolutionärt och inte skolans sak.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
12 maj 2006 11:05:312006-05-12
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

> Piskornas tid är förbi ? leve morötterna!

*** Socialpolitiska begreppet paranoja ***

Som liten hörde jag föräldrar (andras och egna) peka på någon (gubbe) och
påstod nått om att han är paranoid eller så.

När jag blev äldre reagerade jag på att de där utpekade ?gubbarna? inte alls
såg sjuka eller farliga ut. De man kände igen rörde sig obehindrat på stan,
helt normalt.

På universitetet fanns en kille med riktig schizofreni som studerade. Om han
var mest sjuk av tunga mediciner eller av sjukdomen, det är faktiskt svårt
att säga. Paranoja liknar schizofreni (eller är en del av den) och alltså en
ganska allvarlig sjukdom som kan öka och minska, men som är latent.

Jag vet inte, det kanske bara var jag som var naiv som ung och inte insåg
att den paranojan det talades om mot vissa helt var trakasserier. Lägger man
ihop 1 + 1 är det inte så svårt att inse att de som trakasseras och erkänner
det i olika sammanhang lätt pekas ut som paranoida. Används som ett ?voodoo?
och ett sätt att tysta eller kraftigt försvåra livet för ?obekväma?.

Jag förstod inte att Sverige är ett så kluvet samhälle. Alltså ett samhälle
som på stan, i vardagen är ett vacker Dr Jekyl-samhälle med lag, rätt och
bortschasade missbrukare. Men om natten, mellan skål och vägg så kryper Mr
Hyde (-grupper) fram. De tror sig om att bringa ordning utifrån fascistiska
idéer, inte särskilt avvikande från rasbiologiska institutet,
tvångssteriliseringar och lynschningar.

Vad är det för stat som på dagtid kallar sig Folkhem, men accepterar att
det i skuggorna (bildlikt) smygeromkring fascistisk typer. Individer som
döljer hemska värderingar och med ?mobbinghandbok? under rocken förföljer
utpekade medborgare?

Numer är ju tvångskirurgin avskaffad, eller avskaffad...??? Den förekom, men
den var väl aldrig ens ?lagligt? men fanns ändå fram till ~1975.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
12 maj 2006 11:06:412006-05-12
till
On Wed, 10 May 2006 07:20:34 GMT, Morgan Ohlson wrote:

*** Lärare: chef med demokratiskt mål ***

Vuxnas roll är att leda och utbilda barn. Barns ansvar måste vara lagom.
Ofta hörs till exempel hur barn till missbrukare tvingas bli brådmogna på
ett sätt som kan skada barnen för livet. Barns ansvar måste alltså vara
lagom.

När man säger att barn ska lära sig demokrati så menar man ju inte att
barnen ska ta över ledningen av en skola. Läraren ska genom pedagogiska
övningar och viss praktik lära barnen och hjälpa den att upptäcka demokrati
själva.

Betyg sätts inte godtyckligt utan efter regler om prestationer. Det är
målet.

Ofta, i media, i Debattforum och i vardagen hör man människor som helt
missförstår demokrati. Den avser statskicket och urvalet av
riksdagsledamöter, regering, landsting och kommun.
Myndigheter, förvaltning, vård etc. styrs av tjänstemän. Företag styrs av
ägarna. Samtliga verksamheter är underställda vissa lagar, som skapats
demokratiskt.

I klassrummet är läraren chef, men ska delegera sin makt till eleverna
pedagogiskt i olika sammanhang.

Den moderna dumheten att ?Det finns inget fel och det finns inget rätt.?
sätter sina spår. På många områden är lagar och myndigheters beslut mycket
tydliga. Problemet är att medborgare ändå ibland vill skapa lokala normerade
undantag.

Den lärare som straffar elever med extra lågt betyg pga andra skäl tycker
jag tydligt faller under rubriken: Smygfascist. Att missbruka makt är ett
gissel tvärs igenom demokratin, vars syfte är allas lika rätt och värde.

Jag tror flertalet anser att normalintelligenta barn kan bete sig
respektfullt i skolan. Barn, alltså även de från nazistiska familjer lär sig
nog respektera föräldrarna hemma. Respekt är alltså inget okänt fenomen för
dem heller. Problemet är vilja att visa respekt eller inte. För dem handlar
det mest om att slåss för ytterligare en arena att få trakassera människor
som enligt dem är lägre stående.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
18 maj 2006 02:41:322006-05-18
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

> Piskornas tid är förbi ? leve morötterna!

*** Rätten att jävlas med folk ***

Jag kommer inte på en enda verksamhet där enskilda personer i Sverige är
starkare tillräckligt starka för att helt förhindra problem.

När det gäller Sverige kan man säg att det i princip är gratis för företag,
organisationer, myndigheter och verk att jävlas med människor.

Visserligen är de flesta Svenskar ganska goda, men dels uppstår ibland
problem och visst finns det skitstövlar som gärna använder sin position för
att ta ut ilska på andra. Vi vet också att rena trakasserier från
myndighetspersoner förekommer.

Vi hör nästan dagligen om personer som blivit lurade eller trakasserade och
som inte får rätt. Eller så får de enskilda rätt, men att översittarna
nästan helt slipper straff.

Idag hör vi om krogen som dömts betala 40.000 kr till en kille. Men, som han
säger... ?Jag kommer ju inte att få några pengar på ett bra tag, om jag får
några alls eftersom krogen kommer att överklaga.?

Men, då ska man komma ihåg att den här nyheten är så unik att den lyfts fram
i radio trots att den här typen av trakasserier sker VARENDA DAG i VARENDA
STOR ELLER MEDELSTOR STAD!

Härom dagen hörde vi om att Romers barn omhändertas så illa att knappast
någon från socialtjänst har vågat gå i svaromål.

Från media vet vi att problemen med kränkningar mot enskilda är frekventa
från:

# butiker tjänsteföretag
# socialkontor
# hyresvärdar
# krogar
# arbetsgivare

Man kan säga att det är nästan gratis att helt orättfärdigt jävlas med folk
i Sverige.
.

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
25 maj 2006 03:50:322006-05-25
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

Nu väller den riktiga kristna översittarfascismen in på bred front.

Huvudsakligen gömmer den sig bakom 2 uttryck:

# global konkurrens
# terroristbekämpning

Så här kan det låta i ett kommunalt utskick (Karlstad). Notera den extrema
kyligheten och av-humaniseringen:

Bland en i övrigt dravlig text finner man denna nxxx-inspirerade mening
under rubriken "Morgondagens Karlstad":

"En befolkning som inte reproducerar sig går i verkligheten bakåt."

Anna Sandborg, Kommundirektör.

Personer blir till "befolkning"
Sex, kärlek och barn blir till "reproduktion"
...osså ska kvalitetslös tillväxt hyllas med påståendet att vi "annars går
bakåt".

Kommundirektör i rollen som barrikadpolitiker i brunskjorta, ja jävlar!

Morgan O.

Marcus Strömberg

oläst,
26 maj 2006 18:41:512006-05-26
till

Morgan Ohlson wrote:

> Kommundirektör i rollen som barrikadpolitiker i brunskjorta, ja jävlar!

Stackars dig, Morgan. Men du måste lära dig en sak om livet: Att du inte
alltid får som du vill gör dig inte automatiskt till ett förtryckt offer
att tycka synd om. Gör något mer konstruktivt i ditt liv än att
kverulera på Usenet.

Det är faktiskt ett gott råd, Morgan.

--

Marcus

m9...@abc.se

Morgan Ohlson

oläst,
27 maj 2006 04:08:082006-05-27
till

Med din mentalitet att "dela ut råd" kan jag förstå att du stör dig på
uttryck som nedvärderar bruna skjortor*. Jag är inte så intresserad av din
ideologi, om du inte vill diskutera den i sak.

Kunskap om demokratiernas bakom liggande filosofiska värdegrund är bra att
ha. Fler borde ha det. Det är faktiskt sant.

Morgan O.

* uttrycket härstammar från nazistysklands bruna uniformsskjortor (samt
Francoregimens???)

Morgan Ohlson

oläst,
27 maj 2006 04:29:092006-05-27
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

> Piskornas tid är förbi ? leve morötterna!

*** Fascism vs kommunism ***

Nu finns en ny, modern hatvåg mot kommunism. Men, vad är sant?

KOMMUNISM
Kommunismen är en mycket romantisk idé. Allt för romantisk! Men, man måste
komma ihåg att personer som gillar kommunism nästan alltid är
människo-älskare, de vill alla väl.

Det avgörande problemet med kommunismen är att den med sitt
?likhetstänkande? inte har något utrymme för makt-konkurrens. Samtidigt har
man användning för starka ledare. Dvs att kommunismen i sin idé missar sin
försörjning av starka ledare, vilket de flesta stater behöver. Pga det
uppstår en inre oregerlig konflikt i kommunismen som ofta leder till
sammanbrott, folkmord etc.

Kommunismens tanke är god, men dess utopiska drag för den ofta (alltid?) in
i tyranni.

FASCISM
Fascism däremot är en i grunden ond ideologi. Den bygger på att vissa är
?bra personer? och andra är ?dåliga personer?. Man tror på 1 stark ledare
som har rätt att ?undanröja motstånd?. Fascismen är på sätt och vis den
förkroppsligade ?syndabock-kratin?. Styre genom att utse syndabockar*
(invandrare, judar, svarta etc). I praktiken innebär det att hela
människovärdet devalveras och att rättsordningen förbehålls ?eliten?
vanligen definierad som just det landets önskade etniska ursprung. (t.ex.
blond-lockiga barn).

Morgan O.

*Se t.ex. Saddam Hussein som utsåg kurderna till syndabockar och gasade dem.
.

Marcus Strömberg

oläst,
28 maj 2006 18:24:272006-05-28
till

Morgan Ohlson wrote:

> Med din mentalitet att "dela ut råd" kan jag förstå att du stör dig på
> uttryck som nedvärderar bruna skjortor*. Jag är inte så intresserad av din
> ideologi, om du inte vill diskutera den i sak.

Lille Morgan, än en gång: Du är inte per automatik utsatt för någon
fascistoid förföljelse så fort någon ifrågasätter din världsbild eller
ställer obekväma frågor.

Det är inte omvärldens fel att du är överkänslig för kritik.

--

Marcus

m9...@abc.se

Morgan Ohlson

oläst,
28 maj 2006 19:51:582006-05-28
till

Även machiavellis härskartekniker, som du här ger liknande prov på brukar
hänföras till fascism.

Som du kanske vet är inte pennalism någon av punkterna i demokratisk
värdegrund. Dvs att det inte alls råder någon tvekan om VAD du är, frågan är
mest hur mycket av DET som du är?

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
26 juni 2006 07:22:402006-06-26
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

*** Sverige, en social diktatur? ***

(Se bakgrunden i tråden "Trakasserad av chefen för plusjobb")

På senare år har jag alltså råkat ut för trakasserier i flera olika
sammanhang. Fortfarande vet jag inte alls varför. Under en sådan
punktmarkering så ackumulerar tjänstemän allt fler lagöverträdelser.

Då vill jag påminna om att jag är laglydig demokrat, humanist och fullt
frisk. Jag är också antifascist vilket sammantaget uppenbarligen gör mig så
farlig att jag helt igenom ska trakasseras och genom offentligt förtal
utpekas som ondskeful. Om ärendet var trivialt från början går det allt mer
och mer prestige, men också nödvändighet i det från mobbarna. För min del är
det fråga om demokrati! Allt fler tjänstemän får också egna syften då högen
av dokument som bevisar trakasserierna som lögner, lagöverträdelser, förtal
mm bara ökar.

Den förnedring som jag utsätts för är ju av ett slag som inte ens kriminella
ska utsättas för. Då måste det innebära att De allvarligaste brotten (som
mitt, vad det nu är?) är blande de allra, allra värsta... men utan att det
ges någon som hellst rättssäkerhet. Den logiska slutsatsen skulle i så fall
vara att det allvarligaste brotten i Sverige inte finns i lagboken och
medför omedelbara förnedrande straff helt bortom lag och ordning. I andra
sammanhang skulle man kalla sådan rättsordning (frihet från) för ren
diktatur eller terrorism.

Vad det är jag har gjort är oklart. Självklart har jag inte heller hörts. På
något vis känns alltså som att läget förvärras eftersom jag ska kuvas trill
varje pris. Allts som trakasserierna pågår får jag allt mer insyn i Svensk
pennalism och uppfattas antagligen även därfrö som allt mer obekväm.
Tjänstemännens kompetens utökas allt mer inom ljugeri och förnedring.

När en sådan här konflikt uppstår (vad den nu /än består i) så tycks
Sveriges goda ambitioner falla sönder och samman. I stället för rättsordning
och lag faller samhället snabt ned i en avgrund av offentlig regression, in
i häxprocesser, självbedrägeri och magiskt tänkande. Ena dagen tror man på
demokrati för att bortom avgrunden i stället ty sig till feudal repression.

Vi har nu varit demokrati i cirka 100 år. Härom dagen påstod Tomas Bodström
att demokratin är för djupt förankrad för att antiterroristlagar ska kunna
vändas mot folk. Jaha, så kan jag inte se det.

Det jag har lärt mig av det här är att den verkliga förhärskande
människosyenen och rättsmedvetandet i Sverige är av ett helt anat slag än
det som sägs i skolor och valdebatter. Alltså, den som VERKLIGEN har en
KONSTRUKTIV människosysn behåller väl sina värderingar även då det blåser
kallt, eller hur!? Den som förfaller till "varg-pedagogik" så snart som ett
problem uppstår är något annat än demokrat. I verkligheten är det så att
många av de lagar som ska skydda det fria ordet och individens säkerhet så
snart lagarna behövs i stället ställs åt sidan. Lgarna är inget annat än en
falsk kuliss av fina ord. Den människosyn som det ger uttryck för är av ett
helt annat slag än vad som officiellt sägs från talarstolar i Sverige.

Jag har aldrig haft någon avsikt att strida mot Sverige som helhet. Däremot
förefaller det allt mer som att Sverige vill bekämpa mig. Det förefaller
vara en fin strategi för att skapa sina egna monster. För, hur fridfull jag
än varit från början stegrqas naturligtvis min negativa syn på samhället
allt mer mot något som kan liknas vid hat.

Jag funderar också på vilken människosym som samhället vill sända ut genom
att trakassera laglydiga, humanistiska demokrater?

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
29 juni 2006 04:52:422006-06-29
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

Mig veteligen har den Svenska debatten omkring fascismens innehåll,
karraktärsdrag och egenskaper varit minimal.

Tännsjö analyserar idrotten... inte fascismen (i den kända artikel som
tidigare diskuterats)

För att återknyta:
I Sverige ska vi lära oss att Hitler var farlig och förintelsen inhuman. Man
talar i tungor, symboler och obegripliga metaforer.

Men, knappast aldrig diskuteras vilka filosofiska värdegrunder i A. Hitlers
(Musolini, m.fl) tänkande som är fel.

Även om de flesta har förstått poängen så kan jag faktiskt inte påminna mig
att GP har förklarat VARFÖR förintelsen av judar var fel.

Det är som att politiker och vissa delar av etablissemanget är livrädda för
att härskar- och makt-metoder ska diskuteras djupare bland folk. Man tycks,
liksom vissa här hålla det hela på nivån ?slagords-debatt?.

Vad tror du /ni om den ständigt återkommande syndabocks-användningen bland
fascister?
.

Morgan O.

Nils Järvinen

oläst,
29 juni 2006 10:46:462006-06-29
till
Morgan Ohlson wrote:

En ingående förklaring om vad auktoritärt beteende (t.ex. fascism)
innebär samt vad det beror på finns i en nyutkommen bok. Boken
heter: De auktoritära kulturerna. En kort beskrivning av boken
finns på: http://www.inforg.info
mvh. Nisse

Kjelle

oläst,
29 juni 2006 19:08:102006-06-29
till
Morgan Ohlson wrote:
Klipp

> [...]
>
> Även om de flesta har förstått poängen så kan jag faktiskt inte
> påminna mig att GP har förklarat VARFÖR förintelsen av judar var fel.

Frågorna är intressanta (och jag har inga lysande bra svar).
"om GP förklarat varför förintelsen av judar var fel" - så tror jag inte
han eller de andra anser att det behövs. Räcker med historier och bilder
från koncentrationslägren, och det blir likt nån bröderna Grimm saga som
passar i tiden. Vi är ju uppfostrade till att tycka "så gör man bara
inte", indoktrinerade till indolens, kanske, trots en skolplan som lovat
annat.

> [...]
> livrädda för att härskar- och makt-metoder ska diskuteras djupare
> bland folk. Man tycks, liksom vissa här hålla det hela på nivån

Visst. Men det är väl menat att härskar- och makt-metoder ska vara en
"hemlighet"? Bekvämast för dem att käbbla år in och år ut och för att
sedan vid varje valår presentera nått som kan kallas en egen plattform
som gör att folk ska rösta just på dem, trots att politikerna själva
verkar strunta i vad folket tycker, när det verkligen gäller. Men om
medborgarna går ut på gatorna och på nått vis manifestera sig, då
möjligen kan de ändra sina beslut. Men nu var det väl inte ett sånt svar
du var ute efter?

> Vad tror du /ni om den ständigt återkommande syndabocks-användningen
> bland fascister?

Att skylla på någon annan än sig själv, gör väl alla? Hänger nog ihop
med sättet på hur vi ser på oss själva gentemot andra människor. På ett
sätt kan det vara sunt för vår överlevnad, men visst, med bättre
självinsikt minskar möjligen det beteendet. Eller är vi rätt och slätt
omedvetna facister allihop? Hur menar du?

Morgan, har du läst Sven Lindqvists "utrota varenda jävel"?
Le Monde skrev så här om den: "Den stora förtjänsten hos Sven Lindqvists
bok är att påminna om det starka men bortglömda sambandet mellan
kolonialismens fasor och nazismens utrotningsläger." Och eftersom jag
inte orkar rafsa ihop nått bättre själv citerar jag nått återigen, nu
från:

http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=110 :

"Utrota varenda jävel! det självklara storverket, som blottlägger hur
darwinismens teorier och ekonomiska intressen flöt samman i en
pseudovetenskaplig ideologi som legitimerade fortsatt exploatering och
plundring i Afrika sedan det koloniala utsugningssystemet etablerats.
Framför allt föreställningen att det fanns underlägsna raser, dömda till
undergång i kampen mot den överlägsna vita rasen, kom att utgöra ett
element i den europeiska självbilden som gjorde nazismen till ett
logiskt begripligt för att inte säga följdriktigt inslag i den
europeiska historien. Just denna senare punkt i Lindqvists beskrivning
har ifrågasatts, det är ju också en ruggig insikt att ta till sig att
vårt idéarv är så brutalt. Vad man med rätta kan säga, är väl att det
också finns goda inslag på andra håll i samma idévärld som demokrati och
föreställningar om mänskliga rättigheter. Vad Lindqvist visar är hur
sol- och skuggsidor i en tradition kan finnas samtidigt och att en
pervers människosyn kan fullständigt desavouera alla demokratiska
anspråk och rättighetstankar."

Det var lite reklam...och nu lite OT, kanske. Efter 9/11 kan jag få för
mig att alla handlingar Väst tagit till, för att försöka krossa den sk.
terrorismen och som vid kritik mot dessa, försvaras med att det är en
nödvändig process. Det verkar som om Västs handlande, i det tysta, styrs
utifrån religösa och biologiska argument, lika mycket som säkerhets- och
ekonomiska skäl och som konsekvens därav och enligt naturens lagar måste
leda till "de lägre rasernas" förintelse eller fullständiga
underkastelse. Vet inte inte om jag formulerat mig förståeligt...

--
/Kjelle

Anneli Halme

oläst,
30 juni 2006 00:32:172006-06-30
till

Kjelle skrev:

> [...]
> leda till "de lägre rasernas" förintelse eller fullständiga
> underkastelse. Vet inte inte om jag formulerat mig förståeligt...

Det har Du och dessvärre ligger det alltför mycket i vad Du säger.

Anneli

Morgan Ohlson

oläst,
30 juni 2006 07:16:032006-06-30
till

Vad har du för perspektiv i den där boken? I vilken disciplin står du, om
man säger så?

Behandlar du t.ex uttalad pedagogik vs pedagogik i handling?

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
30 juni 2006 08:40:412006-06-30
till
On Thu, 29 Jun 2006 23:08:10 GMT, Kjelle wrote:

> [...]
> "om GP förklarat varför förintelsen av judar var fel" - så tror jag inte
> han eller de andra anser att det behövs.

Nej, och det är förstås ett problem när vi ska konfrontera NRP, NF. Men,
dessutom påverkar det på ett dramatiskt vis hanteringen av "Josefssons
smygrasister i valstugorna".

Hur ska man bemöta smygfascister?

...de flesta kan nog inte avslöja en smygfascist. Däremot skulle nog många
kasta ägg på en som klätt ut sig till Hitler på en maskerad utan att i
övrigt sympatisera med hans läror.

> [...]
> passar i tiden. Vi är ju uppfostrade till att tycka "så gör man bara
> inte", indoktrinerade till indolens, kanske, trots en skolplan som lovat

Avskräkta blir ju folk. Men, de förstår inte att konfrontera sina kompisars
smygfascism.

> [...]
> medborgarna går ut på gatorna och på nått vis manifestera sig, då
> möjligen kan de ändra sina beslut. Men nu var det väl inte ett sånt svar

:o) nä. Beakta GP's agerande i EU-frågan. Har han agerat helt igenom på
demokratisk värdegrund... eller äger han "den starkes rätt" ????

Hur långt får /kan GP i så fall gå i sin roll som "den starke" med extra
makt?

> Att skylla på någon annan än sig själv, gör väl alla?

Att "skylla på" är inte riktigt det samma som Syndabocksutstämpling.
Syndabocksutstämpling är mer en (omogen /beteendebaserad) kollektiv skenande
process. Eller diktatorns sätt att samla sin kärngrupp genom social taktik.

När man skyller på någon söker man ofta själv en sanning. Syndabocken är
avsedd att helt avskaffa behovet av sanning... det var ju ändå skitstövelns
fel....

Syndabocken är ju oftast HELT oskyldig. Om du däremot själv skyller på någon
väljer du oftast (gissar jag) någon som åtminstone har en seriös
medverkan... ??? eller?

> [...]
> självinsikt minskar möjligen det beteendet. Eller är vi rätt och slätt
> omedvetna facister allihop? Hur menar du?

Ja. Jag tror att små barn är fascister. Det är ett led i att vara barnarsikt
ouppfostrad, som ju små barn är.

Men, i en sund miljö har jag hört påstås nyligen att barn bör inse att
individen gynnar sig själv bäst genom att delvis gynna gruppen. För att öka
denna nytta väljer fascisten ofta att omdefiniera gruppen.
Vi lönsamma
Vi vita /svarta
Vi arbetare
Vi kapitalägare etc etc....

Jag behåller din tråd, men hoppar till pedagogiken. Där, och även inom
ledarskap har man lärt massor de senaste 50 åren.

Varför? ...jo, för man har upptäckt och beskrivit flera drag hos människan
som man förr negligerade eftersom hackordning styrde mer.

En intressant sak är att man förbjudit barnaga, nu förbjuder mobbning i
skolan, men att trakasserier vuxna emellan endast begränsas av andra
enskilda brottsrubriseringar som hot, förtal etc. Att med låg intensitet
trakassera någon är tillåtet i Sverige eftersom det inte anses att individen
har någon sådan individuell mental integritet som ska skyddas.

Morgan O.

Marcus Strömberg

oläst,
30 juni 2006 17:14:282006-06-30
till

Morgan Ohlson skrev:

> Även om de flesta har förstått poängen så kan jag faktiskt inte
> påminna mig att GP har förklarat VARFÖR förintelsen av judar var
> fel.

Saknar du den moraliska kompass som gör såna förklaringar överflödiga
är det synd om dig, Morgan!

"Gökuren från helvetet"

--

Marcus

m9...@abc.se

Nils Järvinen

oläst,
3 juli 2006 03:59:482006-07-03
till
Morgan Ohlson wrote:

Ursäkta dröjsmålet. Jag är ingen pedagog och förstår kanske inte ens
vad du menar med uttalad pedagogik vs pedagogik i handling. Den
nämnda boken kan snarare liknas vid en forskningsrapport. Den är
mycket omfattande och grundar sig på litteraturstudier och
efterföljande analyser. Den är tvärvetenskaplig omfattande
psykologi, socialpsykologi, sociologi och kunskapsfilosofi. Den
nämnda webbsidan torde trots allt ge en bild av vad det handlar om
förutsatt att man läser innehållsförteckningen och registren.
mvh. Nisse

Morgan Ohlson

oläst,
3 juli 2006 09:26:392006-07-03
till

Jag tror att sådana böcker behövs.

Debatten om auktoritärt tänkande är alldeles för liten. Har du informerat
media om boken?

Min uppfattning är att ett samhälle behöver "hårda regler" på vissa
avgränsade områden. Exempelvis är det en dödsynd att myndigheter granskar
sig själva eftersom det frammanar en sorts offentligt översitteri.
Även när det gäller konkurrens måste det ske under strikta former.
Skolbetyg, exempelvis måste hanteras med stor respekt.

Lika så kan jag inte acceptera den smygfascism som förekommer i Sverige. Dv
satt personer kan förföljas lagligt så länge de enskilda angreppen inte når
brottskarraktär. Sett till demokratin ligger vi filosofiskt nästan 50 år
efter utvecklingen vi borde ha nått.

Din bok var dyr och hitta den på ett antikvariat vore väl tok-optimistiskt
eftersom den är ny. Har den nått ut till bibliotek än?

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
10 juli 2006 04:43:182006-07-10
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

*** PARADOXEN - De fromma som öppnar för det onda ***

Är det inte så att mystiken (religionerna) leder till att logiska argument
faller i värde? Alla troende kräver att få använda subjektiv mystik i sin
argumnetation. Därmed urholkas möjligheten till nolltolerans mot "korkade
argument". Så menar jag!

Därmed skulle ordningssamma kristna just genom sin icke-logik också öppna
för agressiva och onda politiska ismer.

Även om man inte gillar troende så är väl den allmänna föreställningen att
religion ska leda till fromhet. Men tänk om det är så som jag säger, att
religionen, tvärt om mot vad den avser egentligen jämnar väg för de riktigt
onda!

Morgan O.

Morgan Ohlson

oläst,
13 juli 2006 02:54:102006-07-13
till
On Wed, 03 May 2006 12:51:47 GMT, Morgan Ohlson wrote:

*** Ondska, mobbning - fotboll ***

Detta är inte hela sanningen, men en del av den.

___Sanning 1. Ondska är att t.ex vilja någon annan människa illa.

Här i Sverige finns "färdiga svar" och oskrivna lagar hur vissa typer av
händelser ska dömas. I Sverige får inte kroppen skadas, men psykningar,
trakasserier och mobbing är helt okej (för ganska många).

___Sanning 2: I det post industriella samhället jobbar och lever de allra
flesta i en psykisk värld. Bara en liten del är hantverkare eller
grovjobbare. Den allra största delen av befolkningen arbetar med sitt psyke.
Det är psyke, ledarskap, omdöme och skapande som de flesta lever av och
ex.vis håller ihop sina relationer med.

PROVOKATIONEN: När den Italienske fotbollsspelaren [IF] trakasserar den
Franske fotbollsspelaren [FF] så är han ond. IF vill FF ont, han vill
förlama och passivisera FF med ilska och frustration. IF anstränger sig och
försöker aktivt vara elak, ondsint.

REAKTIONEN: När FF vänder sig om och går mot IF så är han arg. Provokationen
har lyckats. FF kan nu med stegrad ilska skalla IF i ansiktet för att göra
mesta skada. Det hade varit riktig ondska. FF skallar i stället IF i bröstet
som en markering. Ondska hade varit att skalla denne i ansiktet.

___Sanning 3. I Sverige är vi kulturella mästare på att döma reaktioner. Vi
ursäktar ofta, nästan alltid provokatören. Även när provokationer är riktigt
seriöst ondsinta så förlåter vi dem. Men reaktionen, den straffar vi nästan
alltid hårt.

REFLEXIONEN: Vår kultur bjuder alltså att det är okej att trakassera
någon... Ja, på något sätt ligger Jantelagen och varianter av Svensk
avundsjuka som oskrivna lagar. Den som mobbar anses fräck, stark och modig.
Den som reagerar (vilket ju är avsikten) anses dum, svag och
"halvkriminell".

___Sanning 4. I Sverige hyllar vi alltså den som vill ont. Vi straffar den
som är svag och reagerar. Detta är precis tvärt om mot vad som lojala
/solidariska Svenskar påstår att Sverige står för.

GISSNING: Kanske är detta en kulturell kvarleva från den tid då rättvisa var
"den starkes rätt". Då man spände bälte. Två män bands samman och slogs
tills bara den ene levde, han hade rätt. Eller holmgång då två män sattes på
en liten ö tills också bara den ene levde.

Trakasserier i Sverige:
http://groups.google.se/group/swnet.politik/browse_frm/thread/8e1bc132bae4f505/ad6a12f26c924a23?lnk=st&q=trakasserad+av+chefen+f%C3%B6r+plusjobb&rnum=1&hl=sv#ad6a12f26c924a23

http://groups.google.se/groups/search?hl=sv&q=fascismens+ansikte&qt_s=S%C3%B6k
.