Puzzle 36

Kenneth Lauritsen

Noen som vet noe om båttypen Puzzle 36? Hvilket verft har produsert den,
hvem har designet den, hvordan er seileegenskapene på båten?

mvh
Kenneth

Johannes Swartling

to ken...@unginfo.no
Båten är ett västkustbygge, nåt varv på Hisingen tror jag men minns inte
säkert. Kan vara Tjörn också. Seglade en sådan i Medelhavet i somras.
Den seglar inte särskilt bra, det är mer en husvagn på sjön. I och för
sig hade båten jag seglade helt urblåsta segel, så det är möjligt att
den inte är fullt så dålig som den gav intryck av. Som solsemesterbåt i
Medelhavet var den dock ganska trevlig, rymlig och med alla
bekvämligheter. Lättmanövrerad för motor i hamnar. Planlösningen i
ruffen var tyvärr rätt dålig, bara fem kojer trots storleken. Därför
fanns det hemmasnickrade iläggsskivor för att få en extrakoj ovanpå
bordet. Det fanns dock två olika planlösningar i Pz36, och det är
möjligt att den andra är bättre.

Kvaliteten var av något varierande intryck, inredningen var prydlig men
teakdäcket var för tunnt och såg risigt ut efter 12 år. Båten jag
seglade hade råkat ut för en skada i inte alltför hårt väder, då
skjuvningar i skrovet hade krossat delar av inredningen framför masten.
Det var reparerat, men intrycket var att inredningen var för 'öppen' för
att styva upp skrovet riktigt.

Johannes

Ulf Palm

Johannes Swartling wrote:
<SNIP>

> [...]
> säkert. Kan vara Tjörn också. Seglade en sådan i Medelhavet i somras.
> Den seglar inte särskilt bra, det är mer en husvagn på sjön. I och för

Den byggdes på Öckerö.
LYS 1.16 - Inget extremt, men den seglar upp till det.

UP

Kenneth Lauritsen

Høres ikke ut som noen god båt, skjønner jeg. På bilder jeg har sett
fremstår den med fine linjer, men seilings-egenskapene kan vel likevel
være moderate...?

Noen som vet hvor mange som er bygd?

Johannes Swartling wrote:

> Båten är ett västkustbygge, nåt varv på Hisingen tror jag men minns inte
> säkert. Kan vara Tjörn också. Seglade en sådan i Medelhavet i somras.
> Den seglar inte särskilt bra, det är mer en husvagn på sjön. I och för

Johannes Swartling

Vad jag förstod byggdes det inte särskilt många exemplar. Angående
seglingsegenskaper så är det möjligt att det var seglen som spökade. LYS
1.16 är ju okej. Det är ju dock fortfarande mer 'familjeseglare' än
snabbseglare. Den ser nog snabbare ut än vad den är.

Johannes

ron...@swipnet.se

Den onsdagen den 18:e augusti 1999 kl. 09:00:00 UTC+2 skrev Kenneth Lauritsen:
> Noen som vet noe om båttypen Puzzle 36? Hvilket verft har produsert den,
> hvem har designet den, hvordan er seileegenskapene på båten?
>
> mvh
> Kenneth

Hej långt efter
Jag förstår inte Ni har emot Puzzle
Det finns olika inredningslösningar, vi har den utan dinett.
Vårt exemplar exemplar har 8 kojer kanske ändå mer om man kan ligga trångt, vi har kojer på ryggstöden i kajutan dessa är lite smalare än normalt.
Köket är uppbyggt som andra kök i liknande båtar och fungerar bra.
Segelegenskaperna är svåra att besvara, men den kom ganska långt fram i Tjörn runt på 80-talet. Den är lite lättare än de flesta andra båtar både positivt och negativt. I och med att den är lite lättare är den också lite torrare.
Toppenbåt för det pris man får betala jämfört med en Sweden yacht mm