Agenda objektivt?

M&T

I enlighet med avtalet SvT har med staten, kan det väl inte ses som
objektivt att Agenda bjöd in enbart Mona Sahlin och Lars Leijonborg, för att
kommentera Danmarks asylpolitik?

--
Om Du ser en massa falska spam och listor här under, påstås det komma från
John-H med alias, som haft personangrepp i alla grupper då han inte klarat

M&T

The Thomas Nord detector has detected that Thomas Nord used the alias
"M&T" <n...@this.place>
when posting the article at news:10218377...@news2.cybercity.dk

Currently Thomas Nord has 676 differens aliases,
below are the 20 latest.

Each time this alias abuser uses a new alias the complete alias list is posted
to the newsgroups alt.nuke.thomas-nord, se.prat.diverse and sci.cryonics

"TV-tips" <n...@this.place>
"M&T" <n...@this.place>
"Thomas och Marie" <n...@this.place>
"M+" <n...@this.place>
"Marie+" <n...@this.place>
so...@horhus.com
co...@service.now
Jo...@niggerlovers.org
John-Henri_Eklund...@usenet.now
John-Hen...@criminal.spam.stalking
jonne_is...@usenet.now
John-Hen...@Dell.com
Th...@s.Nord
"Marie+" <ki...@me.now>
"Richter" <Jonnef...@m.no>
"Jonne Richter" <Jonnef...@m.no>
"Jonnes Richter" <Jonnef...@m.no>
"Miljönären" <AntiSp...@page.or.ask>
"Thomas" <y...@request.here>
"Is John-Henri Eklund spamming again?" <Jonnef...@m.no>

news:10218377...@news2.cybercity.dk nsigtxrtqpsfqguddgnz
news:10218377...@news2.cybercity.dk mgwlabegfrkfreuyzrva
news:10218377...@news2.cybercity.dk tiophaafjqqexnofeunc
lbjyqmeoznepckoocnhykdxmmyakywguyjsenxxlobkakzcajarsihoxvyqsup
jvumagawoxuyzmmzdqgkoeawwqcunojygkvpyumapjgteegadlxxoiuwbwtvof
krwcumnqxcoiwzazvlageeoounlxrhkuvfrfkjabxgzlyefskhihaktnrciddl

Petter

M&T wrote:
> I enlighet med avtalet SvT har med staten, kan det väl inte ses som
> objektivt att Agenda bjöd in enbart Mona Sahlin och Lars Leijonborg, för att
> kommentera Danmarks asylpolitik?

Du kan klaga på www.grn.se istället för att leka menlös
mediakommentator här.

/Petter

Joel

ComboKiller wrote:

> att
>
> Ja, men vem kollar på tv? Oh, dumskallar och du.....

Är det inte snart dags att slå vad om när han spränger 700-gränsen?

M&T

"Petter" <bur...@ludd.luth.se> skrev i meddelandet

Andra har svarat vettigt på detta, man kan anmäla till GRN men vid närmare
eftertanke fick ju en dansk uttala sig först eller hur?

M&T

when posting the article at news:10218555...@news2.cybercity.dk

[...]

news:10218555...@news2.cybercity.dk pwclwpbdxkwtceidwbrf
news:10218555...@news2.cybercity.dk lsvxnphjawhncnrguurz
news:10218555...@news2.cybercity.dk xqdtfpkhbnphoifexwhv

M&T

"Joel" <poj...@hotmail.com> skrev i meddelandet

Och du 50-gränsen i IQ?

M&T

"ComboKiller" <pe...@empire.of.perv> skrev i meddelandet

> att
>
> Ja, men vem kollar på tv? Oh, dumskallar och du.....

Tack för att jag inte är det som mest lyssnar, så hinner jag läsa dig oxo.

M&T

when posting the article at news:10219108...@news2.cybercity.dk

[...]

news:10219108...@news2.cybercity.dk wxnhljoyglwqxhplftjs
news:10219108...@news2.cybercity.dk yugzzmntyzvbxeekkqce
news:10219108...@news2.cybercity.dk wubzxsacpdrixxarhuyx

M&T

news:10219108...@news2.cybercity.dk usjxnmqtzgarefgmgxpp
news:10219108...@news2.cybercity.dk vytncyathmknxsyuyozg
news:10219108...@news2.cybercity.dk pmyksajdnsxljjluimgw

Joel

En vacker dag kanske jag blir dement, ja. Då kommer förhoppningsvis
också förmågan att hantera en dator att försvinna, så usenet slipper
dras med fler postare av din kaliber.

Anders Eklöf

ComboKiller <pe...@empire.of.perv> wrote:

> Öh, kalla mej gärna dum (vad du anser om mej bekommer mej inte) men jag
> förstår inte riktigt vad du menar.

Thomas fick frispel när han såg en snygg svart tjej i TV-rutan som både
var mycket smartare än han och formulerade sig mycket bättre på svenska
(inget av det var i och för sig någon svår prestation - och svenska har
han aldrig kunnat bra).
Då glömde han att han "inte var rasist" och kallade henne ful svart apa.
Vilket avslöjade honom för vad vi andra redan visste att han är.
Prima svensk lantras - eller ?

M&P

"Joel" <poj...@hotmail.com> skrev i meddelandet

Nu lyckades du röra till det något.

M&P

> Öh, kalla mej gärna dum (vad du anser om mej bekommer mej inte) men jag
> förstår inte riktigt vad du menar.

Tvärtom, läs på en gång till.

M&P

"Anders Eklöf" <andekl_no@saaf_spam.se> skrev i meddelandet

> [...]
> var mycket smartare än han och formulerade sig mycket bättre på svenska
> (inget av det var i och för sig någon svår prestation - och svenska har

Spela inte över nu bara för att du är förlorande Folkpartist och hon är i er
styrelse.

> Då glömde han att han "inte var rasist" och kallade henne ful svart apa.

Tycker du hon är snygg?

> Vilket avslöjade honom för vad vi andra redan visste att han är.
> Prima svensk lantras - eller ?

Svensk Hus(s)katt:)

M&P

> Det var rätt roligt.

Bättre än apa från Kongo:)

M&P

The Thomas Nord detector has detected that Thomas Nord used the alias
"M&P" <n...@this.place>
when posting the article at news:10221188...@news2.cybercity.dk

Currently Thomas Nord has 677 differens aliases,

news:10221188...@news2.cybercity.dk bkfczeyslqjfbiardsoz
news:10221188...@news2.cybercity.dk qiyueqqsollzlhrlhgyn
news:10221188...@news2.cybercity.dk trugynxinkuycmpszxdj

M&P

M&P

news:10221188...@news2.cybercity.dk dihbfkzfckmpmlkuvqmj
news:10221188...@news2.cybercity.dk fdwpjbctgudppojrbapa
news:10221188...@news2.cybercity.dk jdlhtnuvakdkxowhvuxu

M&P

Per Erik Rønne

M&T <n...@this.place> wrote:

> I enlighet med avtalet SvT har med staten, kan det väl inte ses som
> objektivt att Agenda bjöd in enbart Mona Sahlin och Lars Leijonborg, för att
> kommentera Danmarks asylpolitik?

I går sendte Danmarks Radio på P1 [kl. 13:00, radio] en udsendelse der
om aftenen blev fulgt op med en tv-udsendelse. Den omhandlede et
islamistisk parti, der findes i Danmark. Hizb-ut-Tahrir.

TV-programmet genudsendes onsdag d. 29. kl. 9:30, og i øvrigt også
lørdag 1. og mandag d. 3. juni.

Partiet er et af tre partier der går ind for indførelsen af et islamisk
verdensdiktatur, et /kalifat/, hvor kaliffens eneste magtbegrænsning et
Vogternes Råd, der skal sikre fuld islamisk retspleje.
De tre andre partier er det pakistanske Minhaj-ul-Quran og det i
Tyrkiet forbudte Velfærdsparti - før forbudet fik de lige så mange
stemmer som nazisterne fik i Tyskland i begyndedelsen af 1930erne.

Islamisk retspleje betyder en kriminel aldersgrænse på 12 år, og at
tyveri skal straffes med amputation af lemmer. En 12-årig æbletyv
straffes altså med håndsafhugning.

Det betyder dødsstraf for /apostasi/ fra islam. Frafald fra islam.
Sverige har jo selv for nylig set et eksempel herpå. En ung pige af
kurdisk afstamning ville ikke alene gifte sig med en svensk dreng [som
blev dræbt ved en færdselsulykke - myrdet?]. Hun havde også ladet sig
/døbe/, og måtte derfor »henrettes« af faderen.

Hizb-ut-Tahrir går også ind for tvungen brug af burqa, og mener at også
vestlige kvinder ville føle sig lykkelige »når« de bliver indhyllet. Jeg
kunne næsten »unde« Mona Sahlin at være nødt til at måtte iføre sig
burqaen, når hun bevæger sig uden for sit hjem ...

Utro kvinder straffes med stening til døden. Det samme gælder
homoseksuelle. I København har vi allerede set de første stenkast mod
bøsser - kastet af islamiske indvandrere.

Indtagelse af alkohol skal straffes med 80 piskeslag. Det må naturligvis
også gælde for deltagelse kirkens nadver.

Og naturligvis skal islam udbredes med sværdet. Hvis Sverige altså
opretholder sin hovedløse udlændingepolitik, må vi altså på et tidspunkt
forvente en svensk erobringshær mod Danmark, for at tvinge Danmark ind
under islam. Samtidig vil den oprindelige svenske befolkning være gjort
til 2. rangs borgere i eget land.

Prøv at studere islams historie. Under den blodige Muhamed, der døde i
632. Og dets /jihad/ mod Persien, Romerriget og Europa.

634 angreb araberne Romerriget ved Ajnadain, lige syd for Det Døde Hav.
635 faldt Damaskus. 637 angreb araberne Persien ved Al Qadisiyya, og det
persiske Sassaniderige måtte give tabt; kejseren blev dræbt i 651. 638
faldt Jerusalem, 643 Alexandria, 698 Karthago, 711-12 Spanien, og i 715
var Narbonne i det nuværende Sydfrankrig på islamiske hænder. 673-78
belejredes Konstantinopel, og 717-18 gentoges »spøgen«. Kejser Leo III
Isaureren slog dem dog tilbage, og ved Poitiers slog Karl Martel i 732
araberne tilbage til Spanien.

Så sent som i 1683 belejrede de islamiske tyrkere Wien, der var lige ved
at falde til muslimerne.

Det er sådanne ting der ikke må fortælles i Sverige.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Per Erik Rønne

Per Erik Rønne <se...@diku.dk> wrote:

> En ung pige af kurdisk afstamning ville ikke alene gifte sig med en svensk
> dreng [som blev dræbt ved en færdselsulykke - myrdet?]. Hun havde også
> ladet sig /døbe/, og måtte derfor »henrettes« af faderen.

Fadime Sahindal.

Joel

M&P wrote:

> "Joel" <poj...@hotmail.com> skrev i meddelandet

> Nu lyckades du röra till det något.

Jag är inte förvånad över att din läsförståelse är i klass med hur du
skriver.

--
joel

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

[klipp]

> Prøv at studere islams historie.

Prova att studera kristendomens historia.

> Under den blodige Muhamed, der døde i
> 632. Og dets /jihad/ mod Persien, Romerriget og Europa.
>
> 634 angreb araberne Romerriget ved Ajnadain, lige syd for Det Døde Hav.

Och vad hade romarna att göra i ett område söder om Döda Havet?

> [...]
> faldt Jerusalem, 643 Alexandria, 698 Karthago, 711-12 Spanien, og i 715
> var Narbonne i det nuværende Sydfrankrig på islamiske hænder.

Är det inte lite väl långsint att ta upp saker som hände för 1300 år
sedan?

> [...]
> araberne tilbage til Spanien.
>
> Så sent som i 1683 belejrede de islamiske tyrkere Wien, der var lige ved

Så sent som 1916 erövras Syrien av de kristna fransmännen. Så sent som
1828 erövras halva Azerbaijan av de kristna ryssarna. Så sent som 1917
erövras Palestina av de kristna britterna. Osv, osv.

> Det er sådanne ting der ikke må fortælles i Sverige.

Jaså? Såvitt jag vet har du full rätt att säga dessa saker i Sverige. Du
har ju t.o.m. precis gjort det, och den enda konsekvensen är att du får
motargument. Är det det du förväntar dig att slippa?

Björn

peter jensen

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CECC038...@ida.his.se.removethispart...

> Jaså? Såvitt jag vet har du full rätt att säga dessa saker i Sverige. Du
> har ju t.o.m. precis gjort det, och den enda konsekvensen är att du får
> motargument. Är det det du förväntar dig att slippa?

Der tales ikke om Usenet i denne sammenhæng, men om den offentlige debat i
medier som TV og tidninger. Her er debatten fuldstændigt lukket i Sverige
når det gælder indvandringskepsis. Ude i virksomhederne og skolerne taler
alle folk om problemet, men hvor er de ansvarlige politikere som tør at stå
frem og konfrontere det? Der er galningene i Ny Demokrati som ingen tager
seriøst, og alt andet tager droning Sahlin sig af - hende der ellers efter
Fadime mordet talte om at integrationen er gået galt. Har hun fuldstændigt
glemt sine egne ord?

Bjorn Olsson

peter jensen wrote:

> [...]
> medier som TV og tidninger. Her er debatten fuldstændigt lukket i Sverige

Inte alls. Det är bara det att debattörer med invandrarskepsis helt
enkelt får motargument av andra debattörer med mindre invandrarskepsis.
Vad är det som är lukket med det? Dessutom visar opinionsundersökningar
av svenskar i gemen är ganska positiva till invandring. Får vi inte vara
det?

> Ude i virksomhederne og skolerne taler
> alle folk om problemet, men hvor er de ansvarlige politikere som tør at stå
> frem og konfrontere det?

Politikerna konfronterar det genom att införa massor av åtgärder som
försvårar för asylsökande att ta sig hit och söka asyl. Den totala
netttoinvandringen per år ligger bara på runt 30.000 personer, vilket
nätt och jämt kompenserar för den naturliga befolkningsminskning vi
annars skulle ha (befolkningsökningen ligger bara på runt 10.000
personer per år). En minskad invandring skulle således innebära en
folkminskning.

> [...]
> Fadime mordet talte om at integrationen er gået galt. Har hun fuldstændigt

De danska åtgärderna syftar ju inte till att förbättra integrationen,
enbart till att minska invandringen, så alla argument om misslyckad
integrationspolitik har ju inte med saken att göra.

Björn

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CECD894...@ida.his.se.removethispart...

> [...]
> Vad är det som är lukket med det? Dessutom visar opinionsundersökningar
> av svenskar i gemen är ganska positiva till invandring. Får vi inte vara

Yeah right.Vilken undersökning är det nu drömt ihop? Skulle vi folkomrösta
om flykting- och invandringsmottagningen skulle inte en enda utomeuropeisk
människa få sätta sin fot i Sverige annat än som turist eller
utbytesstudent. Det finns inget folkligt stöd för den massiva invandrings-
och flyktingmottagning som vi haft de senaste 15 åren.

> [...]
> annars skulle ha (befolkningsökningen ligger bara på runt 10.000
> personer per år). En minskad invandring skulle således innebära en

Vad är problemet med en folkminskning? En ständig befolkningstillväxt krävs
bara i Ponzistatens malande kvarnar, där varje generation lever på
nästkommande generation. För att upprätthålla överkonsumtionen behövs då en
ständig tillväxt av lättlurade individer som kan fortsätta hålla systemet
flytande. När det sinar i leden på människor att suga ut så går det
natuligtvis illa för de som redan blivit utsugna. Det kanske är bättre att
byta till ett system som inte förlitar sig på en tillväxt i individer att
utnyttja.

> De danska åtgärderna syftar ju inte till att förbättra integrationen,
> enbart till att minska invandringen, så alla argument om misslyckad
> integrationspolitik har ju inte med saken att göra.

Med tanke på hur illa integrationen gått i Sverige och hur fundamentalt
viktig den är i ett samhälle som syftar till att upprätthålla ett självstyre
kan man naturligtvis inte likt Mona Sahlin säga att allt ordnar sig och ta
in än mer utom europeiska människor. Vi har ett gigantiskt problem med
människor som uppfattar grundläggande liberla rättigheter som dekadens. Det
försvinner inte med en axelryckning. Växer den grupp av människor som inte
sympatiserar med fundamentet för europeiska värderingar och den grund varpå
ett självstyrt samhälle vilar försvinner också grunden för ett öppet och
fritt samhälle. Följaktligen bör man integrera mer och hårdare och ta in
mindre tills balansen är återställd.

/Rob Graves

Sten Schou

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
meddelelse news:3CECD894...@ida.his.se.removethispart...

> [...]
> annars skulle ha (befolkningsökningen ligger bara på runt 10.000
> personer per år). En minskad invandring skulle således innebära en

Men alligevel vil Göran Persson stoppe arbejdskraftindvandring, hvilket
kunne tyde på, at der er et betragteligt antal arbejdsledige folk i Sverige
allerede. Hvad vil du så med øget indvandring???

Hilsen Sten

Magnus Andersson

On Thu, 23 May 2002 15:13:33 +0200, "Sten Schou"
<s_s...@post11.tele.dk> wrote:

>Men alligevel vil Göran Persson stoppe arbejdskraftindvandring, hvilket
>kunne tyde på, at der er et betragteligt antal arbejdsledige folk i Sverige
>allerede. Hvad vil du så med øget indvandring???

Invandring av produktiv arbetskraft medför tillväxt och ett mervärde,
som inte har medfört några utbildningskostnader. Således en injektion
i ekonomin, vilken givetvis inte ökar arbetslösheten, snarare minskar
den!

Arbetskraftsinvandring fyller vidare behov som finns på
arbetsmarknaden, dvs bristen på inhemsk utbildad arbetskraft. Det
finns flera exempel på områden där Sverige saknar utbiildad personal,
bl a inom vården. Arbetskraftsinvandring är ekonomiskt lönsam - vid
sidan av att den är kulturellt berikande.

Xenofobi kan bara leda nedåt!

--
Magnus

Rob Graves

"Magnus Andersson" <magnusea.pl...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> som inte har medfört några utbildningskostnader. Således en injektion
> i ekonomin, vilken givetvis inte ökar arbetslösheten, snarare minskar

Under förutsättning att man har ett skattesystem system vars
marginaleffekter inte redan försatt 20% av den arbetsföra befolkningen i
arbetslöshet.

> [...]
> bl a inom vården. Arbetskraftsinvandring är ekonomiskt lönsam - vid
> sidan av att den är kulturellt berikande.

Bristen på inhemskt utbildad arbetskraft kanske man inte bör lösa med
arbetskraftsinvandring när 20% av den arbetsföra befolkningen sitter och
rullar tummarna. Istället bör man ställa sig frågan varför 20% av de
arbetsföra befolkningen KAN vara arbetslösa när det upppenbarligen finns
mycket job att utföra? Systemfel?

> Xenofobi kan bara leda nedåt!

Man kan också öppna ögonen och identifera den skillnad i frihet som
individualistiska kontra kollektiva värderingar har. En invandratjej eller
kille som har oturen att växa upp i en familj som hyser traditionella
värderingar från hemtrakten har det inte lätt i livet. Är man tjej blir man
bortgift och har en högst begränsad handlingsfrihet resten av livet. Är man
kille växer man upp med värderingar vi aldrig haft i Sverige och ses som ett
jävla patrask av den svenska befolkningen. Om vi överhuvudtaget ska ta emot
utomeuropiska invandrare krävs det kraftiga integrationsåtgärder. En första
början är att kräva att alla som bor i Sverige kan svenska, risken att
anamma svenska värderingar och övertygas av de liberala värderingar europeér
i gemen hyser, ökar om man kan prata med den inhemska befolkningen. Vidare
måste problemet med getton lösas. Det är i getton de traditionella
värderingarna lever kvar. Den kurd som bor i en liten msåstad och slipper
utsättas för grannarnas missaktning för att hans dotter pratar med svenska
killar tenderar att inte vilja skjuta isn dotter i samma utsträckning som de
som bor i getton och bara umgås med landsmän med samma arkaiska
moraluppfattning.

/Rob Graves

Per Erik Rønne

> [...]

> som inte har medfört några utbildningskostnader. Således en injektion
> i ekonomin, vilken givetvis inte ökar arbetslösheten, snarare minskar

Ser man i Danmark på islamiske indvandrere som dem i Hizb-ut-Tahrir,
ønsker de et totalt anderledes Danmark. Et Danmark hvor kvinder tvinges
til at gå i burqa. Hvor man hugger hænderne af 12-årige æbletyve. Og alt
det andet.

Kultursammenstød som disse spiller altså ingen rolle for dig? Du vil
endda gladeligt acceptere at svenskerne bliver til en etinisk minoritet
i eget land, som det allerede er sket i en række byer, og at det svenske
samfund kommer til at bygge på islamiske, i stedet for vestligt-kristne,
værdier?

Se det er vi ikke i Danmark. Og vi har fra 1800-tallet erfaringer med
mere end en etnicitet i samme stat. Det endte med to blodige
borgerkrige, en i 1848-51, og en i 1864. Som endte i en skilsmisse
mellem dansk og tysk kultur. Danskernes modvilje mod at opgive egen
identitet kan i øvrigt også ses på den blodige forsvenskning af
Skåneland; under Snaphanekrigen mere end halveredes den skånske
befolkning. Der skulle 100 år og det værste folkemord i Nordens historie
til, får skåningene /sådan nogenlunde/ kunne acceptere ulykken.

Tror du i øvrigt slet ikke at Sverige ved en fortsat uhæmmet indvandring
ender i en blodig borgerkrig. Mellem Sveriges oprindelige befolkning. Og
de islamiske indvandrere, som vil fjerne korset i flaget, som vil
omdanne landet til Den Islamiske Republik Sverige - og straffe alle der
deltager i nadveren med 80 piskeslag, som er straffen for
alkoholindtagelse.

Er svenskerne virkelig så underdanige over for øvrigheden? At de bøjer
sig fra en Mona Sahlin?

Bjorn Olsson

Skrev jag att jag ville ha ökad invandring? Jag argumenterade ju bara
mot minskad invandring, eller hur?

Björn

Bjorn Olsson

Definiera "frihet".

> En invandratjej eller
> kille som har oturen att växa upp i en familj som hyser traditionella
> värderingar från hemtrakten har det inte lätt i livet.

Skulle han/hon ha det lättare i "hemtrakten"?

> Är man tjej blir man
> bortgift och har en högst begränsad handlingsfrihet resten av livet.

Och med det tvärsäkra uttrycket "blir man" vill du försås antyda att det
blir så i 100% av fallen, eller?

> [...]
> utomeuropiska invandrare krävs det kraftiga integrationsåtgärder. En första
> början är att kräva att alla som bor i Sverige kan svenska,

En mer produktiv strategi är att börja erbjuda en SFI (Svenska För
Invandrare) som fungerar, istället för den fullständigt katastrofala
verksamhet som bedrivs idag, där man ödslar resurser i onödan på
ineffektiv och uselt organiserad undervisning.

> [...]
> i gemen hyser, ökar om man kan prata med den inhemska befolkningen. Vidare

Bra. Jag föreslår att alla infödda svenskar slutar upp med det
rasistiska beteendet att flytta bort från förorter pga att där bor
mycket invandrare, och att landets privata hyresvärdar slutar
diskriminera invandrare genom att upphöra med att försöka hålla sina
fastigheter så "svenska" som möjligt.

> Det är i getton de traditionella
> värderingarna lever kvar.

Har du belägg för det där?

> [...]
> killar tenderar att inte vilja skjuta isn dotter i samma utsträckning som de
> som bor i getton och bara umgås med landsmän med samma arkaiska

Och hur hade du tänkt dig att tvinga alla kurder att bo i småstäder?

Björn

Per Erik Rønne

Rob Graves <ab...@someonelse.com> wrote:

> Är man tjej blir man bortgift och har en högst begränsad handlingsfrihet
> resten av livet. Är man kille växer man upp med värderingar vi aldrig haft
> i Sverige och ses som ett jävla patrask av den svenska befolkningen.

At også drenge bliver tvangsgift med kusiner fra hjemlandet, kan ses i
dagens Information. http://www.information.dk/ - i artiklen »Drenge
tvinges også«. Om unge drenge der bliver tvangsgift - dagens Danmark.

Bjorn Olsson

Enligt SIFO år 2000 så är det ganska jämt, 44% tyckte att vi tog emot
för få eller lagom många invandrare, medan 54% tyckte vi tog emot för
många. Detta får väl räknas som ganska positivt, iaf i förhållande till
hur debatten verkar gå i Danmark. Utgången av en folkomrsötning skulle
vara minst sagt osäker.

> stå

> Vad är problemet med en folkminskning?

I ett så underbefolkat land som Sverige så vore det en nackdel. Vad vi
egentligen behöver är en rejäl uppryckning.

> [...]
> kan man naturligtvis inte likt Mona Sahlin säga att allt ordnar sig och ta

Mona säger inte att "allt ordnar sig", hon säger att integrationen måste
förbättras, invandrarna måste komma in i samhället mer, arbetslösheten
bland invandrare måste minska, osv osv. M.a.o. så vill hon förbättra
integrationen.

> Vi har ett gigantiskt problem med
> människor som uppfattar grundläggande liberla rättigheter som dekadens.

Ett "gigantiskt" problem? Nu överdriver du väl ändå.

> Det
> försvinner inte med en axelryckning.

Vam har sagt något om att rycka på axlarna? Som sagt, Sahlins hållning i
frågan är att integrationen måste förbättras, invandrarna måste komma in
i samhället mer, arbetslösheten bland invandrare måste minska, osv osv.
Det är väl snarare danskarna som rycker på axlarna - de stänger helt
enkelt gränserna, rycker på axlarna, och hoppas att "problemen" bara
skall försvinna.

> [...]
> ett självstyrt samhälle vilar försvinner också grunden för ett öppet och

"Europeiska värderingar"? Definiera!

Björn

peter jensen

Rob Graves <ab...@someonelse.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cecd39c$1...@puffinus.its.uu.se...

Problemet er at Sverige ikke har et troværdigt parti som har lidt sund
indvandringskepsis. Jeg havde gerne set at det blev Folkpartiet (efter først
at have sparket Leijonborg) der tog den opgave seriøst - ligesom
søsterpartiet Venstre har gjort det i Danmark.

Det er præcis den opgave hele Europa står overfor. Dels bør vi begrænse
indvandringen fra specielt muslimske lande indtil vi har fået bedre styr på
det, og samtidig bør vi afkræve en underskrift på at indvandrere overholder
og vedgår sig de demokratiske spilleregler som hører et moderne samfund til.

Sten Schou

"Magnus Andersson" <magnusea.pl...@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:80rpeug5407m6k5kc...@4ax.com...

> [...]
> som inte har medfört några utbildningskostnader. Således en injektion
> i ekonomin, vilken givetvis inte ökar arbetslösheten, snarare minskar

Jamen det er da også fint at tømme den 3 verden for dens intelligensia, så
når de ihvertfald ikke længere.

> [...]
> bl a inom vården. Arbetskraftsinvandring är ekonomiskt lönsam - vid
> sidan av att den är kulturellt berikande.

Er det ikke Bromma forstaden til Stockholm hedder, hvor man har parkeret
alle muslimer på understøttelse???
Så endvidere i JP idag, at i Malmø er de parkeret i en bydel ved navn
Rosengård, her er hovedparten også på understøttelse.
Men fint ser det da ud, at man gerne vil have flere ind, og så blot parkerer
dem i ghettoer, så sparer i jo også selv rejsen til Cairo og lignende
steder.

> Xenofobi kan bara leda nedåt!

Vås.

Hilsen Sten

peter jensen

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CECD894...@ida.his.se.removethispart...

> De danska åtgärderna syftar ju inte till att förbättra integrationen,
> enbart till att minska invandringen, så alla argument om misslyckad
> integrationspolitik har ju inte med saken att göra.

De to ting hænger tæt sammen. Hvis integrationen går dårligt, er det
nødvendigt med en mindskning af indvandringen ellers eskalerer alle
problemer jo. At se nærmere på tvangsægteskaber så det ikke kan lade sig
gøre at gifte piger på 18 år væk til fætre i Pakistan, er det ikke at
arbejde for bedre integration? Det synes jeg det er. Virksomhederne i DK
ansatter flere og flere indvandrere efter initiativer fra regeringen. Så det
er simpelthen forkert at der ikke bliver taget massive skridt til forbedret
integration i DK.
Mona Sahlin talte om mislykket integration den gang da hele Sverige var i
tårer. Hvad har hun gjort ved det? Nu falder hun i stedet broderlandet
Danmark i ryggen ved at forfatte et brev i EU regi som sigter på at
mistænkeliggøre Danmark infor EU formandsskabet.
Jeg synes at nogle af de svenske borgerlige partier, f.eks. Folkpartiet, bør
se lidt mere kritisk på spørgsmålet, sådan at ansvarlige svenskere har et
sted at kaste deres stemme.

peter jensen

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CED120F...@ida.his.se.removethispart...

> I ett så underbefolkat land som Sverige så vore det en nackdel. Vad vi
> egentligen behöver är en rejäl uppryckning.

Ja, af mennesker som deler vor opfatning af hvad demokrati og pligter er.
Men import fra muslimske ghettoer er simpelthen farligt for vore lande. Også
moderate muslimer taler for stop for indvandringen der fra. De flygtede fra
radikale elementer og bliver nu dagligt truet i Norden af de samme
mennesker. Vores letsind er gået over gevind.

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CED120F...@ida.his.se.removethispart...

Bidra gärna med en länk eller namn på undersökningenså mna kan avstämma hur
den sköttes. Gällde det bara invandring eller gällde det invandring- och
flyktingmottagning? Vilken form av invadnring var det frågan gällde osv? Min
uppfattning är att det inte alls finns något brett folkligt stöd för den
invandrings och flyktingspolitik som förs.

> I ett så underbefolkat land som Sverige så vore det en nackdel. Vad vi
> egentligen behöver är en rejäl uppryckning.

Vi behöver mindre socialism. Fler människor är positivt eftersom
specialisering leder till ökad tillväxt. Frågan är bara hur
befolkningslökningen ska ske. Vi kunde ju göra en ansträngnin för att ta
emot 150 miljoner människor från tredje världen. Det skulle vara en inte
lika positiv befolkningsökning som om de som redan bor här ynglar av sig
mer.

Vill och vill, vad gör de för att förbättra integrationen? När Mona talar
fint om att inrätta särksilt boende och stöd för unga tjejer i invandrar
familjer förstår hon inte att de unga pojkarna uppfostras i samma anda som
sin far. Det kanske vore bättre att ta tag i problemet än symptomen.
Sossarna har haft 30 år på sig att ens försöka integrera invandrarna och de
har inte ens föröskt. Målet har varit ett mångkulturellt samhälle där
"grupper" florerar och lever gemensamt i i en harmonisk tilvaro. Tyvärr är
det ju så att det är "individer" som ska leva i en harmonisk tillvaro och
skddas från gruppers maktanspråk. Det är samhällets slkyldighet att ge varje
individ en demokratisk liberal uppfostran.

> Ett "gigantiskt" problem? Nu överdriver du väl ändå.

Nej det gör jag inte.

> [...]
> Det är väl snarare danskarna som rycker på axlarna - de stänger helt
> enkelt gränserna, rycker på axlarna, och hoppas att "problemen" bara

Det är fortfarande bara snack. Sossarna har inte företagit några konkreta
åtgärder för att komma till rätta med problemet. Förutom att strypa
invandringen och flyktingmottagningen något.

> "Europeiska värderingar"? Definiera!

Tyvärr låter det sig inte göras i ett inlägg eftersom jag inte har tid att
recitera hela boken. Läs "Democracy in Europe" av Larry Siedentop, Oxford
Press, så får du en mycket bra beskrivning av den Europeiska utvecklingen
och varför demokrati, individuella och mänskliga rättigheter inte existerar
någon annastans i världen än dit Europa exporterat det. Han utvecklar hur
och varför demokratin utvecklades i Europa och vad kittet som håller samman
samhället är grundat på.

/Rob Graves

Per Erik Rønne

peter jensen <firecr...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> at have sparket Leijonborg) der tog den opgave seriøst - ligesom
> søsterpartiet Venstre har gjort det i Danmark.

Jeg har på fornemmelsen at Folkpartiet ligger nærmere Det Radikale
Venstre på det område. Måske med en antydning af CD ...

> [...]
> og vedgår sig de demokratiske spilleregler som hører et moderne samfund til.

Taqiya. En muslims ret eller pligt til at lyve over for kristne eller
jøder, hvis det fremmer islams interesser ...

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CED0D5F...@ida.his.se.removethispart...

Frihet från tvång i alla dess former.

> Skulle han/hon ha det lättare i "hemtrakten"?

Nej, men vi skulle ha det lättare om vi slapp dem.

> Och med det tvärsäkra uttrycket "blir man" vill du försås antyda att det
> blir så i 100% av fallen, eller?

Nej, men 15 av 17 kvinnor i Sahindal-klanen är gifta med män från Turkiet
och mellanöstern. Eftersom det inte gjorts några stora undersökningar om
dessa frågor, förmodligen av rädsla för att spä på rasism och
invandrarfientlighet är det svårt att veta exakt hur stort problemet är. Men
det är tämligen upppenbart att det är stort.

> [...]
> verksamhet som bedrivs idag, där man ödslar resurser i onödan på
> ineffektiv och uselt organiserad undervisning.

Vem är det som organiserat dagens integrationspolitik? En fungerande
svenskaundervisning för invandrare är en del i det som måste göras. Men det
krävs mycket mer på sikt.

> [...]
> mycket invandrare, och att landets privata hyresvärdar slutar
> diskriminera invandrare genom att upphöra med att försöka hålla sina

Det är ett rimligt antagande. I kulturer från mellanöstern är hedern och vad
andra anser om en själv, mycket mycket viktigare än i Sverige. Bor man i ett
område där man får spott och spe för att ens dotter lever ett normalt liv
lever värderingarna kvar. Bor man istället i ett område där man uppmuntras
att låta sina barn leka och ha roligt oavsett kön blir det naturligtvis
svårare leva enligt stenlåderssedvänjor om man fortfarande anser att det är
viktigt vad omgivningen tycker.

> Och hur hade du tänkt dig att tvinga alla kurder att bo i småstäder?

Genom att låta dem bo kvar i Turkiet och Irak. Dum fråga kräver dumt svar
som det heter.

/Rob Graves

Bjorn Olsson

Det parti som sitter vid makten i Sverige genomdriver i praktiken en
invandringsskeptisk politik. Vi har spärrar mot arbetskrafsinvandring
och massor av regler som försvårar för asylsökande att ta sig hit. Om
dessa åtgärder från dansk horisont inte uppfattas som skeptiska så beror
det på att ni själva intagit en så extrem ståndpunkt.

> Jeg havde gerne set at det blev Folkpartiet (efter først
> at have sparket Leijonborg) der tog den opgave seriøst - ligesom
> søsterpartiet Venstre har gjort det i Danmark.

Folkpartiet är ett liberalt parti, och därmed vill de (i teorin) ha
öppna gränser och låta folk själva välja vilket land de vill bo i.
Folkpartiledare som Westerberg och Leijonborg har alltid varit bland de
mest aktiva att arbeta mot främlingsrädsla och invandringsskepsis.

Hur vore det om den danska regeringen höll sig till de demokratiska
spelreglerna och avstod från att stifta sådana apartheidlagar som att
förbjuda 23-åriga danskar utan 50.000 DEK på banken att gifta sig med
svenskar?

Björn

Bjorn Olsson

Sten Schou wrote:

> [...]
> når de ihvertfald ikke længere.

> Er det ikke Bromma forstaden til Stockholm hedder, hvor man har parkeret

Man har inte parkerat någon någonstans. Det som hänt är att de dummaste
och mest rasistiska svenskar som tidigare bodde i dessa ghetton har
flyttat därifrån.

Björn

Per Erik Rønne

> [...]
> invandrarfientlighet är det svårt att veta exakt hur stort problemet är. Men
> det är tämligen upppenbart att det är stort.

En undersøgelse af de tyrkiske 3. generationsindvandrere i den
københavnske forstadskommune Ishøj har vist, at endnu i 3. generation
bliver 97% af de unge [tvangs]gift med en pige eller dreng fra Tyrkiet.
Typisk med en kusine eller fætter fra hjemlandsbyen eller en af
nabolandsbyerne.

Deres børn, »4. generationsindvandrerne«, skal så også have
»modersmålsundervisning« i den offentlige skole.

Og intet tyder altså på at drengene slipper for at blive gift med dén de
er blevet bortlovet til, før de fyldte 1 år. Og det er stort set
utænkeligt at de bliver gift med en herboende tyrk.

Per Erik Rønne

> [...]

> spelreglerna och avstod från att stifta sådana apartheidlagar som att
> förbjuda 23-åriga danskar utan 50.000 DEK på banken att gifta sig med

1. Hvad har det med demokrati [eller mangel herpå] hvordan man indretter
sin udlændingepolitik?

2. Der findes ingen regler om 50.000 kroner.

3. Der findes ingen regler om at 23-årige danskere ikke må gifte sig med
svenskere.

4. Generelt findes der ingen regler om at 23-årige danskere ikke må
gifte sig. Gifter de sig med udlændinge, der ikke ad anden vej kan få
opholdstilladelse i Danmark [Norden, EU], kan de så blot ikke blive
familiesammenført - i Danmark. Før de er fyldt 24.

Vi har ganske simpelt haft for mange arrangerede ægteskaber. Og ingen
kan forlange at et folk blot skal acceptere at blive et etnisk mindretal
i eget land.

Per Erik Rønne

> [...]

> Man har inte parkerat någon någonstans. Det som hänt är att de dummaste
> och mest rasistiska svenskar som tidigare bodde i dessa ghetton har

Det må vel trods alt kræve et vist initiativ at flytte.

I Danmark har vi i mange år forsøgt at undgå ghettoer. I mange kommuner
ved reelt at have en kvoteordning, så der højst kom en indvandrerfamilie
i hver opgang.

Bjorn Olsson

peter jensen wrote:

> [...]
>
> De to ting hænger tæt sammen. Hvis integrationen går dårligt, er det
> nødvendigt med en mindskning af indvandringen ellers eskalerer alle

Nej. Om man förbättrar integrationen kan man givetvis fortsätta ha samma
invandringstakt. Sedan är det dessutom lite fascinerande att ett land
med så litet antal asylsökande som 10.000 om året kan känna ett behov av
en minskning. År 2000 var det ju bara 3.467 som fick asyl, vilket ju
knappt är någonting, abar en dryg halv promille av den danska
folkmängden.

> At se nærmere på tvangsægteskaber så det ikke kan lade sig
> gøre at gifte piger på 18 år væk til fætre i Pakistan, er det ikke at
> arbejde for bedre integration?

Att rakt av förbjuda alla danskar under 24 år och alla med mindre än
50.000 DEK på banken att gifta sig med utländska medborgare är inte att
arbeta för bättre integration.

> Det synes jeg det er. Virksomhederne i DK
> ansatter flere og flere indvandrere efter initiativer fra regeringen.

Ja, det är väl bra.

> [...]
> integration i DK.
> Mona Sahlin talte om mislykket integration den gang da hele Sverige var i

Mer borde givetvis göras. Arbetslösheten bland utlandsfödda är tydligen
runt dubbelt så hög som bland infödda, vilket inte är bra.

> Nu falder hun i stedet broderlandet
> Danmark i ryggen ved at forfatte et brev i EU regi som sigter på at
> mistænkeliggøre Danmark infor EU formandsskabet.

Får inte Sahlin skriva vilka brev hon vill och uttrycka vilka åsikter
hon vill?

> Jeg synes at nogle af de svenske borgerlige partier, f.eks. Folkpartiet, bør
> se lidt mere kritisk på spørgsmålet, sådan at ansvarlige svenskere har et
> sted at kaste deres stemme.

Folkpartiet kan du iallafall glömma - de skulle vara de sista att hoppa
på det danska xenofobtåget.

Björn

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CED2060...@ida.his.se.removethispart...

Men snälla Björn nu får du väl ändå lugna ner dig. Flytta till Rinkeby eller
Alby, sen utmanar jag dig att inte skjutsa och hämta din fru på kvällarna
när hon ska hem eller åka någonstans. Först när du vågar göra det har du
förtjänar rätten att kalla de som flyttar för "de dummaste och mest
rasistiska". Självbevarelsedrift och sunt förnuft är inte rasism. Det är
tyvärr människor som du som gör att det inte går att debattera
invadnrarfrågorna seriöst eftersom alla svenskar som inte råkar vilja ta
risken det innebär att bo Rinkeby tydligen är rasister.

/Rob Graves

Bjorn Olsson

Jag sökte fram den på www.aftonbladet.se. Jag har inte sparat länken, så
du får söka själv.

Visst. Världen behöver givetvis fler insnöade svenska byfånar.

Ja, det är en himla bra fråga. Jag tycker man skulle göra mycket mer för
att få stopp på den diskriminering på arbets- och bostadsmarknaden som
hindrar utlandsfödda att komma in i samhället.

> [...]
> skddas från gruppers maktanspråk. Det är samhällets slkyldighet att ge varje
> individ en demokratisk liberal uppfostran.

Demokrati har vi inskrivet i vår grundlag, så visst, men liberalism står
det nog inget om där.

> Nej det gör jag inte.

Jo det gör du.

> Det är fortfarande bara snack.

Så, då får vi argumentera hårdare för att åtgärderna skall genomföras -
istället för att kräva invandringsstopp.

> [...]
> och varför demokrati, individuella och mänskliga rättigheter inte existerar
> någon annastans i världen än dit Europa exporterat det.

Det där kan han påstå genom att låtsas som om en massa lokala kulturer
inte existerar. Det krävs att kulturantropologernas alla kunskaper om
alla tusentals olika mänskliga kulturer tas i beaktande, om man skall
lyckas reda ut ifall demokrati, individuella och mänskliga rättigheter
existerar någon annanstans i världen. Min gissning är att det säkerligen
existerar på ett antal olika sörehavsöar som varken du, jag, eller Larry
hört talas om.

Dessutom, om du nu är så pigg på att "exportera mänskliga rättigheter"
så borde du väl argumentera för ökad invandring (kombinerat med
"integraation") så att du kan få hit riktigt många odemokratiskt lagda
individer som du kan omvända. Annars skulle vi ju i längde, pga vår
naturliga folkminskning, så småningom upphöra att existera, medan
befolningarna i de "odemokratiska" länderna samtidigt skulle fortsätta
öka..

Björn

peter jensen

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CED1EAD...@ida.his.se.removethispart...

Ved du ikke at det i mange tilfælde er familjens pligt i f.eks. mange
tyrkiske og pakistanske landsbyer at benytte døtrene til at hente mænd fra
andre familjer op til DK og Sverige til et liv væk fra fattigdom? Det er
ikke samme problemstilling vi taler om.

Bjorn Olsson

Inklusive tvånget att behöva fatta alla beslut om sitt liv på egen hand?
Inklusiva tvånget att leva individualistiskt istället för i ett
kollektiv?

> Nej, men vi skulle ha det lättare om vi slapp dem.

M.a.o. skiter du i det faktum att han/hon inte "har det lätt i livet",
så varför tog du upp det?

> Nej, men 15 av 17 kvinnor i Sahindal-klanen är gifta med män från Turkiet
> och mellanöstern.

Ett urval av 17 individer får du ingen signifikans med - speciellt inte
om urvalet görs från en och samma "klan".

> Eftersom det inte gjorts några stora undersökningar om
> dessa frågor, förmodligen av rädsla för att spä på rasism och
> invandrarfientlighet är det svårt att veta exakt hur stort problemet är.

Men trots att det är så svårt att veta så vet du precis hur det ligger
till?

> Men
> det är tämligen upppenbart att det är stort.

Hur är det "uppenbart"?

> [...]
>
> Vem är det som organiserat dagens integrationspolitik? En fungerande
> svenskaundervisning för invandrare är en del i det som måste göras. Men det

För att se till att alla kan svenska krävs det inget mer, nej. Och det
var ju det du ville uppnå.

> europeér
> Vidare

> Det är ett rimligt antagande. I kulturer från mellanöstern är hedern och vad
> andra anser om en själv, mycket mycket viktigare än i Sverige.

Vilka kulturer från mellanöstern? Alla?

> [...]
> svårare leva enligt stenlåderssedvänjor om man fortfarande anser att det är

Hur har du tänkt detaljstyra exakt vem som bor var?

> svenska
> som de

> Genom att låta dem bo kvar i Turkiet och Irak. Dum fråga kräver dumt svar
> som det heter.

Ja, svaret var ju onekligen korkat, med tanke på att det var turkarnas
och irakiernas integrering i Sverige det handlade om.

Björn

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> En undersøgelse af de tyrkiske 3. generationsindvandrere i den
> københavnske forstadskommune Ishøj har vist, at endnu i 3. generation
> bliver 97% af de unge [tvangs]gift med en pige eller dreng fra Tyrkiet.

Vad menade du med att sätta "tvangs" inom parantes? Antar du att
samtliga turkar gifta med turkar är tvångsgifta? Om inte, hur lyckades
man i undersökningen komma fram till vilka som var tvångsgifta och vilka
som inte var det?

> Typisk med en kusine eller fætter fra hjemlandsbyen eller en af
> nabolandsbyerne.

Hur typiskt? Hur stor procent var det som var gift med kusiner?

Björn

peter jensen

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CED250A...@ida.his.se.removethispart...

> Folkpartiet kan du iallafall glömma - de skulle vara de sista att hoppa
> på det danska xenofobtåget.

Ja, så længe Leijonborg sidder ved roret. Hans parti høster pt. 5% af
stemmerne mens søsterpartiet i DK har over 30% - og han bliver nødt til at
bortforklare egen fiasko med populisme hos søsterpartiet.
Liberal tankegang betyder ikke tossegodhed, men at foreholde sig til
realiteterne som de tager sig ud for ens øjne.

peter jensen

Per Erik Rønne <se...@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fcnd4l.weup9w1utu0tnN%se...@diku.dk...

> Jeg har på fornemmelsen at Folkpartiet ligger nærmere Det Radikale
> Venstre på det område. Måske med en antydning af CD ...

Ja, de har desværre bevæget sig i den retning. Derfor behøves et
lederskifte.
Men ærgerligt at Sverige op til valget ikke rigtigt har et parti som tager
et af Europas største problemer mere seriøst.

> Taqiya. En muslims ret eller pligt til at lyve over for kristne eller
> jøder, hvis det fremmer islams interesser ...

Det er selvfølgelig et problem, men omvendt har vi så en gyldig grund til at
sparke de som ikke overholder aftalen ud.

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> 1. Hvad har det med demokrati [eller mangel herpå] hvordan man indretter
> sin udlændingepolitik?

Det handlar inte om utlänningspolitik, utan om en åtgärd som
diskriminerar de danskar som vill gifta sig med utländska medborgare,
och behandlar dessa annorlunda än de danskar som vill gifta sig med
danskar.

> 2. Der findes ingen regler om 50.000 kroner.

Uppgiften var att det skulle stå så i Bertel Haarders förslag till ny
invandringspolitik. Det kan ju hända att det har ändrats från ett
tidigare utkast av förslaget.

> [...]
> opholdstilladelse i Danmark [Norden, EU], kan de så blot ikke blive
> familiesammenført - i Danmark. Før de er fyldt 24.

Det gör det i praktiken omöjligt för en 23-årig dansk medborgare att
gifta sig och sammanleva med, t.ex., en rysk medborgare. M.a.o. är det
en inskränkning i vuxna danska medborgares demokratiska rättigheter,
såsom att få gifta sig och sammanleva med vem de behagar.

> Vi har ganske simpelt haft for mange arrangerede ægteskaber. Og ingen
> kan forlange at et folk blot skal acceptere at blive et etnisk mindretal
> i eget land.

5% av befolkningen i Danmark är född utomlands. Det är väldigt långt
ifrån att vara en majoritet. Om ni fortsatte ta emot 3.500 asylsökande
per år (som år 2001) så skulle det ta ca 700 år innan ni tagit emot de
ca 2,5 miljoner som skulle behövas för att komma upp i 50% av den danska
folkmängden.

Björn

Niklas Dougherty

Bjorn Olsson :

> Inklusive tvånget att behöva fatta alla beslut om sitt liv på egen
> hand? Inklusiva tvånget att leva individualistiskt istället för i ett
> kollektiv?

Hahahaha!! Hur känns det att vara tvungen att skita varje dag? Detta var
nog det dummaste jag sett. Det finns inget tvång att leva
individualistiskt; däremot är du fri att lämna kollektivet när du inte
längre vill leva så. Det är få förunnat i kollektivistiska samhällen.
Och vill du inte fatta besluten själv gör kollektivet åt dig, det
kollektiv du kan lämna när du åter är redo att fatta egna beslut.

--
“Libertas optima rerum, nunquam servili sub nexu vivito”
http://homepage.mac.com/nikd/ – C:\ONGRTLNS.WXP

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> [...]
>
> I Danmark har vi i mange år forsøgt at undgå ghettoer. I mange kommuner
> ved reelt at have en kvoteordning, så der højst kom en indvandrerfamilie

Ni lever uppenbarligen i en diktatur.

Björn

Bjorn Olsson

Jag antar att ni i Danmark har samma prövning av ansökningar om
uppehållstillstånd som vi har, dvs att ansökningar som föranleds av
äktenskap genomgår en granskning där man försöker fastställa om
äktenskapet är äkta eller har arrangerats som ett sätt att invandra. Det
är ju då bara att tillämpa den prövningen på rätt sätt, så att man kan
skilja de äkta äktenskapen från de arrangerade. Att, som i nuvarande
förslag till ny politik, dra "alla över en kam" och stoppa samtliga
under 24 år innebär att man även stoppar en massa äkta äktenskap. Den
20-årige danska medborgare som under en semesterresa till Thailand
träffar sitt livs kärlek tvingas vänta med äktenskap i 4 år, medan den
danska medborgare som under en semesterresa till Bornholm träffar sitt
livs kärlek kan gifta sig samma dag. M.a.o. inför man en diskriminering
som drabbar folk som inte har något med problematiken kring arrangerade
äktenskap att göra, och ignorerar att det finns möjligheter att stoppa
arrangerade äktenskap redan idag.

Björn

Bjorn Olsson

peter jensen wrote:

> [...]
> bør
> et

> Ja, så længe Leijonborg sidder ved roret.

Den förre (Westerberg) hade samma inställning. Och inget tyder på att
folkpartianhängare skulle vara invandringsskeptiska. Det är bara
önsketänkande från din sida.

Björn

Bjorn Olsson

Niklas Dougherty wrote:

> Bjorn Olsson :

> Hahahaha!! Hur känns det att vara tvungen att skita varje dag?

Rätt ok, för det mesta.

> Detta var
> nog det dummaste jag sett. Det finns inget tvång att leva
> individualistiskt;

Nej, men Bob Graves, vars inlägg jag besvarade, ville ju faktiskt införa
ett sådant. Han ansåg det uppenbart viktigt att tvinga nyanlända
invandrare att anamma en individualistisk livsstil, och argumenterade
för att detta tvång skulle ge dem mer "frihet".

Björn

Bjorn Olsson

Jag vill inte bo i Stockholmsområdet. Däremot har jag varit på gång att
flytta till det lokala "ghettot" Södra Ryd, eftersom det finns gott om
radhus till låga priser där. Möjligen sjunker priserna ytterligare nu
när de bygger moske, så det kan ju vara läge att fynda nu.

> sen utmanar jag dig att inte skjutsa och hämta din fru på kvällarna
> när hon ska hem eller åka någonstans.

Min fru går ogärna omkring ensam på stan på kvällarna. Det har dock föga
med invandrare att göra, eftersom det mest är infödda svenskar som
springer omkring asfulla och vrålar och sparkar in skyltfönster.

> Först när du vågar göra det har du
> förtjänar rätten att kalla de som flyttar för "de dummaste och mest
> rasistiska". Självbevarelsedrift och sunt förnuft är inte rasism.

Klart det inte är. Men jag påstår ändå att en hel del har flyttat av
rasistiska skäl snarare än av självbevarelsedrift, samt att jag tycker
dessa personer är dumma.

> [...]
> invadnrarfrågorna seriöst eftersom alla svenskar som inte råkar vilja ta
> risken det innebär att bo Rinkeby tydligen är rasister.

Debattera på bara. Om du tycker min åsikt om att vissa är rasister så är
det bara att argumentera emot, eller hur?

Björn

Per Erik Rønne

> [...]

> diskriminerar de danskar som vill gifta sig med utländska medborgare,
> och behandlar dessa annorlunda än de danskar som vill gifta sig med

Regeringen siger at det er nødvendigt, da man ikke må diskriminere
mellem danskere og indvandrere der har opnået dansk statsborgerskab.

> Uppgiften var att det skulle stå så i Bertel Haarders förslag till ny
> invandringspolitik. Det kan ju hända att det har ändrats från ett
> tidigare utkast av förslaget.

Folk under 24 har ganske simpelt ingen ret til familiesammenføring,
uanset om de har 50.000 kroner på bankbogen eller ej. Der har aldrig
været på tale at folk der havde det, skulle kunne slippe uden om reglen.

50.000 kroner? Det var i øvrigt et latterligt lille beløb. Det skulle
familien vel nok kunne skrabe sammen.

> Det gör det i praktiken omöjligt för en 23-årig dansk medborgare att
> gifta sig och sammanleva med, t.ex., en rysk medborgare.

Jov, naturligvis kan han gifte sig og leve sammen med en russisk
statsborger. Det må bare foregå i eksempelvis Sankt Petersborg ...

> M.a.o. är det en inskränkning i vuxna danska medborgares demokratiska
> rättigheter, såsom att få gifta sig och sammanleva med vem de behagar.

Du ved vist ikke hvad »demokratiske rettigheder« vil sige! Det har noget
med stemmeret at gøre - og sådanne ting.

> [...]
> per år (som år 2001) så skulle det ta ca 700 år innan ni tagit emot de
> ca 2,5 miljoner som skulle behövas för att komma upp i 50% av den danska

5%? Tallet ligger faktisk nærmere 10%. Hvor har du dog fået det tal fra?

I en række kommuner som Ishøj ligger andelen over 20%. I øvrigt er det
irrelevant at skelne mellem om de er født udenlands eller her i landet.
Er de muslimer forbliver de i realiteten fremmede. Om der så går 1000
år. De er nemlig som de er flest - uassimilerbare.

Og indvandringen har i årevis ligget på op mod 20.000 om året. De fleste
som følge af familiesammenføringer, men vi har også haft mange
asylanter. I de senere år er der dog under de socialdemokratiske
regeringer gennemført en række stramninger. Som dog ikke var nok for de
danske vælgere.

Derfor fik vi den nye regering. Dansk Folkepartis vælgere er
grundlæggende socialdemokrater, der ikke længere vil acceptere den
udlændingepolitik som socialdemokratiet har ført. Og som i
indenrigspolitisk sammenhæng holder fast i socialdemokratiske
kerneværdier, som det nyliberale socialdemokrati under Nyrups ledelse
har forladt.

Derfor er Dansk Folkeparti på mange måder et centerparti. Derfor.

Rob Graves

> [...]
> naturliga folkminskning, så småningom upphöra att existera, medan
> befolningarna i de "odemokratiska" länderna samtidigt skulle fortsätta

Poängen som du missar är just den. Vi kan inte ta emot fler än vi kan
omvända. Vi uppnår ingenting genom att importera oss till en ny
balkankonflikt.

/Rob Graves

Per Erik Rønne

> [...]

> samtliga turkar gifta med turkar är tvångsgifta? Om inte, hur lyckades
> man i undersökningen komma fram till vilka som var tvångsgifta och vilka

At et ukendt antal af dem blev tvangsgiftet. De fleste af de øvrige er
blot blevet gift gennem arrangeret ægteskab - hvilket ikke er det samme
som tvang.

Det centrale her er dog at der sker en vedvarende kolonisering. De kan
ikke engang finde ud af at blive gift indbyrdes, den tyrkiske [eller
pakistanske eller ...] koloni i Danmark.

> Hur typiskt? Hur stor procent var det som var gift med kusiner?

Det er så meget det typiske, at danske læger advarer mod det. Der bliver
født for mange handicappede børn.

Per Erik Rønne

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote:

Og du har tydeligt ikke den fjerneste viden om hvad ordene »diktatur« og
»demokrati« betyder. Snarere vil jeg kalde det svenske demokrati stærkt
mangelfuldt, så længe den svenske presse forholder befolkningen
oplysninger om eksempelvis indvandrerne stærke overkriminalitet.

Vi lever i et demokrati fordi de valgte politikere følger vælgernes
ønsker.

rigsdag dybest set er uinteresseret i hvad den svenske befolkning mener
om masseindvandringen, og omdannelsen af Sverige fra et luthersk land,
til et islamisk. For hvem bestemmer hvem der er »de bedste«?

Sverige venter tydeligt på /sin/ Pim Fontuyn.

Per Erik Rønne

Rob Graves <ab...@someonelse.com> wrote:

> Flytta till Rinkeby eller Alby, sen utmanar jag dig att inte skjutsa och
> hämta din fru på kvällarna när hon ska hem eller åka någonstans.

Skal hun da bære burqa for at være sådan nogenlunde sikker mod at blive
voldtaget af islamiske indvandrere, der anser alle normalt klædte
europæiske kvinder for - ludere?

Vi har faktisk i Århus oplevet ni islamiske indvandrerdrenge voldtage en
14-årig dansk pige. En af drengene var 12, en anden 14; de kunne ikke
tiltales. Resten blev dømt ved 2. instans. Ved første instans var man
mere »forstående« over for den islamiske kultur; en søster til en af
drengene, iført islamisk beklædning, gjorde for åbent tv derefter
V-tegnet. /Fuck Denmark/ var meningen.

Men noget sådant bliver naturligvis bortcensureret i svensk fjernsyn og
svenske aviser.

Per Erik Rønne

> [...]

> Ja, så længe Leijonborg sidder ved roret. Hans parti høster pt. 5% af
> stemmerne mens søsterpartiet i DK har over 30%

I øvrigt dermed landets største. Nummer to er så socialdemokraterne,
mens Dansk Folkeparti er landets trediestørste parti.

Per Erik Rønne

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote:

> Och inget tyder på att folkpartianhängare skulle vara
> invandringsskeptiska.

Sikkert ikke de nuværende. Og derfor ligger Folkpartiet så også på under
1/6 af Venstres stemmeandel.

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message > > Frihet från tvång i alla dess former.

> Inklusive tvånget att behöva fatta alla beslut om sitt liv på egen hand?
> Inklusiva tvånget att leva individualistiskt istället för i ett
> kollektiv?

Intrssant hantering av orden. Hayek hade nog sett dig som en ytterst
förvirrad individ. Lite av din förvirring ligger i dock det svenska språkets
ofullkomlighet. I engelskan har de "compelled" och "coerced" som på svenska
blir "tvång". Med tvång avses dock "coerced", dvs när någon annan tvingar
dig till att företa eller underlåta något som ligger inom sfären för din
handlingsfrihet. Det finns naturligtvis inget tvång i att fatta beslut om
sitt eget liv eller att leva individualistiskt i stället för kollektivt. Du
kan starta ett kollektiv vilken dag som helst. Däremot kan man inte leva
individualistiskt i ett kollektivt samhälle eftersom alla tvingas in i
samhällets system. Nog med grundläggande språkförståelse, visserligen borde
jag känna till att svenskar är förvirrade vad gäller frihets- och
rättighetsbegreppen men jag glömmer mig. Centralvärme, en mänsklig
rättighet.

Anser du att någon tvingar dig att välja om du vill leva eller dö? Vem gör
det i så fall? Vem tvingar dig att välja om du vill äta eller svälta? Vem
tvingar dig att välja om du ska sova eller vara vaken?

> M.a.o. skiter du i det faktum att han/hon inte "har det lätt i livet",
> så varför tog du upp det?

Nej det gör jag inte. Däremot bryr jag betydligt mindre om 300 miljoner
kineser ha det svårt i Kina än om barn i Sverige uppfostras enligt medeltida
värderingar från mellanöstern.

Turkiet

> Ett urval av 17 individer får du ingen signifikans med - speciellt inte
> om urvalet görs från en och samma "klan".

Nej, det var heller inte menat som en vetenskaplig undersökning. Jag ville
bara påvisa att det existerar. Du förringar problemets storlek utan något
underlag, jag påvisar i alla fall att det skett 15 gånger. Om du
extrapolerar den Sahindal-frekvensen kan du i alla fall bilda dig en liten
uppfattning om problemets vidd.

> Men trots att det är så svårt att veta så vet du precis hur det ligger
> till?

Jag har aldrig påstått att jag vet precis hur det ligger till. Endast att
problemet uppenbarligen är större än 15 individer i Uppsala.

> Hur är det "uppenbart"?

Om 15av 17 individer i en klan drabbats ligger det i farans riktning att det
är liknande siffror i andra familjer med samma bakgrund. Särskilt som
ordföranden i Kudiska föreningen menar att det inte är något problem vilken
make dottern väljer, har man uppfostrat henne rätt accepterar hon att pappa
bestämmer.

> För att se till att alla kan svenska krävs det inget mer, nej. Och det
> var ju det du ville uppnå.

Nej, jag vill att de ska bli nordeuropeér i sina grundläggande värderingar.

> Vilka kulturer från mellanöstern? Alla?

Jepp.

/Rob Graves

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> Regeringen siger at det er nødvendigt, da man ikke må diskriminere
> mellem danskere og indvandrere der har opnået dansk statsborgerskab.

Och man löser problemet genom att diskriminera mellan danskar som vill
gifta sig med danskar och danskar som vill gifta sig med portugiser?

> Folk under 24 har ganske simpelt ingen ret til familiesammenføring,
> uanset om de har 50.000 kroner på bankbogen eller ej. Der har aldrig
> været på tale at folk der havde det, skulle kunne slippe uden om reglen.

Uppgiften jag såg var att kravet skulle vara +24 år OCH +50.000 på
banken. Det kan ju varit fel, förstås.

> [...]
>
> Jov, naturligvis kan han gifte sig og leve sammen med en russisk
> statsborger. Det må bare foregå i eksempelvis Sankt Petersborg ...

Han döms alltså till utvisning.

> Du ved vist ikke hvad »demokratiske rettigheder« vil sige! Det har noget
> med stemmeret at gøre - og sådanne ting.

Demokrati grundar sig på alla människors lika värde. Den principen
frångår man genom att betrakta äktenskap med människor av en viss
nationalitet som bättre än äktenskap med människor av en annan
nationalitet.

> 5%? Tallet ligger faktisk nærmere 10%. Hvor har du dog fået det tal fra?

Från danska ministeriet för flyktingar, invandrare och integration. Den
exakta siffran var 4,8%.
http://www.inm.dk

> I en række kommuner som Ishøj ligger andelen over 20%.

Då måste andelen ligga desto lägre i en räcka andra kommuner. Så du har
ju möjligheten att se det som positivt om du vill.

> [...]
> Er de muslimer forbliver de i realiteten fremmede. Om der så går 1000
> år. De er nemlig som de er flest - uassimilerbare.

Räknar du in efterkommande så blir andelen ändå inte mer än 7,4% (se
samma webbsajt). Enligt CIA facbook så är 2% av den danska befolkningen
muslimer. Det räcker knappt ens för att räknas som en minoritet - de är
helt enkelt så få att de knappt finns. Den som tror att de är på väg att
ta över landet och få en majoritetsställning måste vara rejält paranoid.

> Og indvandringen har i årevis ligget på op mod 20.000 om året.

Mindre än hälften av den svenska då.

> De fleste
> som følge af familiesammenføringer,

Nej, år 2000 var familjesammanföringarna 12.517 medan totalsiffran var
34.881, dvs bara 36% var familjesammanföringar. Se:

http://www.inm.dk/imagesupload/dokument/tabel7.htm

> men vi har også haft mange
> asylanter.

Beror på vad du menar med "många". År 2000 fick visst 5.156 asyl. Det
var den minsta kategorin av de 4 kategorierna som visas i tabellen jag
länkade till ovan.

Björn

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CED3449...@ida.his.se.removethispart...

> R鋞t ok, f鰎 det mesta.

> Nej, men Bob Graves, vars inl鋑g jag besvarade, ville ju faktiskt inf鰎a
> ett s錮ant. Han ans錱 det uppenbart viktigt att tvinga nyanl鋘da

> invandrare att anamma en individualistisk livsstil, och argumenterade
> f鰎 att detta tv錸g skulle ge dem mer "frihet".

Det 鋜 inte l鋞t att diskutera frihet, och det 鋜 d鋜f鰎 du g錼 bort dig
g錸g p�g錸g. Siedentop har beskrivet det s�enkelt att 鋠en du b鰎 f鰎st�skillnaden. Du g鰎 samma fel som Sahlin och de andra toppsossarna. Inte s�f鰎v錸ande, men jag hoppas att det som f鰈jer 鋜 tillr鋍kligt tydligt.

"One is a vision of social groups or cultures, each defined by and
expressing it磗 own values. The other is a vision of individuals choosing to
pursue different values within a framework of law which protect individual
freedom but also set clear limits to such freedom - that is, a vision of
equal liberty.

Evidently these visions are not the same. They may come into conflict. For
there is nothing in the pluralist vision of groups or cultures growing and
flowering like exotic plants in an exuberant garden which necessarily
provides for or protects individual choice. The danger facing us therefore
is of well-meaning but confused pluralist thinking which moves back and
forth between these alternative visions, without noticing or drawing
attention to the differences between them.

The crucial difference is this. A pluralist vision of individuals
flourishing rests on the assumption of human equality - on those originally
Christian assumptions about the brotherhood of men and the unity of the
human race which slowly gave birth to liberalism as a social and political
doctrine. So one form of pluralism presupposes both moral universalism and
the principle of equal liberty, which make it possible to protect
individuals from arbitrary interference and social pressures, pressures
often deriving from ethnic or religious solidarities. The other form of
pluralism provides no such guarantees."

/Rob Graves

Per Erik Rønne

> Och man löser problemet genom att diskriminera mellan danskar som vill
> gifta sig med danskar och danskar som vill gifta sig med portugiser?

Portugisere er unionsborgere og kan uden problemer flytte til Danmark.
Hvis de har arbejde [eller søgere et], eller hvis de vil gå i skole i
Danmark.

> Uppgiften jag såg var att kravet skulle vara +24 år OCH +50.000 på
> banken. Det kan ju varit fel, förstås.

Selvklart. Men der eksisterer regler om at de over 24-årige skal have en
»passende bolig« før de kan få familiesammenføring i Danmark. Da
ventetiden på en udlejningsbolig i København typisk ligger på 20 år, må
de til at købe sig en lejlighed. En passende bolig til
familiesammenføring med ægtefælle, og kun ægtefælle, vil være en
2-værelses lejlighed. Som i København koster op mod 2 millioner kroner.
Samt naturligvis stabilt arbejde ...

Derudover skal man se på parrets »samlede tilknytning«. Og her er der
lige afgjort en sag:

En nigeriansk mand skilte sig fra sin kone i Nigeria. I stedet giftede
han sig med en dansk kvinde.

Han fik derefter familiesammenført tre børn under 18 til Danmark [den
fjerde på 18 kunne ikke familiesammenføres]. Da han havde været gift med
den danske kvinde i 3 år fik han automatisk permanent opholdstilladelse
[det hæves nu til 7 år]. Derefter blev han skilt /hvorefter han straks
giftede sig med sin gamle kone igen/.

Konen kom så herop på besøg, og fødte endnu et barn med manden. Barnet
får fast opholdstilladelse, da faderen har det og det i øvrigt er født
her i landet.

Kone og mand ansøger om familiesammenføring her i landet. Men nu har vi
i mellemtiden fået en ny regering som /holder/ reglen om »samlede
tilknytning«. Familiens samlede tilknytning til Nigeria er større end
til Danmark, og de må familiesammenføres i - Nigeria.

Personligt mener jeg at en etnisk tyrk, der gifter sig med en tyrk fra
Tyrkiet, må familiesammenføres i Tyrkiet. Det er her den samlede
tilknytning er størst. Også selv om den etniske tyrk er blevet dansk
statsborger.

> Han döms alltså till utvisning.

Næh, så absolut ikke. Han kan jo frit rejse frem og tilbage.

> Demokrati grundar sig på alla människors lika värde.

Nej. Demokrati betyder »styre ved folket«.

> Den principen frångår man genom att betrakta äktenskap med människor av en
> viss nationalitet som bättre än äktenskap med människor av en annan
> nationalitet.

Det er skam ikke det der er tale om. Men et hvilket som helst samfund må
naturligvis have ret til at forsvare sig selv - mod masseindvandring af
uassimilerbare fremmede, der vil gøre den oprindelige befolkning til
ikke blot en minoritet i eget land, men også til 2. klasses borgere i
dette land. Se på kopterne i Ægypten. Se på assyrerne i det gamle
Assyrien [ikke at forveksles med /nestorianerne/, en kristen retning som
nogen kalder »assyrisk«].

> Från danska ministeriet för flyktingar, invandrare och integration. Den
> exakta siffran var 4,8%.
> http://www.inm.dk

Det sidste jeg har set for indvandrere /og efterkommere/ [og det er det
relevante] lå nu på 8,4%. Et tal der var i stigning.

> [...]

> helt enkelt så få att de knappt finns. Den som tror att de är på väg att
> ta över landet och få en majoritetsställning måste vara rejält paranoid.

Man kan ikke gå på gaden i København uden at se chador og burqaklædte
kvinder.

> Mindre än hälften av den svenska då.

Sverige venter jo også på at få sin Pim Fortuyn.

> [...]

> Beror på vad du menar med "många". År 2000 fick visst 5.156 asyl. Det
> var den minsta kategorin av de 4 kategorierna som visas i tabellen jag

Det er også mange. For mange.

Per Erik Rønne

> Jepp.

Vel næppe - jødernes.

Flemming A.

Bjorn Olsson <firstname...@ida.his.se.removethispart> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CED32CD...@ida.his.se.removethispart...

Det er jo netop problemet når man ikke kan gå til sagens kerne og begrænse
ægteskaber fra de lande hvor tvangsægteskaber er en realitet, såsom f.eks.
Pakistanen og Tyrkiet. Det forsøgte man faktisk, men der rejste sig et
ramaskrig, det var diskriminerende råbte koret, og man er blevet nødt til at
omfatte alle lande.
Mht. til at granske om det drejer sig om ægte kærlighed, så er det jo
nærmest umuligt. Pigen vil i mange tilfælde sige at hun elsker manden uanset
om hun gør eller ej fordi hun ellers vil blive bortvist af familjen. Og
familjens ære er jo et følsomt område, som alle i Skandinavien har mærket...
I DK har der, efter Fadimemordet, også været et drab på en 14-årig irakisk
pige. Alt tyder på at faren står bag. Ligesom Fadime ville hun selv bestemme
hvem hun skulle være kæreste med.

Per Erik Rønne

Flemming A. <fleman...@yahoo.com> wrote:

> I DK har der, efter Fadimemordet, også været et drab på en 14-årig irakisk
> pige. Alt tyder på at faren står bag. Ligesom Fadime ville hun selv
> bestemme hvem hun skulle være kæreste med.

Og lige som i Fadimesagen synes der også at være tale om en form for
apstasi. Frafald fra islam - som giver dødsstraf i islamisk ret.

Fadime havde ladet sig døbe.

Den 14-årige pige kaldte sig »Freja«, og hendes klassekammerater havde

M&P

> Jag är inte förvånad över att din läsförståelse är i klass med hur du
> skriver.

Läs på vad du skrev förra gången en gång till ......

M&P

when posting the article at news:10222034...@news2.cybercity.dk

news:10222034...@news2.cybercity.dk uarzfwkkhelcuhjxzjni
news:10222034...@news2.cybercity.dk ixbmujuupqvtgjkbmgvu
news:10222034...@news2.cybercity.dk asbkhhtqurdbrstxfdns

Per Erik Rønne

david bonde <i97_bed.R...@i.kth.se> wrote:

> Du vet visst inte alls vad demokrati innebär. På
> http://www.dsv.su.se/~david-bo/pk/ finns en uppsats om politisk
> kommunikation med ett bra appendix (ganska kort, bara ett par sidor) som
> berör just vad demokrati innebär. Läs gärna det.

Jeg ved såmænd godt hvad demokrati har at gøre. Og det indeholder intet
om en »ret« til familiesammenføring eller sådan noget. Og jeg vil
fastholde, at intet land, intet folk og ingen civilisation har en
fremgå indirekte af nogle uigennemtænkte paragraffer i nogle
/menneskeskabte/ menneskerettighedskonventioner:

democracy

literally, rule by the people (from the Greek demos, "people," and
kratos, "rule"). The term has three basic senses in contemporary usage:
(1) a form of government in which the right to make political decisions
is exercised directly by the whole body of citizens, acting under
procedures of majority rule, usually known as direct democracy; (2) a
form of government in which the citizens exercise the same right not in
person but through representatives chosen by and responsible to them,
known as representative democracy; and (3) a form of government, usually
a representative democracy, in which the powers of the majority are
exercised within a framework of constitutional restraints designed to
guarantee all citizens the enjoyment of certain individual or collective
rights, such as freedom of speech and religion, known as liberal, or
constitutional, democracy.

Democracy had its beginnings in certain of the city-states of ancient
Greece in which the whole citizen body formed the legislature; such a
system was possible because a city-state's population rarely exceeded
10,000 people, and women and slaves had no political rights. Citizens
were eligible for a variety of executive and judicial offices, some of
which were filled by elections, while others were assigned by lot. There
was no separation of powers, and all officials were fully responsible to
the popular assembly, which was qualified to act in executive and
judicial as well as legislative matters. Greek democracy was a brief
historical episode that had little direct influence on the development
of modern democratic practices. Two millennia separated the fall of the
Greek city-state and the rise of modern constitutional democracy.

Modern concepts of democratic government were shaped to a large extent
by ideas and institutions of medieval Europe, notably the concept of
divine, natural, and customary law as a restraint on the exercise of
power. Highly significant was the growing practice by European rulers of
seeking approval of their policies-including the right to levy taxes-by
consulting the different "estates," or group interests, in the realm.
Gatherings of representatives of these interests were the origin of
modern parliaments and legislative assemblies. The first document to
notice such concepts and practices is Magna Carta (q.v.) of England,
granted by King John in 1215.

Also of fundamental importance were the profound intellectual and social
developments of the Enlightenment and the American and French
revolutions, notably the emergence of concepts of natural rights and
political equality. Two seminal documents of this period are the
American Declaration of Independence (1776) and the French Declaration
of the Rights of Man and of the Citizen (1789; see Independence,
Declaration of; Rights of Man and of the Citizen, Declaration of the).

Representative legislative bodies, freely elected under (eventual)
universal suffrage, became in the 19th and 20th centuries the central
institutions of democratic governments. In many countries, democracy
also came to imply competition for office, freedom of speech and the
press, and the rule of law.

Numerous authoritarian and totalitarian states, notably the communist
nations of the 20th century, have adopted outwardly democratic
governments that nonetheless were dominated by a single authorized party
without opposition. States with Marxist ideologies asserted that
political consensus and collective ownership of the means of production
(i.e., economic democracy) were sufficient to ensure that the will of
the people would be carried out.

Copyright © 1994-2002 Encyclopædia Britannica, Inc.

Per Erik Rønne

david bonde <i97_bed.R...@i.kth.se> wrote:

> Och hur ser det ut i Hillerød? Varför inte fokusera på att hjälpa
> kvinnliga muslimer på att assimilera sig, de har ju mest att vinna på en
> västlig livsstil. Männen kommer garanterat följa efter.

Det er vist da en opgave for feministerne - som synes at det er u-PC.

Per Erik Rønne

david bonde <i97_bed.R...@i.kth.se> wrote:

> Varför inte?

Og med det spørgsmål har du lagt dig langt ud over det rimelige.

Vi er nødt til at begrænse tilstrømningen, også i forbindelse med
familiesammenføringen, bl.a. for at undgå at blive et etnisk mindretal i
eget land.

Men det er ikke PC at mene det. Det er måske derfor en Mona Sahlin går
grassat over for den danske regering og Dansk Folkeparti?

Per Erik Rønne

david bonde <i97_bed.R...@i.kth.se> wrote:

> Det där kräver jag en källhänvisning för.

Det er fremgået af megen avisdækning, og af udsendelser i fjernsynet i
Danmark. Med lægelig medvirken. Problemet er anerkendt af den danske
offentlighed /og/ af den danske stat, og har været det i årevis.

Jeg ligger ikke inde med kildehenvisninger hertil. Men vil det virkelig
sige, at den Politiske Korrekthed har ligget som en så tung dyne over
den svenske debat, at de genetiske konsekvenser [handicappede] af de
mange fætter-kusine ægteskaber blandt især de islamiske indvandrere
bliver bortcensureret?

Jeg må indrømme at min tillid til det svenske »demokrati« kan ligge på
et meget lille sted. Uden en fri debat, og uden en fri nyhedsformidling,
intet reelt demokrati.

Men den frie debat, og den frie nyhedsformidling, har Sverige netop
ikke.

Den svenske elite har sovset Sverige ind i Politisk Korrekthed.

Per Erik Rønne

david bonde <i97_bed.R...@i.kth.se> wrote:

> Varför lider inte USA av en balkanliknande konflikt? De har juverkligen
> haft en omfattande invandring.

Tja, først har de jo stort set udryddet den oprindelige, indianske
befolkning [jeg har set tal på en oprindelig befolkning på omkring 35
millioner, der 1900 var reduceret til 1900] - en politik der svarer til
den svenske mod lapperne, og ikke ligger langt fra det svenske folkemord
mod danskerne i Skåneland [Snaphanekrigen].

Dernæst må man jo så lægge mærke til at det endnu ikke har været muligt
at vælge andre præsidenter end engelsktalende protestanter med en
nordeuropæisk baggrund - Kennedy fik i 1960 ikke alene i de officielle
opgørelser færre stemmer end Nixon, han blev også kun præsident på grund
af massiv valgsvindel i Chicago.

I øvrigt synes de lejlighedsvise optøjer i amerikanske ghettoer ikke at
tyde på en »succes«.

Per Erik Rønne

david bonde <i97_bed.R...@i.kth.se> wrote:

> Svenskar är i allmänhet sekulariserade (med undatag för kungafamiljen).

Religion er mere end blot religion. Religionen er også grundlaget for
moralopfattelser i samfundet. Og her er kristendom nu noget radikalt
anderledes end islam. Bl.a. fordi kristendommen skelner mellem hvad der
er Kejserens og hvad der er Guds. Skelner mellem stat og religion.

> Risken för att stora grupper vuxna människor ska gå från ingen religion
> till islam är nog ganska liten - och om de ändå gör det, varför ska
> någon lägga sig i deras val?

Fordi islam ikke blot er en religion. Islam er, i lighed med nazismen
[og Sverige har jo rigtig mange nazister, ikke, lige som i har rigtig
mange nazi-supportere i Karl 12. Bevægelsen, ikke?] både religion og
politik/ideologi. Islam er et politisk-religiøst system.

Har du lyst til at leve under sharia:

Shari'ah

the fundamental religious concept of Islam, namely its law, systematized
during the 2nd and 3rd centuries of the Muslim era (8th-9th century AD).

The formulation of the Shari'ah rests on four bases (usul):

1. The Qur'an (q.v.).

2. The sunna ("the way") of the Prophet as recorded in the Tradition, or
Hadith (q.v.).

3. The ijma', or universal agreement, which has been materially perhaps
the most important factor in defining what the Qur'an and the sunna mean
(i.e., in formulating the doctrine and practice of the Muslim community)
but which itself has curiously remained the least clearly formulated
religious institution of Islam. Its full nature and implications have
never been adequately analyzed either in medieval Islam or by modern
scholarship.

Two important points must be borne in mind. First, although this is not
inherent in the concept itself, ijma', in the premodern Islamic usage,
has always had reference to the past, near or remote, and does not
denote a contemporaneous agreement. In the modern Muslim usage of the
term, however, ijma' has come to mean a democratic institution opposed
to traditional authority. Second, and consequently, far from working as
a monolithic principle of unique standardization, ijma' came to operate
as a principle of toleration of different traditions within Islam.

4. The fourth principle of the Shari'ah formulation, known as qiyas, or
analogical reasoning, is the genuine basis of interpretation and thought
(ijtihad) in Islam. It is this which makes progressive ijma' possible.
Its earlier form was personal thought and opinion (ra'y), which was
criticized by many eminent traditional authorities as "arbitrary."

There are four sciences known as the sciences of the Shari'ah: the
prophetic Tradition (Hadith), the Qur'anic exegesis (tafsir), theology
(kalam), and law (fiqh). The first two are the materials for theology
and law. In the four schools of law, the Hanafi, the Maliki, the
Shafi'i, and the Hanbali, which took shape early-during the first two
centuries of Islam-law and theology were a unity and were not separated,
although theology at that time was merely a statement of the doctrine.
As a result of increased exposure to other religious systems, a cleavage
occurred between the law and the doctrine, and the former, which ideally
presupposed the latter as its base, came not only to be an independent
discipline but to claim for itself the title of the science of the
Shari'ah par excellence and was even identified with the Shari'ah
itself. Thus fiqh, which originally meant an understanding of the entire
range of the faith, came to be applied to law alone.

Shari'ah differs fundamentally from Western law in that it is not, in
theory, man-made but rather grounded in divine revelation. Among modern
Muslim countries, Saudi Arabia retains the Shari'ah as the law of the
land, secular as well as religious, but the westernized civil codes of
most other Muslim countries have departed from the precepts of Shari'ah
when this was deemed unavoidable.

Copyright © 1994-2002 Encyclopædia Britannica, Inc.

Og:

Shari'ah

The substance of traditional Shari'ah law

Shari'ah duties are broadly divided into those that an individual owes
to Allah (the ritual practices or 'ibadat) and those that he owes to his
fellow men (mu'amalat). It is the latter category of duties alone,
constituting law in the Western sense, that is described here.

Penal law

Offenses against the person, from homicide to assault, are punishable by
retaliation (qisas), the offender being subject to precisely the same
treatment as his victim. But this type of offense is regarded as a civil
injury rather than a crime in the technical sense, since it is not the
state but only the victim or his family who have the right to prosecute
and to opt for compensation or blood money (diyah) in place of
retaliation.

For six specific crimes the punishment is fixed (hadd): death for
apostasy and for highway robbery; amputation of the hand for theft;
death by stoning for extramarital sex relations (zina) where the
offender is a married person and 100 lashes for unmarried offenders; 80
lashes for an unproved accusation of unchastity (qadhf) and for the
drinking of any intoxicant.

Outside the hadd crimes, both the determination of offenses and the
punishment therefore lies with the discretion of the executive or the
courts.

Per Erik Rønne

> [...]

> Skulle du vilja bo så om/när du flyttar från Danmark? Av egen erfarenhet
> vet jag att det är betydligt enklare att umgås med svenskar (men även
> norrmän och danskar) än tom engelsmän och fransmän (vilket är länder jag
> bott tillräckligt länge i för att kunna uttala mig). Det har varit
> jätteskönt när de bott en skandinav i närheten, men detta har inte på
> något sätt uteslutit umgänge med lokalbefolkningen heller, utan snarare
> underlättat då man sluppit ta kontakt själv alla gånger.

> Finns ingen anledning att tro att andra grupper fungerar annorlunda.

Det er den eneste måde at undgå ghettoer. Og for en ordens skyld,
ghettoer skal ikke undgås /for indvandrernes skyld/, men for danskernes
skyld.

En varig opsplitning af befolkningen er uacceptabel. Men den fremmes kun
af ghettodannelsen.

Bjorn Olsson

Vilka tecken på en ny balkankonflikt har du sett? Såvitt jag vet håller
jugoslaverna i Sverige sams.

Björn

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> At et ukendt antal af dem blev tvangsgiftet.

Så, då är sannolikheten att det skulla vara 97% ganska liten då.

> [...]
> ikke engang finde ud af at blive gift indbyrdes, den tyrkiske [eller
> pakistanske eller ...] koloni i Danmark.

Du anser inte att folk skall få gifta sig med vem de vill?

> Det er så meget det typiske, at danske læger advarer mod det. Der bliver
> født for mange handicappede børn.

Har du statistik på det - hur stor procent av nyfödda turkiska barn är
handikappade och hur många procent danska barn är det?

Björn

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> Og du har tydeligt ikke den fjerneste viden om hvad ordene »diktatur« og
> »demokrati« betyder.

Såvitt jag vet är det bara i diktaturer som myndigheterna kan bestämma
var folk skall bo.

> Snarere vil jeg kalde det svenske demokrati stærkt
> mangelfuldt, så længe den svenske presse forholder befolkningen
> oplysninger om eksempelvis indvandrerne stærke overkriminalitet.

Den svenska pressen undanhåller inte alls något sådant. Här får du ett
exempel som bevisar att du har fel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0009/26/ran.html

Måhända skriver vår press lite mer nyanserat om det hela än er.

> [...]
> rigsdag dybest set er uinteresseret i hvad den svenske befolkning mener
> om masseindvandringen, og omdannelsen af Sverige fra et luthersk land,

"Massinvandring" är ett dåligt valt ord, eftersom invandringen hit är
ganska måttlig. Den svenska befolkningen är dessutom inte särskilt
kritsk mot invandring, och dessutom inför våra politiker också en massa
åtgärder som begränsar antalet asylsökande. Någon omvandling till ett
islamsikt land genomgår vi naturligtvis inte.

Björn

Bjorn Olsson

Rob Graves wrote:

> [...]
> message > > Frihet från tvång i alla dess former.

> Intrssant hantering av orden. Hayek hade nog sett dig som en ytterst

Hade Sartre gjort det?

> [...]
> sitt eget liv eller att leva individualistiskt i stället för kollektivt. Du
> kan starta ett kollektiv vilken dag som helst.

Ja, men du ville ju att alla invandrare skulle förkasta kollektivistiska
värderingar och annamma individualismen.

> [...]
> rättighet.
>
> Anser du att någon tvingar dig att välja om du vill leva eller dö?

Ja, även om jag inte vet "vem" (Gud, universum,..), men "någon" eller
"något" gör det, ity jag begåvats med möjligheten att välja och inte kan
kan undkomma det faktum att jag har den möjligheten.

> Vem gör
> det i så fall?

Väldigt svår fråga, men samtidigt irrelevant, eftersom det onekligen är
så att jag är tvingad, och det var ju det hela frågeställningen gällde.

> Vem tvingar dig att välja om du vill äta eller svälta?

Ja "vem" vet jag inte, men jag vet att jag är tvingad att välja.

> Vem
> tvingar dig att välja om du ska sova eller vara vaken?

Samma svar igen.

> [...]
> värderingar från mellanöstern.

> Turkiet

> Nej, det var heller inte menat som en vetenskaplig undersökning.

Så, då tillmäter vi det ungefär samma vikt som en ren gissning då.

> Jag ville
> bara påvisa att det existerar. Du förringar problemets storlek utan något
> underlag, jag påvisar i alla fall att det skett 15 gånger.

Ditt påvisande av att problemet existerar säger absolut ingeting om dess
storlek.

> Om du
> extrapolerar den Sahindal-frekvensen kan du i alla fall bilda dig en liten
> uppfattning om problemets vidd.

Nej, det kan du absolut inte.

> Jag har aldrig påstått att jag vet precis hur det ligger till. Endast att
> problemet uppenbarligen är större än 15 individer i Uppsala.

Hur kan det vara "uppenbart" om det inte har gjorts några
undersökningar?

> Om 15av 17 individer i en klan drabbats ligger det i farans riktning att det
> är liknande siffror i andra familjer med samma bakgrund.

Nu försöker du extrapolera från ett urval av 1 familj (eller "klan" som
du tydligen tycker om att kalla det) till alla andra familjer. En
statistisk undersökning baserad på ett urval av 1 familj kan man inte
göra annat med än att ignorera.

> [...]
> make dottern väljer, har man uppfostrat henne rätt accepterar hon att pappa

Varifrån kommer citatet? (om det är ett sådant)

> det

> Nej, jag vill att de ska bli nordeuropeér i sina grundläggande värderingar.

Jag trodde du trodde på ett indiviualistiskt samhälle - hur kan du då
vilja lägga dig i vilka värderingar enskilda samhällsmedborgare skall
ha? Det är ju så kollektivistiskt det kan bli.

> vad

> Jepp.

Du vill hävda att du känner till detta för samtliga därvarande kulturer,
inklusive den drusiska, den armeniska, den sefardiska, osv?

Björn

Joel

M&P wrote:

Vad är det du inte förstår?

--
joel

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> Portugisere er unionsborgere og kan uden problemer flytte til Danmark.
> Hvis de har arbejde [eller søgere et], eller hvis de vil gå i skole i
> Danmark.

Säg Rumäner då.

> [...]
> familiesammenføring med ægtefælle, og kun ægtefælle, vil være en
> 2-værelses lejlighed. Som i København koster op mod 2 millioner kroner.

Då är det ju mycket värre än jag trodde.

> [...]
> Tyrkiet, må familiesammenføres i Tyrkiet. Det er her den samlede
> tilknytning er størst. Også selv om den etniske tyrk er blevet dansk

Ett gift par skall naturligtvis själva kunna välja vilket av länderna de
vill bo i. Det enda myndigheterna skall kunna göra är att ifrågasätta
äktenskapets äkthet.

> Næh, så absolut ikke. Han kan jo frit rejse frem og tilbage.

Så praktiskt.

> Nej. Demokrati betyder »styre ved folket«.

Nej, folket kan inte bestämma precis vad som helst. Du kan ta extrema
exempel för att påvisa problemet: Säg att en majoritet på 51% bestämmer
att de övriga 49% av befolkningen skall dödas. Demokratiskt beslut som
skall genomföras? Extremt exempel, naturligtvis, och inte alls likt dete
vi diskuterar, men för att vis principen. Demokrati är inte fullt så
enkelt som bara "folkstyre", utan det är "folkstyre grundat på principen
om alla människors lika värde".

> Det er skam ikke det der er tale om.

Jo.

> Men et hvilket som helst samfund må
> naturligvis have ret til at forsvare sig selv - mod masseindvandring af
> uassimilerbare fremmede,

Man får väl isåfall hitta en annan metod.

> der vil gøre den oprindelige befolkning til
> ikke blot en minoritet i eget land, men også til 2. klasses borgere i
> dette land.

95,2% av Danmarks befolkning är infödd. Hur menar du att de 4,8%
utlandsfödda skulle kunna göra de 95,2% infödda till 2a klassens
medborgare?

> [...]
>
> Det sidste jeg har set for indvandrere /og efterkommere/ [og det er det
> relevante] lå nu på 8,4%. Et tal der var i stigning.

Jag tror nog migrationsmyndigheten har kontroll på statistiken, så jag
räknar med att 4,8% stämmer. Hur skulle någon kunna veta bättre än
migrationsmyndigheten?

> Man kan ikke gå på gaden i København uden at se chador og burqaklædte
> kvinder.

Jo, det kan du säkert på väldigt många gator i Köbenhavn.

Björn

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> Vel næppe - jødernes.

Jag vill nog hävda att det inte finns en enhetlig judisk kultur,
eftersom israel är ett invandringsland där folk kommer från hundratals
olika områden och kulturer. Där finns säkerligen alla tänkbara nivåer
för hur viktig eller oviktig hedern är.

Björn

Bjorn Olsson

Per Erik Rønne wrote:

> Det er fremgået af megen avisdækning, og af udsendelser i fjernsynet i
> Danmark. Med lægelig medvirken. Problemet er anerkendt af den danske
> offentlighed /og/ af den danske stat, og har været det i årevis.

Frågan var om det fanns några _fakta_uppgifter, någon officiell
statistik.

Björn

LMN

]
[...]

Jävla danska jävla fascistiska skitkuk. Ta ditt äckliga ölfeta arsle
och sjunk tillsammans med jävla äckliga nasseälskade pissland.

Jag hatar nazistdanmark så jag kan spy. Jävla missunnsamma
inavlade skithuvuden.

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CEDF9E7...@ida.his.se.removethispart...

> Hade Sartre gjort det?

Definitivt.

Du

> Ja, men du ville ju att alla invandrare skulle förkasta kollektivistiska
> värderingar och annamma individualismen.

Det är för att du fortfarande inte förstår. Förmodligen för mycket svensk
skola. Equal liberty för individer eller grupper?

> Ja, även om jag inte vet "vem" (Gud, universum,..), men "någon" eller
> "något" gör det, ity jag begåvats med möjligheten att välja och inte kan
> kan undkomma det faktum att jag har den möjligheten.

Hehe, du är mycket förvirrad Björn. Tvång i den mening jag använder det är
en social företeelse, en relation mellan levande varelser (ja jag vill nog
även omfatta djur i detta, men det ligger bortom min pedagogiska förmåga att
förklara varför för dig). Således kan inte tvång, som det kriterium varifrån
negativ frihet bestämmes, förstås som de förutsättningar världen är utrustad
med. Det måste kännas jobbigt att vara fast i det "tvång" de gränser
naturlagarna medför.

> Väldigt svår fråga, men samtidigt irrelevant, eftersom det onekligen är
> så att jag är tvingad, och det var ju det hela frågeställningen gällde.

Är du verkligen så här dum eller spelar du bara? Jag börjar allvarligt bli
rädd för hur det står till med din intellektuella förmåga. Om du inte vet
vem som tvingar dig kanske ingen tvingar dig, har du funderat på det?

> Ja "vem" vet jag inte, men jag vet att jag är tvingad att välja.

Det var en vag fomulering från min sida, jag tar på mig den förvirring det
kan ha ställt till med i din hjärna. Givetvis kan du inte undgå att välja
eftersom även underlåtelse att välja är ett val, men tvingar (coerced) någon
dig till något? Utövas det något tvång mot dig?

> Samma svar igen.

Här var jag däremot inte vag i formuleringen. Hemläxa, gör om.

> Så, då tillmäter vi det ungefär samma vikt som en ren gissning då.

Ja, själv vill jag kalla det ett grundat antagade. Men vill du kalla det en
ren gissning så är det fritt fram.

> Ditt påvisande av att problemet existerar säger absolut ingeting om dess
> storlek.

Jo, att det är större än en familj. Vi vet ju dessutom att Pela också blev
mördad av ungeför samma anledning samt att det begåtts fler hedermord i
Sverige.

> Nej, det kan du absolut inte.

Jo jag kan, du kanske inte har den förmågan. Tänkte inte på det.

> Hur kan det vara "uppenbart" om det inte har gjorts några
> undersökningar?

För att fler individer blivit dödade. För att, Nalin Pekgul (den kurdiska
socialdemokratiska kvinnan), senast igår i Aktuellt kallade det för ett
"stort problem".

> [...]
> du tydligen tycker om att kalla det) till alla andra familjer. En
> statistisk undersökning baserad på ett urval av 1 familj kan man inte

Klan kallar mina kurdiska vänner sin släkt. Det är inget jag har hittat på.
Tycker själv att det låter lite illa men vill de kalla det för klan så får
de väl det.

> Varifrån kommer citatet? (om det är ett sådant)

Från DN. Borde ha publicerats iungefär i samband med Fadime mordet om du
vill leta efter det. Det var en framsides artikel sas.

> [...]
> vilja lägga dig i vilka värderingar enskilda samhällsmedborgare skall
> ha? Det är ju så kollektivistiskt det kan bli.

Nej, återigen skillnaden mellan "equal liberty" för individer och grupper.
Läste du inte Siedentop citatet jag postade? Antingen repsekterar man
individuella rättigheter eller så gör man det inte. Gör man det inte har man
inget i ett självstyrt samhälle att göra. Du kan inte vara fri ett ofritt
samhälle.

> Du vill hävda att du känner till detta för samtliga därvarande kulturer,
> inklusive den drusiska, den armeniska, den sefardiska, osv?

Ja, i princip. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om alla kulturer. Men
generellt sett är heder och anseende mycket viktigare i de partiarkala
kulturerna i mellanöstern än i Sverige eller Europa. Sköt dig själv och skit
i andra är mer tillämpligt här än där.

/Rob Graves

LMN

On Fri, 24 May 2002 12:37:18 +0200, "Rob Graves" <ab...@someonelse.com> wrote:

[...]

Vad kommer du ifrån? "Rob Graves" låter inte svenskt.

Rob Graves

"Bjorn Olsson" <firstname...@ida.his.se.removethispart> wrote in
message news:3CEDF2D6...@ida.his.se.removethispart...

> Såvitt jag vet är det bara i diktaturer som myndigheterna kan bestämma
> var folk skall bo.

Nej, det är bara i diktaturer myndigheterna kan bestämma var "medborgare"
ska bo. Alla länder bestämmer att större delen av jorden befolkning inte ska
bo inom deras gränser.

> Den svenska pressen undanhåller inte alls något sådant. Här får du ett
> exempel som bevisar att du har fel:
>
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/0009/26/ran.html

http://www.bgf.nu/faktabanken/krim/brabra.html

Kan du ju också läsa om du vill. Men du vet ju redan så det är väl ingen
idé.

> Måhända skriver vår press lite mer nyanserat om det hela än er.

Måhända skriver de lite vinklat?

> [...]
> åtgärder som begränsar antalet asylsökande. Någon omvandling till ett
> islamsikt land genomgår vi naturligtvis inte.

Det är ju lätt uträknat hur stor del av den svenska befolkningen som har
utomeuropeisk härkomst om 30 år repsektive 50 år. Räkna ut det med nuvaranda
tillökningstakt bland de utomeuropeiska invandrarna samt den invandrings och
flyktingmottagning som sker så kan du presentera dina icke
massinvandringssiffror här. Vad är massinvandring för dig om jag får fråga?

/Rob Graves

Lars Josefsson

"Rob Graves" <ab...@someonelse.com> skrev i meddelandet

> [...]
> generellt sett är heder och anseende mycket viktigare i de partiarkala
> kulturerna i mellanöstern än i Sverige eller Europa. Sköt dig själv och

Jag tycker också att både heder och anseende är mycket viktiga, men i den
skandinaviska kulturen måste en man leva på sin egen heder och sitt eget
anseende. Att sakna egen heder och vara tvungen att leva på sina kvinnors
heder måste kännas svårt, isynnerhet om man skall bo i ett land där endast
den egna hedern räknas.
--
Lars Josefsson

Bjorn Olsson

Tydligen är du för dåligt integrerad, eftersom du förkastar de synsätt
den svenska skolan lär ut. Du får nog jobba på att integrera dig lite
bättre.

> Equal liberty för individer eller grupper?

Grupper betår av individer.

> borde

> Hehe, du är mycket förvirrad Björn.

Jag bara svarade på din fråga.

> Tvång i den mening jag använder det är
> en social företeelse,

Hur ofta förekommer tvång att välja om man vill leva eller då som social
företeelse? Och hur fasen skall jag kunna veta i vilken bemärkelse du
använder begreppet tvång när du frågar så dumt? Och om nu tvång att
välja om man vill leva eller dö inte förekommer som social företeelse,
betyder det att andra former av tvång inte förekommer som sociala
företeelser?

> en relation mellan levande varelser (ja jag vill nog
> även omfatta djur i detta,

Du får ha relationer med vilka varelser du vill, vad mig anbelangar.

> [...]
>
> Är du verkligen så här dum eller spelar du bara? Jag börjar allvarligt bli
> rädd för hur det står till med din intellektuella förmåga.

Tycker du det är stimulerande med en debatt som består av att man kallar
varandra dumhuvud?

> Om du inte vet
> vem som tvingar dig kanske ingen tvingar dig, har du funderat på det?

Inte på sistone, nej. Hurså?

> [...]
> eftersom även underlåtelse att välja är ett val, men tvingar (coerced) någon
> dig till något? Utövas det något tvång mot dig?

Hurså?

> [...]
> inte

> Ja, själv vill jag kalla det ett grundat antagade. Men vill du kalla det en

Ett antagande grundat på så dåligt underlag är i praktiken en ren
gissning.

> något

> Jo, att det är större än en familj.

Eftersom det inte säger något om hur mycket större så säger det
praktiskt taget ingenting.

> Vi vet ju dessutom att Pela också blev
> mördad av ungeför samma anledning samt att det begåtts fler hedermord i
> Sverige.

Hur många? Och hur många kunde man förvänta sig i en kontrollpopulation
av samma storlek av individer vars genomsnittliga nivå av hedersfixering
motsvarar den infödda svenska populationens?

> liten

> Jo jag kan, du kanske inte har den förmågan.

Om du kan det så är det snarare en oförmåga än en förmåga det handlar
om. Man extrapolerar helt enkelt inte från 15 icke slumpmässigt utvalda
individer till 100.000.

> Tänkte inte på det.

> är.

> att

> För att fler individer blivit dödade.

Hur många? Hur många kunde man förvänta sig i motsvarande
kontrollpopulation av mindre hedersfixerade individer?

> För att, Nalin Pekgul (den kurdiska
> socialdemokratiska kvinnan), senast igår i Aktuellt kallade det för ett
> "stort problem".

För att "hon sa så". Bra argument.

> [...]
> Tycker själv att det låter lite illa men vill de kalla det för klan så får

Varför gör _du_ det, om du tycker det låter illa?

> vilken
> pappa

> Från DN. Borde ha publicerats iungefär i samband med Fadime mordet om du
> vill leta efter det. Det var en framsides artikel sas.

DN har en sökfunktion på sin webbplats.

> [...]
> individuella rättigheter eller så gör man det inte. Gör man det inte har man
> inget i ett självstyrt samhälle att göra.

Ok, låt oss utvisa alla jehovas vittnen.

> Du kan inte vara fri ett ofritt
> samhälle.

> och

> Ja, i princip. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om alla kulturer.

Vilka kan du uttala dig om?

> Men
> generellt sett är heder och anseende mycket viktigare i de partiarkala
> kulturerna i mellanöstern än i Sverige eller Europa.

Generellt är väl heder viktigare i patriarkala kulturer, punkt. Är inte
heder t.ex. viktigare på Sicilien än på Gotland, typ?

Björn

Bjorn Olsson

Här handlar det om folk som man har bestämt skall få bo inom landets
gränser. Att man därutöver specificerar i vilken trappuppgång de skall
få bo är inget annat än diktaturfasoner.

> http://www.bgf.nu/faktabanken/krim/brabra.html
>
> Kan du ju också läsa om du vill.

Jag har redan läst det.

> Men du vet ju redan så det är väl ingen
> idé.

Jag är öppen för faktauppgifter - det är faktiskt det enda jag låter mig
övertygas av (utöver riktigt väl formulerade resonemang).

> Måhända skriver de lite vinklat?

Det gör alla journalister i alla länder. Du får väl läsa vinklat då.

> [...]
> flyktingmottagning som sker så kan du presentera dina icke
> massinvandringssiffror här. Vad är massinvandring för dig om jag får fråga?

År 2000 invandrade ca 20.600 utomeuropeer. Håller man på så i 30 år får
man ca 620.000 personer, vilket skulle utgöra 7% av en förväntad
befolkning på ca 9,5 miljoner. Det kallar jag definitivt inte
massinvandring. Vi skulle fortfarande till 93% vara europeer.

Björn

It is loading more messages.