Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Bästa synth-skivorna

153 views
Skip to first unread message

Mattias Hultgren

unread,
Dec 13, 1999, 3:00:00 AM12/13/99
to
Vilka är de bästa synth-skivorna genom tiderna ?

Min 10 i topp:

1. Ministry - Twitch
2. Revolting Cocks - Big Sexy Land
3. Skinny Puppy - Rabies
4. Project Pitchfork - Chakra Red
5. Frontline Assembly - Millenium
6. Skinny Puppy - Remission
7. Jean Michelle Jarre - Oxygene
8. Das Ich - Egodram
9. Pouppée Fabrikk - Djävulen
10. Front 242 - Up Evil


/Mattias
www.ministry.nu

Jonas Thorell

unread,
Dec 13, 1999, 3:00:00 AM12/13/99
to

Mattias Hultgren wrote:

> 9. Pouppée Fabrikk - Djävulen

Vart 17 fick du tag i den någonstans???

> 10. Front 242 - Up Evil

Usch och fy! Religion är den enda som håller måttet
på den i mina öron.

/Jonas

SwedeBear

unread,
Dec 13, 1999, 3:00:00 AM12/13/99
to

>
>1. Ministry - Twitch
>2. Revolting Cocks - Big Sexy Land
>3. Skinny Puppy - Rabies
>4. Project Pitchfork - Chakra Red
>5. Frontline Assembly - Millenium
>6. Skinny Puppy - Remission
>7. Jean Michelle Jarre - Oxygene
>8. Das Ich - Egodram
>9. Pouppée Fabrikk - Djävulen
>10. Front 242 - Up Evil
>

Min 10-i-topp utan ibordes ordning:

Alphaville - Forever Young
Depeche Mode - Black Celebration
Kraftwerk - Computer World
Skinny Puppy - Too Dark Park
Front Line Assembly - Tactical Neural Implant
Nitzer Ebb - That Total Age
Page - Page
Depeche Mode - Some Great Reward
Kraftwerk - The Man Machine
The Human League - Dare


--------------
Best Regards
Anders aka SwedeBear
Global oper on vltmedia.se.galaxynet.org
swed...@dccnet.com
http://www.swedebear.com
--------------

SwedeBear

unread,
Dec 13, 1999, 3:00:00 AM12/13/99
to

>
>> 9. Pouppée Fabrikk - Djävulen
>
>Vart 17 fick du tag i den någonstans???

Enligt en polare sa har Energy gett ut den, men den skall vara
limiterad och svar att fa tag pa, tydligen skall den lata lite i det
tidiga Pouppee-stuket, efter vad jag har hort fran folk sa var Leif
ganska trott pa deathmetalstuket, overhuvudtaget trott pa det
satanistiska stuket som pyrar igenom annu mer i MZ412.

Patrick Andersson

unread,
Dec 13, 1999, 3:00:00 AM12/13/99
to
Mattias Hultgren wrote:

> Vilka är de bästa synth-skivorna genom tiderna ?
>
> Min 10 i topp:
>
> 1. Ministry - Twitch

!!!? Kanske den sämsta synthplattan någonsin tycker jag, snacka om
genomtråkig skiva. Nåväl, tur att de själva fattade hur dåligt det var
iaf......

> 3. Skinny Puppy - Rabies

Deras sämsta tycker jag.

> 5. Frontline Assembly - Millenium

Bland deras sämre tycker jag, bara "FLAvour of the weak" är sämre än
den..

> 9. Pouppée Fabrikk - Djävulen

Kanske sämsta svenska bandet någonsin. Snacka om talanglöst(liksom 95%
av all svensk synth/EBM)....

Lyssnar inte alls på synth nuförtiden, men så här efteråt så är det nog
dessa skivor som betytt mest för mig:

1. Kraftwerk - Computer World
2. Skinny Puppy - Cleanse, fold & Manipulate
3. Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine
4. Nitzer Ebb - That Total Age
5. Front Line Assembly - Tactical Neural Implant
6. Legendary Pink Dots - Any Day now
7. SPK - Auto Da Fe
8. Portion Control - Step Forward
9. Front 242 - Front by Front
10. Depeche Mode - Speak & Spell

m.

unread,
Dec 14, 1999, 3:00:00 AM12/14/99
to
Det blir bättre och bättre, även om jag måste korrigera en del;

1. Kraftwerk - The Man Machine
2. Kraftwerk - Electric Café
3. Kraftwerk - Computer World
4. Kraftwerk - Trans Europa Express
5. Kraftwerk - Radioaktivität
6. Kraftwerk - The Mix
7. Kraftwerk - Expo 2000
8. Kraftwerk - Autobahn
9. Kraftwerk - Tour De France
10. Ralf & Florian - Allt

Bear wrote:
>
> >
> >1. Ministry - Twitch
> >2. Revolting Cocks - Big Sexy Land

> >3. Skinny Puppy - Rabies

> >4. Project Pitchfork - Chakra Red

> >5. Frontline Assembly - Millenium

> >6. Skinny Puppy - Remission
> >7. Jean Michelle Jarre - Oxygene
> >8. Das Ich - Egodram

> >9. Pouppée Fabrikk - Djävulen

> >10. Front 242 - Up Evil
> >
>
> Min 10-i-topp utan ibordes ordning:
>
> Alphaville - Forever Young
> Depeche Mode - Black Celebration
> Kraftwerk - Computer World
> Skinny Puppy - Too Dark Park

> Front Line Assembly - Tactical Neural Implant

> Nitzer Ebb - That Total Age

> Page - Page
> Depeche Mode - Some Great Reward
> Kraftwerk - The Man Machine
> The Human League - Dare
>

> --------------
> Best Regards
> Anders aka SwedeBear
> Global oper on vltmedia.se.galaxynet.org
> swed...@dccnet.com
> http://www.swedebear.com
> --------------

--
*********************************************************
Mattias Ziessow . EMWMAZI . Ericsson Microwave Systems AB
Controlboard 7/8 . Phone +46-33-179600
*********************************************************

Fredrik

unread,
Dec 14, 1999, 3:00:00 AM12/14/99
to
m. wrote:
>
> 7. Kraftwerk - Expo 2000

Va e de för skiva? Nytt? gammalt? Bootleg? Eren bra?
Har inte hört talas om den.

/fredrik

m.

unread,
Dec 14, 1999, 3:00:00 AM12/14/99
to
Den nya singeln som släpptes i måndags. Dessutom i sann Kraftwerk-anda.

--

Mattias Hultgren

unread,
Dec 14, 1999, 3:00:00 AM12/14/99
to
Patrick Andersson <br...@telia.com> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:385585D6...@telia.com...

> > 5. Frontline Assembly - Millenium
>
> Bland deras sämre tycker jag, bara "FLAvour of the weak" är sämre än
> den..
>

Är det för att de använder för mycket gitarrer som du inte gillar denna
skiva ?


/Mattias

Patrick Andersson

unread,
Dec 14, 1999, 3:00:00 AM12/14/99
to
Mattias Hultgren wrote:

"Millenium" hade varit lika dålig utan gittarer, har absolut inget emot
gitarrer, Ministry och NIN hör till mina absoluta favortigrupper f.ö. Jag
tycker bara att låtarna håller oerhört låg klass bara.

FLA borde också få pris för fåningaste texterna någonsin i historen, men va
fan, det är inte därför man lyssnar på dom..

David Löfberg

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
(utan inbördes ordning)

* Front 242 - Front By Front
* Nitzer Ebb - That Total Age
* Covenant - Sequencer
* Laeather Strip - Music For The Satatnic Citizen
* Front Line Assembly - Tactical Neural Implant
* Depeche Mode - hm... allla? :)

Några jag kom på iaf...

Frågan är vilken LÅT som är synthhistoriens bästa/viktigaste? En låt som
verkligen är banbrytande och stilbildnade är ju DAFs "Der Mussolini"...
Kraftwerk är ju givetvis också viktiga i synthens framfart. Men då jag
gillar den lite hårdare skolan så skulle jag nog rösta på "Der Mussolini"...

BODY på er!!

/David Löfberg
http://switch.to/annelie


David Löfberg

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to

Jonas Thorell skrev i meddelandet <89d54.16$t_5...@dummy.bahnhof.se>...

>
>Mattias Hultgren wrote:
>
>> 9. Pouppée Fabrikk - Djävulen
>
>Vart 17 fick du tag i den någonstans???
>

Mer intressant... Varför tycker du den är så bra..? Personligen orkade jag
inte lyssna igenom hela skivan. Funkar kanske som teatermusik iofs... Kan
kanske bli värd en slant nån dag.. hm.. :)

/David

Patrick Andersson

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
"David Löfberg" wrote:

Viktigaste låten vet jag inte, men utan Portion Control så hade inte Skinny
Puppy varit det dom är/var så P.C har nog haft en enorm betydelse för den tyngre
synthmusiken.

Men Neu!, Can, Kraftwerk, och även DAF har nog haft enorm betydelse inte bara
för synthmusik utan för andra genres också som techno, rap och to.m rock.

Jonas Thorell

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to

David Löfberg wrote:

>>> 9. Pouppée Fabrikk - Djävulen

>>Vart 17 fick du tag i den någonstans???

> Mer intressant... Varför tycker du den är så bra..? Personligen orkade jag
> inte lyssna igenom hela skivan. Funkar kanske som teatermusik iofs... Kan
> kanske bli värd en slant nån dag.. hm.. :)

Fan, är det bara jag som INTE har den??? Låter den som "gamla"
Pouppée Fabrikk eller?

/Jonas


Mattias Hultgren

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
Det låter tyngre och hårdare än tidigare PF.


/Mattias


Jonas Thorell <jon...@bahnhof.se> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:6VK54.36$t_5....@dummy.bahnhof.se...

Jonas Thorell

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to

Mattias Hultgren wrote:

> Det låter tyngre och hårdare än tidigare PF.

Då är jag ännu mer irriterad över att jag aldrig lyckas hitta den.

/Jonas

Mattias Hultgren

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
Den finns att köpa på hotstuff: www.hotstuff.se

/Mattias

Jonas Thorell <jon...@bahnhof.se> skrev i

diskussionsgruppsmeddelandet:3kO54.41$t_5....@dummy.bahnhof.se...

Area51

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
Wed, 15 Dec 1999 07:19:20 GMT, var Patrick Andersson <br...@telia.com>
dum nog att skriva:

>
>Men Neu!, Can, Kraftwerk, och även DAF har nog haft enorm betydelse inte bara
>för synthmusik utan för andra genres också som techno, rap och to.m rock.
>


Men Synthare och Rockers krigade ju på 80-talets skolgårdar, och
Kraftwerk och Neu och Can kallas ju Kraut-ROCK.... (en dum benämning
som skär över många stilar)

Fast Kraftwerks betydelse kan inte underskattas, praktiskt taget ALL
modern musik har på något sätt påverkats av kraftwerk

Petter

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
Area51 <olof...@hehe.com> writes:

Krautmusik skulle vara en bättre benämning. =)

/Petter


Jonas Thorell

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to

Thomas Kämpe wrote:

> Jag har svårt för att ranka tidernas bästa synthskiva så jag väljer
> att plocka ut några pärlor utan inbördes rangordning istället.

Börjar väl bli dags för mig med...ingen inbördes rangordning
här heller.

Alphaville - Forever young
Cat Rapes Dog - Moosehair underwear
Skinny Puppy - Too dark park
VNV Nation - Advance and follow
Peace, love and pitbulls - Peace, love and pitbulls
Jean-Michel Jarre - Revolution
Nitzer Ebb - Big hit
Depeche Mode - Black celebration
Inside Treatment - Underneath my purple shades


Front 242 - Front by Front

Die Krupps - Final Option
Kraftwerk - Electric Cafe'
Recoil - Unsound methods
Laserdance - Future generations
Children Within - Countless galaxies
Mobile Homes - Hurt

/Jonas


Hugo Fernbom

unread,
Dec 15, 1999, 3:00:00 AM12/15/99
to
1. Alphaville - Forever Young
2. Depeche Mode - Black Celebration
3. New Order - The Best Of *
4. Rational Youth - Cold War Night Life
5. Kraftwerk - The Man Machine
6. Yazoo - Upstairs At Eric's
7. Human League - Dare
8. Silicon Teens - Music For Parties
9. Pet Shop Boys - Alternative
10. Erasure - Chorus

* Okej, fusk, kanske...

--
Hugo Fernbom

Homepage: http://www.ludat.lth.se/~dat94hfe/
--

Area51

unread,
Dec 16, 1999, 3:00:00 AM12/16/99
to
Mon, 13 Dec 1999 19:57:42 GMT, var "Mattias Hultgren"
<mattias....@ministry.nu> dum nog att skriva:

>Vilka är de bästa synth-skivorna genom tiderna ?
>
>Min 10 i topp:
>

>1. Ministry - Twitch
>2. Revolting Cocks - Big Sexy Land
>3. Skinny Puppy - Rabies
>4. Project Pitchfork - Chakra Red

>5. Frontline Assembly - Millenium

>6. Skinny Puppy - Remission
>7. Jean Michelle Jarre - Oxygene
>8. Das Ich - Egodram

>9. Pouppée Fabrikk - Djävulen

>10. Front 242 - Up Evil
>
>

>/Mattias
>www.ministry.nu
>

Har lagt närke till att alla valt FEL Kraftwerkskivor.

Naturligtvis ska det vara "Autobahn" och "Trance Europe Express"

Johan Björkehed

unread,
Dec 16, 1999, 3:00:00 AM12/16/99
to

Area51 <olof...@hehe.com> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:K8hYOCCbRlxpsftrcZZw=3rm...@4ax.com...

Nej nej.. det är The Model som är den bästa skivan som Kraftwerk släppt...


Area51

unread,
Dec 16, 1999, 3:00:00 AM12/16/99
to
Thu, 16 Dec 1999 14:38:51 +0100, var "Johan Björkehed"
<Bo...@xpress.se> dum nog att skriva:

Vad som är bäst kan vi ju tjata om hur länge som helst. Men om jag
säjer såhär: att skivorna JAG nämde har varit "viktigare" och mer
inflytelserika?

Mats Larsson

unread,
Dec 16, 1999, 3:00:00 AM12/16/99
to

"Johan Björkehed" wrote:

> Nej nej.. det är The Model som är den bästa skivan som Kraftwerk släppt...

Jag har inte den plattan. Vill du spela in den till mej?
...Förlåt, kunde inte hålla mej.

Min favorit Kraftwerk platta är Radioactivity.

--
"Please don't be an idiot. Thank you." --Frank Pembleton

Dan Carlsson

unread,
Dec 16, 1999, 3:00:00 AM12/16/99
to
On Thu, 16 Dec 1999 16:33:21 +0100, Mats Larsson
<blooobRE...@mindless.comAND_THIS> wrote:

>
>
>"Johan Björkehed" wrote:
>
>> Nej nej.. det är The Model som är den bästa skivan som Kraftwerk släppt...
>
>Jag har inte den plattan. Vill du spela in den till mej?
>...Förlåt, kunde inte hålla mej.

Har du inte den? Då kanske du skulle ta och skaffa "The Model", med
undertiteln " Retrospective 1975-1978" Cleopatra 57612.

...Även jag kunde inte hålla mig :-)

Jonas Thorell

unread,
Dec 17, 1999, 3:00:00 AM12/17/99
to

Thomas Kämpe wrote:

>>Inside Treatment - Underneath my purple shades

> Ahh, den borde kanske ha varit med på min lista också.

Den är väl självklar på en sådan här lista?

> >Laserdance - Future generations
>
> LOL! Hade helt glömt Laserdance. Dessa datormusikens pionjärer ;-).
> Jag tyckte faktiskt att de var rätt ok i slutet av 80-talet men insåg
> rätt snabbt att utveckling inte var deras starka sida s.a.s.

Helt rätt, det är det inte. Men de lyckades med rätt trevlig
musik ändå. Och det kändes lite tråkigt med bara Jarre
som företrädare för instrumentell synthmusik.

> Skulle nog vid närmare eftertanke vilja utöka min listning med
> Kajagoogoo också...och ABC - "The Lexicon Of Love"...

Jag är inte helt säker på att jag skulle kategorisera någon av
de 2 grupperna som synth ö.h.t.

/Jonas

Hugo Fernbom

unread,
Dec 17, 1999, 3:00:00 AM12/17/99
to
"Thomas Kämpe" wrote:
>
> Skulle nog vid närmare eftertanke vilja utöka min listning med
> Kajagoogoo också...och ABC - "The Lexicon Of Love"...och så lyssnar
> jag just nu på "Saturdays In Silesia" så Rational Youth´s "Cold War -
> Night Life" borde kanske också vara med...jävla Hugo ;-)

Haha! :) Men ditt val av "To The Goddess Electricty" är inte dåligt
det heller. De är suveräna båda två.
Har du sett mitt namn i CWNL-CD-häftet? "And special thanks also to
... ... ... and Hugo Fernbom for all their help and encouragement".
Jag hjäpte till att skaffa "synthpop hereos" för återutgivningen
och blev kompis med Tracy Howe på köpet!

> Bäst att sluta innan man räknar upp hela skivsamlingen.

Jag ville få med OMD, Ultravox, Elegant Machinery och Page också, men
jag hade svårt att bestämma mig för några enskilda album för dessa
artister. Då kom jag på New Orders "The Best Of" i stället...

Hugo Fernbom

unread,
Dec 17, 1999, 3:00:00 AM12/17/99
to
Area51 wrote:
>
> Har lagt närke till att alla valt FEL Kraftwerkskivor.

Nej, the "The Man Machine" och "Computer World" _är_ bäst.

> Naturligtvis ska det vara "Autobahn" och "Trance Europe Express"

...men "Trance Europe Express" är inte långt efter, exempelvis
"Europe Endless" är suverän!

SwedeBear

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to

>Jag ville få med OMD, Ultravox, Elegant Machinery och Page också, men
>jag hade svårt att bestämma mig för några enskilda album för dessa
>artister. Då kom jag på New Orders "The Best Of" i stället...
>
>

Nar det galler Page sa ar det svart att valja mellan Page och The Lost
Tapes ;P, de star i sarklass tycker jag nar det galler Page.

SwedeBear

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to

>...men "Trance Europe Express" är inte långt efter, exempelvis
>"Europe Endless" är suverän!
>

Ja, den ar bra om man raknar bort laten Trans Europe Express som jag
tycker ar lite smatrakig, dessutom skall man hora den plattan pa tyska
dar den ar underbar tycker jag.

Bjorn Magnusson

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to
On Wed, 15 Dec 1999 21:02:53 GMT,
in swnet.musik,
The_...@bigfoot.com (Thomas Kämpe) wrote:

-> On Mon, 13 Dec 1999 19:57:42 GMT, "Mattias Hultgren"
-> <mattias....@ministry.nu> wrote:
->
-> >Vilka är de bästa synth-skivorna genom tiderna ?
-> >
-> >Min 10 i topp:
-> >
-> >1. Ministry - Twitch
-> >2. Revolting Cocks - Big Sexy Land
-> >3. Skinny Puppy - Rabies
-> >4. Project Pitchfork - Chakra Red
-> >5. Frontline Assembly - Millenium
-> >6. Skinny Puppy - Remission
-> >7. Jean Michelle Jarre - Oxygene
-> >8. Das Ich - Egodram
-> >9. Pouppée Fabrikk - Djävulen
-> >10. Front 242 - Up Evil
-> >
-> >
-> >/Mattias
-> >www.ministry.nu
-> >
->
-> Gör comeback i swnet.musik efter en tids frånvaro och ser till min
-> fasa att Supersouls fåniga flames fortfarande mer eller mindre
-> dominerar denna "newsgroup".
-> Nåväl låt oss strunta i honom och gå över på något intressantare.
->
-> Jag har svårt för att ranka tidernas bästa synthskiva så jag väljer
-> att plocka ut några pärlor utan inbördes rangordning istället.
->
-> And One - Nordhausen
-> Alphaville - Forever Young
-> Camouflage - Voices & Images
-> De/Vision - Fairyland?
-> Depeche Mode - Black Celebration
-> Depeche Mode - Music For The Masses
-> Erasure - The Innocents
-> FLA - Tactical Neural Implant
-> Kraftwerk - Computer World
-> Moskwa TV - Dynamics & Discipline
-> Rational Youth - To The Godess Electricity
-> Recoil - Bloodline
-> The Twins - Until The End Of Time
-> Yazoo - Upstairs At Eric´s

Här är min lista:

--
Björn Magnusson

WARNING: bjorn.m<at>home.se
CAUTION: http://fly.to/bjornm
--
Over the hills
Over the dell
Over the fireline
Over the sand
Over the plan
Over the empire
...over the ocean

Dan Carlsson

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to
On Sat, 18 Dec 1999 05:32:47 GMT, swedebear...@dccnet.com
(SwedeBear) wrote:

>
>>...men "Trance Europe Express" är inte långt efter, exempelvis
>>"Europe Endless" är suverän!
>>
>
>Ja, den ar bra om man raknar bort laten Trans Europe Express som jag
>tycker ar lite smatrakig, dessutom skall man hora den plattan pa tyska
>dar den ar underbar tycker jag.
>

Låten Trans Europe Express hör ju helt klart till Kraftwerks främsta.
Den monotona musiken blommar ju ut i total fulländning i den låten! I
postitiv bemärkning alltså :-)

Super Soul

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to
Bjorn Magnusson wrote:

> Här är min lista:
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Bra val allihop! Men jag skulle även vilja lägga till följande titlar:


--
Super Soul

Super Soul

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to
Hugo Fernbom wrote:

> ... New Orders "The Best Of" ...


Borde inte konsumentköplagen kunna gå in i sådana här lägen och
tvångsändra skivtitlar som den här? "The Worst Of" är ju mycket mer
passande!

Bjorn Magnusson

unread,
Dec 18, 1999, 3:00:00 AM12/18/99
to
On Sat, 18 Dec 1999 15:13:30 +0100,
in swnet.musik,
iknowyo...@hotmail.com (Super Soul) wrote:

-> Bjorn Magnusson wrote:
->
-> > Här är min lista:
-> >
-> >
-> >
-> >
-> >
-> >
-> >
-> >
-> >
->
-> Bra val allihop! Men jag skulle även vilja lägga till följande titlar:
->
->
->
->
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Hur *kunde* jag glömma den där?!

->
->

I övrigt instämmer jag!

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Bjorn Magnusson wrote:

> Super Soul wrote:
>
> -> Bjorn Magnusson wrote:
> ->
> -> > Här är min lista:
> -> >
> -> >
> -> >
> -> >
> -> >
> -> >
> -> >
> -> >
> -> >
> ->
> -> Bra val allihop! Men jag skulle även vilja lägga till följande titlar:
> ->
> ->
> ->
> ->
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> Hur *kunde* jag glömma den där?!

Ja, det är oförlåtligt -- jag tycker det är det bästa synthalbum som
någonsin gjorts!

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> Två fjollor utan självförtroende har uttalat sig ...

Sluta försöka projicera din egen självbild på andra!

> Ägna er åt något ni kan istället,ironi är inte er starka sida.

Och ditt inlägg var ett exempel på lyckad ironi, eller?

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:

[laserdance]

>>Helt rätt, det är det inte. Men de lyckades med rätt trevlig
>>musik ändå. Och det kändes lite tråkigt med bara Jarre
>>som företrädare för instrumentell synthmusik.

> Visst var det rätt kul att lyssna på dem ett tag. Fast de var väl lite
> av instrumentalmusikens Modern Talking så jag tröttnade rätt fort.

Jag har visserligen ett album med Modern Talking också...men om man
skall utnämna ett band till synthens Modern Talking så måste det ju vara
Erasure. Vince Clarke överlag egentligen. Man hör ju direkt att det är han
som är upphovsmannen och t.ex "Love to hate you" skulle utan problem ha
kunnat vara med på "Speak and spell". Det behöver inte vara en nackdel
men det känns lite som om han går på repeat numer. Okay, inte instrumenttal
musik men...

> Jag har för mig att det var samma gäng som stod bakom även Koto som
> jag tycker var något bättre än LD.
> Fan vet om de inte hade ett finger med i Synthech också...

Jag har inte hört så mycket av varje sig Synthech (jag tänker mer på
tidningen när jag hör det namnet...) eller Koto så det kan jag inte
uttala mig om. Friska gärna upp minnet på mig när det gäller Koto, vad
de gjort för låtar alltså. Synthec är ju inte en instrumental akt annars...

>>> Skulle nog vid närmare eftertanke vilja utöka min listning med

>>> Kajagoogoo också...och ABC - "The Lexicon Of Love"...

>>Jag är inte helt säker på att jag skulle kategorisera någon av
>>de 2 grupperna som synth ö.h.t.

> Det är inte jag heller :-)
> Men de är/var ju så förb.. bra att jag inte kunde låta bli att nämna
> dem ändå.

Föredrar faktiskt Limahls solo-material framför KajaGoogoo.

/Jonas

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:

> men om man skall utnämna ett band till synthens Modern Talking så måste
> det ju vara Erasure.


Menar du att du placerar Erasure och Modern Talking i olika kategorier?
Jag skulle kalla båda för "synthpop"!

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Super Soul wrote:

>> men om man skall utnämna ett band till synthens Modern Talking så måste
>> det ju vara Erasure.

> Menar du att du placerar Erasure och Modern Talking i olika kategorier?

Självklart. Erasure är synthpop och Modern Talking är eurodisco.

> Jag skulle kalla båda för "synthpop"!

Lika självklart det. Om man inte lyssnar på synth/synthpop relativt mycket
så hör man inte skillnaderna lika lätt.

/Jonas

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> Visst är det så att Erasure (Vince Clarke) har gått på tomgång hela
> 90-talet och precis som du säger så känner man omedelbart igen de
> låtar som han har ett finger med i.
> Tyvärr så är det väl ofta så att en artist som har hittat en
> framgångsrik stil omedvetet slutar att exprimentera med sin musik.

Tyvärr, men de brukar ju kunna rycka upp sig på några låtar per
album i alla fall. Låter fortfarande mycket Erasure men de låtarna
är bättre än de andra...

> hemma. Och som alltid när man bläddrar i gamla plattor så får man med
> sig 10-15 av dem hem....så tack vare dig så lyssnar jag just nu på
> Boytronic, Mike Mareen och Hubert Kah.

He, sistnämnda namnet känner jag inte igen. Annars så får det väl vara
en julklapp...

[koto]

> Mest kända låtar:

> Visitors

Nog den jag hört...

> Jabdah

Eller möjligen den. De andra var obekanta.

> Vad gäller Syntech så är det inte den grupp som du tänker på utan en
> annan med samma namn som ingick i en liten (holländsk?) klan av
> instrumental-grupper bestående av vad jag känner till:

Flera Syntech? Okay, men den jag tänkte på är tillräckligt illa. Jag behöver
inte en till.

> När jag bläddrade bland mina vinyler så hittade jag till min stora
> fasa en platta med Kool Moe Dee -"How You Like Me Now"....
> Funkade fint som frisbee...;-)

Vad 17 är det för något?? Inte frisbeen alltså...

/Jonas

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:

> Super Soul wrote:
>
> >> men om man skall utnämna ett band till synthens Modern Talking så måste
> >> det ju vara Erasure.
>
> > Menar du att du placerar Erasure och Modern Talking i olika kategorier?
>
> Självklart. Erasure är synthpop och Modern Talking är eurodisco.


Men när Modern Talking kom, i mitten på 80-talet, *fanns*, så vitt jag
minns, inte begreppet eurodisco. Man började tala om eurodisco först i
början av 90-talet, en period då, så vitt jag vet, Modern Talking inte
var särskilt aktiva. Och det är, anser jag, viss skillnad mellan det
tidiga 90-talets eurodisco och Modern Talking, varför Modern Talking
lämpligare bör kallas synthpop -- den genrebeteckning som användes redan
när Modern Talking kom.

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:

> Självklart ... Lika självklart ...


När det gäller genrebeteckningar är inget "självklart" -- det enda som
är "självklart" är din vilja att försöka spela viktig!

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:

> Thomas Kämpe wrote:
>
> > När jag bläddrade bland mina vinyler så hittade jag till min stora
> > fasa en platta med Kool Moe Dee -"How You Like Me Now"....
> > Funkade fint som frisbee...;-)
>
> Vad 17 är det för något?? Inte frisbeen alltså...

Har du aldrig hört talas Kool Moe Dee?! Och du som, visserligen föga
framgångsrikt, försökt dig på att diskutera hip-hop!

Bjorn Magnusson

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
On Sun, 19 Dec 1999 00:25:38 GMT,

in swnet.musik,
The_...@bigfoot.com (Thomas Kämpe) wrote:

-> Två fjollor utan självförtroende har uttalat sig...därför är det så.
-> Not!

Spänn av, mannen. Vad är det för fel med att försöka sprida lite
humor?

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Bjorn Magnusson wrote:

> Thomas Kämpe wrote:
>
> -> Två fjollor utan självförtroende har uttalat sig...därför är det så.
> -> Not!
>
> Spänn av, mannen. Vad är det för fel med att försöka sprida lite
> humor?


Folk som inte har humor blir lätt stingsliga när de möter folk som har
det!


Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Super Soul wrote:

>>> fasa en platta med Kool Moe Dee -"How You Like Me Now"....
>>> Funkade fint som frisbee...;-)

> > Vad 17 är det för något?? Inte frisbeen alltså...

> Har du aldrig hört talas Kool Moe Dee?!

Inte vad jag kan påminna mig. Men det är inte omöjligt att jag kan ha
hört något av denne person men utan att koppla det till namnet.

>Och du som, visserligen föga
> framgångsrikt, försökt dig på att diskutera hip-hop!

Du har också föga framgångsrikt försökt diskutera hårdrock och synth så...

/Jonas

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Super Soul wrote:

>> Självklart. Erasure är synthpop och Modern Talking är eurodisco.

> Men när Modern Talking kom, i mitten på 80-talet, *fanns*, så vitt jag
> minns, inte begreppet eurodisco.

Då minns du dåligt. Modern Talking, Fancy och Bad Boys Blue bl.a. kallades
för det runt 86-87.

>Man började tala om eurodisco först i
> början av 90-talet, en period då, så vitt jag vet, Modern Talking inte
> var särskilt aktiva.

Det var de inte.

>Och det är, anser jag, viss skillnad mellan det
> tidiga 90-talets eurodisco och Modern Talking,

Visst. Om du menar dance i stil med t.ex.Bomb the Bass i alla fall.

> varför Modern Talking
> lämpligare bör kallas synthpop -- den genrebeteckning som användes redan
> när Modern Talking kom.

Men inte på Modern Talking. På Alphaville, Yazoo, Erasure och Howard Jones,
ja.

/Jonas


SwedeBear

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

>
>Visst är det så att Erasure (Vince Clarke) har gått på tomgång hela
>90-talet och precis som du säger så känner man omedelbart igen de
>låtar som han har ett finger med i.
>Tyvärr så är det väl ofta så att en artist som har hittat en
>framgångsrik stil omedvetet slutar att exprimentera med sin musik.

Visst det later relativt lika forutom Erasure "Erasure" som ju ar en
ganska lugn och vemodig platta, sedan var de iofs tillbaka pa
normalsparet med Cowboy igen, som jag tycker ar en mycket bra platta.
Don't Say Your Love Is Killing Me ar en av de basta som Erasure
nagonsin har gjort tycker jag.

Sedan har han ju gjort en platta med Martyn Ware (Heaven 17) ratt sa
nyligen, jag har inte hort den, men den skall vara lite mer
experimentell om jag har fattat saken ratt.

SwedeBear

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

>Flera Syntech? Okay, men den jag tänkte på är tillräckligt illa. Jag behöver
>inte en till.
>

Det Syntec du tanker pa, And One's kompisar, stavar Syntec och suger
ratt sa fett IMO...iaf konsertmassigt, sag dem pa X-Ray nar det var
och da var det elandigt trakigt.

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:

> > varför Modern Talking lämpligare bör kallas synthpop -- den
> > genrebeteckning som användes redan när Modern Talking kom.
>
> Men inte på Modern Talking. På Alphaville, Yazoo, Erasure och Howard Jones,
> ja.


Kan du förklara på vilket sätt -- musikaliskt -- du anser att Modern
Talking skiljde sig från de överiga akterna du nämner?

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:


Och exakt vilka legender inom respektive genrer är det *jag* inte hört
talas om?

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> Hubert Kah ingick i gänget runt Michel Cretu i mitten av 80-talet. De
> skrev bl.a. en del låtar åt Sandra. Eurodisco helt enkelt, eller synth som
> SuperSoul skulle ha kallat det.


Varför skulle jag ha gjort det?

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> Så det är alltså därför du rasar omkring i usenet och gnäller på alla
> som inte tycker exakt som dig.


Några exempel på när jag gjort ovanstående?

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:

>>He, sistnämnda namnet känner jag inte igen. Annars så får det väl vara
>>en julklapp...

> Hubert Kah ingick i gänget runt Michel Cretu i mitten av 80-talet. De


> skrev bl.a. en del låtar åt Sandra.

Aha. Cretu gjorde väl nästan enbart det? Han gjorde väl något
själv också som låten "Samurai" också men annars skrev han
väl låtar åt hustrun.

> Eurodisco helt enkelt, eller synth som SuperSoul skulle ha kallat det.

Han har å andra sidan noll koll så...

> Hip-hop från andra halvan av 80-talet. Inget vidare faktiskt.

Hip-hop och inget vidare är nästan synonymer ;-)

> Det var väl den där syfilis-låten som fick mig lite intresserad antar
> jag.

Jaså, inte orgasm-låten då...nej, det var ju Cutting Crew det.

/Jonas


Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Super Soul wrote:

>> Men inte på Modern Talking. På Alphaville, Yazoo, Erasure och Howard
>> Jones, ja.

> Kan du förklara på vilket sätt -- musikaliskt -- du anser att Modern
> Talking skiljde sig från de överiga akterna du nämner?

Det begriper du ändå inte.

/Jonas

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

Super Soul wrote:

>>>Och du som, visserligen föga framgångsrikt, försökt dig på att
>>>diskutera hip-hop!

>> Du har också föga framgångsrikt försökt diskutera hårdrock och synth
>> så...

> Och exakt vilka legender inom respektive genrer är det *jag* inte hört
> talas om?

Det vet jag inte eftersom det aldrig dykt upp i diskussionerna vi haft men
det är inte alla aspekter på det. Man kan diskutera något föga framgångsrikt
oavsett om man känner till namnen på alla artister inom den nämnda genren
eller ingen alls.

/Jonas

Alphaman

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
OK, min tur!

1. Alphaville - Forever young
2. Erasure - The innocents
3. Depeche Mode - Some Great Reward
4. Electric Music - Esperanto
5. Jean Michel Jarre - Equinoxe
6. The Twins - Greatest Hits
7. Front Line Assembly - Tactical Neural Implant
8. Elegant Machinery - Shattered Grounds
9. Daily Planet - The Tide
10. Pet Shop Boys - Actually
--
Peace On Earth

/Alphaman

"I've sent you songs about so many things
Mighty moondogs skipping waves
Dolphins playing their lives away
Golden circus girls and pharaohs
Fallen angels, streetside Romeos"
--Alphaville

Alphaman

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Thomas Kämpe wrote:
> Jag har för mig att det var samma gäng som stod bakom även Koto som
> jag tycker var något bättre än LD.
> Fan vet om de inte hade ett finger med i Synthech också...

Det holländska skivbolaget ZYX stod bakom LD, Koto, Syntech m.fl.
Det roliga var att allt var inspelat i samma studio och lät
otroligt likt. Man kände igen synthljuden på de olika artisternas
plattor och t.o.m. vissa arpeggios återanvändes... kul.

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:


Tack, det var alltså som jag trodde -- du vet inte vad pratar om!

Super Soul

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Jonas Thorell wrote:

Jo, men i just ditt fall var det hela *pinsamt* uppenbart! Att inte ha
hört talas om Kool Moe Dee säger ju mer om dina bristfälliga
hiphopkunskaper än faktumet att jag (enligt dig felaktigt) kallar Modern
Talking för synthpop säger om mina kunskaper om synth.

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to
Super Soul wrote:

>>> Kan du förklara på vilket sätt -- musikaliskt -- du anser att Modern
>>> Talking skiljde sig från de överiga akterna du nämner?

>> Det begriper du ändå inte.

> Tack, det var alltså som jag trodde -- du vet inte vad pratar om!

Jodå men du gör det inte. Och att förklara den skillnaden för någon som inte
vet vad det handlar om är som att försöka förklara hur gult ser ut för någon
som är blind sedan födseln.

/Jonas

Jonas Thorell

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

Super Soul wrote:

>> Det vet jag inte eftersom det aldrig dykt upp i diskussionerna vi haft
>> men det är inte alla aspekter på det. Man kan diskutera något föga
>> framgångsrikt oavsett om man känner till namnen på alla artister inom den
>>nämnda genren eller ingen alls.

> Jo, men i just ditt fall var det hela *pinsamt* uppenbart! Att inte ha
> hört talas om Kool Moe Dee

Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i
världshistorien. Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend
inom hip-hop världen eller inte.

>säger ju mer om dina bristfälliga hiphopkunskaper

Jag har aldrig påstått mig vara någon hip-hop expert.

>än faktumet att jag (enligt dig felaktigt) kallar Modern
> Talking för synthpop säger om mina kunskaper om synth.

Om man säger att hela genren är trams så tycker nog jag att man bör
veta vilka artister som normalt räknas till den.

/Jonas

Disco Godfather

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

Jonas Thorell wrote:

> > Jo, men i just ditt fall var det hela *pinsamt* uppenbart! Att inte ha
> > hört talas om Kool Moe Dee
>
> Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i
> världshistorien. Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend
> inom hip-hop världen eller inte.

Has-been? Han var nyligen aktuell som gästrappare på "Wild Wild West" med Will
Smith. Hört talas om den?

--
Disco Godfather
http://visitweb.com/smsp

Now playing: D'Angelo - Left & Right (1999)

Disco Godfather

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

"Thomas Kämpe" wrote:

> Skulle jag "projicera min egen självbild" på dig så skulle du bli så
> jävla snygg och trevlig att du förmodligen fick knulla för första
> gången i ditt liv....

...och som alla vet så är de flesta människors självbild ganska avlägsen
från verkligheten.

Disco Godfather

unread,
Dec 19, 1999, 3:00:00 AM12/19/99
to

"Thomas Kämpe" wrote:

> När jag bläddrade bland mina vinyler så hittade jag till min stora

> fasa en platta med Kool Moe Dee -"How You Like Me Now"....
> Funkade fint som frisbee...;-)

Du stod inte ut med att ha en bra platta i samlingen, va?

Super Soul

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Jonas Thorell wrote:


Vem är det nu som försöker" blanda bort korten"! Kan du eller kan du
inte förklara på vilket nämnvärt sätt Modern Talking skiljde sig från de
övriga akterna du nämnde. Om svaret är ja, gör det då; om svaret är nej,
håll käften!


Super Soul

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Jonas Thorell wrote:

> >> Det vet jag inte eftersom det aldrig dykt upp i diskussionerna vi haft
> >> men det är inte alla aspekter på det. Man kan diskutera något föga
> >> framgångsrikt oavsett om man känner till namnen på alla artister inom den
> >>nämnda genren eller ingen alls.
>

> > Jo, men i just ditt fall var det hela *pinsamt* uppenbart! Att inte ha
> > hört talas om Kool Moe Dee
>
> Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i
> världshistorien.

Har du hört alla genrer "i världshistorien"? Enligt ditt sätt att se det
borde du då heller inte kunna uttala dig!

> Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend inom hip-hop världen
> eller inte.

Jodå, skulle du ge dig på att diskutera italienskt barockarkitektur utan
att veta vem Borromini var? Fysik trots att du aldrig hört talas om
Newton? Brasiliansk fotboll utan att känna till Ronaldo?

> Jag har aldrig påstått mig vara någon hip-hop expert.

Det behövs inte heller.


>
> >än faktumet att jag (enligt dig felaktigt) kallar Modern
> > Talking för synthpop säger om mina kunskaper om synth.
>
> Om man säger att hela genren är trams så tycker nog jag att man bör
> veta vilka artister som normalt räknas till den.

Som du menar att det inte finns *någon* med (enligt dig) mer gedigen
kunskap om synth än jag som skulle kalla det Modern Talking spelade i
mitten på 80-talet som synthpop?

Super Soul

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Disco Godfather wrote:

> Jonas Thorell wrote:

> > Super Soul wrote:
> > >
> > > Att inte ha hört talas om Kool Moe Dee
> >
> > Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i

> > världshistorien. Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend


> > inom hip-hop världen eller inte.
>

> Has-been? Han var nyligen aktuell som gästrappare på "Wild Wild West" med Will
> Smith. Hört talas om den?


Swenet.musiks odds på troliga Jonas-svar är för närvarande:

"Jag föredrar de tidiga grejerna med honom -- "How Soon Is Now" och
dom där" (2.60 gånger pengarna)

"Wild Wild West" känner jag till mycket väl. Village People gjorde
den i original och Pet Shop Boys gjorde en cover på den för några år
sedan." (2,25 gånger pengarna)

"Jodå, Will Smith; är inte det han i the Cure?" (1,85 gånger
pengarna)

Super Soul

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> >> Två fjollor utan självförtroende har uttalat sig ...
> >

> >Sluta försöka projicera din egen självbild på andra!


>
> Skulle jag "projicera min egen självbild" på dig så skulle du bli så jävla
> snygg och trevlig att du förmodligen fick knulla för första gången i ditt
> liv....


Jo, men nu är inte jag så värst intresserad av ha att göra med de
halv-alkade femtiosjuåriga manliga slöjdlärare jag skulle attrahera om
jag såg ut som du.

Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Disco Godfather wrote:

>> Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i
>> världshistorien. Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend
>> inom hip-hop världen eller inte.

> Has-been? Han var nyligen aktuell som gästrappare på "Wild Wild West" med
> Will Smith. Hört talas om den?

Jadå, men jag har inte sett den. Han har inte tillräckligt med lyskraft för
att sälja plattor på egen hand längre utan måste förlita sig på Will Smiths
alltså. Has-been som sagt.

/Jonas

Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Super Soul wrote:

>> Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i
>> världshistorien.

> Har du hört alla genrer "i världshistorien"?

Det tvivlar jag på. Alla jag hört då oh du store pedant.

>Enligt ditt sätt att se det
> borde du då heller inte kunna uttala dig!

Hur då menar du?

>> Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend inom hip-hop världen
>> eller inte.

> Jodå, skulle du ge dig på att diskutera italienskt barockarkitektur utan


> att veta vem Borromini var? Fysik trots att du aldrig hört talas om
> Newton? Brasiliansk fotboll utan att känna till Ronaldo?

Barockarkitektur skulle jag aldrig ge mig in på, jag vet mina
begränsningar. Ronaldo, tja. Han är inte den enda stjärnan i
deras lag så det skulle jag nog ha kunnat göra. Samma sak
gäller hip-hopen. Han som diskussionen gäller är inte den
enda hip-hop stjärnan så det går nog bra det. Och fysiken.
Ja. Newtons lagar håller inte i alla sammanhang så han är inte
allenarådande. Fysiken har utvecklats sedan hans tid.

> Som du menar att det inte finns *någon* med (enligt dig) mer gedigen
> kunskap om synth än jag som skulle kalla det Modern Talking spelade i
> mitten på 80-talet som synthpop?

Om man kallar det för synthpop så vet man inte vad synthpop är.

/Jonas


Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Jonas Thorell wrote:

>> Has-been? Han var nyligen aktuell som gästrappare på "Wild Wild West" med
>> Will Smith. Hört talas om den?

> Jadå, men jag har inte sett den.

Förtydling: inte sett filmen och låten will jag inte höra igen.

/Jonas


SwedeBear

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

>4. Electric Music - Esperanto

Yuck....den innehaller tva bra latar eller nagot liknande enl min
asikt...den ar acceptabel med tanke pa det, men i mitt tycke _INTE_
vart nagon plats pa en sadan lista...men smaken ar ju som baken


>8. Elegant Machinery - Shattered Grounds

Klart schysst skiva, troligen deras basta i konkurrens med Shattered
Grounds.

>9. Daily Planet - The Tide

Trakiga live, men mycket bra pa skiva....

>10. Pet Shop Boys - Actually

Ruskigt bra platta

SwedeBear

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

>
>Aha. Cretu gjorde väl nästan enbart det? Han gjorde väl något
>själv också som låten "Samurai" också men annars skrev han
>väl låtar åt hustrun.
>
>> Eurodisco helt enkelt, eller synth som SuperSoul skulle ha kallat det.
>

Hehe...jupps och numer mannen bakom Enigma om de/han fortfarande
finns.

Galmin

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Thomas Kämpe wrote:<38602c4f...@nntpserver.swip.net>...
>On Sun, 19 Dec 1999 14:09:03 GMT, "Jonas Thorell" <jon...@bahnhof.se>
>wrote:
>
>>> hemma. Och som alltid när man bläddrar i gamla plattor så får man med
>>> sig 10-15 av dem hem....så tack vare dig så lyssnar jag just nu på
>>> Boytronic, Mike Mareen och Hubert Kah.

>>
>>He, sistnämnda namnet känner jag inte igen. Annars så får det väl vara
>>en julklapp...
>
>Hubert Kah ingick i gänget runt Michel Cretu i mitten av 80-talet. De
>skrev bl.a. en del låtar åt Sandra.

Michael Cretu:
1979 erste eigene Langspielplatte - Beginn der Zusammenarbeit als Produzent,
Arrangeur und Komponist mit Peter Cornelius
1984 Michael Cretu "Die Chinesische Mauer" (LP)
produziert Hubert Kah "Goldene Zeiten" (LP)
1985 Komponist, Produzent und Keyboarder von Moti Special "Motivation"
produziert Sandras Debut-LP "The Long Play"
1986 produziert Sandra "Mirrors" (LP)
produziert Hubert Kah "Tensongs" (LP)
1987 produziert Mike Oldfield
produziert Inker & Hamilton "Dancing into Danger" (LP)
produziert Sandra "Ten On One" (LP)
1988 produziert Sandra "Into a Secret Land" (LP)
1989 produziert Hubert Kah "Sound of My Heart" (LP)
1990 produziert Sandra "Paintings in Yellow" (LP)
Enigma "MCMXC a.D." (LP)
1992 produziert Sandra "Close to Seven" (LP)
"Cornelius & Cretu" (LP)
TRANCE ATLANTIC AIR WAVES in 1997-98 (coversongs project)

/Galmin


Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> >Hip-hop och inget vidare är nästan synonymer ;-)

> Nja, enstaka låtar från sent 80tal och tidigt 90-tal kan väl gå an.

Det var faktiskt en smiley där hoppas jag du såg. En del hip-hop
är bra fast tyvärr är merparten fullständig smörja.

> LL Cool J, Erik B & Rakim och nå´n mer som jag inte minns namnet på
> just nu.

Helt okay.

> Du vet, på den tiden de klarade att göra egna låtar istället för att
> slakta gamla fina hits från förr.

Dvs, innan det blev "inne" att både göra och lyssna på hip-hop. Musiken som
skall vara så "äkta".

/Jonas


Disco Godfather

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

Super Soul wrote:

> Disco Godfather wrote:
>
> > Jonas Thorell wrote:
>
> > > Super Soul wrote:
> > > >
> > > > Att inte ha hört talas om Kool Moe Dee
> > >

> > > Kan inte hålla reda på alla has-beens i den tråkigaste genren i

> > > världshistorien. Sedan spelar det ingen roll ifall han är en legend


> > > inom hip-hop världen eller inte.
> >

> > Has-been? Han var nyligen aktuell som gästrappare på "Wild Wild West" med Will
> > Smith. Hört talas om den?
>

> Swenet.musiks odds på troliga Jonas-svar är för närvarande:
>
> "Jag föredrar de tidiga grejerna med honom -- "How Soon Is Now" och
> dom där" (2.60 gånger pengarna)
>
> "Wild Wild West" känner jag till mycket väl. Village People gjorde
> den i original och Pet Shop Boys gjorde en cover på den för några år
> sedan." (2,25 gånger pengarna)
>
> "Jodå, Will Smith; är inte det han i the Cure?" (1,85 gånger
> pengarna)

Hur mycket gav "Jadå, men jag har inte sett den."? :-)

--
Disco Godfather
http://visitweb.com/smsp

Now playing: Dr. Dre - "2001" (1999)

Disco Godfather

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

Jonas Thorell wrote:

> Thomas Kämpe wrote:
>
> > >Hip-hop och inget vidare är nästan synonymer ;-)
>
> > Nja, enstaka låtar från sent 80tal och tidigt 90-tal kan väl gå an.

<klipp>

> > Du vet, på den tiden de klarade att göra egna låtar istället för att
> > slakta gamla fina hits från förr.
>
> Dvs, innan det blev "inne" att både göra och lyssna på hip-hop. Musiken som
> skall vara så "äkta".

Och exakt när blev det "inne" att göra och lyssna på hip-hop?

Disco Godfather

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

Galmin wrote:

> Michael Cretu:
> 1979 erste eigene Langspielplatte - Beginn der Zusammenarbeit als Produzent,
> Arrangeur und Komponist mit Peter Cornelius
> 1984 Michael Cretu "Die Chinesische Mauer" (LP)
> produziert Hubert Kah "Goldene Zeiten" (LP)
> 1985 Komponist, Produzent und Keyboarder von Moti Special "Motivation"
> produziert Sandras Debut-LP "The Long Play"
> 1986 produziert Sandra "Mirrors" (LP)
> produziert Hubert Kah "Tensongs" (LP)
> 1987 produziert Mike Oldfield
> produziert Inker & Hamilton "Dancing into Danger" (LP)
> produziert Sandra "Ten On One" (LP)
> 1988 produziert Sandra "Into a Secret Land" (LP)
> 1989 produziert Hubert Kah "Sound of My Heart" (LP)
> 1990 produziert Sandra "Paintings in Yellow" (LP)
> Enigma "MCMXC a.D." (LP)
> 1992 produziert Sandra "Close to Seven" (LP)
> "Cornelius & Cretu" (LP)
> TRANCE ATLANTIC AIR WAVES in 1997-98 (coversongs project)

TOLK!

Disco Godfather

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

"Thomas Kämpe" wrote:

> On Sun, 19 Dec 1999 22:52:39 GMT, Disco Godfather
> <disc...@NOSPAMemail.com> wrote:


>
> >
> >"Thomas Kämpe" wrote:
> >
> >> Skulle jag "projicera min egen självbild" på dig så skulle du bli så
> >> jävla snygg och trevlig att du förmodligen fick knulla för första
> >> gången i ditt liv....
> >

> >...och som alla vet så är de flesta människors självbild ganska avlägsen
> >från verkligheten.
>

> Säg inte så så där rätt ut i luften! Du gör ju så att SS blir ledsen.

Varför skulle han bli ledsen för att du inte är så snygg som du tror?

Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Disco Godfather wrote:

>> Dvs, innan det blev "inne" att både göra och lyssna på hip-hop. Musiken
>> som skall vara så "äkta".

> Och exakt när blev det "inne" att göra och lyssna på hip-hop?

Går inte att sätta något exakt datum då det har varit en pågående express.

> Now playing: Dr. Dre - "2001" (1999)

Fan, till och med du kan ju lyssna på bra saker ibland.

/Jonas


Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to

Disco Godfather wrote:

> Hur mycket gav "Jadå, men jag har inte sett den."? :-)

0.8 med tanke på att Will Smith för mig är en skådis, inte en
rapartist. Men jag måste erkänna att det var ett hjärnsläpp att
komma med den kommentaren. Resten av inlägget stämmer
ändå.

F.ö. så borde Will Smith ha hållit sig till skådespeleriet.

/Jonas

Fawlty

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Jonas Thorell <jon...@bahnhof.se> wrote in message
news:krw74.202$t_5....@dummy.bahnhof.se...

> F.ö. så borde Will Smith ha hållit sig till skådespeleriet.

Han började som rapartist, sen blev han skådis.

/Micke

Hugo Fernbom

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
SwedeBear wrote:
>
> Nar det galler Page sa ar det svart att valja mellan Page och The
> Lost Tapes ;P, de star i sarklass tycker jag nar det galler Page.

Ja, visst var det mellan dessa två Page-album jag tvekade!
Men jag gillar faktiskt även de senare albumen en hel del, trots
att de ju tyvärr inte är lika "syntiga" nu för tiden.

--
Hugo Fernbom

Homepage: http://www.ludat.lth.se/~dat94hfe/
--

Hugo Fernbom

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
SwedeBear wrote:

>
> Alphaman wrote:
> > 4. Electric Music - Esperanto
>
> Yuck....den innehaller tva bra latar eller nagot liknande enl min
> asikt...den ar acceptabel med tanke pa det, men i mitt tycke _INTE_
> vart nagon plats pa en sadan lista...men smaken ar ju som baken

Första låten "TV" är dock _väldigt_ bra, IMHO.
Jag tycker det är ett bra, men kanske lite ojämnt album.
"Information" är nog den låt jag tycker minst om.

> > 8. Elegant Machinery - Shattered Grounds
>
> Klart schysst skiva, troligen deras basta i konkurrens med Shattered
> Grounds.

I konkurrens med vilken sa du? :)
Jag funderade lite på att ta med "Yesterday Man" eller "A Decade Of
Thoughts".

Hugo Fernbom

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
"Thomas Kämpe" wrote:
>
> Jag har faktiskt mitt namn på en skiva jag också, fast inte i ett
> fullt så celebert sammanhang. Om du har "The Bird" ,singel el. maxi,
> med NASA så kan du hitta mitt namn på omslaget.
> Det beror enbart på att jag en gång i tiden i ett svagt ögonblick gick
> med i deras fanclub pga att jag var helsåld på "Paula"-singeln.

Jag hörde först uppföljaren till Paula, Stockholmssommar (i vilken
Paula också nämns), och gillade den. NASA är helt okej, men jag har
ingen skiva med dem. Står alla fanclubsmedlemmars namn med på singeln?

Hugo Fernbom

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Super Soul wrote:
>
> Hugo Fernbom wrote:
> > ... New Orders "The Best Of" ...
>
> Borde inte konsumentköplagen kunna gå in i sådana här lägen och
> tvångsändra skivtitlar som den här? "The Worst Of" är ju mycket mer
> passande!

Så du menar att samlingsalbumet innehåller New Orders 16 sämsta låtar?

Jonas Thorell

unread,
Dec 20, 1999, 3:00:00 AM12/20/99
to
Fawlty wrote:

>> F.ö. så borde Will Smith ha hållit sig till skådespeleriet.

> Han började som rapartist, sen blev han skådis.

Jag vet det men han är bättre som skådis än som rappare.
Det är vad jag menar med att han borde ha hållit sig till
skådespeleriet.när han väl lämnat rappen en gång (hm, kanske
han inte gjorde?).

/Jonas

Super Soul

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to
Thomas Kämpe wrote:

> >> Has-been? Han var nyligen aktuell som gästrappare på "Wild Wild West"
> >> med Will Smith. Hört talas om den?
> >
> >Swenet.musiks odds på troliga Jonas-svar är för närvarande:
> >
> > "Jag föredrar de tidiga grejerna med honom -- "How Soon Is Now" och
> > dom där" (2.60 gånger pengarna)
> >
> > "Wild Wild West" känner jag till mycket väl. Village People gjorde
> > den i original och Pet Shop Boys gjorde en cover på den för några år
> > sedan." (2,25 gånger pengarna)
> >
> > "Jodå, Will Smith; är inte det han i the Cure?" (1,85 gånger
> > pengarna)
> >

> Jag skiter väl i Will Smith! Det är Kool Moe Dee vi snackar om här.
> (1,00 ggr pengarna)


Du satte decimalkommat två steg för långt åt vänster -- 1,00 i odds får
man om man satsade på att Jonas Thorells knähund Tjämpe skulle rycka in
och försvara matte!

Super Soul

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to
Jonas Thorell wrote:

> >> F.ö. så borde Will Smith ha hållit sig till skådespeleriet.
>
> > Han började som rapartist, sen blev han skådis.
>

> Jag vet det ...

Alla som tror honom räcker upp en hand!

> men han är bättre som skådis än som rappare.

Man undrar vad du har för kriterier när du bedömer rappare -- du som
inte ens hade hört talas om Kool Moe Dee!

> Det är vad jag menar med att han borde ha hållit sig till
> skådespeleriet.när han väl lämnat rappen en gång (hm, kanske han inte
> gjorde?).

Vad är det du brukar kalla sådant här -- "att försöka blanda bort
korten"?

Super Soul

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to
Hugo Fernbom wrote:

> Jag hörde först uppföljaren till Paula, Stockholmssommar (i vilken

> Paula också nämns) ...


"Hon sa sitt namn / hon hette Paula"
"Mmm, jag sa 'Paula?' / 'Det har jag hört förut'"
"Hon drack ur sitt glas och gav sig till slut"

Jodå, jag kan nog min synthpop -- och därför är det extra roligt när
Thorell/Tjämpe tror att jag inte har någon som helst koll. :-D

Ovanstående singel är ett *riktigt* pinsamt gammalt skelett i
garderoben!

Super Soul

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to
Disco Godfather wrote:

> Galmin wrote:
>
> > 1979 erste eigene Langspielplatte - Beginn der Zusammenarbeit als Produzent,
>

> TOLK!


Ja, det här ju inte swnet.nassespråk!

SwedeBear

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to

>Ja, visst var det mellan dessa två Page-album jag tvekade!
>Men jag gillar faktiskt även de senare albumen en hel del, trots
>att de ju tyvärr inte är lika "syntiga" nu för tiden.
>

Jag kan stracka mig till att saga att Halla! var schysst, riktigt bra
latar pa sina hall, men senare material kanns ganska utslatat och
trakigt i mina oron.

SwedeBear

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to

>Första låten "TV" är dock _väldigt_ bra, IMHO.
>Jag tycker det är ett bra, men kanske lite ojämnt album.
>"Information" är nog den låt jag tycker minst om.
>
Medhall och aven Kissing The Machine ar schysst och delar av Crosstalk
ar riktigt bra ocksa.

>> > 8. Elegant Machinery - Shattered Grounds
>>
>> Klart schysst skiva, troligen deras basta i konkurrens med Shattered
>> Grounds.
>
>I konkurrens med vilken sa du? :)
>Jag funderade lite på att ta med "Yesterday Man" eller "A Decade Of
>Thoughts".

Oooppsss...sorry jag menade Degraded Faces.

SwedeBear

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to

>
>Jag hörde först uppföljaren till Paula, Stockholmssommar (i vilken
>Paula också nämns), och gillade den. NASA är helt okej, men jag har
>ingen skiva med dem. Står alla fanclubsmedlemmars namn med på singeln?
>

Stockholmssommar var den som fick mig att lyssna pa NASA, en helt
underbar lat i mitt tycke.

SwedeBear

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to

>
>"Hon sa sitt namn / hon hette Paula"
>"Mmm, jag sa 'Paula?' / 'Det har jag hört förut'"
>"Hon drack ur sitt glas och gav sig till slut"
>
>Jodå, jag kan nog min synthpop -- och därför är det extra roligt när
>Thorell/Tjämpe tror att jag inte har någon som helst koll. :-D
>
>Ovanstående singel är ett *riktigt* pinsamt gammalt skelett i
>garderoben!

Har kan iaf hallas med om att NASA ar synthpop till skillnad fran
Modern Talking....

Galmin

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to

Super Soul wrote:
>Ja, det här ju inte swnet.nassespråk!

Näääe, snarare swnet.ssenfaldigainlägg.

;P

/Galmin

Galmin

unread,
Dec 21, 1999, 3:00:00 AM12/21/99
to

Disco Godfather wrote:<385E8E18...@NOSPAMemail.com>...
>
>Galmin wrote:
>
>> Michael Cretu:

>> 1979 erste eigene Langspielplatte - Beginn der Zusammenarbeit als
Produzent,
>> Arrangeur und Komponist mit Peter Cornelius
>> 1984 Michael Cretu "Die Chinesische Mauer" (LP)
>> produziert Hubert Kah "Goldene Zeiten" (LP)
>> 1985 Komponist, Produzent und Keyboarder von Moti Special "Motivation"
>> produziert Sandras Debut-LP "The Long Play"
>> 1986 produziert Sandra "Mirrors" (LP)
>> produziert Hubert Kah "Tensongs" (LP)
>> 1987 produziert Mike Oldfield
>> produziert Inker & Hamilton "Dancing into Danger" (LP)
>> produziert Sandra "Ten On One" (LP)
>> 1988 produziert Sandra "Into a Secret Land" (LP)
>> 1989 produziert Hubert Kah "Sound of My Heart" (LP)
>> 1990 produziert Sandra "Paintings in Yellow" (LP)
>> Enigma "MCMXC a.D." (LP)
>> 1992 produziert Sandra "Close to Seven" (LP)
>> "Cornelius & Cretu" (LP)
>> TRANCE ATLANTIC AIR WAVES in 1997-98 (coversongs project)
>
>TOLK!


Ok, här är en liten tolk för människor med vansinnigt låg fantasinivå (på
gränsen till obefintlig).

erste eigene Langspielplatte - "första egna LP"
Beginn der Zusammenarbeit - "börjar samarbetet"
als - "som"
Produzent - "prodocent"
Arrangeur - "arrangör"
und - "och"
Komponist - "kompositör"
produziert - "producerar/producerade"
Keyboarder- "keyboardist"

Räcker detta, eller vill du att jag ska läsa högt för dig? ;P

/Galmin

It is loading more messages.
0 new messages