Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Pris på jaktarrende

146 views
Skip to first unread message

sl

unread,
Jun 4, 2007, 2:08:05 PM6/4/07
to
Hej
Vad är ett rimligt pris/ha för ett jaktarrende (älg + småvilt) i trakterna
norra Sörmland/södra Västmanland c:a 150 km väster Stockholm?

/SL


Kim

unread,
Sep 21, 2007, 3:05:58 PM9/21/07
to
Rimligt är en sak, vad markägarna tar ut är en helt annan och dessa två
korresponderar inte. Formellt kan man säga att priset bestäms av flera
saker, vilttillgång, närhet till större tätorter m m.
Rimligt pris tycker jag är max 150 kr/ha inkl. moms men troligen får du
betala kanske 200 - 250 kr/ha inkl. moms.

De privata markägarna tar oftast mer än Sveskog somen gång under namnet ASSI
Domän drev upp arrendepriserna. Ett råd, kolla med någon större skogsägare
som Sveaskog eller Sv Kyrkan vad de tar för marker belägna i nårheten av de
trakter du är intresserad av

Svante

Den 07-06-04 20.08, i artikeln 9yY8i.1346$ZA....@newsb.telia.net, skrev "sl"
<s.l...@hotmail.com>:

Marcus Strömberg

unread,
Sep 24, 2007, 3:00:30 PM9/24/07
to

Fri, 21 Sep 2007 19:05:58 +0000 skrev Kim:

> Rimligt pris tycker jag är max 150 kr/ha inkl. moms men troligen får du
> betala kanske 200 - 250 kr/ha inkl. moms.

Jägaren måste väl dessutom accepteras som medlem i ett jaktlag innan
jakten kan ta vid?


--

Marcus

m9...@abc.se

Kim

unread,
Sep 27, 2007, 4:09:13 PM9/27/07
to
Ska du in i ett lag så talar vi mer om årsavgiften till laget och
självklart, då ska du väljas in men om du är ute efter att själv arrendera
en mark och kanske starta ett lag eller har några kamrater och man letar
jaktmark då talar vi arrendeavgift.
Det som kan vara värt att notera för den fåkunnige är ju att det inte är
marken i sig man betalar för utan en nyttjanderätt, d v s rätten att jaga på
en visst område.


Den 07-09-24 21.00, i artikeln pan.2007.09.24....@abc.se, skrev
"Marcus Strömberg" <m9...@abc.se>:

Marcus Strömberg

unread,
Oct 7, 2007, 4:10:18 PM10/7/07
to

Thu, 27 Sep 2007 20:09:13 +0000 skrev Kim:

> Ska du in i ett lag så talar vi mer om årsavgiften till laget och
> självklart, då ska du väljas in men om du är ute efter att själv arrendera
> en mark och kanske starta ett lag eller har några kamrater och man letar
> jaktmark då talar vi arrendeavgift.

Krävs det inte av jägaren att denne ska vara en del av ett jaktlag innan
vederbörande ens får börja jaga?


--

Marcus

m9...@abc.se

Kim

unread,
Oct 7, 2007, 4:33:29 PM10/7/07
to
Nej, inte om han har mark själv eller tecknar jakträtten.


Den 07-10-07 22.10, i artikeln pan.2007.10.07....@abc.se, skrev
"Marcus Strömberg" <m9...@abc.se>:

Marcus Strömberg

unread,
Oct 19, 2007, 9:12:50 AM10/19/07
to

Sun, 07 Oct 2007 20:33:29 +0000 skrev Kim:

> Nej, inte om han har mark själv eller tecknar jakträtten.

Ah, så klart! Något generellt förbud mot ensamjakt finns det således
inte i Sverige?


--

Marcus

m9...@abc.se

Kim

unread,
Oct 19, 2007, 12:20:31 PM10/19/07
to
Nej, finns inget förbud överhuvudtaget mot enmansjakt. Däremot påbud om
tillgång till eftersökshund vid olika former av jakt. Sedan är det klart att
det handlar om jaktetik, vissa slag av vilt bör/kan man inte jaga ensam.


Den 07-10-19 15.12, i artikeln pan.2007.10.19....@abc.se, skrev
"Marcus Strömberg" <m9...@abc.se>:

Marcus Strömberg

unread,
Oct 20, 2007, 10:11:01 AM10/20/07
to

Fri, 19 Oct 2007 16:20:31 +0000 skrev Kim:

> Nej, finns inget förbud överhuvudtaget mot enmansjakt. Däremot påbud om
> tillgång till eftersökshund vid olika former av jakt. Sedan är det klart att
> det handlar om jaktetik, vissa slag av vilt bör/kan man inte jaga ensam.

Förstås! Älgjägare i Småland kör alltid med jaktlag. På det sättet kan
de täcka in ett betydligt större område än en ensam människa kan --
och givetvis är älgen ett så pass stort djur att det behövs flera för
att ta hand om den, när den väl har fällts. Hur det går till vid
rådjursjakt ligger utanför min kunskapshorisont.


--

Marcus

m9...@abc.se

Kim

unread,
Oct 20, 2007, 12:13:13 PM10/20/07
to
Rådjursjakt kan bedrivas såväl ensam, exempelvis bockjakten i augusti som bedrivs som smyg- och vaktjakt, efter tyskt mönster kallad pürschjakt, som i lag, jakt med drivande hund i oktober. Så det skiftar högst betydligt.

Marcus Strömberg

unread,
Oct 21, 2007, 9:38:01 AM10/21/07
to

Sat, 20 Oct 2007 16:13:13 +0000 skrev Kim:

> Rådjursjakt kan bedrivas såväl ensam, exempelvis bockjakten i augusti som
> bedrivs som smyg- och vaktjakt, efter tyskt mönster kallad pürschjakt, som i
> lag, jakt med drivande hund i oktober. Så det skiftar högst betydligt.

Hur tar rådjursjägaren hand om det fällda viltet om han är ensam?


--

Marcus

m9...@abc.se

Kim

unread,
Oct 21, 2007, 4:07:14 PM10/21/07
to
Nu har vi kommit långt trådens namn så det är väl dags att byta ämne.
Men vanligen så passar (för den okunnige: bytet öppnas i buken och inälvorna
tas ur) skytten bytet på plats och sedan bär han hem det till platsen där
det ska hänga. Ibland förekommer det att djuret tas opassat till
hängningsplatsen för att passas där. Fördelen med detta är att man minskar
risken för föroreningar.


Den 07-10-21 15.38, i artikeln pan.2007.10.21....@abc.se, skrev
"Marcus Strömberg" <m9...@abc.se>:

Kim

unread,
Oct 21, 2007, 4:09:47 PM10/21/07
to
Glömde säga: Rådjuret är ett relativt litet klövvilt, vikt kanske 35 - 40 kg
och det klarar de flesta att bära på sina axlar.


Den 07-10-21 22.07, i artikeln C3417E0F.4D40%nick...@hotmail.com, skrev
"Kim" <nick...@hotmail.com>:

Marcus Strömberg

unread,
Oct 23, 2007, 9:59:28 AM10/23/07
to

Sun, 21 Oct 2007 20:09:47 +0000 skrev Kim:

> Glömde säga: Rådjuret är ett relativt litet klövvilt, vikt kanske 35 - 40 kg
> och det klarar de flesta att bära på sina axlar.

Även i oländig terräng över längre sträckor? Minns jag rätt hade
man ungefär 25 kilo utrustning på axlarna när man gick soldatmarschen i
lumpen.


--

Marcus

m9...@abc.se

Marcus Strömberg

unread,
Oct 23, 2007, 10:01:46 AM10/23/07
to

Sun, 21 Oct 2007 20:07:14 +0000 skrev Kim:

> Nu har vi kommit långt trådens namn så det är väl dags att byta ämne.

Vi kan fortsätta ett litet tag till.

> Men vanligen så passar (för den okunnige: bytet öppnas i buken och
> inälvorna tas ur) skytten bytet på plats och sedan bär han hem det
> till platsen där det ska hänga. Ibland förekommer det att djuret tas

Blir de uttagna inävlorna ett slags åtel för rovfåglar och dylikt när
det ligger kvar i naturen? Vilka andra djur kan tänkas dra nytta av det?


--

Marcus

m9...@abc.se

Jack Jensen

unread,
Dec 11, 2007, 4:53:50 PM12/11/07
to

--
Med venlig hilsen
Jack Jensen
"Marcus Strömberg" <m9...@abc.se> skrev i en meddelelse
news:pan.2007.10.23....@abc.se...

Hej

Et rådjur vejer ml. 15-20 kg utan indvålda.

Bara för at hjælpe lite - ock indvåldana försvinnar innom 1-2 veckor.

Mvh.
Jack
En dansk jägare, som har jaget mycket i Sverige:-)


Marcus Strömberg

unread,
Dec 12, 2007, 4:31:44 PM12/12/07
to

Jack Jensen skrev:

> Bara för at hjælpe lite - ock indvåldana försvinnar innom 1-2 veckor.

Tack för den upplysande kommentaren!


--

Marcus

m9...@abc.se

0 new messages