Bästa utombordaren

Per Elmsäter

Vilken är bästa utombordaren att hänga på en segelbåt?
Behov ca 15-20 HP.

Fyrtakt, tvåtakt? Yamaha, Johnson, Honda.........?
Låg vikt viktigt.
Pris vid nyköp?

Är det någon i gruppen som har synpunkter? Tacksam för både relevanta och
irrelevanta svar.

"Don't take yourself so seriously.
Life and the sea will take care of that, if given a chance."

Respectfully Perre

Hans-Christian Becker

In article <zXqu7.3292$XO2.4...@newsb.telia.net>,

Per Elmsäter <per.el...@telia.com> wrote:
>Vilken är bästa utombordaren att hänga på en segelbåt?
>Behov ca 15-20 HP.
Vad är det för båt? 20 hk på en "utombordsmotorsegelbåt"
låter som en hel del.

>Fyrtakt, tvåtakt? Yamaha, Johnson, Honda.........?

Absolut fyrtakt IMNSHO. Tvåtakt hör förra seklet till.

>irrelevanta svar.
Vad väntar du dig när du frågar efter "bästa <något>"???
Lycka till,
Hans-Christian (VP 75, d.v.s. en 4-takts Honda)
--
Dr. Hans-Christian Becker
Department of Chemistry

Anders Svensson

Rent allmänt så låter inte 20 HP, segelbåt och utombordare
som en bra kombination. Det blir rätt svårt att få en bra
balans mellan båtfart, propellervarvtal, slip och
propellerdiameter med en sådan kombination.

Givetvis bör du ha en fyrtaktare, både för bränslekonomi och
miljöanpassning. Tyvärr blir de tyngre än motsvarande
tvåtaktare.

Mitt (lätt radikala) tips: köp en 9.9 HP fyrtaktare och
skulle den inte räcka, gör en katamaranare - skaffa två
motorer...

Anders Svensson
mail: anders.-.ei...@swipnet.se
*************************

Peppe

Jösses, vilken fart hade du tänkt göra?? Ska du åka vattenskidor? Många
anväder <10hk.
Vad menar du med bästa?
Själv har jag inombordare med endast 7,5hk till ungefär 2200kg båt.
/Peppe

"Per Elmsäter" <per.el...@telia.com> wrote in message

Johannes Swartling

> [...]
> Pris vid nyköp?
>
> Är det någon i gruppen som har synpunkter? Tacksam för både relevanta och

Observera att detta är högst personliga erfarenheter och inte gör något som
helst anspråk på vetenskaplighet...

Honda 4-takt har jag mest dåliga erfarenheter av. Tung, svårstartad, allmänt
känslig för "felaktiga" inställningar, kylkanalerna kloggar igen med jämna
mellanrum trots att man sköter den som ett barn.

Johnson och Evinrude är uppköpta av Bombardier och produceras inte för
tillfället tror jag, fast produktionen ska tas upp snart igen. En tidigare
"sanning" sa att amerikanska utombordare hade sämre kvalitet än japanska.
Men det är rätt länge sen.

Mercury har jag ingen erfarenhet av.

Yamaha 2-taktare har jag haft ett par stycken, både små (6 hk) och stora (50
hk). De har gått problemfritt år efter år med ett minimum av underhåll.

Observera dock att förutsättningarna har ändrats, så man ska tänka sig för
innan man väljer 2-takt före 4-takt. Under dessa förutsättningar anser jag
att 2-takt trots allt kan vara att föredra: - liten motor (<10 hk), då
vikten spelar roll. Om motorn är över 10 -15 hk spelar det knappast så stor
roll, den är ändå så tung att man inte lätt bär runt på den. - Man använder
den främst korta stunder i samband med ut- och tilläggning. Det extra
föroreningar 2-taktaren släpper ut vägs då upp av den extra varmkörningstid
4-taktaren kräver, och ljudnivån är inget stort problem.

Johannes

Per-Arne Feldt

Är det verkligen du själv som skall ha en så stor snurra till din Winga 25?!
Den enda segelbåt där jag vet används en så stor motor och t om större är
"hybrid-segelaren" Mcgregor 26.
Eller frågar du för din katamaranpolares räkning?
Per-Arne
"Johannes Swartling" <j_swa...@hotmail.com> skrev i meddelandet

Marek

15-20 HK är alldeles för mycket för att hänga på en segelbåt. Själv nöjer
jag mig med 4 HK på 2200 kg IF-båt.

Jag kör fyrtakt sedan 2 år tillbaka (Yamaha). Litet tung kanske för en
4-hästare (23 kg) som man ofta lyfter av och på, men bränsleekonomin är god,
cirka 1 liter i timmen om man håller måttligt varv och avstår de sista
tiondels knopen på farten, som trots detta kan hållas kring drygt 5 knop i
lugnt väder.

En 4-taktare är "av naturen" litet mer svårstartad än en tvåtaktare.
Cylindrarna tänder ju bara vid vartannat varv.

Du bör nog inte välja starkare motor än cirka 8 HK.Det finns en hel del att
välja på i den storleksklassen, även modeller som är speciellt anpassade
till segelbåtar. 4-takt blir väl i allmänhet cirka 5 kg tyngre, men ger
mycket bättre bränsleekonomi, är tystare och mycket miljövänligare. Den
storleken på motor har två cylindrar och startar därmed mycket lättare än en
liten encylindrig.
/Marek

"Per Elmsäter" <per.el...@telia.com> skrev i meddelandet
> [...]

Per Elmsäter

Varför frågar du vad jag väntar mig?
Att få igång en diskussion så klart.

Förklara istället varför du anser att en tvåtaktare hör förra seklet till,
och varför du tycker 20 HP är mycket när du själv tydligen har 75 HP.

"Don't take yourself so seriously.
Life and the sea will take care of that, if given a chance."

Respectfully Perre

"Hans-Christian Becker" <h...@phc.chalmers.se> wrote in message

Per Elmsäter

Det är redan en Katamaran, 40 fot . Så det är två stycken 15-20 HP som
gäller eller en 25-30

"Don't take yourself so seriously.
Life and the sea will take care of that, if given a chance."

Respectfully Perre

"Anders Svensson" <anders.-.ei...@swipnet.se> wrote in message

Per Elmsäter

Neej. Till min Winga 25 är det inte ;)

Har planer på att bygga en Katamaran på 40 fot och detta är konstruktörens
spec på motorer.

"Don't take yourself so seriously.
Life and the sea will take care of that, if given a chance."

Respectfully Perre

"Per-Arne Feldt" <perarn...@swipnet.se> wrote in message

Per Elmsäter

Jag kanske skulle ha uttryckt mig lite bättre.
Det gäller alltså en 40 fots Katamaran med segel :-)

Vill inte ha inombordare för att få ner vattenmotståndet vid höga farter,
samt hålla nere vikten.

"Don't take yourself so seriously.
Life and the sea will take care of that, if given a chance."

Respectfully Perre

Per Elmsäter

Tack för ett bra svar. Det var lite av den typen, personliga erfarenheter
med olika fabrikat och modeller som jag var ute efter.

"Johannes Swartling" <j_swa...@hotmail.com> wrote in message

Fredrik Mossberg

> Förklara istället varför du anser att en tvåtaktare hör förra seklet till,
> och varför du tycker 20 HP är mycket när du själv tydligen har 75 HP.

7,5HP

Hans-Christian Becker

In article <T_Ju7.3431$XO2.4...@newsb.telia.net>,

Per Elmsäter <per.el...@telia.com> wrote:
>Varför frågar du vad jag väntar mig?
Jag syftade på att du även ville ha "irrelevanta svar". I nys brukar
ju irrelevans snarare vara regel än undantag, speciellt när folk får
tycka till om vad som är bäst.

>Förklara istället varför du anser att en tvåtaktare hör förra seklet till,
>och varför du tycker 20 HP är mycket när du själv tydligen har 75 HP.

Därför att fyrtaktare drar mindre soppa, är avsevärt renare, går jämnare,
får bättre smörjning (visar sig detta i livslängden?) och helt enkelt
bygger på en sundare princip än tvåtaktare. Dessutom slipper du hålla på
och slabba med olja i bensinen (om du inte råkar ha separat oljetank på
tvåtaktaren). Det årliga oljebytet bidrar inte nämnvärt till att göra
konserveringen besvärligare. Vad min "75-hästare" beträffar så gav
den i sin ungdom _sju och en halv_ hästkraft. Varför VP hade ett så
puckat sätt att ange effekt på sina utombordare vet jag inte.
Lycka till,
Hans-Christian
(Du citerar galet!)

Fredrik Mossberg

Varför vill du ha en katamaran? I våras seglade jag en katamaran från La
Rochelle och hem, vilket jag kan sammanfatta så här.
En katamaran är den perfekta bobåten och otroligt bekväm på öppna vindar,
men när vinden vrider och man får den emot sig, faller hela konceptet, det
dunkar och smäller, rister och skakar i hela båten, då den möter sjöarna
pga.att den inte rör sig i sjön på ett naturligt sätt. Ökar sjön vilket den
gjorde i engelska kanalen då vind mötte ström (4-5 Beufor)får man en ganska
obekväm segling. Ett lyft i fören sedan en dask i baken som avslutas med ett
magplask, blir i längden lite väl jobbigt. Min uppfattning är att en
enskrovsbåt rör sig mycket mjukare i sjön och hade pga. bättre kryssvinkel
kunnat segla mycket större del av distansen.
Annars skulle man ju kanske ha väntat på andra vindar, men det hade vi inte
tid med tyvärr.
Då vi seglade med kattan och hade vinden in från sidan, stack den iväg med
upp till 10 knop i 3-4 Beufor, utan att luta (vinglasen kunde ju faktiskt
stå kvar på borden) vilket imponerade.
I oväder ska man lägga båten 45 grader mot vind och sjö, samt köra motorn
på läsidan, för att stötta mot vinden. Då båten inte lutar tyckte jag
mycket av seglingskänslan försvann men man kanske vänjer sig.
Tilläggningar är ett annat gissel, man hittar inte annat än kajplats i någon
yttre del av hamnen. (glöm dom populära sommarhamnarna). Att baxa sig in
till en båt mack för att tanka (för det kommer du att få göra ofta med två
törstiga utombordare) med en 25-30ft bred båt är inte alltid så enkelt.
Eftersom du väljer utombordare tappar du mycket av den backeffekten, som är
nödvändig för att kunna vända på en femöring (genom att kunna köra fram med
ena motorn och backa med den andra). I den 43ft
(http://www.fountaine-pajot.com/eng/fragamme.htm) kattan vi seglade hade vi
två Yanmar på ca 30hk/st. med segelbåtsdrev, vilket gav en behaglig fart på
ca: 8 kn. Du kan också utnyttja värmen från motorerna till duschar, värme mm
med inombordsmotorer.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att kattan är en bra bobåt och
undanvindsbåt, men ingenting man vill färdas mot vinden med.

Hmm.

Jag tror det finns kattor och kattor. Vad var det för en du seglade hem.
Låter som någon av Jeanneaus charter versioner.

Jag börjar nedifrån. Med höga farter menar jag 25-30 knop. Vi var uppe i
närmare 25 knop i max 10 sekundmeter då jag provseglade. Sex man ombord.
På kryssen spöade vi skiten ur Kung Haralds nya Fram XV, i Oslo förfförra
helgen. En IMS optimerad 51 fotare för 15 miljoner med kolfibersegel för en
miljon och proffsbesättning. På hela banan 16 nM seglade vi 13 minuter
snabbare. På ett kryssben som var ca 2 nM ( mellan bojarna)gick vi lika högt
i vind och seglade 70 sekunder snabbare.
De som jag har talat med och kört den här båten i hård sjö säger att den går
väldigt mjukt. Hörsägen naturligtvis.

Varför skulle jag inte kunna backa med den ena utombordaren och köra framåt
med den andra för att kunna vända på en femöring? De sitter placerade på var
sin sida så nära skrovet som möjligt.

Har också lite svårt att vänja mig av med att det inte lutar. Tror dock att
jag kommer överleva det. Familjen gläder sig definitivt.
Frugan- Kan du inte sätta lite fart så vi kommer fram snart, potatisen står
redan på spisen?
Jag- Ok, vi stänger av motorn och hissar seglen ;-))

"Don't take yourself so seriously.
Life and the sea will take care of that, if given a chance."

Respectfully Perre

"Fredrik Mossberg" <fredrik....@telia.com> wrote in message

Per Elmsäter

Om du vill veta exakt hur konstruktören har tänkt så kan du titta på den här
länken
URL:http://www.multihulls.com

Där finns en TRT 1200 GT och en CR. Jag är ute efter GT versionen som är
racer/cruisern fast med CR modellens motor upphängning.
Tvåmotorsmodellen sitter längst bak och längst ut under akterdäck i en liten
plastskål som man vickar upp eller ner. Då man seglar är det alltså bara en
liten plastbubbla som sticker ner under däcket en bra bit ovan vattenytan.
På en katamaran är det bara en fördel att motorvikten kommer långt bak. Om
jag hade satt i inombordare så hade jag satt dem så långt bak som möjligt i
akterskroven.

Per Elmsäter

Anders Svensson

"Per Elmsäter" wrote:

> Det är redan en Katamaran, 40 fot . Så det är två stycken 15-20 HP som
> gäller eller en 25-30

Vad kan en katamaran på 40 fot väga - fyra fem ton? Och
handlar det om en hjälpmotor?

Problemet är nog mest att utombordare (genom sin utformning)
är såpass begränsade avseende propellerdiametern att deras
propellrar får ett alldeles för hög stigning för att passa
till låga (relativt) båtfarter. Även om katamaraner är
snabba så räknar du kanske inte med mer än 6-7 knop för
motor ?

Johannes Swartling

> [...]
> "hybrid-segelaren" Mcgregor 26.
> Eller frågar du för din katamaranpolares räkning?

Jag ska inte ha någon utombordare. Du menar säkert den ursprunglige
postaren.

Johannes

Per Elmsäter

> [...]
> till låga (relativt) båtfarter. Även om katamaraner är
> snabba så räknar du kanske inte med mer än 6-7 knop för

Båten väger ca 3 ton och har en sk deplacementvikt på 5 ton. Dvs jag bör
inte stoppa in mer prylar och besättning än två ton. Hoppas klara mig långt
under det. Säg att fyra ton kanske blir en rimlig vikt. Förhoppningsvis 3,5
Självklart är det en hjälpmotor jag avser. Tilläggning i hamn, men även
kunna gå några distans då vindarna mojnar.

Jag räknar nog med en marchfart för motor på ca tio knop.
Hade väl helst sett två små inombordare, men då tappar jag så mycket i ökad
vikt, ökat motstånd i vattnet och ökat pris så jag ser det inte som något
realistiskt alternativ.

Anders Svensson

Tja, det var ju et kul "problem". Kan du nu ha två motorer
är det ju en poäng med det, bland annat att du får riktigt
billig motordrift med bara en...

Var tycker konstruktören att motorerna skall ligga - i/på
skroven eller i gondoler på akterbalken? Och, kan du tänka
dig att ha två utombordare, fast mindre - det var ju inte
för inte jag kallade "att göra en katamaranare" att ha två
motorer. Två "små" fyrtaktare runt 10 hp vardera låter inte
som för litet som hjälpmotor för fyra ton båt. Efter
tumregeln "en hk per ton och knop, i tio m/s" skulle man ju
kunna hoppas på fem knop i rejäl motvind - en katamaran går
ju lättare genom vattnet men har ju mer vindfång
(frontalyta) än en kölbåt.

Avseende inombordare kan det nog iofs bli OK, men dyrt. Det
finns relativt lätta deslar (Lombardini, till exempel) och
med en foldingpropeller blir motståndet inte så stort. Jag
har också sett hydrauldrivna INUdrev från Sonic Marine i
england - två sådana kan drivas av en pump och en motor -
helt oberoende av varann. Det blir väl inte så billigt, men
man slipper med en sådan uppsättning att ha två backslag.

Per Elmsäter

> Tja, det var ju et kul "problem". Kan du nu ha två motorer
> är det ju en poäng med det, bland annat att du får riktigt
> billig motordrift med bara en...

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Poäng med två, och billig
motordrift med en???

> [...]
> kunna hoppas på fem knop i rejäl motvind - en katamaran går
> ju lättare genom vattnet men har ju mer vindfång

Motorerna sitter precis framför akterbälken under akterdäck i små gondoler,
kanske man kan kalla dem. En liten plastskål som man vickar upp eller ner.
Om det är en motor så är den naturligtvis centrerad och om man har två midre
så sitter de så långtut mot skrovet som möjligt. I fallet med en motor så är
den kopplad till ratten, men i fallet med två motorer så är de ej vridbara.

Du kan kolla närmare på båten TRT 1200 GT

Anders Svensson

"Per Elmsäter" wrote:

> Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Poäng med två, och billig
> motordrift med en???

Det trodde jag var uppenbart :-)

När du behöver kraft i motsjö och motvind använder du båda,
i vindstilla löper katamaranen mycket lätt (liten våt yta)
och då kör du bara den ena. Så har du en "reservmotor" eller
jollemotor på köpet.

Dsessutom blir det då så att du får två propellrar som
antagligen kan dimensioneras för att absorbera 10 hk vid 10
knop. Du lär inte hitta en propeller till någon 25-hästare
som absorberar 20-25 hk vid 10 knop, utan då krävs högre
båtfart.

Per Elmsäter

Aha. Nu börjar du snacka så jag förstår. Ja två motorer kanske inte är så
dumt. Själv hade jag ju bara tänkt på manövrerbarheten i hamn och att jag
kunde montera loss den ena när jag kappseglar. Då har jag bara med mig en
liten 15 hästare istället för en större 25-30 hästare. Snedbelastningen i
vikt kan säkert uppvägas genom att stuva ankare och livflotte på andra
sidan.

Fredrik Mossberg

Per Elmsäter <per.el...@telia.com> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:sNMu7.3470$XO2.4...@newsb.telia.net...

> Hmm.
>
> Jag tror det finns kattor och kattor. Vad var det för en du seglade hem.
> Låter som någon av Jeanneaus charter versioner.

Den första båten som kom upp när jag gick in på din länk
URL:http://www.trtmultihulls.com är en Fountaine-Pajot Belize 43, just en
sådan båt som vi seglade.

Per Elmsäter

"Fredrik Mossberg" <fredrik....@telia.com> wrote in message

Knappast den länken du har här ovanför, den går dit den ska. Däremot kanske
den första länken jag lade in, som var helt felaktig. Jag hade glömt trt
framför multihulls och då kom man någon helt annanstans. Där ligger också
mycket riktigt en sådan båt du beskriver.

Nog för att jag visste det var skillnad på Fountaine-Pajots kattor och de
som är mer racer betonade, men att det var sådan skillnad???
En sån kanske jag köper när jag blir gammal eller miljonär, fast då kanske
jag har blivit klokare och köper en HR istället. Du säger att ni kom upp i
max 10 knop. Vi hade ett snitt på nästan10 knop runt en bana, i vindar på
7-9 meter/sek. Är lite dålig på beaufort men 3-4 beaufort är väl något
liknande

Är det svar nog på din fråga varför jag är intresserad av en Katamaran?

Mats

Jag skulle välja två motorer pga driftsäkerhet och manövreringsmöjligheter, om jag fick välja.

Förra säsongen hade vi en Honda 4-takts 5 hkr på vår 9,4 x 3,3 och 2,4 tons båt. Svårstartad och krånglade just när den behövdes som bäst. Gissa om jag längtade efter en diesel! Förutom driftsäkerheten önskade vi bättre bromseffekt. Hondan var ställd så att vi inte fick mer än tomgångsvarv när man la in backväxeln.

Efter tre misslyckade verkstadsbesök i våras köpte vi en ny snurra. Trots att vi kanske helst skulle satt in en inombordare bedömdes det som för dyrt och krångligt. Snurran ger också suveräna manövermöjligheter som vi inte kan få med en inombordare.

Då blev det en 8 hkr Mercury - 2 takt. Vi ville först och främst ha mer effekt än 4-5 hkr, men samtidigt inte mer vikt än Hondans 25-30 kg. Det blir man väldigt klar över efter att ha burit den fram och tillbaka över däcket några gånger. Då hamnar man på 8-10 hkr i motoreffekt - om man väljer en tvåtaktare. Motsvarande 4-taktare är minst fem kg tyngre. Och det är ju tyvärr de sista kilona som väger mest. Därför tror jag att dina 15-hkr kommer att få sitta kvar även under kappsegling.
Ljudmässigt är det i praktiken ingen större skillnad mellan de båda motorerna. Soppaförbrukningen spelar för oss ingen större roll - vi går så pass lite för motor. Miljömässigt är ju 4-taktaren bättre, men ...
Det som skiljer mellan olika motormärken är förrutom vikten, reglagen och pris. Mercuryn har en bra rorkult med både växel och gas i samma reglage - men du kommer väl att montera fjärrreglage, oavsett om du väljer en eller två motorer.

Hälsningar

Mats

morgan söderström

montera elmotorer i stället--- ja o lithium batterier