Så grym var Gaddafi

- Kjelle

Tar mig friheten att citerar en text av Kalle Hellberg:
http://www.alternativjournalen.se/vagratt

Så grym var Gaddafi

Vad diktatorn och tyrannen Gaddafi gjorde för sitt folk blir allt mera
känt bit för bit. Här är en lista över en del av hans grymheter, under
vilka libyerna har lidit i fyra decennier.

1. Det fanns inga elräkningar i Libyen. Elektricitet var gratis för alla
medborgare.

2. Det fanns ingen ränta på lån. Statliga banker gav lån till alla
medborgare till noll procent ränta enligt lag.

3. Att ha ett eget hem ansågs vara en mänsklig rättighet i Libyen.

4. Alla nygifta i Libyen fick $ 50.000. Dessa pengar skulle göra det
möjligt för folk att köpa sin första lägenhet. Regeringen ville bidra till
att starta en familj.

5. Utbildning och medicinska behandlingar var gratis i Libyen. Innan
Gaddafi kom till makten kunde bara 25 procent av libyerna läsa. Idag är
siffran 83 procent.

6. Libyer som ville göra karriär inom jordbruket fick åkermark,
bostadshus, utrustning, utsäde och boskap för en snabb start för sina
gårdar, helt gratis.

7. Om libyerna inte kunde hitta den utbildning eller medicinsk utrustning
som de behövde, hade de möjlighet att åka utomlands med hjälp av statliga
medel. De fick betalt av staten med $ 2300 per månad för att klara boende
och bil.

8. Bilköp subventionerades till 50 procent med statliga medel.

9. Priset på bensin i Libyen var $ 0,14 (cirka 0,10 euro) per liter.

10. Om en libyer inte fick ett arbete efter examen, betalade staten den
genomsnittliga lönen för det yrke som man sökte jobb inom, tills en
adekvat sysselsättning hittades.

11. Libyen hade ingen utlandsskuld och dess reserver uppgick till $ 150
miljarder, pengar och guld som nu ockupationsmakterna har fördelat mellan
sig.

12. En del av inkomsterna för libysk oljeförsäljning gick direkt till
räkenskaperna för alla libyska medborgare.

13. Mödrar som födde barn, fick $ 5.000.

14. 25 procent av libyerna har universitetsexamen .

15. Gaddafi lanserade " Great Man - Made River-projektet " (eller GMMRP
GMMR, det stora konstgjorda flod -projektet) i Libyen. Det är världens
största dricksvatten- pipelineprojekt för bättre vattenförsörjning till
befolkningen och jordbruket.

Tack och lov att Nato (USA) och rebellerna har befriat det libyska folket
från detta. Sveriges insats med JAS-plan har också del i denna hjälp,
Libyska folket är troligen mycket tacksamma!

(Se mer info om Libyen här)

Vi vet ju alla hur bra det blivit i t ex Afghanistan och Irak, genom
västerländsk införande av demokrati, Syrien är nu på god väg att få samma
goda omvandling, sedan står Iran på tur…..

Kjelle

- Kjelle

Den 2013-10- 13:57:07 skrev :

> Tar mig friheten att citerar en text av Kalle Hellberg:
> http://www.alternativjournalen.se/vagratt
>
> Så grym var Gaddafi

En gammal text till av Kalle "Vad får du veta om Libyen?" går att läsa här:
http://www.alternativjournalen.se/vagratt/vad-far-du-veta-om-libyen-3466410

Förresten, någon som läst Joakim Bröms i t ex Aftonbladet?
http://www.aftonbladet.se/kultur/article13198242.ab
--
Kjelle

Jag börjar förstå varför Mikael Forsberg ständigt motarbetas av
uffemuffe, Roger Eriksson, Hakvinius, Björn Lindberg och
mats.l...@gmail.com med flera. Det intressanta är ju var dessa
hör hemma i politiskt hänseende. Kanske min alldeles förträffliga
signatur kan ge en ledtråd.

--
Med rätt att uttrycka mig i klubben för inbördes beundran I detta land
har ni infört ett nytt synsätt. Akademiker,högutbildade, välavlönade

Mats Löfdahl

On 2013-10-13 15:49, kjell wrote:

> Jag börjar förstå varför Mikael Forsberg ständigt motarbetas av
> uffemuffe, Roger Eriksson, Hakvinius, Björn Lindberg och
> mats.l...@gmail.com med flera.

Du har kommit till insikt om att judehat inte för något gott med sig?

Undrar hur du beter dig för att övertyga dig själv? Här beskrivs då ett
helt fruktansvärt brott mot mänskligheten och miljontals människors
lyckliga tillvaro slagen i spillror och allt du ditt äckliga kräk har
att säga är att om ni inte tycker om det så är ni judehatare.

Nej Mats, jag är inte någon judehatare, men dig skulle jag gärna ge en
omgång. Hur äckligt arrogant kan du lustfyllt betrakta en hel befolkning
som våldtagits och fått hela sitt land förstört som alla de i Libyen?

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-13 22:50, Mikael Forsberg wrote:

> Undrar hur du beter dig för att övertyga dig själv?

Ditt judehat framgår tydligt i dina inlägg.

> [...]
> lyckliga tillvaro slagen i spillror och allt du ditt äckliga kräk har
> att säga är att om ni inte tycker om det så är ni judehatare.

Vi vet visserligen nu att Kjelle tycker dina inlägg är "fräscha" men min
kommentar riktade sig inte till honom och hans lista, utan till kjell.
Studera citatet en halvtimma eller så, så kanske det går upp för dig också.

> Nej Mats, jag är inte någon judehatare, men dig skulle jag gärna ge en
> omgång.

Hot om våld? Ett erkännande så gott som något om att du inte har några
argument.

On 2013-10-13 23:36, Mats Löfdahl wrote:

> Ditt judehat framgår tydligt i dina inlägg.

Du kan ju inte ens difiniera begreppet, om det ens är något?

> [...]
> Studera citatet en halvtimma eller så, så kanske det går upp för dig också.

Jag läser alla inlägg i gruppen och garanterat samtliga i trådar jag går
in i på något vis. Listan ifråga har jag själv postat i omgångar lite
överallt under lång tid. Vad det handlade om mera var att du som den
enda av de uppräknade fastnade på betet och jag kunde inte annat än
hala in lite rev. :)

> Hot om våld? Ett erkännande så gott som något om att du inte har några
> argument.

Tvärtom, jag slåss med argument, våld i fysisk form är för er barnungar.

Faktum kvarstår att du försvarar övergreppen mot Libyen och folkmordet
med att tycker man inte det var bra så är man judehatare. Kors vad dum
du är och vad jag får läge att roa mig. :) :) :)

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-14 00:04, Mikael Forsberg wrote:

> Du kan ju inte ens difiniera begreppet, om det ens är något?

Du vet plötsligt inte vad det betyder? Hur kan du då förneka att du
hyser det?

> [...]
> överallt under lång tid. Vad det handlade om mera var att du som den
> enda av de uppräknade fastnade på betet och jag kunde inte annat än

Då var det väl Kjelle som fastnade på betet då, eftersom det var han som
återpostade din "fräscha" lista. Jag svarade kjell.

> Tvärtom, jag slåss med argument, våld i fysisk form är för er barnungar.

Ska du förneka hotet på ett sätt som har minsta chans att gå hem bör du
nog trimma citaten lite.

> Faktum kvarstår att du försvarar övergreppen mot Libyen och folkmordet
> med att tycker man inte det var bra så är man judehatare. Kors vad dum
> du är och vad jag får läge att roa mig. :) :) :)

Skriver din motståndare inget du förmår angripa kan du alltid hitta på
något och sedan gå loss på det i stället. Din vanliga strategi. Inget
nytt där.

On 2013-10-14 00:28, Mats Löfdahl wrote:

> Du vet plötsligt inte vad det betyder? Hur kan du då förneka att du
> hyser det?

Du vet alltså inte vad du skriver?

> Då var det väl Kjelle som fastnade på betet då, eftersom det var han som
> återpostade din "fräscha" lista. Jag svarade kjell.

Sanningen om Libyen och Gaddafi med mera ciskulerar flitigt på nätet,
stor tragedi som definitivt inte får glömmas bort även om det viktigaste
är att vi försöker lära för att undvika upprepning.

> Ska du förneka hotet på ett sätt som har minsta chans att gå hem bör du
> nog trimma citaten lite.

Vad får dig att se något förnekande?

> Skriver din motståndare inget du förmår angripa kan du alltid hitta på
> något och sedan gå loss på det i stället. Din vanliga strategi. Inget
> nytt där.

Det bara roar mig hur dum du är när du försvarar massmord och enorma
plundringar med att annars är man judehatare. Inser du inte att du är
människohatare?

--
Gan Bei

- Kjelle

Den 2013-10- 00:28:33 skrev Mats Löfdahl <mats_l...@yahoo.se>:
> Då var det väl Kjelle som fastnade på betet då, eftersom det var han som
> återpostade din "fräscha" lista.

Va´??? Varför blanda in mig? och vad är det för fräsch lista jag
återpostat? Har det något med denna tråd att göra?

Varför har du ingen annan kommentar ang. Gaddafis grymheter
mer än att påstå att någon lider av judehat?
--
Kjelle

Ulf Sundin

On Sunday, October 13, 2013 2:33:07 PM UTC+2, - Kjelle wrote:
> Tar mig friheten att citerar en text av Kalle Hellberg:

OK, ska vi av detta tolka det som att även du, likt
Kalle Hellberg, tycker att Libyen var ett riktigt lyckorike
under Khadaffi?

I andra trådar har du klistrat etiketten "fascist" på mig,
eftersom jag uttryckte viss skepsism mot att våra folkvalda
kommunpolitiker ger oss insyn i de kommunala förvaltningarnas
upphandlingar.

Men Khadaffi-kramande går alltså bra?
Liberala friheter och demokrati är inte så noga, egentligen.
Bättre med en stark man, som med hjälp av oljepengar delar
ut gåvor till folket, eller hur?
Ett verkligt demokratiskt föredöme!

/Ulf Sundin

PS
Han Hellberg verkar f.ö. vara en riktig foliahatt.

Ulf Sundin skrev 2013-10-14 10:06:

> Liberala friheter och demokrati är inte så noga, egentligen.

Jodå, men de blir ju inte bättre av att marginalisera sjuka, arbetslösa
och handikappade. Här använder du dessa ord för att legalisera dina
högervänners omfördelningar från behövande till icke behövande. Nog är
du allt lagd åt att syssla med tvång och trakasserier.

> Bättre med en stark man, som med hjälp av oljepengar delar
> ut gåvor till folket, eller hur?

Tja, i Sverige har vi en svag regering som delar ut pengarna till er
priviligierade och samtidigt trakasserar sjuka och arbetlösa och hotar
de med ekonomiska åtgärder, eller hur? Du kackar som vanligt i eget bo!
Har du råd med de sjuka och handikappade ufffemuffe?

> /Ulf Sundin
>
> PS
> Han Hellberg verkar f.ö. vara en riktig foliahatt.

Här visade du återigen din väl dokumenterade arrogans för
personer med andra åsikter. Det är bara du som kan och vet, du uffemuffe!

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 10:06:10 AM UTC+2, Ulf Sundin wrote:

> Han Hellberg verkar f.ö. vara en riktig foliahatt.

Den verkliga foliehatten verkar f.ö. vara kumpanen Ulf Brånell.

/Ulf Sundin

Hur känns det att vara en besserwisser?

- Kjelle

Den 2013-10- 10:06:10 skrev Ulf Sundin <sund...@gmail.com>:

> OK, ska vi av detta tolka det som att även du, likt
> Kalle Hellberg, tycker att Libyen var ett riktigt lyckorike
> under Khadaffi?

Jag tror inte att Hellberg anser att Libyen var ett "lyckorike". Det gör
iaf inte jag. Men Gaddafis Libyen var trots allt, ett av de bättre
länderna i den världsdelen. Menar du, på fullt allvar att det är bättre i
Libyen nu?

> I andra trådar har du klistrat etiketten "fascist" på mig,
> eftersom jag uttryckte viss skepsism mot att våra folkvalda
> kommunpolitiker ger oss insyn i de kommunala förvaltningarnas
> upphandlingar.

Jag kan inte tolka det du skrev då annat sätt. Är inte detta citat nedan
ett uttryck för viss skepsis när det gäller våra folkvalda representanter:
"Du har tydligen en orubblig barnatro på dessa folkvalda." Om jag läst dig
rätt under dessa år; vill du att Sverige styrs av ett expertvälde, hellre
det än vår svenska form av demokrati? Kanske du anser att vi också ska
avskaffa rösträtten eftersom enbart ett fåtal har kompetens att avgöra vad
som är rätt och fel och bra för vårt land?

> Men Khadaffi-kramande går alltså bra?

Hur kunde han få härska i 42 år utan att stoppas av omvärlden? Jag tar f ö
det för givet att den lista Kalle skrev ner (översatte?)är korrekt. Men du
menar att det bara är propaganda från "Gaddafikramare"?

> Liberala friheter och demokrati är inte så noga, egentligen.
> Bättre med en stark man, som med hjälp av oljepengar delar
> ut gåvor till folket, eller hur?
> Ett verkligt demokratiskt föredöme!

Javisst om oljepengar kan ge "vanligt folk" lite välfärd så... och för den
som inte fattar vad han läser kommer länken om Gaddafis grymheter mot
folket i repris!!!
http://www.alternativjournalen.se/vagratt

Jag önskar att vi hade sådana förmåner i vårt land med
men här gynnas mest välutbildade och rikt folk numera.

> Han Hellberg verkar f.ö. vara en riktig foliahatt.

Det där var lågt. I högermaffian är du tydligen inte bättre än någon
annan. Skillnaden kan vara att du har ett rikare ordföråd och kan uttrycka
dig något diplomatiskt men - förolämpningar och ohederliga påhopp blir inte
bättre eller mildare för det.
--
Kjelle

- Kjelle

Återger en text av Ulf Brånell, som passar in rätt bra i den här tråden:

"Ord som aldrig himlen når...

Den offentliga dialogen genom massmedia i vårt land håller på att braka
ihop av självmotsägelser. Den politiskt korrekta nyhetsrapporteringen
avgörs mer av västländernas egen agenda, än av aktörer och händelser, t ex
i Mellanöstern. Verkligheten och medias skildring av den, hamnar allt mer
på tragikomiskt olika spår.

Västmakterna (USA,EU, ”vi själva”) anses ha rätt att engagera sig i
Mellanöstern primärt för att värna om liv, säkerhet och mänsklliga
rättigheter, dock inte i någon bestämd rangordning. Därmed kan Väst stödja
och stimulera olika grupper till blodiga men utsiktslösa resningar mot
”avskyvärda diktaturer”, men utan annat politiskt program än fortsatt
förföljelse av oliktänkande, och till obegränsade humanitära kostnader för
folket. På samma sätt såg vi västmakterna efter östblockets kollaps, i pur
glädje över sammanbrottet stödja och applådera olika nationalistiska
separatiststrävanden och därmed aktivt bidra till många decenniers
eländeskrig i Balkan.

Västmakternas engagemang resulterar sällan i skydd av liv, säkerhet eller
mänskliga rättigheter, utan i etablering av permanenta konflikthärdar
under västerländsk milittär och ekonomisk kontroll. Syftet tycks inte vara
- trots vacker retorik - att hjälpa fram en funktionsduglig lokal
demokratisk regim, eller en bestämd politisk linje, utan att etablera en
struktur av korrumperade och svaga lydregimer, som effektivt och
långsiktigt kan blockera vägen till ekonomisk och politisk autonomi.
Verkligheten avslöjar på så sätt de verkliga motiven bakom Västs agerande:
Icke frihetens eller demokratins utbredande, utan fattigdomens och
beroendets permanentande.

Påstått opartiska och sakliga SVT sänder nu upprörande filmer efter
påstådda gasttacker i Syrien, där man inte ens själva kan verifiera
källor, tider, platser eller ansvariga för de ev dåden - samtidigt som man
påstår sig vara full medveten om att sådana illgärningar nu iscensätts av
krigets parter just för att få genomslag i massmedia. Genom populistisk
journalistik riskerar alltså SVT göra sig medansvarig till övergreppen!

I Egypten har det reaktionära och fascistiska Muslimska Brödraskapet, av
många förknippade med Al Qaida, nu bisarrt nog utsetts till det
demokratiska Väst:s skyddsling, efter att under hela den ”arabiska vår”
som ledde till Mubaraks störtande, ha utgjort ett spöke som avhållit Väst
från att agera till demokratins försvar. Sedan Brödraskapets kandidat
Mursi vunnit de snabba presidentvalen och trumfat igenom en islamistisk
konstitution hade nu möjligheten till en verklig demokratisk utveckling
helt kunnat skingras, om inte den folkligt förankrade egyptiska militären
inskridit för att bryta den islamitiska utvecklingen och garantera ett
demokratisk valsystem och konstitution.

I de likartade inre konflikter som nu råder i t ex Syrien, Afghanistan och
Egypten har Väst därmed placerat sig med fötterna i principiellt helt
olika läger och olika lojaliteter. Förutsättningarna för en fredlig
demokratisk utveckling framöver i Mellanöstern är därmed så små som man
kan tänka sig, åtminstone så länge som Västmakterna har något
substantiellt inflytande.

I Västnytt rapporteras att ickesvenska uteliggare och tiggare nu spärras
från Stadsmissionens härbärgen, medan nästa inslag avhandlar kungens tal
om att "alla är välkomna och ingen är utestängd i vårt land".

Thomas Quick frikänns samtidigt från åtta mord men ska fortsättningsvis
likväl tvångsvårdas pga sin risk att återfalla i brott som han alltså inte
har begått...

En så beklämmande brist på dialog och konsekvens i den offentliga debatten
är illavarslande även för den svenska resterande demokratin. Vem kan
egentligen längre ta denna gallimatias på allvar?"
http://www.alternativjournalen.se/luktsalt

Foliehatt? ROFL
Vad ska vi, som inte håller med dig,
då ge dig för nedsättande öknamn?
--
Kjelle

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 11:25:43 AM UTC+2, - Kjelle wrote:

> Jag kan inte tolka det du skrev då annat sätt. Är inte detta citat nedan
> ett uttryck för viss skepsis när det gäller våra folkvalda representanter:
> "Du har tydligen en orubblig barnatro på dessa folkvalda."

En ganska mild form av skepsism, faktiskt.
kjell hävdade att våra folkvalda garanterade insyn i
upphandlingsprocesserna. Mina erfarenheter är att det gör
de inte alls. I alla de skandalösa fall av dåliga upphandlingar
som skett i Göteborg har ansvariga politiker gjort vad de kunnat
för att sopa det under mattan. Man vägrar svara på frågor, man
vägrar att släppa in journalister, man uppmanar tjänstemännen
att inte svara på frågor, osv, osv.

Å andra sidan kan man lugnt påstå att kjell själv inte verkar
ha så höga tankar om politiker (om de kommer från motståndarsidan).
De liknas vid nazister ("Arbeit mach frei" är hans återkommande
slagord), och ständigt antyder han att det är ondska som driver dem.
Men den sortens "skepsism" tycks inte vara något problem för dig, eller?

> Om jag läst dig
> rätt under dessa år; vill du att Sverige styrs av ett expertvälde, hellre
> det än vår svenska form av demokrati?

Om du tycker dig behöva ställa den frågan, så tvivlar jag på
att du läst vad jag skrivit.

> Hur kunde han få härska i 42 år utan att stoppas av omvärlden?

Det där är ett vanskligt argument, Kjelle.
För det första finns det en hel del dikatturer och styrelseskick som
inte "stoppas av omvärlden". Under hur många år leddes Sydafrika av
apartheid utan att stoppas? Betyder det att apartheid nog måste ha
några goda sidor i alla fall? Just envåldshärskare av Khadaffis snitt
brukar ju sitta länge (t ex så satt Franco nästan lika lång tid).
För det andra så brukar det bli annat ljud i skällan om de nu skulle
"stoppas av omvärlden". Det är då inte ett argument för att de var dåliga,
tvärtom visar det hur on och konspiratorisk denna "omvärld" är.

> Det där var lågt.

Nä, han håller på med sina elekromagnetiska strålningar,
bildskärmsfilter, elallergi, osv, osv.

Ulf Brånell är dock betydligt värre.

/Ulf Sundin

bhmwe...@gmail.com

Den söndagen den 13:e oktober 2013 kl. 14:33:07 UTC+2 skrev - Kjelle:
> [...]
>
> känt bit för bit. Här är en lista över en del av hans grymheter, under
>
> vilka libyerna har lidit i fyra decennier.

Siffror kan vara bedrägliga:
http://www.historylearningsite.co.uk/nazis_and_the_german_economy.htm

Tyskland gick från ett konkursbo till en dominerande makt i Europa. Vill du påstå att det var fel av omvärlden att ingripa mot detta lands ledare?

- Kjelle

Den 2013-10- 12:07:30 skrev Ulf Sundin <sund...@gmail.com>:

> Nä, han håller på med sina elekromagnetiska strålningar,
> bildskärmsfilter, elallergi, osv, osv.

Nu tycker jag du kapar den här tråden. Kanske du vill undvika att
diskutera Gaddafis grymhet men... var och en har kanske rätt att besvara
det de behagar. Men ändå, nog borde du startat en ny tråd!

Så ok, du kan alltså med gott hjärta hävda att människor (de är faktiskt
ganska många) som säger sig lida av t ex elallergi och strålning från
mobilmaster enbart inbillar sig? Uppvisar de inte symptom? Och när det
gäller forskning om detta; är det inte så att det existerar två läger när
det gäller sådant här? Dvs att forskningen sponsras på olika sätt och
resultaten blir därefter?

> Ulf Brånell är dock betydligt värre.

Ja du Ulf Sundin, jag förstår att du måste anse det nu när du läst vad han

Ulf Sundin skrev 2013-10-14 12:07:

> Å andra sidan kan man lugnt påstå att kjell själv inte verkar
> ha så höga tankar om politiker (om de kommer från motståndarsidan).

Det har du helt rätt i, nu gäller det inte bara politiker på högersidan
utan även dem som stödjer dem. Däribland du som ständigt predikar
experternas lovsång och hur bra det blivit med högern vid makten.
Du glömmer alltid att du stödjer den politiken som trakasserar och hotar
de som ni anser "överutnyttja" socialförsäkringssystemen. Du är ett
stort hot vad gäller både demokrati och rent humanitärt mot människor
som du anse stå på ett lägre plan än dig själv. Din ytterligt välsmorda
käft döljer inte dina ambitioner att rösta för mer tvång och rena
ekonomiska sanktioner.

> De liknas vid nazister ("Arbeit mach frei" är hans återkommande
> slagord), och ständigt antyder han att det är ondska som driver dem.

Det är absolut ondska att tvinga, trakassera och hota med ekonomiska
åtgärder mot de sjuka, arbetslösa och handikappade. Nu vet jag inte om
de liknats vid nazister däremot stödjer ni helhjärtat en politik som av
de utsatta kallas för "Arbeit Macht Frei". Du vill i själva verket öka
tvånget både ekonomiskt och på många andra plan som då i vanlig ordning
gynnar er friska och arbetsföra, alltså dig och dina gelikar. Sådan
repressiv politik går mycket väl att likna vid fascism.

> Men den sortens "skepsism" tycks inte vara något problem för dig, eller?

Klarar du inte av att svara utan att blanda in mig?

> Om du tycker dig behöva ställa den frågan, så tvivlar jag på
> att du läst vad jag skrivit.

Han har läst helt rätt! Det finns ingen som du som ständigt hänvisar
till "experterna". Och inte bara det, du vill gärna framhäva dig som en dem.

> [...]
> tvärtom visar det hur on och konspiratorisk denna "omvärld" är.

> Nä, han håller på med sina elekromagnetiska strålningar,

Den sidan jag fick upp handlade om detta:
http://www.alternativjournalen.se/vagratt
Det var alltså detta du hånade honom för.

> Ulf Brånell är dock betydligt värre.

Är han inte en besserwisser likt dig?

Hakvinius

"- Kjelle" <kje...@sverige.se> wrote:

> [...]
> gäller forskning om detta; är det inte så att det existerar två läger när
> det gäller sådant här? Dvs att forskningen sponsras på olika sätt och

Nu gör jag som du, och citerar ur Wikipedia:

"Med elöverkänslighet (även elallergi, elkänslighet eller bildskärmssjuka)
avses en upplevd extra känslighet för elektromagnetiska fält i nivåer som
för människor inte är märkbara. Symtomen innefattar sömnstörningar,
huvudvärk, allmän trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, irriterad hud
samt hjärtklappning. Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga
försök trots omfattande forskning. Elöverkänsliga patienter som i
dubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en
mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har
varit påslaget, vilket tyder på att besvären inte orsakas av
elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad
noceboeffekt."

Sen blir ju folk verkligen sjuka, men det har inget ned elen att göra...
Som busigt barn bjöd jag en tjej på snacks, som jag sedan påstod innehöll
rostade insekter (vilket det naturligtvis inte gjorde), och hon blev mycket
sjuk. Hade sedan ett helsicke att förklara att jag inte hade förgiftat
hennes godis.

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 11:44:00 AM UTC+2, - Kjelle wrote:

> Återger en text av Ulf Brånell, som passar in rätt bra i den här tråden:

[...]
> Foliehatt?

Om man läser vad Brånell håller på med, t ex jordstrålning,
anti-vaccinationkampanjande, "ekologisk medicin", slagrutor,
så är "foliehatt" en inte så dum beskrivning.
Att han i övrigt ungefär verkar dela Forsbergs konspiratoriska
världsbild tycker jag gör det än mer passande.
Men du kasnke tycker att hans ideer är "fräsha"?

/Ulf Sundin

- Kjelle

Den 2013-10- 12:46:27 skrev <bhmwe...@gmail.com>:

> [...]

Klistrar återigen in länken:
http://www.alternativjournalen.se/vagratt
Menar du att den text och de siffror Kalle presenterar i min länk ovan är
felaktiga? Bedrägliga? Men jovisst, siffror kan vara bedrägliga men de
brukar vinna över orden iaf - trots allt, så lever vi i en värld där
nästan allt som räknas kan mätas i kronor och ören (för att ta vårt land
som ett exempel). Och folk brukar väl rösta med plånboken? Kanske även du?

> Tyskland gick från ett konkursbo till en dominerande makt i Europa. Vill
> du påstå att det var fel av omvärlden att ingripa mot detta lands ledare?

Jahaja, här kommer du och tar upp WW2. Inget annat du undrar över?

Det finns mycket att lära av att Hitler kom till makten vid en svår tid i
Tysklands historia, att han var folkvald. Jag tror "Alliansen" borde
fundera på det nu när SD:s
siffror hela tiden ökar och allt fler anser att de dåliga tiderna för
framförallt våra bidragstagare beror på invandringen.

Gaddafi satt 42 år vid makten. Hur många år hade Hitler makten?
Hur kunde det dröja så länge innan Gaddafi störtades?
Kan det ha något med att västvärlden gjorde affärer med Libyen och därmed
tjänade pengar?

Kan det vara så att Gadaffi blev ett hot för Väst när bl a han påbörjade
det afrikanska monetära systemet och som hade till syfte att låna ut
pengar till afrikanska nationer utan ränta, för att bygga upp nationernas
matproduktion till självförsörjning och även till export med mera.

Tänk om resten av kontinenten hade fått samma villkor som innevånarna i
Libyen? Vilka skulle då ta hand om gammal elektronik? Vilka skulle då elda
upp kretskort för att komma åt lite guld? Vilka skulle då betala stora
pengar för att få åka på en båtfärd som slutar i vattnen runt Lampedusa?
--
Kjelle

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 12:57:08 PM UTC+2, - Kjelle wrote:

> Nu tycker jag du kapar den här tråden.

Notera att jag skrev det där i ett PS.
Det var *du* som drog in det i tråden.

> Så ok, du kan alltså med gott hjärta hävda att människor (de är faktiskt
> ganska många) som säger sig lida av t ex elallergi och strålning från
> mobilmaster enbart inbillar sig?

Det finns *inga* vetenskapliga belägg för "elöverkänslighet".

> Uppvisar de inte symptom?

Jodå, men det finns fortfarande inga belägg för att deras
symptom har men elöverkänslighet att göra.

> Och när det
> gäller forskning om detta; är det inte så att det existerar två läger när
> det gäller sådant här? Dvs att forskningen sponsras på olika sätt och
> resultaten blir därefter?

Nej, i fråga om forskning om elöverkänslighet finns det,
så vitt jag vet, inget seriöst "forskarläger" som påvisat något samband.
De dubbelblindtest som utförts har påvisat att det inte finns
något samband. Eftersom resultaten var så tydliga har därefter
de elöverkänsligas intresseorganisation(er?) vägrat att deltaga
i några studier.

> Ja du Ulf Sundin, jag förstår att du måste anse det nu när du läst vad han
> skrev här:

Jag avsåg snarare hans pseudomedicinska alster, t ex mot vaccinering.
En äkta stolle, som tyvärr verkar ha visst inflytande i diverse
foliehattskretsar.

/Ulf Sundin

- Kjelle

Eftersom så få diskuterat vari Gaddafis ondska bestod i utan hellre vill
prata om el-allergi får ni en egen tråd. Varsegoda.
/- Kjelle
Jahaja. Det sägs att Wikipedia inte är helt perfekt ;)
Om man läser om t ex Gaddafis död på svenska resp engelska wiki - är det
två helt olika versioner av hur det gick till.

> [...]
> rostade insekter (vilket det naturligtvis inte gjorde), och hon blev
> mycket sjuk. Hade sedan ett helsicke att förklara att jag inte hade

Ja och de senaste åren har du varit tvungen att försöka rentvå dig från
att du tjänat pengar på att vissa förlorat sin sjukpenning/sjukersättning.
Du är busig fortfarande fast du är en s k vuxen och borde veta bättre.
Folk blir inte friska för att de gjorts medellösa dvs "nollklassats" ;(
--
Kjelle

- Kjelle

Ulf Sundin skrev 2013-10-14 13:51:
> Jag avsåg snarare hans pseudomedicinska alster, t ex mot vaccinering.
> En äkta stolle, som tyvärr verkar ha visst inflytande i diverse
> foliehattskretsar.
>
> /Ulf Sundin

Men ingenting om detta du demokratins självutnämnde väktare:

bhmwe...@gmail.com

Den måndagen den 14:e oktober 2013 kl. 13:43:54 UTC+2 skrev - Kjelle:

> Klistrar återigen in länken:
>
> http://www.alternativjournalen.se/vagratt

> Menar du att den text och de siffror Kalle presenterar i min länk ovan är
>
> felaktiga?

Jag tror nog att de inte visar hela bilden. De kan också vara sådana som officiellt sades, men i verkligheten inte alls var så - i en diktatur är det ganska farligt att klaga.

> [...]
>
> som ett exempel). Och folk brukar väl rösta med plånboken? Kanske även du?

Plånboken är viktig. Vilket du inser om du hade behövt leva ur hand till mun under en längre tid.

> Jahaja, här kommer du och tar upp WW2. Inget annat du undrar över?

Du kanske skulle läst den sidan jag länkade till och fundera över hur siffrorna där kunde användas för att visa hur god Hitler var.

Då har jag inte tittat på andra saker i samhället som säker tockså kan ha tytt på en bra utveckling om man bortsåg från vad som hände för övrigt.

> [...]
>
> framförallt våra bidragstagare beror på invandringen.
>

> Gaddafi satt 42 år vid makten. Hur många år hade Hitler makten?

Var Gadaffi folkvald?

> Hur kunde det dröja så länge innan Gaddafi störtades?
>
> Kan det ha något med att västvärlden gjorde affärer med Libyen och därmed
>
> tjänade pengar?

Det kan säkert ha gjort sitt till. Det kan även finnas andra orsaker?
Hur kommer det sig att Kimmarna endast blev av med sin makt genom att lägga näsan i vädret?
Hur kommer det sig att Stalin satt i 30 år?
Hur kommer det sig att Mao satt i 30 år?
Hur kommer det sig att Franco satt i 40 år?
Hur kommer det sig att Papa Doc satt i 24 år?
Och Castro?

Apropå Stalin så berättas det att när Chrusjtjov efterträdde Stalin och började tala om de hemskheter Stalin gjorde så smögs det fram en lapp där någon skrivit "Och vad gjorde DU då Stalin gjorde dessa hemskheter?" Nikita röt "Vem skrev den här lappen???" och ingen svarade. Då sade Chrusjtjov "Jag gjorde som du, och höll käften!"

Vad hade du haft för klagomål om Gadaffi hade avpolletterats efter 10 år eller efter 20 år?

- Kjelle

Den 2013-10- 14:11:12 skrev kjell <videoko...@hotmail.com>:

> Men ingenting om detta du demokratins självutnämnde väktare:

> "Ord som aldrig himlen når...

Visst är det lite märkligt. Hehe hela högergänget
har upptäckt vad man kan hitta på:
http://www.alternativjournalen.se/arkiv

Vad kan detta leda till? Kanske de börjar dricka grönt te?
Texten repriseras av någon anledning.

--
Kjelle

Björn Lindberg

"- Kjelle" <kje...@sverige.se> writes:

> Klistrar återigen in länken:
> http://www.alternativjournalen.se/vagratt

Även om fakta i uppräkningen stämmer, så säger den inte stort mer än att
diktatorn Khadaffi inte var riktigt så illa som han hade kunnat
vara. Landets oljerikedomar hade naturligtvis kunnat komma befolkningen
tillgodo såväl med en annan diktator som i en -- hör och häpna --
demokrati. Man behöver heller inte direkt leta för att stöta på mindre
smickrande eftermälen efter denne envåldshärskare.

> Tänk om resten av kontinenten hade fått samma villkor som innevånarna i
> Libyen?

Resten av kontinenten har inte Libyens oljetillgångar.

Och här kom då som ett brev på posten en av de andra självutnämnda
demokratins väktare. Du skulle kanske ta och berätta hur det ser ut i
Libyen numer. Finns alla dessa rättigheter kvar? Eller går de flesta
pengarna ut till de som du ständigt propagerar för? Din demokrati är
inte ens värt papperet det är skrivet på så länge som landets resurser
inte fördelas någorlunda rättvist och efter bästa förmåga. Jag har
frågat din kompis uffemuffe om han råd med sjuka och arbetslösa, han
undviker att svara. Varför begriper jag inte. Men eftersom jag mycket
väl kan tänka mig att ni är på samma våglängd vad gäller ideologi så
kanske du kan berätta om du anser dig ha råd!?

--
Med rätt att uttrycka mig i klubben för inbördes beundran I detta land
har ni infört ett nytt synsätt. Akademikerögutbildade, välavlönade

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 2:26:32 PM UTC+2, - Kjelle wrote:
> [...]

> har upptäckt vad man kan hitta på:
> http://www.alternativjournalen.se/arkiv
>
> Vad kan detta leda till? Kanske de börjar dricka grönt te?

Han den här Kalle var en ny erfarenhet för mig, men Ulf Brånell
har jag haft lite koll på.
Grönt te är väl OK, även om jag föredrar andra varianter av te.
Däremot är Ulf Brånells psedomedecin inte OK.

Nåja, eftersom du tjatar med ditt klipp, så tar jag
mig an en liten del av det...

Det här är ju direkt osant.
Brödraskapet har inte alls blivit "Väst:s" (sic!) skyddsling,
utan ända sedan valet av Mursi, och i ännu högre grad sedan
Mursi kuppade igen en ny konstitution, har Brödraskapet inte
legat bra till hos västliga företrädare.
Och journalistiken som Kalle beskyller för att så förvriden
tycker jag knappst har stått på Brödraskapets sida.
Åtminstone det jag sett till i våra större dagstidningar och
hört i Sveriges Radio (och för all del också det jag t ex läst
i Financial Times) har knappast hyllat Brödraskapet.
Mer intressant är att *efter* störtandet av Mursi, så
har inte heller många västliga företrädare, eller västliga
journalister, varit speciellt benägna att stödja militärerna.

Man anar att Kalle står nära militärerna (och Mubarak).

Mubarak satt f.ö. ganska många år han med (om vi nu ska
leka leken "hur många år satt en diktator utan att störtas"),
och räknar vi in hans företrädare Sadat och Nasser så borde
ju Egypten i det närmaste vara paradiset på jorden.

Helt plötsligt framgår det tydligt varför du anser att
Forbergs idéer är "fräsha". De är ju sprungna ur samma
konspirationsteoretiska träsk som Kalles dillerier.

Är det måhända politiska teorier sprungna ur elektromagnetiska
fält med hjälp av slagruta?

/Ulf Sundin

- Kjelle

Den 2013-10- 13:51:04 skrev Ulf Sundin <sund...@gmail.com>:

> Notera att jag skrev det där i ett PS.
> Det var *du* som drog in det i tråden.

Såg aldrig något PS! Men jag förstår nu: Istället för att besvara det
jag avsåg började du, förmodligen av nyfikenhet att scrolla och hittade
skriverier om bl a "elekromagnetiska strålningar, bildskärmsfilter,
elallergi, osv, osv".... Märk väl! Jag drog inte in detta i tråden!
Det var DU. Men vill man misskreditera någon så är ju detta en mycket
bra metod.

Ang. diffusa symptom osv: notera att det tog nästan 1 0 0 år innan
målarnas minnesskador m m godkändes som yrkesskada (thinner användes till
utunning eller för rengöring av oljebaserade målarfärger, målarpenslar o
dyl).

> Det finns *inga* vetenskapliga belägg för "elöverkänslighet".

Hur kan du vara säker på det? Vi är olika fast vi är lika ;) Vad skulle
hända om myndigheter med emfas skulle påstå att den trådlösa tekniken gör
att vissa av oss blir sjuka?

> [...]
>
> Nej, i fråga om forskning om elöverkänslighet finns det,
> så vitt jag vet, inget seriöst "forskarläger" som påvisat något samband.

Är det du som avgör vad som är seriöst eller?
Är detta UR program seriöst? http://mcaf.ee/7sflu

> [...]
> något samband. Eftersom resultaten var så tydliga har därefter
> de elöverkänsligas intresseorganisation(er?) vägrat att deltaga

Ok. Jag känner inte till att elöverkänsliga vägrat vara med i några
studier. Har du belägg, en länk kanske?

Varför försvinner länkarna?

> Jag avsåg snarare hans pseudomedicinska alster, t ex mot vaccinering.

Jaha, så de som drabbats av narkolepsi när de i god tro lät sig vaccineras
mot svininfluensan, de ska vi glömma?

Du gör det bekvämt för dig genom att avfärda *allt* som en person skriver
som stollerier av en stolle.

> En äkta stolle, som tyvärr verkar ha visst inflytande i diverse
> foliehattskretsar.

Förmodligen var det sådana som du som tände Giordano Brunos brasa ;)
--
Kjelle

Ulf Sundin skrev 2013-10-14 15:31:

> Är det måhända politiska teorier sprungna ur elektromagnetiska
> fält med hjälp av slagruta?

Hur är det fatt med dig du självtutnämnde demokratins väktare?
Nåja, du har ju stöd av Björn Lindberg och mats.l...@gmail.com,
vad det nu kan vara värt vad gäller trovärdighet.

> /Ulf Sundin

Allt som högerns väktare INTE VET själva eller läst behandlas som
stollerier och konspirationsteorier. De VET och andra bara GISSAR..
det är deras standardsvar. Vetenskapen står inte stilla det kommer
ideligen mer och mer kunskap trots uffemuffe med fleras s.k. "kunskap".
Det är bara att se hur lång tid det tog för att erkänna samband mellan
lösningsmedel, bly och asbest och många sjukdomar till exempel.
Uffemuffe har inte fått den empatiska förmågan som fodras för att se
dessa samband.

Björn Lindberg

> [...]

> elallergi, osv, osv".... Märk väl! Jag drog inte in detta i tråden!
> Det var DU. Men vill man misskreditera någon så är ju detta en mycket

Det är en risk som föreligger när man låter sin ståndpunkt komma till
tals genom länkar snarare än egenförfattad text. Och det är relevant så
till vida att om det visar sig att författaren till den länkade texten
är en stolle på andra områden så sänker det trovärdigheten även hos den
förhandenvarande texten.

> [...]
> utunning eller för rengöring av oljebaserade målarfärger, målarpenslar o

[...]

> Hur kan du vara säker på det? Vi är olika fast vi är lika ;) Vad skulle
> hända om myndigheter med emfas skulle påstå att den trådlösa tekniken gör
> att vissa av oss blir sjuka?

Elöverkänslighet, -allergi och så vidare har alltså prövats i kliniska
studier. Man *vet* att problemet inte beror på elektricitet, då drabbade
får besvär när de *tror* att de är utsatta för elektromagnetisk
strålning, inte när de faktiskt är det.

> Är det du som avgör vad som är seriöst eller?
> Är detta UR program seriöst? http://mcaf.ee/7sflu

Det kan vara bra för dig att veta att deltagare i forumet som gärna
skulle debattera med dig inte alltid bryr sig om att följa länkar. Jag
är intresserad av dina åsikter och diskuterar dem gärna om de kommer
från *ditt* tangentbord, men är inte beredd att vada genom blogginlägg,
videoklipp med mera för att försöka urskilja dem. Det finns fler länkar
på Internet än det finns tid att tillgodogöra sig dem. Externa
referenser är bra för att *underbygga* ett resonemang, men det är slött
att låta dem företräda ens hela debattinsats -- debatt-by-proxy.

> Ok. Jag känner inte till att elöverkänsliga vägrat vara med i några
> studier. Har du belägg, en länk kanske?

Det spelar ingen roll. Det har gjorts flertalet undersökningar där
elöverkänsliga *har* varit med och drabbats av besvär i frånvaro av
elektricitet samt varit besvärsfria i närvaro av elektromagnetiska
fält. Det är väl belagt att de har någon form av besvär, samt att dessa
inte beror på elektricitet eller elektromagnetiska fält.

> Jaha, så de som drabbats av narkolepsi när de i god tro lät sig vaccineras
> mot svininfluensan, de ska vi glömma?

Värre är de utbrott av mässlingen som uppstått i Storbrittanien i
efterdyningarna av de falska, påstådda autismkopplingarna till vaccinet.

> Du gör det bekvämt för dig genom att avfärda *allt* som en person skriver
> som stollerier av en stolle.

*Du* gör det bekvämt för dig som låter stollarna framföra din sak.

- Kjelle

> Han den här Kalle var en ny erfarenhet för mig, men Ulf Brånell
> har jag haft lite koll på.
> Grönt te är väl OK, även om jag föredrar andra varianter av te.

Ska sanningen fram föredrar jag Earl Grey eller kanske helst mörkrostat
kaffe. Beror lite på...

Nå, tråden är sabbad. Jag får väl skriva lite trams jag med ;)

Den där Kalle verkar ha nischat in sig på att skriva om strålning. Så
här presenterar han sig själv den 1 aug 2011:

"Jag som skriver i denna blogg heter Kalle Hellberg och jag är vd för
teknikföretaget Maxicom AB i Borås. Min bakgrund är över 50 års arbete med
"strålande teknik", såsom radar, radio-tv, röntgen, komradio,
mobiltelefoni (bl a som tekniker hos Ericsson i 30 år). De senaste 17 åren
har jag engagerat mig i ämnet hälsorisker med elektromagnetisk strålning,
ett allt mer växande problem för allt fler! "

När det gäller risken med mobiltelefoner skriver han i "Sanningen segrar
till slut!":

"En av de tyngsta forskarna i Europa om risker med strålning från
mobiltelefoner, professor Anders Ahlbom, har som expert fått lämna ett
forskningsmöte lett av WHO. Orsaken är en misstänkt intressekonflikt då
Anders Ahlbom suttit i styrelsen hos sin brors företag, Gunnar Ahlbom AB,
som arbetar i Bryssel med lobbyverksamhet åt telekomindustrin.

Samtidigt är Anders Ahlbom expert och ordförande i en rådgivande grupp
till svenska Strålsäkerhetsmyndigheten, där hans återkommande budskap helt
lögnaktigt är att det saknas bevis för hälsorisker med mobiltelefoni.

Nicolas Goudin som är talesperson för Världshälsoorganisationens avdelning
för cancerforskning menar att det här finns en jävsituation. Anders Ahlbom
kan därmed inte medverka som expert vid veckans stora forskningsmöte i
Lyon där han hade en viktig post för en arbetsgrupp.

Sveriges Radio skriver på sin webbplats:
"Anders Ahlbom är professor i epidemiologi vid Karolinska Institutet och
har forskningsuppdrag åt Strålsäkerhetsmyndigheten och
Socialdepartementet. Han är ett stort namn, men är också kontroversiell
eftersom han hävdat att strålning från mobiltelefoner är så gott som helt
ofarlig."

"Världshälsoorganisationen har hårda regler för att förhindra att
forskares intressen ifrågasätts, och särskilt känsliga är såklart
kopplingar till den enorma mångmiljardindustri som telekombranschen är."

Det är ett stort möte med forskare från hela världen inbjudna och det
väntas komma med det viktiga svaret på frågan hur farlig strålning från
mobiltelefoner egentligen är.

Brodern bor i Bryssel och har tidigare varit lobbyist åt TeliaSonera och
har också i sitt eget bolag tagit lobbyuppdrag.

Anders Ahlbom har föga förståelse för jävsituationen. Han säger till
Sveriges Radio:
”Det är klart att jag har svårt att se att frågorna som det här handlar om
skulle kunna vara ens i närheten av en intressekonflikt, men det är de som
avgör detta. Det har jag inga synpunkter på”.

Sveriges Radio skriver att forskare måste redovisa sina kommersiella
intressen i god tid innan WHO-mötet, men Ahlbom nämnde det först i sista
stund innan mötet, samtidigt som han meddelade att han avgår från sin
styrelsepost i sin brors bolag.

Hur Ahlboms trovärdighet drabbas hemma i Sverige av hans roll i bolaget
kommer också att utredas nu enligt Hélène Asp, enhetschef på
Strålsäkerhetsmyndigheten.
…………..
Det var min eftersökning av Ahlboms ekonomiska ställning hos Justitia som
genom en slump avslöjade att han ingick i sin broders lobbingföretag i
Bryssel, vilket jag tipsade Mona Nilsson om och som hon därefter rotade
vidare i, vilket senare blev denna avslöjande skandal. I flera år tidigare
har vi som smugit i maktens korridorer och sett kopplingen betalda
forskare, myndigheter och telekomindustri, försökt att via massmedia
påvisa detta jävsförhållande som råder bland flertalet av de personer som
bestämmer t ex gränsvärden för strålningsnivåer över hela världen. Men det
har varit förgäves, detta eftersom mediefolket har valt att ta ställning
för telekomindustrin och deras lojala riskförnekande forskare, och absolut
inte avslöjat de förekommande allvarliga hälsorisker som finns med den
trådlösa tekniken. (Borås Tidning har t ex varit en av dessa media som
konsekvent hindrat allmänhetens insyn i verkligheten, genom att refusera
debattartiklar och insändare i denna sak, men samma skeende gäller många
fler tidningar).

I tidningar, radio o tv i stora delar av världen basuneras denna skandal
ut som varande en stor och allvarlig sak! Tystnaden i svensk media är dock
total om denna händelse!"

http://www.alternativjournalen.se/vagratt/sanningen-segrar-till-slut-2529659
--
Kjelle

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 3:54:41 PM UTC+2, - Kjelle wrote:

> Ok. Jag känner inte till att elöverkänsliga vägrat vara med i några
> studier. Har du belägg, en länk kanske?

Här ges en hyfsad översikt:
http://www.vof.se/folkvett/ar-2010/nr-2/vad-vet-vi-idag-om-eloverkanslighet/

Wikipediaartikeln som Hakvinius citerade säger dock det mesta.
Jag hade förut en länk till en artikel som i detalj presenterade
ett genomfört experiment och dess resultat, men den verkar jag
ha slarvat bort (kan finnas på min hemma-computer).

/Ulf Sundin

Björn Lindberg

kjell <videoko...@hotmail.com> writes:

> Det är bara att se hur lång tid det tog för att erkänna samband mellan
> lösningsmedel, bly och asbest och många sjukdomar till
> exempel.

Det är skillnad på att ännu inte ha upptäckt ett eventuellt samband, och
att ha upptäckt att ett samband inte föreligger. Ni har rätt i att även
om det hade varit så att vetenskapen bara ännu inte upptäckt något
samband mellan elektricitet och elöverkänslighet, så hade de drabbade
säkert haft det svårt att hävda sig i vårt genomelektrifierade
samhälle. Men nu är det alltså så att man haft möjlighet att pröva
sambandet och då kunnat sluta sig till att det inte föreligger.

Ulf Sundin

Ska kanske tillägga att det här med elallergi/elöverkänslighet
har tröskats i detta forum flera gånger förut. Det borde gå att
gräva i arkiven om man orkar...

/Ulf Sundin

- Kjelle skrev 2013-10-14 16:29:

> [...]
> har jag engagerat mig i ämnet hälsorisker med elektromagnetisk strålning,
> ett allt mer växande problem för allt fler! "

Ser ut som "stollen" finns inom uffemuffes egen grupp. Hehehhehe!

Tro mig, det kommer att komma fler undersökningar och mer utvecklade
metoder för att utröna den ev farligheten. Det är ni besserwissar och
arroganta förståsigpåare som så bestämt hävdar att det skulle vara
ofarligt. Sedan så skall man vara mycket uppmärksam på vem eller vilka
det är som gör undersökningarna och hur dessa bekostas.

Björn Lindberg

> [...]

> ofarligt. Sedan så skall man vara mycket uppmärksam på vem eller vilka
> det är som gör undersökningarna och hur dessa bekostas.

Man kan också sätta sig in i hur undersökningarna är gjorda, och därmed
själv bilda sig en uppfattning om tillförlitlighet och resultat. Vad du
väsentligen säger är att din förutfattade mening ligger närmare
sanningen än aldrig så många undersökningar och studier som motsäger
den.

Nu har det väl inte gjorts så många undersökningar och har inte varit
uppmärksammat i så många år. Men ok din tilltro till den gjorda
undersökningen får du själv stå för. Jag är allmänt skeptisk när det
handlar om oerhörda summor och åtskilliga miljoner människor världen
över. Jag förstår så väl att DIN världsbild inte får nagelfaras och
granskas kritiskt. Var du har dina lojaliteter är väl bekant och att det
inte skulle vara hos den enskilda drabbade människan har du visat sedan
länge. Nu orkar jag inte med dig längre, jag har varit redan varit
alltför generös med både tid och överseende.

- Kjelle

Jaha. Men det var nödvändigt att ta upp det i denna tråd som handlade
om hur bra folk hade det (iaf de som skötte sig) i Gaddafis Libyen.
--
Kjelle

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 5:33:54 PM UTC+2, kjell wrote:

> Nu har det v�l inte gjorts s� m�nga unders�kningar och
> har inte varit uppm�rksammat i s� m�nga �r.

Redan på sent 80-tal gjordes studier av elöverkänslighet
vid Karolinska Institutet.

Eftersom resultaten varit så entydiga har intresset
från forskarsamhället att utföra ytterligare studier
avtagit.
Dessutom har elöverkänsligas intresseorganisationer
starkt argumenterat mot att deltaga i denna typ av
studier, och det har gjort det svårt att genomföra
nya studier.

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

Det är, som Björn nyligen skrev, en risk man tar när man
debatterar genom ombud.
Om det länkade ombudet visar sig vara en stolle som
försörjer sig på att varna för elektromagnetisk strålning,
och som dessutom beblandar sig med stollar som förnekar
bakterier och virus som källor till sjukdom och som i sin
tur försörjer sig på att kränga "ekologisk" medicin (och
om båda dessa stollar dyker upp i alla möjliga udda sammanhang,
t ex länkade till från sidor som behandlar allt från
slagrutor, jordstrålning, healing, auror, alternativmedicin mm
då får du nog räkna med att det kommer att påverka hur vi
ser på den länkade artikeln.

/Ulf Sundin

Björn Lindberg

kjell <videoko...@hotmail.com> writes:

> Nu har det väl inte gjorts så många undersökningar och har inte varit
> uppmärksammat i så många år.

Jodå, men du har uppenbarligen inte satt dig in i frågan.

> Jag är allmänt skeptisk när det handlar om oerhörda summor och
> åtskilliga miljoner människor världen över.

Faktum är att elöverkänslighet hör till det slags åkommor som dyker upp
i vissa länder medan de är helt okända i andra. Det är ytterligare en
antydan om att den kan vara av psykosomatiskt slag. Jag är förresten så
övertygad om att du inte har några belägg för att "åtskilliga miljoner"
skulle vara drabbade att jag inte ens tänker fråga.

En ren efterhandskonstruktion för att vända bort blicken från det
-Kjelle citerade.

- Kjelle

Den 2013-10- 16:26:22 skrev Björn Lindberg <bj...@runa.se>:

> Värre är de utbrott av mässlingen som uppstått i Storbrittanien i
> efterdyningarna av de falska, påstådda autismkopplingarna till vaccinet.

Tänk när jag var barn här i Sverige på 1960-talet fick jag och alla andra
jag kände mässlingen men ingen dog. Smittkoppor däremot var inte att leka
med.

> *Du* gör det bekvämt för dig som låter stollarna framföra din sak.

Jasså? Jag hänvisade till texten nedan vilken är skriven av Kalle Hellberg
den 16 september 2013. En person som du kallar för stolle. Är det någon
som kan kallas för det - så är det väl du. Visst är detta ett fint exempel
på god debatteknik av mig?

Citerar:

[...]

Slut citat. Stollerier? Är detta lögn och propaganda från Gaddafikramare?

Texten kan läsas här:

Mats Löfdahl

On 2013-10-14 10:05, - Kjelle wrote:

> Va´??? Varför blanda in mig? och vad är det för fräsch lista jag
> återpostat? Har det något med denna tråd att göra?

Mikael påstod att han postat samma lista tidigare och du tycker ju han
skriver "fräscha" inlägg.

> Varför har du ingen annan kommentar ang. Gaddafis grymheter
> mer än att påstå att någon lider av judehat?

Det var inte en kommentar om din/Mikaels lista, det var ett svar till kjell.

Mats Löfdahl

On 2013-10-14 01:06, Mikael Forsberg wrote:

> Du vet alltså inte vad du skriver?

Det enda som följer av det du kommenterar här är möjligen att du inte
vet det.

Alla som följt dina inlägg har förstås sett att du tar varje
förevändning att lägga skulden för allt ont i världen på judarna som
kollektiv. Varför inte kännas vid det helt plötsligt om det nu är det
budskapet du vill få fram?

> Vad får dig att se något förnekande?

Så där ja, nu har du trimmat citaten effektivare.

> Det bara roar mig hur dum du är när du försvarar massmord och enorma
> plundringar med att annars är man judehatare. Inser du inte att du är
> människohatare?

Och du fortsätter med strategin, hittar på att jag försvarar något jag
inte kommenterat.

Mats Löfdahl skrev 2013-10-14 19:44:

> Det var inte en kommentar om din/Mikaels lista, det var ett svar till
> kjell.

Ja just det, det var det han frågade om "Varför har du ingen annan
kommentar ang. Gaddafis grymheter mer än att påstå att någon lider av
judehat?" Och det hade du alltså inte, av förståliga skäl!

On 2013-10-14 13:40, Ulf Sundin wrote:

> Att han i �vrigt ungef�r verkar dela Forsbergs konspiratoriska
> v�rldsbild tycker jag g�r det �n mer passande.

Alla som delar mina id�er har f�rnuftiga tankar :) , s� oavsett vad
personen ifr�ga tycker s� t�nker han och det �r det viktigaste av allt i
stort sett.

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-14 19:54, kjell wrote:

> Ja just det, det var det han frågade om

Nej, det var inte vad han frågade om.

> "Varför har du ingen annan
> kommentar ang. Gaddafis grymheter mer än att påstå att någon lider av
> judehat?"

Ordet "annan" gör att frågan förutsätter något som inte är sant,
nämligen att mitt påpekande om Mikaels judehat skulle vara en kommentar
om Gaddafis grymheter.

Dessutom tror jag inte Mikael lider av sitt judehat, jag tror han njuter
av det.

> Och det hade du alltså inte, av förståliga skäl!

Och du hade inget svar på min fråga till dig: "Du har kommit till insikt
om att judehat inte för något gott med sig?"

- Kjelle

Den 2013-10- 14:29:09 skrev Björn Lindberg <bj...@runa.se>:

> Även om fakta i uppräkningen stämmer, så säger den inte stort mer än att
> diktatorn Khadaffi inte var riktigt så illa som han hade kunnat vara.

Ojdå.

> Landets oljerikedomar hade naturligtvis kunnat komma befolkningen
> tillgodo såväl med en annan diktator som i en -- hör och häpna --
> demokrati.

Nu drömmer du väl? Men visst, fast var och när skulle sådant kunna ske i
denna värld? Möjligen i Kung Olavs Norge kanske?

> Man behöver heller inte direkt leta för att stöta på mindre
> smickrande eftermälen efter denne envåldshärskare.

Nej det är sant. Vad man inte talar om så ofta är att Gaddafi den 4 mars
2008 meddelade att han skulle avveckla landets förvaltningsstruktur och
fördela oljeintäkter direkt till folket. Planen inkluderade upplösandet av
alla ministerier, förutom försvaret, säkerhetspolisen,
utrikesdepartementet och de som implementerade strategiska projekt Tyvärr
hann han inte genomföra detta kan man väl tycka.

Vad skrivs om de nuvarande ledarna i Libyen?

> Resten av kontinenten har inte Libyens oljetillgångar.

Nej, Libyen har enligt ngn världsrankinglista världens nionde största
oljetillgångar. Många fyndigheter har inte ens påbörjats att tas upp.
Tillgångar som till merparten nu tillhör franska och italienska oljabolag,
om jag inte har helt fel.

I övriga Afrika har mycket olja påträffats i Nigeria men även i Algeriet,
Angola, Benin, Egypten,Ekvatorialguinea, Gabon, Kamerun, Kongo,Nigeria,
Sudan, Sydsudan,Tchad och Tunisien, ev kanske man kan hitta lite mer i
nått av de andra länderna. Men visst, Afrika och dess innevånare har en
del problem, framförallt om man kan tro på vad Wiki skriver:

"Största problemet för kontinenten Afrika är utsugningen av dess
resurser. I första hand beror problemet i Afrika på att krafter från väst
medvetet genom hindrandet av utbildning, medialt förtryck och ekonomiska
katastrofala kontrakt har lett till att kontinenten blivit
handlingsförlamad. Där den nya Afrikanska generation precis som de innan
hamnar i ett emotionellt vakuum, där så väl självkänsla, självförtroende
och självbild hela tiden fragmenteras av att historien återupprepas."

Kan det där verkligen stämma?
--
Kjelle

- Kjelle

Den 2013-10- 13:40:10 skrev Ulf Sundin <sund...@gmail.com>:

> [...]

Va´fan, lite av texten kunde lämnat kvar, men inte ens länken?

> Om man läser vad Brånell håller på med,

[...]

Åh, förstår nu att du inte begrep ett skvatt av det Brånell skrev. Iaf
ser jag ingen kommentar som tyder på att du förstod något av "Ord som
aldrig himlen når..." och vad den handlade om. Försök igen.
http://www.alternativjournalen.se/luktsalt

> Att han i övrigt ungefär verkar dela Forsbergs konspiratoriska
> världsbild tycker jag gör det än mer passande.
> Men du kasnke tycker att hans ideer är "fräsha"?

Forsberg och Brånell är inte precis ensamma om att utmana konservativt
tänkande medlemmar och sympatisörer av det nya arbetarpartiet och dy likt
folk. Eller, hmm, du kanske tillhör den skara som Göran Hägg kallade för
"verklighetens folk"? Och anser att de som inte håller med dig - ska vara
tysta?

Förresten "fräsh" skriver man på svenska så här: *fräsch*.
Lustigt att ett litet "c" kan betyda så mycket ibland ;)
--
Kjelle

On 2013-10-14 19:49, Mats Löfdahl wrote:

> [...]
> förevändning att lägga skulden för allt ont i världen på judarna som
> kollektiv. Varför inte kännas vid det helt plötsligt om det nu är det

Jag tycker judarna är offer för sina bestialiska föräldrar som begår
grova sexuella övrgrepp mot sina barn med blodsritualer som ger
livslånga men för barnet och i vissa fall direkt döden. Självfallet bör
svenska myndigheter redan enligt gällande svensk lagstiftning skydda
barn till galna judar och då det inte sker bör dessa efteråt kunna kräva
ersättning från svenska myndigheter som lät detta skapande av livslångt
handikapp ske.

> Och du fortsätter med strategin, hittar på att jag försvarar något jag
> inte kommenterat.

Det har jag redan upptäckt och jag förstår varför du är försvarslös till
dina vanföreställningar.

--
Gan Bei

- Kjelle skrev 2013-10-15 00:58:

> [...]
> "verklighetens folk"? Och anser att de som inte håller med dig - ska vara

Det är mycket vanligt bland "verklighetens folk" att de tycker de vet
bäst eftersom de anser sig utbildade och alla andra vara korkade. Jag
har även förstått att de anser sig vara mer demokrater än de som har
vänsteråsikter. För tillfället finns här fyra av dessa
högerfundamentalister.. Ulf Sundin, Hakvinius, mats.l...@gmail.com
och Björn Lindberg. Det finns någon till...men han har nog inte alla
hästar hemma.

Mats Löfdahl

On 2013-10-15 08:00, Mikael Forsberg wrote:

> [...]
> barn till galna judar och då det inte sker bör dessa efteråt kunna kräva
> ersättning från svenska myndigheter som lät detta skapande av livslångt

Det är tydligt att ditt skrivande om omskärelse (som jag också är emot)
inte har med omsorg om omskurna svenska barn att göra. Hade du haft det
perspektivet skulle du inte fokusera på hur det går till i en liten
isolerad judisk sekt i USA, utan försökt hitta argument som gäller
omskärelse i allmänhet (sådana argument råder det ingen brist på) och
dessutom inte ha någon anledning att fokusera på just judar (de flesta
muslimer är t ex också omskurna).

Nej, ditt skrivande om just judars omskärelser har bara ett syfte, att
vara en del i ditt ständiga skuldbeläggande av judar som grupp för allt
ont som händer i världen. Och Kjelles uppskattning till trots, detta är
varken "fräscht" eller nytt eller originellt. Du använder samma gamla
trötta retorik som använts för att förfölja judar i århundraden.

> Det har jag redan upptäckt och jag förstår varför du är försvarslös till
> dina vanföreställningar.

Om du menar att något jag postat i en annan tråd utgör ett försvar av
något du inte gillar får du väl kommentera i den tråden. Eller på något
annat sätt göra det tydligt vad det är du syftar på.

Mats Löfdahl

On 2013-10-15 08:04, kjell wrote:

> För tillfället finns här fyra av dessa
> högerfundamentalister.. Ulf Sundin, Hakvinius, mats.l...@gmail.com
> och Björn Lindberg. Det finns någon till...men han har nog inte alla
> hästar hemma.

Har du något exempel på något högerfundamentalistiskt som jag har
skrivit? Jag är lite osäker på vad du menar med det ordet. (Jag
misstänker förstås att du egentligen bara menar att man är
högerfundamentalist om man uttalat sig kritiskt om din debattstil.)

Ulf Sundin

On Tuesday, October 15, 2013 12:58:18 AM UTC+2, - Kjelle wrote:

> Va´fan, lite av texten kunde lämnat kvar, men inte ens länken?

Varför då?
Varför ska jag ta med saker jag inte kommenterar?
Länken finns ju kvar i ditt inlägg, ja där finns
ju även hela texten.

> Försök igen.

Varför då?

/Ulf Sundin

Björn Lindberg

> T�nk n�r jag var barn h�r i Sverige p� 1960-talet fick jag och alla andra
> jag k�nde m�sslingen men ingen dog.

N�, det �r det ju "bara" en p� tusen som g�r. Ut�ver det finns det risk
f�r andra komplikationer. Vuxna har ett betydligt sv�rare sjukdoms-
f�rlopp.

> Smittkoppor d�remot var inte att leka med.

S�dan tur d� att sjukdomen tack vare vaccinering �r utrotad.

> Jass�? Jag h�nvisade till texten nedan vilken �r skriven av Kalle Hellberg
> den 16 september 2013. En person som du kallar f�r stolle.

N�, det var Ulf som kallade honom stolle.

> �r det n�gon
> som kan kallas f�r det - s� �r det v�l du. Visst �r detta ett fint exempel
> p� god debatteknik av mig?
>
> Citerar:
>
> [spam]

Vill jag kommentera den d�r artikeln s� kan jag g�ra det direkt p� sidan
den st�r p�. Vill du anv�nda artikeln som referens f�r ett eget
resonemang eller p�st�ende s� g�r det bra, men f�rklara d� vad det �r du
vill diskutera.

Björn Lindberg

> Nu dr�mmer du v�l? Men visst, fast var och n�r skulle s�dant kunna ske i
> denna v�rld? M�jligen i Kung Olavs Norge kanske?

Vad �r det du s�ger h�r, egentligen? Att befolkningen i l�nder med stora
naturtillg�ngar har det b�ttre under diktatorer �n i demokratier? Och
Ulf var det du kallade fascist!

> Vad skrivs om de nuvarande ledarna i Libyen?

Det ser onekligen inte s� ljust ut.

> "St�rsta problemet f�r kontinenten Afrika �r utsugningen av dess
> resurser. I f�rsta hand beror problemet i Afrika p� att krafter fr�n v�st
> medvetet genom hindrandet av utbildning, medialt f�rtryck och ekonomiska
> katastrofala kontrakt har lett till att kontinenten blivit
> handlingsf�rlamad. D�r den nya Afrikanska generation precis som de innan
> hamnar i ett emotionellt vakuum, d�r s� v�l sj�lvk�nsla, sj�lvf�rtroende
> och sj�lvbild hela tiden fragmenteras av att historien �terupprepas."
>
> Kan det d�r verkligen st�mma?

Nej, det �r bara sedvanlig v�st-�r-skuld-retorik. St�rsta problemet i
Afrika stavas nog krig.

On 2013-10-15 09:01, Mats Löfdahl wrote:

> [...]
> omskärelse i allmänhet (sådana argument råder det ingen brist på) och
> dessutom inte ha någon anledning att fokusera på just judar (de flesta

Det är inget att fundera över saken i juridisk mening. Alla judar som
begår blodsritualer med barn inblandade är extremt grova brottslingar
och skall fällas för grov misshandel, grov våldtäkt och självfallet
aldrig få ha med barn att göra igen om deras vanföreställning om sig
själva som övermänniskor inte går att lösa.

> [...]
> varken "fräscht" eller nytt eller originellt. Du använder samma gamla
> trötta retorik som använts för att förfölja judar i århundraden.

Världskrigen under århundraden, kolonisationer med mera går också att
diskutera, försök gärna med den saken.

> Om du menar att något jag postat i en annan tråd utgör ett försvar av
> något du inte gillar får du väl kommentera i den tråden. Eller på något
> annat sätt göra det tydligt vad det är du syftar på.

Vad är det för åsikt du har, i någon fråga över huvud taget?

--
Gan Bei

Bj�rn Lindberg skrev 2013-10-15 10:13:

> Vad �r det du s�ger h�r, egentligen? Att befolkningen i l�nder med stora
> naturtillg�ngar har det b�ttre under diktatorer �n i demokratier? Och
> Ulf var det du kallade fascist!

Nja, jag tror han menar att norrm�nnen f�tt en h�gerregim st�tt av
h�gerextremt parti. Ett h�gerextremt parti f�rknippar jag med fascism.
Oljan har ju Norge!

> Det ser onekligen inte s� ljust ut.

> Nej, det �r bara sedvanlig v�st-�r-skuld-retorik. St�rsta problemet i
> Afrika stavas nog krig.

Krig som har sitt ursrung i v�stv�rdens utsugning. Du vill v�l inte
f�rneka att det mesta av naturtillg�ngarnas vinster g�r till f�retag i
v�st eller Kina.

--
Med r�tt att uttrycka mig i klubben f�r inb�rdes beundran I detta land
har ni inf�rt ett nytt syns�tt. Akademiker,h�gutbildade, v�lavl�nade

bhmwe...@gmail.com

Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 08:04:10 UTC+2 skrev kjell:
> [...]
>
> högerfundamentalister.. Ulf Sundin, Hakvinius, mats.l...@gmail.com
>
> och Björn Lindberg. Det finns någon till...men han har nog inte alla

Så när du som är vänsterdebattör klart utskriver att en annan person är korkad så är det helt okej, men när en person som röstar höger råkar besitta kunskap i ämnet som debatteras och påtalar att den andre har fel så är den högerröstande ett ärkesvin?

Är det förenligt med vänsterdemokrati att klassa persoenr med andra åsikter som mentalrubbade? Kanske du skulle vilja skicka dem till mentalsjukhus, i enlighet med en känd vänsterledare som Stalin?

Ulf Sundin

On Monday, October 14, 2013 7:33:35 PM UTC+2, - Kjelle wrote:
> Den 2013-10- 16:26:22 skrev Björn Lindberg <bj...@runa.se>:
>

> Tänk när jag var barn här i Sverige på 1960-talet fick jag och alla andra
> jag kände mässlingen men ingen dog.

Tänk, när jag var barn här i Sverige på sexiotalet, så hade
jag en fyra år äldre släkting som fick hjärnhinneinflammation
som en följd av mässlingen (när han var 9-10 år).
Det blev en en tid på Akademiska i Uppsala, och sedan en
inte obetydlig konvalesenstid.

> Smittkoppor däremot var inte att leka med.

På sextiotalet var knappast smittkoppor ett problem
för svenska barn, eftersom barn regelmässigt vaccinerats
sedan länge. Däremot var det väl några utbrott bland
äldre ovaccinerade.

Tyvärr har vaccinationsmotståndet i Sverige åter gjort
att mässlingen fått fotfäste. I synnerhet i trakterna
runt Järna (där antroposoferna håller till) och i vissa
invandrargrupper (t ex somalier) är motståndet till
vaccinationer starkt, och har nu lett till att andra
som av medicinska skäl inte kan vaccineras (men som
tidigare skyddats av att smittan inte var aktiv) nu
riskerar att drabbas.

/Ulf Sundin

/Ulf Sundin

Mats Löfdahl

On 2013-10-15 10:21, Mikael Forsberg wrote:

> [...]
> aldrig få ha med barn att göra igen om deras vanföreställning om sig
> själva som övermänniskor inte går att lösa.

Och här nämner du som vanligt bara judar och bekräftar därmed att det
inte är omskärelsen i sig du riktar in dig på, utan judarna.

> Världskrigen under århundraden, kolonisationer med mera går också att
> diskutera, försök gärna med den saken.

Vad som helst, utom ditt judehat?

> Vad är det för åsikt du har, i någon fråga över huvud taget?

Du kan visst inte bestämma dig, menar du att jag har försvarat något du
inte gillar eller menar du att jag inte förvarat något du inte gillar?

On 2013-10-15 18:52, Mats Löfdahl wrote:

> Och här nämner du som vanligt bara judar och bekräftar därmed att det
> inte är omskärelsen i sig du riktar in dig på, utan judarna.

Rättsväsendet är onekligen att skälla på i sammanhanget.

> Vad som helst, utom ditt judehat?

Du har aldrig diskuterat något ämne, men gör ett försök någon gång
förslagsvis.

> Du kan visst inte bestämma dig, menar du att jag har försvarat något du
> inte gillar eller menar du att jag inte förvarat något du inte gillar?

Jag menar att du är åsiktslös, eller kanske mer korrekt, dum i huvudet.
Är det klarare så?

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-15 20:21, Mikael Forsberg wrote:

> Rättsväsendet är onekligen att skälla på i sammanhanget.

Har du något emot omskärelse i största allmänhet eller bara när det är
judar inblandade?

> Du har aldrig diskuterat något ämne, men gör ett försök någon gång
> förslagsvis.

:o)

> Jag menar att du är åsiktslös, eller kanske mer korrekt, dum i huvudet.
> Är det klarare så?

Så du backar alltså från att jag skulle ha försvarat något du inte
gillar. Alltid något.

On 2013-10-15 20:27, Mats Löfdahl wrote:

> Har du något emot omskärelse i största allmänhet eller bara när det är
> judar inblandade?

Lagen skall vara lika för alla. Vad är det du inte förstår i det?

Visserligen förstår jag att du är gravt störd, men reagerar du verkligen
inte det minsta på om någon tar en kniv och skär sönder könsorganet på barn?

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-15 20:59, Mikael Forsberg wrote:

> Lagen skall vara lika för alla.

Så varför pekar du ensidigt ut judar?

> Visserligen förstår jag att du är gravt störd, men reagerar du verkligen
> inte det minsta på om någon tar en kniv och skär sönder könsorganet på
> barn?

Studera gärna mitt inlägg från 09.01 i morse. Jag skriver där att jag är
emot omskärelse. Jag är däremot inte mer emot omskärelse på just judiska
barn än på t ex muslimska barn.

Märk väl att det är du som är judeextremisten här. Men oavsett vilket så
bör svensk lag gälla och alla jäkla judar eller vad de än kallar sig som
angriper barn med kniv och skadar dem för livet måste polisen gripa och
stoppa från deras framfart.

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-16 02:08, Mikael Forsberg wrote:

> Märk väl att det är du som är judeextremisten här.

Det är ingen överraskning att du tycker att perspektivet, att judar inte
kollektivt är ansvariga för allt ont i världen, är extremistiskt.

On 2013-10-16 06:16, Mats Löfdahl wrote:

> Det är ingen överraskning att du tycker att perspektivet, att judar inte
> kollektivt är ansvariga för allt ont i världen, är extremistiskt.

Jag bara påpekar att ditt hävdande att judar alltid är totalt skuldfria
just för att de är judar är extremistiskt. Det är dumt och okunnigt att
tro något sådant och det går heller inte att dölja brottslighet med att
kasta skuldkänslor om andra människors tidigare brott. Judar som
angriper barn med kniv ska självfallet lagföras för det omedelbart och
helst skall polisen hindra dem innan de hinner begå brotten.

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

On 2013-10-16 08:03, Mikael Forsberg wrote:

> Jag bara påpekar att ditt hävdande att judar alltid är totalt skuldfria
> just för att de är judar är extremistiskt.

Visa mig gärna när jag hävdade det.

Bra, blir det tyst med ditt infantila debatterande med argumentet som om
alla oliksägare är judehatare nu?

--
Gan Bei

mats.l...@gmail.com

Visa mig gärna när jag använt det argumentet.

- Kjelle

Den 2013-10- 16:30:34 skrev Ulf Sundin <sund...@gmail.com>:

> Här ges en hyfsad översikt:
> http://www.vof.se/folkvett/ar-2010/nr-2/vad-vet-vi-idag-om-eloverkanslighet/

Men där skrivs inget om att elöverkänsliga vägrat vara med, eller missade
jag något? Jag antar att vad du egentligen avsåg avhandlas här ;)
http://www.vof.se/folkvett/ar-2000/nr-2/fran-skrivkramp-till-bildskarmssjuka/
De med vaga och diffusa symptom som anklagar det moderna saqmhället för
desa är nog psykiskt sjuka egentligen, visst, så måste det vara eller?

Men Jerkert eller för all del någon annan "vof" skribent är knappast helt
oförvitliga.

"Jesper Jerkert är en musikforskare som engagerat sig djupt i att
kritisera andra som inte tänker på samma sätt som han själv. Detta
intresse odlar han inom ramen för föreningen Vetenskap och Folkbildning
(VoF) där Jesper Jerkert till och med varit ordförande."
Citatet är härifrån:
http://roberthahn2010.wordpress.com/2010/08/31/jesper-jerkert-pa-den-vetenskapliga-arenan/

En annan läsvärd länk ang elöverkänslighet:
http://jinge.se/allmant/elallergi-ar-psykisk-sjukdom.htm

> [...]
> ett genomfört experiment och dess resultat, men den verkar jag
> ha slarvat bort (kan finnas på min hemma-computer).

Bäste Ulf Sundin (och Hakvinius)bara för att du och jag är besvärsfria och
inte lider av några diffusa och konstiga symptom ger det oss rätt att inte
ta dessa personer på allvar?

F ö är internet fult med sidor som handlar om elöverkänslighet med mera,
här är nägra på svenska:

http://www.monanilsson.se/index.htm
http://www.eloverkanslig.se/

Ditt påstående: "Eftersom resultaten var så tydliga har därefter de
elöverkänsligas intresseorganisation(er?) vägrat att deltaga i några
studier" är visst en lögn. Eller har du en länk på din "hemma-computer"
som bevisar att du, trots allt har fullständigt rätt?
--
Kjelle

mats.l...@gmail.com

Den onsdagen den 16:e oktober 2013 kl. 13:31:44 UTC+2 skrev - Kjelle:

> Bäste Ulf Sundin (och Hakvinius)bara för att du och jag är besvärsfria och
> inte lider av några diffusa och konstiga symptom ger det oss rätt att inte
> ta dessa personer på allvar?

Bästa Kjelle, bara för att s k elallergiker har symptom är det inte givet att deras självdiagnoser är riktiga. Av allt att döma har de psykiska problem snarare än en verklig överkänslighet mot elektriska fält.

Vad är då bästa sättet att ta deras besvär på allvar, att bejaka deras förmodligen felaktiga självdiagnoser eller försöka bota det man har skäl att tro är deras verkliga besvär?

mats.l...@gmail.com skrev 2013-10-16 13:45:

> B�sta Kjelle, bara f�r att s k elallergiker har symptom �r det inte givet att deras sj�lvdiagnoser �r riktiga. Av allt att d�ma har de psykiska problem snarare �n en verklig �verk�nslighet mot elektriska f�lt.

Den diagnosen som DU nu f�retr�der kommer alltid fram n�r vetenskapen
inte vet vad som orsakar vissa symptom. Myndigheterna och l�karna kom
med samma felaktigheter n�r de som sysslade med l�snimngsmedel b�rjade
f� besv�r. De diagostiserades som hypokondriker, alkoholiserade och
psykiskt sjuka.
F�r d� l�gga till dig bland Ulf Sundin och Hakvinius bland de som inte
skall f�rs�ka spela gudar eller doktorer. H�ll du dig till stj�rnorna,
det kan du s�kert klara av.

- Kjelle

Tja, hur skall man bota dem menar du - med Cisordinol® eller ECT terapi?

Kanske bästa metoden om de nu är arbetslösa ist för sjupensionärer att de
utbildas till exempelvis lokförare - innan de, som vissa anser, av egen
förskyllan hamnar i ett meningslöst FAS3 projekt, eller?
--
Kjelle

- Kjelle

Den 2013-10- 17:55:35 skrev Ulf Sundin <sund...@gmail.com>:

> Det är, som Björn nyligen skrev, en risk man tar när man
> debatterar genom ombud.

Så du har aldrig hänvisat till en artikel du läst i t ex SvD i något av
dina inlägg? Men nu menar du alltså att jag som gav dig en länk till *en*
artikel i Alternativjournalen ska stå tll svars för *allt* vad som skrivs
i den tidningen? Ha! Om du frågar mig så är detta verkligen ohemul och
icke hederlig debatteknik!

> [...]
> slagrutor, jordstrålning, healing, auror, alternativmedicin mm
> då får du nog räkna med att det kommer att påverka hur vi

Som sagt inte särskilt hederlig debatteknik.
--
Kjelle

mats.l...@gmail.com

Den onsdagen den 16:e oktober 2013 kl. 14:10:30 UTC+2 skrev kjell:

> Den diagnosen som DU nu företräder kommer alltid fram när vetenskapen
> inte vet vad som orsakar vissa symptom. Myndigheterna och läkarna kom
> med samma felaktigheter när de som sysslade med lösnimngsmedel började
> få besvär. De diagostiserades som hypokondriker, alkoholiserade och
> psykiskt sjuka.

Det finns en skillnad mellan att ignorera besvären (som man gjorde då) och undersöka om besvären beror på det de påstås bero på (som man gjort i fallet med "elallergikerna"). Skillnaden mellan att inte veta eller inte bry sig å ena sidan och att faktiskt veta att det inte beror på elektriska fält eftersom man testat just den saken i dubbelblinda försök.

> Får då lägga till dig bland Ulf Sundin och Hakvinius bland de som inte
> skall försöka spela gudar eller doktorer.

Budskapet här är att de sjuka själva inte ska spela läkare. Självdiagnoser är inte tillförlitliga annat än för enkla besvär som förkylningar och vrickade fötter. Vill du inte att "elallergikerna" ska få bästa möjliga vård?

> Håll du dig till stjärnorna, det kan du säkert klara av.

Absolut, "elöverkänsliga" ska definitivt uppsöka sjukvården och inte en astronom.

mats.l...@gmail.com

Den onsdagen den 16:e oktober 2013 kl. 14:36:09 UTC+2 skrev - Kjelle:

> Tja, hur skall man bota dem menar du - med Cisordinol® eller ECT terapi?

Frågan om man ska bota eller lindra och hur det ska gå till besvaras bäst av en läkare. Men jag ville bara påpeka att det inte finns något motsatsförhållande mellan att försöka ställa en bättre diagnos och att ta patienten på allvar.

mats.l...@gmail.com skrev 2013-10-16 14:58:
Men jag ville bara p�peka att det inte finns n�got motsatsf�rh�llande
mellan att f�rs�ka st�lla en b�ttre diagnos och att ta patienten p� allvar.

N��, du ville st�mpla dem som psykiskt sjuka.

--
Med r�tt att uttrycka mig i klubben f�r inb�rdes beundran. I detta land

mats.l...@gmail.com

Den onsdagen den 16:e oktober 2013 kl. 15:16:31 UTC+2 skrev kjell:

> Nää, du ville stämpla dem som psykiskt sjuka.

Du har fel.

Ulf Sundin

On Wednesday, October 16, 2013 2:54:11 PM UTC+2, - Kjelle wrote:

> Så du har aldrig hänvisat till en artikel du läst i t ex SvD i något av
> dina inlägg?

Till skillnad från flera andra här brukar jag inte
posta inlägg som bara är länkar till andra artiklar,
utan jag brukar försöka att bidraga med något slags
resonemang eller argumentation grundad på innehållet.

Ibland är förstås själva informationsinnehållet i den
länkade/refererade artikeln av sådan art att inte så
mycket finns att tillägga. Jag gör väl inte så många
sådana inlägg, och jag försöker så gott jag kan ge dem
en twist som skulle kunna stimulera till diskussion.
Om vi tar mitt nyliga inlägg om utanförskapet, så
baserades det på Mattias Lundbäcks grunddata, men
jag lade till ett förbehåll avseende ökningen av
personer i åtgärder (som till viss del förklarar
nedgången i förtidspensioner).

> Men nu menar du alltså att jag som gav dig en länk till *en*
> artikel i Alternativjournalen ska stå tll svars för *allt* vad som skrivs
> i den tidningen?

Eftersom jag kände igen Brånell (han producerar en massa
dynga i lokaltidningar som jag understundom läser, t ex
Ulricehamns Tidning, så jag har kollat hans "ekologiska"
medicin förut (homeopati, tarmsköljningar,
anti-vaccinationskampanjande, öronljus och allt vad det är),
så började mina knäppgöksvarnare ringa direkt.
Och visst, lite sökningar på Kalle Hellberg visar att
han är ungefär lika aktiv i udda fora (men jag hade missat
honom trots att han vid flera tillfällen förekommit i Borås
Tidning, som jag också brukar läsa på somrarna).
Förutom sitt idoga skrivande om elektromagnetiska
fält (där han alltid framhåller sin långa yrkesverksamhet
inom Ericsson, men aldrig visar upp något som skulle
tyda på vetenskaplig skolning när han spekulerar om
att i stort sett alla sjukdomstillstånd som ökat i
frekvens de senaste årtiondena beror på radiovågor
eller elektromagnetiska fält), så tycks han också ha
goda förbindelser med slagrutestollar, jordstrålningsfånar
och andra udda existenser. Det finns knappast ett
alternativforum som inte refererar till Kalle.
Och kalle hänvisar så gärna till Brånell, som i sin tur
hänvisar till Kalle.

Kort sagt: Kalle har lite udda "vänner", och det
får åtminstone mig att tvivla på honom.

> Ha! Om du frågar mig så är detta verkligen ohemul och
> icke hederlig debatteknik!

Om du hänvisar till stollar, tar jag mig rätten
att påpeka att de är stollar. Och jag finner det inte
mödan värt att försöka falsifiera (eller bekräfta)
deras teorier. Det finns alltför många stollar därute,
och det finns ingen möjlighet att rota i alla deras
inlägg, lösa påståenden, personliga tolkningar av
forskningsrapporter och deras ständiga hänvisande
till andra stollar.

Om du nu tycker att Kalle har nåt intressant att
säga, kanske du skulle ta och gräva lite själv i
det som Kalle hävdar. Alltså, i stället för att
om och om spamma oss med hans alster, så kan du
göra något konstruktivt själv.

/Ulf Sundin

mats.l...@gmail.com skrev 2013-10-16 15:40:

> Du har fel.

N��, jag citerar " Av allt att d�ma har de psykiska problem snarare �n

Ulf Sundin skrev 2013-10-16 15:46:

> Kort sagt: Kalle har lite udda "v�nner", och det
> f�r �tminstone mig att tvivla p� honom.

Kort sagt: Reinfeldt och Bildt har lite udda "v�nner"
och det f�r �tminstone mig att tvivla p� dig.
Tja, det �r s� du l�ter i all din h�gf�rd.
Dina inl�gg hade varit mycket trov�rdigare om
du la av med din arrogans och besserwisserstil.

Ulf Sundin

On Wednesday, October 16, 2013 3:59:55 PM UTC+2, kjell wrote:
> Kort sagt: Reinfeldt och Bildt har lite udda "v�nner"
> och det f�r �tminstone mig att tvivla p� dig.

Den där parafrasen får du nog jobba lite på!

/Ulf Sundin

PS
Hur är det, kjell, har du behov en en tarmsköljning
eller lite homeopatika?
Kontakta Ulf Brånell så kan han förse dig med de
rätta "ekologiska" produkterna. Kalle kan nog
kolla om ditt sovrum står mitt i ett Curry-kryss.

Ulf Sundin skrev 2013-10-16 16:12:

> Den d�r parafrasen f�r du nog jobba lite p�!

I samband med dina inl�gg l�ter den lovande.

> /Ulf Sundin
>
> PS
> Hur �r det, kjell, har du behov en en tarmsk�ljning
> eller lite homeopatika?
> Kontakta Ulf Br�nell s� kan han f�rse dig med de
> r�tta "ekologiska" produkterna. Kalle kan nog
> kolla om ditt sovrum st�r mitt i ett Curry-kryss.

Inl�gget fr�n b�rjan g�llde "S� grym var Gaddafi",
men det ville du inte kommetera utan h�nvisade till ovanst�ende.
N�r det g�ller tarmskj�lning s� kanske det skulle g� att kombinera
med dina cyniska r�d om storkok f�r de arbetsl�sa. Jag tycker de ing�r i
samma grupp "Korkade och cyniska r�d" f�r de mindre bemedlade.

mats.l...@gmail.com

Den onsdagen den 16:e oktober 2013 kl. 15:48:59 UTC+2 skrev kjell:

> N��, jag citerar " Av allt att d�ma har de psykiska problem snarare �n
> en verklig �verk�nslighet mot elektriska f�lt"

Ah, du tänker dig att "diagnosticera" och "stämpla" är exakta synonymer? För mig har de väldigt olika betydelse. "Stämpla" någon som psykiskt sjuk gör man för att skuldbelägga eller avfärda eller oskadliggöra. Diagnosticera gör man för att möjliggöra adekvat vård.

Ulf Sundin

On Wednesday, October 16, 2013 3:46:25 PM UTC+2, Ulf Sundin wrote:

> Kort sagt: Kalle har lite udda "vänner", och det
> får åtminstone mig att tvivla på honom.

Jag glömde att påpeka att Kalle också utmärkt sig
för sina konspirationsteoretiska skriverier,
t ex så tycks han och Forsberg dela uppfattning om
vad som hände på nedre Manhattan den 11/9 2001.

Tja, det kanske Kjelle bara tar som ett exempel på
att Kalle har "fräscha" idéer, eller hur det nu
var han uttryckte det.

/Ulf Sundin

Ulf Sundin skrev 2013-10-16 16:32:

Blaha!

Ulf Sundin

On Wednesday, October 16, 2013 4:46:50 PM UTC+2, kjell wrote:

> Blaha!

Du ska inte applicera tarmsköljningsslangen
till munnen, kjell!

/Ulf Sundin

Björn Lindberg

kjell <videoko...@hotmail.com> writes:

> N��, jag citerar " Av allt att d�ma har de psykiska problem snarare �n
> en verklig �verk�nslighet mot elektriska f�lt"

S� vad�, d�? Det inneb�r f�r ingen del att han tycker att de h�r hemma
p� hispan. Exempelvis anorexia �r en psykisk sjukdom och b�r behandlas
som en s�dan.

Björn Lindberg

"- Kjelle" <kje...@sverige.se> writes:

> S� du har aldrig h�nvisat till en artikel du l�st i t ex SvD i n�got av
> dina inl�gg? Men nu menar du allts� att jag som gav dig en l�nk till *en*
> artikel i Alternativjournalen ska st� tll svars f�r *allt* vad som skrivs
> i den tidningen?

Om du tycker att tr�den g�r i fel riktning s� skulle du faktiskt kunna
bidraga till att styra den genom att giva uttryck f�r n�gra egna
konstruktiva synpunkter. Men du har fortfarande inte givit oss n�gon
fingervisning om vad det �r du vill diskutera med grund i den d�r
artikeln. Du bara postar l�nken om och om igen. Varken Ulf eller n�gon
annan h�r �r dig skyldig att recensera artiklar som du hittar p�
internet, och f�r egen del stimuleras jag framf�r allt av diskussion med
andra som delar det intresset.

Björn Lindberg skrev 2013-10-16 17:59:

> Om du tycker att tråden går i fel riktning så skulle du faktiskt kunna
> bidraga till att styra den genom att giva uttryck för några egna
> konstruktiva synpunkter. Men du har fortfarande inte givit oss någon
> fingervisning om vad det är du vill diskutera med grund i den där
> artikeln.

Jag förstod mycket väl vad han ville diskutera! Det är med "oss" menar
du säkert medlemmarna i KFIB! Ni tycks ha allmänt svårt att fatta!

--
It is loading more messages.