Lagen om tyst trafik

buss100

Nån som hittat "Lagen om tyst trafik" på nätet? Och beskrivning hur
den skall anv?

Hakvinius

buss100 skrev 2011-05-12 13:32:
> Nån som hittat "Lagen om tyst trafik" på nätet? Och beskrivning hur
> den skall anv?

Det finns ingen lag som heter så. Däremot säger trafikförordningen
följande (och jag tror att det är detta du menar med "tyst trafik"):

2 kap 1§: En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller
uppehåller sig vid vägen.

...och

3 kap. 64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall
en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt
väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges längre än
nödvändigt.

Slår man ihop dessa två, och tittar på rättsfall, är det ingen bra idé
att tuta eller föra oväsen med sitt fordon i onödan.

sten.e....@telia.com

arrie...@gmail.com

Den torsdag 12 maj 2011 kl. 13:32:48 UTC+2 skrev buss100:
> Nån som hittat "Lagen om tyst trafik" på nätet? Och beskrivning hur
> den skall anv?

1 juli 1935 infördes förordningen om tyst trafik, det blev då förbjudet att inom tätt bebyggda samhällen avgiva ljudsignal annat än när sådan är nödvändig för att förebygga fara för person eller egendom, i vilket fall man är skyldig att signalera.

sten.e....@telia.com