Gentlemen never go to windward

Göran

Under två års tid har jag med alla till buds stående medel försökt att
röna ut varifrån rubricerade uttryck kommer och vad som egentligen
avses. Alla som jag har frågat har hittintills blivit mig svaret
skyldiga. Jag har ganska många, som jag själv tycker, intressanta
teorier.

Nu, när jag hittat usenet, detta förnämliga diskussionsforum, bör väl
saken vara löst i en handvändning. Någon som vet? Är det så att
gentlemän aldrig kryssar eller att de hänsynsfullt seglar om i lä?

Göran

Per

Pröva att kasta vatten (pissa) i motvind så kanske du får en hint om vad
uttrycket kanske handlar om.

--
/Per

Marek

Eller så är det så, att de flesta s.k. seglare startar sin inombordare när
det är motvind. :-))
/Marek, utan motor

"Per" <no_...@invalid.invalid> skrev i meddelandet

Göran

"Per" <no_...@invalid.invalid> wrote in message news:<nndX9.6964$FF4.4...@newsb.telia.net>...

Det var en helt ny infallsvinkel, men den är nog för snäv. Frågan
kvarstår varifrån uttrycket kommer. Engelska flottan på Nelsons tid,
eller vad?

Göran

Eric Downing

farho...@hotmail.com (=?ISO-8859-1?Q?G=F6ran?=) wrote in message news:<1d7505da.03012...@posting.google.com>...

Hmmmm....
Jag noterar att jag felaktig skrev "Gentlemen never sail against the wind."
Men ditt citat är nog rättare. Lite snabbresearch:

A)
Newsgroups: rec.boats.cruising
Date: 1997/02/27

Neal Evans wrote:

> There was a thread that contained this book title awhile back - can
> someone tell me the author(s) and where it might be purchased?
>
> Thanks in advance,
>
> N.Evans MISTOVER SJ23

Very enjoyable book; I finished reading my copy about six months
ago.

Author is Denton Rickey Moore. ISBN 0-9628828-3-6. Published by
Prospector Press, PO Box 1289, Moore Haven, Florida. List $19.95

I have the Illustrated Second Edition (481 pgs paperback) and would be
happy to sell you my copy if you don't want to go looking for one.

Art Levine

B)

Newsgroups: rec.boats.cruising
Date: 1997/02/28

bob...@ix.netcom.com wrote:

> Perhaps you are thinking of "The Gentlemen's Guide to Passages South" by
> Bruce Van Sant. He comments on the expression "A gentleman never sails
> to windward" in the preface.

No, no, no!

The book Gentlemen Never Sail to Weather is by Denton Moore.
I bought it on the recommendation of others in this newsgroup
and was not disappointed! I got it at the Armchair Sailor
http://eightsea.com/eightsea/armchair/armchair.html but any
nautical bookseller ought to have it. You can also contact
the author at Prospect...@internetmci.com (he posted
a few times here and I saved his email address).

Moore and his wife were not young at the time of what he calls
his "accidental circumnavigation", and neither was their boat.
They were not particularly experienced sailors when they
started, and their learning curve is interesting to read.
Also their trials and tribs with the authorities (they had
a dog, a cat, and a gun aboard). The book rambles a bit,
and if you're a nautical purist (or a vegetarian or nondrinker)
you will probably roll your eyes a lot, but I enjoyed it.

C)

Newsgroups: rec.boats.cruising
Date: 1997/03/03

In article <33170D...@ncar.ucar.edu>, Ilana Stern <il...@ncar.ucar.edu> wrote:

> [...]
>I bought it on the recommendation of others in this newsgroup
>and was not disappointed! I got it at the Armchair Sailor
Seaworthy Books ("http://www.sailnet.com/books/index.htm") have it and it can
be ordered via the web - I did 3 weeks ago. It was priced at US$19.95.
Whilst Seaworthy's service was exemplery I was shocked by the US$35 cost of
FedEx to get it to Perth, Australia!

John K

D)

Newsgroups: rec.boats.cruising
Date: 1996/09/24

In article <Dy7pK...@world.std.com>, cb...@world.std.com (Chris Barr) writes:
) For any Bayfield (or Almand or Endeavour or ...) owner, there's a
) relevant book:
) "Gentlemen Don't Sail to Windward".

The book I read was called "Gentlemen Never Sail to Weather"--about a
circumnavigation aboard an older wooden vessel with a hybrid marconi /
squaresail rig. Like most such books, it was highly enjoyable and
educational to those of us who aspire to such feats.

I don't have the book handy, so can't provide author or ISBN, but mail
me if you want me to look it up.

--Bill.

/Eric

Göran

> Hmmmm....
> Jag noterar att jag felaktig skrev "Gentlemen never sail against the wind."
> Men ditt citat är nog rättare. Lite snabbresearch:

Eric!
Vet inte vad du syftar på med ovanstående. Har inte sett att du
skrivit något mer än det. Har en del av ditt inlägg fallit bort?

Kanske finns förklaringen i boken "Gentlemen never sail to weather",
som du förtjänstfullt luskat fram. Jag fick tips om den på Internet
när det begav sig men köpte den aldrig. Lyckades inte få tag i den i
Sverige.

Det där Per tar upp med att pinka i lovart verkar irrelevant, för även
om man kryssar så bör det ju gå utmärkt att uträtta behoven i lä. Det
gör jag. Men jag är kanske ingen gentleman heller. I engelska flottan
finns det strikta regler för vem som får segla om vem i lovart. Månne
det har med dessa regler att göra?

Göran

Per

Göran wrote:

> [...]
> gör jag. Men jag är kanske ingen gentleman heller. I engelska flottan
> finns det strikta regler för vem som får segla om vem i lovart. Månne

Jag kunde faktiskt inte låta bli att raljera lite över en av de semantiska
betydelserna och därav den svenska översättningen av ditt citat, därav mitt
inlägg.
Dock är det ju så att även om du seglar i motvind pinkar du ju uppenbarligen
i lä och inte mot vinden. :-)
Jodå, du är säkert en riktig gentleman. (Du pinkar ju i lä)
Ha det gott!

--
/Per

Eric Downing

farho...@hotmail.com (=?ISO-8859-1?Q?G=F6ran?=) wrote in message news:<1d7505da.03012...@posting.google.com>...

klipp

> [...]
> som du förtjänstfullt luskat fram. Jag fick tips om den på Internet
> när det begav sig men köpte den aldrig. Lyckades inte få tag i den i

klipp

> Göran

Prova denna adress, (sätt samman till en adressrad)
http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=author:Prospector_Press%40internetMCI.COM+

Där uttalar författaren sig, och kanske kan du svara på en mailadress
där?

/Eric

Eric Downing

> [...]

> du syftar på med ovanstående. Har inte sett att du
> skrivit något mer än det. Har en del av ditt inlägg fallit bort?

Jo det var i ett inlägg om revning, och om hur blöt en Ballad är på hårdvindskryss.

'Real gentlemen do not go against the wind'

/Eric

Jonas Lönnroth

"Per" <no_...@invalid.invalid> wrote in message

Min gissning:

Begreppet gentlemen är mest relevant om det finns damer närvarande. Damerna
förmodas inte uppskatta kryss. Stämmer rätt bra med erfarenheten från
segling i västinden på en chartrad båt med flera inbördes obekanta engelska
par som medgäster. Blåst och stänk och vågor dunsande var tråkigare än sol,
ljum medvind och god fart genom sjön.

Vad gentlemannen själv kan tänkas road av spelar därvid mindre roll, vitsen
är vad han gör av hänsyn till andra. Pinkar gör han nog inte i damernas
åsyn, vare sig i lo eller lä, möjligen in the loo.

Hejonas

Anders Egerö

Jonas Lönnroth wrote:
> [...]

> är vad han gör av hänsyn till andra. Pinkar gör han nog inte i damernas
> åsyn, vare sig i lo eller lä, möjligen in the loo.

Den tolkningen håller jag också för troligast! Jag tänker ibland på vad
Peter Norlin, Sven Hellström och Ragge Håkansson berättade om hur
Gotland Runt seglades fram tills de kom med (och vann) i en Fingal i
mitten av 60-talet.
Då minskade man segel på natten för att skepparen inte skulle trilla ur
kojen! Han brukade tydligen inte behöva ha rortörn då...
Det är nog så en gentleman seglar. :-)

/anders

--
Ta bort __ingenspam__ i min avsändaradress om du vill besvara ett mail
från mig. Det är för att slippa ifrån skräppost.

Per Elmsäter

Jag föreslår att du ställer din fråga på alt.sailing.asa
En av de mest trollande och bråkiga grupperna, men också en grupp där det
verkligen finns gott om folk som har seglat på världshaven hela livet både
som fritids och yrkesskeppare.

Personligen tror jag att det kan ha att göra med vilken väg man väljer när
man gör en världsomsegling. Dvs går med passadvindarna eller åt andra hållet
vilket blir "going to weather"

--
Replace the dots to reply

Perre

Göran

> [...]
> man gör en världsomsegling. Dvs går med passadvindarna eller åt andra hållet

Tack, Perre, för tipset. Nu har jag ställt min fråga där. Ska bli
intressant att se om det blir några svar.

Göran

Göran

farho...@hotmail.com (=?ISO-8859-1?Q?G=F6ran?=) wrote in message news:<1d7505da.03012...@posting.google.com>...

Skrev mitt inlägg på kvällen och hade fem svar på morgonen, bl a
detta, som är helt nytt för mig:

"It's the "Crab Crushers' Anthem." The meaning is simply that if you
have a boat which is essentially incapable of going to windward
anyway, you make a virtue of a vice and pretend that you don't really
want to. A century-old defense of century-old designs.

Also, going to windward tends to spill the drinks and makes dining an
uncivilized experience.

It's a quote from som forgettable English nobility dude, whose name
and title I've forgotten. My response is, "Free Americans (and sailors
of all nations) can go to windward whenever they want to."

Jax would add, "... under bare poles."

Återstår bara att försöka spåra vem den adliga engelska snobben var.
Tycker nog att hans namn är värt att minnas.

Göran

Per Elmsäter

Kanske ligger det en nypa sanning i hans påstående. Jag var in alldeles nyss
och satte lite sprätt på diskussionen. Om inte annat kan det bli intressant
att följa utvecklingen ;)

--
Replace the dots to reply

Perre

Per Elmsäter

Här tror jag vi har ett ganska bra svar på var uttrycket kommer ifrån samt
lite av intresse för övrigt. Enligt denna älla var jag inte så långt borta
när jag gissade på att det hade nåt att göra med passadvindarna.

*START CITAT*

Origin of the phase, "Gentlemen Never Sail to Weather".

This phrase relates to those who circumnavigate the earth, and those
who have dreamed about it, and planned the routes they would take.

There is a preferred "Circumnavigation Route" of the "Gentleman". The
term gentleman refers to the fact that most of the early circumnavigators
were gentlemen of means that could afford the expense to outfit a yacht
for a multi-year circumnavigation. These routes typically avoid slower
upwind sailing. Theoretically one could sail entirely around the world
and never sail upwind. Practically, the route is planned to keep upwind
legs to the minimum.

The later part of the phase relates to the amount of time needed to sail
upwind versus downwind. To a circumnavigator, the speediest way is
the best way. Most circumnavigators sail downwind for this reason and
chose paths that take maximum benefit from prevailing winds to keep
ocean passages as short as possible. Anyone who has sailed on the
ocean knows of the importance of keeping the boat moving as fast as
possible and pointed in the right direction.

It typically takes at minimum of 50% longer to make the same passage
upwind. On the ocean it can take far longer, if the weather doesn't
cooperate--with either too much wind, or practically none at all.

Sailing upwind would make the typical 2-5 year circumnavigation into
either an impossibly long trip, or else not leave time to stop and see
anything. Sailing downwind in known tradewinds, make it easier for
a sailor to accurately estimate the time of arrival, and plan accordingly.
On any given passage. It is faster, more relaxing, and easier to sail
downwind, which makes for safer passages.

The two most popular circumnavigation routes are nearly the same,
except where they split in the Indian Ocean. Some chose to fight the
days of headwinds in the Red Sea and risk the pirates of the Gulf of
Aden for the opportunity to see the beautiful Mediterranean Sea. The
other route, is not without danger and it passes by South Africa and the
nasty Agulhas Current which runs counter to the prevailing winds, and
develops dangerous, tall, square waves.

A circumnavigator named Denny Moore wrote an interesting book
titled, "Gentlemen Never Sail to Weather." His boat was equipped
with one square sail and spar specifically designed to improve his
downwind sailing. Denny and his wife began their circumnavigation
with a Caribbean cruise, as they continued to sail downwind, they
decided to just keep going. One factor in their decision was a desire
to avoid sailing upwind.

His book is actually a series of letters home to friends that was edited
into a book after they completed their circumnavigation. It is a good
example of bravery and honesty. He certainly made many bad
mistakes, and we can thank his honesty, for not only an interesting
story, but also for it's many examples of the things we should know
before attempting such a voyage.

I have a copy and I think I'll re-read it. There is one part where
Denny has to go up the mast in a bad storm to repair a problem
with the square spar, or risk losing his entire rig, and perhaps their
lives. Denny Moore is a brave man who did not fold when it
counted. "Gentlemen never sail to weather", is good advice,
and as his most important lesson, a fitting title for his book.

Bart Senior

*SLUT CITAT*

Göran

"Per Elms ter" <perdote...@teliadot.com> wrote in message news:<rcVY9.8089$LY2.4...@newsc.telia.net>...

Jag läste ovanstående för något år sedan, men kände mig inte övertygad
om att detta är ursprunget. Amerikanen Denny Moore använder ordet
"weather" istället för "windward", som är det ord som citeras. Hoppas
efterforskningarna fortsätter. Jag håller en slant på att den
förglömlige engelske snobben myntade uttrycket och att Denny Moore
utgick från det långt senare. Han hade förresten bättre möjligheter
till "gentlemannamässig" medvindssegling i och med Panama-kanalen, som
var klar 1914.

Göran

Göran

Perre!
Skönt med detta svenska, väluppfostrade, kultiverade forum utan
personangrepp att tala om. Den amerikanska motsvarigheten tycks ju ha
spårat ur fullständigt. Men du tar för dig, ser jag - ord och inga
visor! Kan du förklara begreppet "trolling". Jag vet inte om jag är
helt förtrogen med det. Att fiska i andra foras grumliga vatten?

Göran

Per Elmsäter

Ett Troll är när någon startar en tråd som egentligen inte innehåller något
utan han försöker bara få en massa reaktioner. Oftast försöker trollaren
reta dem som svarar så att de svarar ännu argare osv.
Förmodligen kommer uttrycket från fisketermen tråla. Den som sväljer kroken
blir har ju nappat på betet etc.
Sen har verben även förvandlats till ett substantiv såtillvida att den som
Trollar också kallas för ett Troll.

Det tar ett tag att vänja sig vid jargongen i vissa av dessa forum. Ofta är
det ett ganska gemytligt gäng som använder sig av detta sätt att umgås. Man
kan likna det lite vid att sitta på krogen och munhuggas i godan ro. Sen
finns det förstås undantag och vissa typer är det bäst att bara nonchalera.
Själv skojar jag gärna med dem jag har blivit bekant med men håller gärna
ett visst avstånd till okända signaturer.

Det finns ju alla sorters fiskar på Internet.

Från det ena till det andra.
Jag ser att du använder en hotmail adress. Det är bra för inom kort kommer
det kontot att vara helt nerspammat. Dvs alla SPAM robotar genomsöker dessa
NewsGrupper och suger upp mail adresserna. De flesta brukar kamouflera sin
returadress och ange en liten kodnyckel i signaturen. Kolla mitt tips om att
byta ut dots'en tex. Byter man ut den delen i min adress mot . så blir det
plötsligt en fungerande adress. Tyvärr verkar inte ens det hjälpa för jag
har nog en 10-30 SPAM varje dag.

Göran

> [...]
> plötsligt en fungerande adress. Tyvärr verkar inte ens det hjälpa för jag

Av försiktighetsskäl använder jag inte min ordinarie e-mailadress här.
Men hittills har jag inte sett röken av någon spam. När jag för ett
par månader sedan startade min nya "karriär" som internetdabattör
kunde jag välja tre säkerhetsnivåer på hotmail och jag valde tanklöst
nog den högsta nivån, vilket gjorde att Google inte kunde nå mig så
att jag kunde kvittera deras meddelande. Inte ens att sänka
säkerhetsnivån hjälpte. Efter ett par dagar insåg jag att jag måste
rensa bort cookies. När jag hade gjort det fungerade det. Sedan höjde
jag säkerhetsnivån igen. Det där med kodnyckel fattade jag efter att
ha gjort några misslyckade försök att nå folk utan att ändra deras
adresser. Kanske får jag själv lägga in en dylik, men som sagt, än så
länge har jag inte haft några problem.

En sak jag undrar över är de filter som tydligen förekommer. Vet inte
att jag själv gått i författning om att filtrera bort någonting men
det måtte ske ändå, för vissa inlägg hänger helt i luften för mig -
har aldrig sett t ex en viss David Bondes inlägg, som ändå livligt
diskuteras av andra. Han måtte automatiskt vara bortfiltrerad hos mig?
Ingen förlust kanske.

Det tar flera timmar innan ens inlägg kommer in. Förmodar att de först
ska passera filter och reningsbad. Men jag blir förvånad över hur
mycket som ofta har hunnit diskuteras under tiden. Ett av mina egna
inlägg kan ha besvarats och kommenterats av flera andra, innan jag har
sett det själv. Finns det något sätt att öka tempot?

Göran

Per Elmsäter

> [...]
> inlägg kan ha besvarats och kommenterats av flera andra, innan jag har
> sett det själv. Finns det något sätt att öka tempot?

Det är Google som tar så lång tid. Om du använder dig av din egen ISP's
Newsserver så går det mycket fortare. Om det finns någon vill säga. Telia
etc har alla egna Newsservrar. Dessutom finns det ett antal gratis
Newsservrar som man kan registrera sig på utan alltför mycket problem. Sök
på Google så hittar du säkert flera tips. Du kan trots det använda dig av
din hotmail adress som replyadress.

Att Herr Bonde tex inte syns misstänker jag ha att göra med att han inte
vill synas på just Google. Dvs bli arkiverad. Vid en kontroll visade det sig
vara så. I Properties på hans inlägg kan man hitta följande rad
Den innebär att inlägget inte arkiveras och det kan styras av avsändaren. På
en vanlig Newsserver försvinner alla inläggen efter en tid. Dock ej på
Google.

Göran

"Per Elms ter" <perdote...@teliadot.com> wrote in message news:<5%yZ9.8059$FF4.5...@newsb.telia.net>...

Vad är ISP?

Göran

Per Elmsäter

"david bonde" <i97_bedR...@i.kth.se> wrote in message

> Många och långa diskussioner i swnet.svenska har i slutändan resulterat
> i termen dörja/en dörj, vilket nog stämmer bättre. AFAIK betyder
> 'trolling' ungefär 'ro drag', dvs dörja (om jag förstått innebörden av
> ordet dörja korrekt).

Du har säkert helt rätt i din översättning. En Trålare heter förmodligen
Trawler på Engelska. Men trolling är detsamma som att ro drag. Fast en del
Troll verka använda en trål i alla fall om man räknar hur stor fångst dom
får ;)

Göran

"Per Elms ter" <perdote...@teliadot.com> wrote in message news:<Jfh_9.8845$LY2.5...@newsc.telia.net>...

ISP, är det helt enkelt bredbandsleverantör? Min bredbandsleverantör
säger sig inte ge tillgång till någon egen nyhetsserver.

Göran

Guran

> Prata med Ängelholm whatever, och be dem kontakta Tele2/Swipnet om de
> säger nej.

Ängelholm whatever ??? vad menar du ?

Rgds
Guran

Per Elmsäter

arnebj...@gmail.com

Den tisdagen den 21:e januari 2003 kl. 09:27:10 UTC+1 skrev Göran:
> [...]
> saken vara löst i en handvändning. Någon som vet? Är det så att
> gentlemän aldrig kryssar eller att de hänsynsfullt seglar om i lä?

Gentlemen = engelsk överklass. Dom hade all den tid dom behövde för att vänta på medvind. Dom som inte var överklass utan seglade för brödfödan kunde inte unna sig den lyxen, dom var tvungna att kryssa när det krävdes. När jag pensionerar mig ska jag bli en gentleman och segla goosewinged upp och ner längs Cote d'Azur.