Priser

Off duty

Fredrik Nyman wrote:

> Vilket iof. är en lögn! Tele2 har ett 020-nummer för Internetaccess, och
> har haft så åtskilliga år - sedan långt innan Mårten gjorde sin entre här.
> 020-nummret hos Tele2 är dock belagt med en per-minut avgift (samma för
> hela landet), vilket Tele2:s lokala accessnummer inte är - där betalar man
> bara en fast månadsavgift vilket gör det billigare att ringa lokala
> accessnummer än 020-nummer.

Fredrik!

Jag vill bara påpeka att detta i praktiken innebär att den som inte erbjuds
ett lokalt accessnummer av er saknar möjlighet att få samma totalpris som den
med lokalnummer. Ni tror väl inte att kunderna för att vara solidariska med
glesbygden frivilligt ringer ett 020-nummer om de belastas med trafikavgift?
Förresten så är det ju inte så underligt att ni kan erbjuda abonnemang utan
trafikavgift när Telia sponsrar er med 7 öre per minut på dagtid och 15 öre
per minut på kvällstid!

Med vänlig hälsning,

Mårten

Fredrik Nyman

In article <31B17E...@landstrom.pp.se>, mar...@landstrom.pp.se says...

>Förresten så är det ju inte så underligt att ni kan erbjuda abonnemang utan
>trafikavgift när Telia sponsrar er med 7 öre per minut på dagtid och 15 öre
>per minut på kvällstid!

Jag ber att få påpeka att denna "sponsring" kvittas mot den sponsring som Tele2
bedriver av Telia när det omvända förhållandet gäller, alltså när samtal
terminerar i Telias nät.

Balansen av våra respektive arbetsgivares sponsring av varandra visar
att Telia får betydligt mer än Tele2. I slutändan tjänar Telia ändå
miljoner på samtrafiken från de övriga operatörerna.

Mikael Wahlgren

[...]

Och vad har Telia som är bättre än Tele2 då? Menar du att Telia erbjuder
obegränsad (i tid) Internet-access för 125:-/månad och samtidigt har ett 020
nummer för detta? Hmmm, kanske skall fundera på Telia då...

Du talar som du har förstånd till, tyvärr...

Mikael Wahlgren - ma...@ridax.se
Ridax programutveckling - PM2You/OS2You Remote Control for OS/2
FTP 194.52.57.138

Lars Olsson

Off duty wrote:
> [...]

rbjuds
> ett lokalt accessnummer av er saknar m=F6jlighet att f=E5 samma totalpris=
som den
> med lokalnummer. Ni tror v=E4l inte att kunderna f=F6r att vara solidaris=
ka med
> glesbygden frivilligt ringer ett 020-nummer om de belastas med trafikavgi=
ft?
> F=F6rresten s=E5 =E4r det ju inte s=E5 underligt att ni kan erbjuda abonn=
emang utan
> trafikavgift n=E4r Telia sponsrar er med 7 =F6re per minut p=E5 dagtid oc=

Det skulle vara verkligen intressant att f=E5 veta vilka kostnader dina pri=
ser =

baserar sig p=E5 och hur priset till slutkund ber=E4knats.

Det =E4r meninsl=F6st att diskutera om priser om man inte vet den bakomligg=
ande =

kostnaden. =

Lars Olsson

Johan

Off duty wrote:

> [...]

> trafikavgift när Telia sponsrar er med 7 öre per minut på dagtid och 15 öre

Hej Mårten.

Vill du förklara ditt sponsor resonemang.

Häls. / Johan

Teatertidningen

Off duty (mar...@landstrom.pp.se) wrote:

[...]

Fin logik! F|r att kompensera er f|r en kostnad p} 15 |re tar ni ut en
avgift p} 50 |re! Samtidigt s} ska teleoperat|rerna betala er f|r ing}ende
trafik. Det rimliga hade varit att ni i fredlig ordning hade inbjudit till
f|rhandlingar om samtrafiksavgiften, ni m}ste l{ra er att st} ut med
konkurrens.
Rikard Hoogland

Webmaster@Telia Internet

Johan wrote:

> Hej Mårten.

Hej, Johan!

> Vill du förklara ditt sponsor resonemang.

Telia betalar i dag mer för samtal till Tele2s telefonnät än vad vi tar ut av
kunden som ringer. Nu vill vi ta ut ett högre minutpris för att få stopp på detta
förhållande.

Mårten Landström
Telia Internet

Mikael Abrahamsson

> [...]

>trafikavgift när Telia sponsrar er med 7 öre per minut på dagtid och 15 öre

Lustigt. Det finns så många andra proviers som kan göra likadant, dvs erbjuda
internet utan trafikavgift, som köper sina linjer genom telia, och därför
inte får denna "sponsring". Hur förklarar du detta?

--
-----
Mikael Abrahamsson

Torkel Nyberg

Mikael Abrahamsson (swm...@uplift.sparta.lu.se) wrote:
[...]

Därför att de (vi) har mycket mindre marginaler, så är det. Om jag förutom
abonnmangskostnaden fick 23 öre per minut som våra kunder ringde till
oss, skulle jag kunna räkna pengar hela dagarna. Ok. man kan argumentara
att de har kostnader för sina nät, men i princip behövs inte mer än ett
nät från närmaste Teliastation för att bli berättigad samtrafikavgiften.
Några utgående samtal blir det ju inte tal om från en modempool, så det
är ren vinst.

Tele2 och Telenordia tjänar helt enkelt ruggigt med pengar på det här
marknadssegmentet. Ett räkneexempel:
TELE2 påstår sig ha en sådär 50000 kunder. Anta att en kund ringer i
snitt 20 timmar per månad.
Det ger följande intäkter från Telia under ett år:
50000*20tim*12mån*60min*23öre= 165Mkr
Abonnemangsintäkterna är följande:
50000*990kr= 49Mkr
TOTALT: 214 Mkr

Om det istället var jag som hade raggat upp de 50000 kunderna till mitt
företag så skulle jag alltså fått nöja mig med 49Mkr, medan TELE2 kan
kassera in ytterligare 165 Mkr från Telia. Det är en sned marknad.

Mvh
Torkel Nyberg, VD
Kuai AB

--
-- Torkel Nyberg, mailto:tor...@kuai.se
-- Kuai Scandinavia AB, DTU-Edskev 18, S-81330 Hofors, SWEDEN

Mikael Wahlgren

[...]

Om det nu är så enkelt att starta som teleoperatör som du vill påskina, så är
det väl ingen som förbjuder dig från att göra det eller hur? Varför börjar
inte du också tälja guld?

Jag kan förstå att du som liten Internet-leverantör kan tycka att det är lite
tråkigt att Swipnet/Algonet har en fördel framför er, men TA RESON NU OCH
STÄLL DIG PÅ FRIHETENS SIDA, dvs förespråka:

1. En samtrafikavgift=0 öre/min (dvs slopa den).

alt.

2. Splittra telia i en nät och en operatörs-del.

Bara för att du är avundsjuk på Swipnet/Algonet, skall du inte offra din
självkänsla, det finns smartare sätt.

Webmaster@Telia Internet

Mikael Abrahamsson wrote:

> Lustigt. Det finns så många andra proviers som kan göra likadant, dvs erbjuda
> internet utan trafikavgift, som köper sina linjer genom telia, och därför
> inte får denna "sponsring". Hur förklarar du detta?

De kanske driver verksamheten vidare i hopp om att konkurrensneutralitet ska
återställas?

Mårten Landström
Telia Internet

Mikael Abrahamsson

In article <4ovbij$h...@kaon.kuai.se>, Torkel Nyberg <tor...@yin.kuai.se> wrote:

> [...]
>företag så skulle jag alltså fått nöja mig med 49Mkr, medan TELE2 kan
>kassera in ytterligare 165 Mkr från Telia. Det är en sned marknad.

Men för att styrka ditt påstående så måste du också på något sätt bevisa
att Tele2s internetavdelning tar del av dessa pengar, och att de inte bara
stannar i telefoni-avdelningen. Hur vet du att inte Tele2, som så många
andra stora företag, har ett system där avdelningarna köper tjänster även
inom företaget? Jag har efterlyst siffror från både telia och tele2 på hur
balansen mellan samtalen har varit hittils, men inte fått något svar. Det
börjar bli dags att kräva dessa svar nu, så vi får lite fakta i debatten.

Telia hävdar (genom Mårten) att Telia förlorar pengar på avtalet. Jag vill
se hårda fakta på detta, dvs veta hur mkt telia får in från Tele2, resp
hur mkt som "går tillbaka", dvs vem som tjänar på vad.

Telia

Mikael Abrahamsson wrote:

> Men för att styrka ditt påstående så måste du också på något sätt bevisa
> att Tele2s internetavdelning tar del av dessa pengar, och att de inte bara

Räcker det verkligen inte med misstanken?

> [...]
> inom företaget? Jag har efterlyst siffror från både telia och tele2 på hur

Även om det inte skulle komma Internetdivisionen tillhanda är systemet i dag
inte sunt! Jag kanske tillåts påpeka att Tele2 inte erbjuder samtal till Telias
nät för "närsamtalspris"?

> balansen mellan samtalen har varit hittils, men inte fått något svar. Det
> börjar bli dags att kräva dessa svar nu, så vi får lite fakta i debatten.

Jag hoppas att du fått dem nu.

> Telia hävdar (genom Mårten) att Telia förlorar pengar på avtalet. Jag vill
> se hårda fakta på detta, dvs veta hur mkt telia får in från Tele2, resp
> hur mkt som "går tillbaka", dvs vem som tjänar på vad.

Än så länge är saldot på plus, men det är på väg att svänga. Å andra sidan är
det inte rätt sätt att räkna, eftersom samtrafiken måste kunna fungera även i
de fall trafiken bara går i en riktning!

Mårten Landström
Telia Internet

Torkel Nyberg

[...]

Jag tror snarare att det är så att TELE2 ser sin Internetverksamhet mest
som ett sätt att få upp trafiken till sina slutabonnemang eftersom det är
där de tjänar de grova pengarna. Det sätt de har marknadsfört sina
telefonitjänster (mot tex Kuai) visar tydligt på det.

Huruvida Tele2 har resultatenheter eller dylikt spelar mindre roll. Det
är isf endast en intern metod att öka lönsamheten genom att sporra
medarbetarna att prestera bättre. Det kan jämföras med en säljare som har
provision.

Mvh Torkel Nyberg, Kuai

Telia

Teatertidningen wrote:

> Fin logik! F|r att kompensera er f|r en kostnad p} 15 |re tar ni ut en
> avgift p} 50 |re! Samtidigt s} ska teleoperat|rerna betala er f|r ing}ende

Avgiftens storlek beror på ett antal faktorer, se annat inlägg!

> trafik. Det rimliga hade varit att ni i fredlig ordning hade inbjudit till
> f|rhandlingar om samtrafiksavgiften, ni m}ste l{ra er att st} ut med
> konkurrens.

Så har också skett. Nytt avtal med Tele2 är t ex ingånget.

Mårten Landström
Telia Internet

Magnus Weststedt

Telia (webm...@internet.telia.com) wrote:

: Räcker det verkligen inte med misstanken?

Jag som i min enfald trodde detta var en demokrati...

Visserligen är det Mårten säger sant, men ovastående påstående kommer att
bli klassiskt!!!

: Även om det inte skulle komma Internetdivisionen tillhanda är systemet i dag

: inte sunt! Jag kanske tillåts påpeka att Tele2 inte erbjuder samtal till Telias
: nät för "närsamtalspris"?

Det var en nyhet... Jag hade för mig att det fanns ett samtrafiksavtal som
iaf konkurrenterna följde?

: Än så länge är saldot på plus, men det är på väg att svänga. Å andra sidan är

: det inte rätt sätt att räkna, eftersom samtrafiken måste kunna fungera även i
: de fall trafiken bara går i en riktning!

Men... Men... Så länge det riktningen lutade åt Telia så klagade ni
minsann inte.

Tror ni verkligen att vi är så dumma?

/ Magnus

Disclaimer: Mina åsikter är mina och delas inte nödvändigtvis
av min arbetsgivare.

Peter Kenell

tor...@yin.kuai.se (Torkel Nyberg) wrote:

> [...]
>snitt 20 timmar per månad.
>Det ger följande intäkter från Telia under ett år:

Men Tele2 och Telenordia har säkert *MER* trafik åt andra hållet pga
alla de stora företagskunder, sjukhus, kommuner etc som ringer *FRÅN*
dessa operatörer och betalar ovan nämnda taxa (flerfaldigt) tillbaka
till Telia... Men det är ju ingen som vill kännas vid att så är
fallet...

//Peter

Telia Internet

Peter Kenell wrote:

> [...]
> dessa operatörer och betalar ovan nämnda taxa (flerfaldigt) tillbaka
> till Telia... Men det är ju ingen som vill kännas vid att så är

Enligt mina kollegor på huvudkontoret är det inte tillåtet att göra denna
typ av "nettoaffärer". Dessutom måste ju samtrafiken fungera även för en
operatör som enbart har trafik i ena riktningen, vilket den inte gör med
dagens system!

Mårten Landström
Webmaster@Telia Internet

Telia Internet

Magnus Weststedt wrote:

> Jag som i min enfald trodde detta var en demokrati...

Jag tror att vi gör det...

> Visserligen är det Mårten säger sant, men ovastående påstående kommer att
> bli klassiskt!!!

Nu är det ju mer än en misstanke, det hela går ju att bevisa med enkla beräkningar
av den typen Torkel gjorde!

> [...]
> : nät för "närsamtalspris"?
>
> Det var en nyhet... Jag hade för mig att det fanns ett samtrafiksavtal som

Nu har det ju inte med saken att göra i fall operatörerna följer avtalet eller
inte. Telia har aldrig planerat att bryta avtalet, och misstänker inte att någon
operatör bryter det. Vad vi propagerar för är enbart rätten att ta ut minutpriser
som täcker kostnaderna! Telia har i längden inte råd med att betala ut mer till den
andre operatören än vad vår kund betalar till oss! Varför ska Telia aktivt
subventionera konkurrenternas affärsverksamhet? Jag trodde att en sund
marknadsekonomi byggde på att alla företag täcker sina egna kostnader!

Mårten Landström
Webmaster@Telia Internet

Jacob Hallen

> [...]
>företag så skulle jag alltså fått nöja mig med 49Mkr, medan TELE2 kan
>kassera in ytterligare 165 Mkr från Telia. Det är en sned marknad.

Det är just det som är poängen. Med sänkta samtrafikavgifter
försvinner det starka incitamentet för Tele2 att ge bort
Internetabonnemang. Vi kanske skulle få en marknad i Sverige där
operatörerna tar betalt vad det kostar och inte subventionerar
abonnemang i den ganska stora omfatting som har skett. Tex så
har vi det fina erbjudandet från Swipnet med modem och uppkoppling
för 0 kronor om du tecknar ett helårsabonnemang.
Intäkterna från abonnemanget betalar löpande kostnader och
en del av avskrivningen på utrustningen, men kommer troligen inte
att generera vinst nåågonsin.
Tele2's vinst kommer helt ifrån trafikavgifterna. Modemkunder är
nämligen den mest lönsamma sorten. De kopplar sällan upp nya
samtal och de är uppkopplade länge varje gång.

Ur Internetmarknadens perspektiv så är det sundaste förhållandet
att kundens kostnad är den samma för samtalen oavsett vilken
operatör vederbörande använder och att teleoperatörernas sidointäkter
inte är så stora att de driver fram prisdumpningar på själva
Internettjänsten.

Det som gör marknaden så sned är oskäligt höga samtrafikavgifter.
Det är helt enkelt för lönsamt att terminera trafik i sitt nät.

Jacob Hallén

Robert Nordin

In article <31B480...@internet.telia.com>, webm...@internet.telia.com
says...

Vad innebär då detta avtal, som enligt t ex artiklar i Mammons röst..eh..Dagens
Industri skulle gälla samtrafikproblemen?

BTW: När skall Telia få ordning på sin UUCP-tjänst? F.n fungerar den mycket
dåligt. När skall ni fixa en robot (för på- och avslagning av news)
till denna? Kommer det att ske under detta århundrade?

mvh

Robert Nordin

Martin Nisshagen

Torkel Nyberg wrote:
> [...]

> TELE2 p=E5st=E5r sig ha en s=E5d=E4r 50000 kunder. Anta att en kund rin=
ger i
> snitt 20 timmar per m=E5nad.
> Det ger f=F6ljande int=E4kter fr=E5n Telia under ett =E5r:
> 50000*20tim*12m=E5n*60min*23=F6re=3D 165Mkr
> Abonnemangsint=E4kterna =E4r f=F6ljande:
> 50000*990kr=3D 49Mkr
> TOTALT: 214 Mkr
> =

> Om det ist=E4llet var jag som hade raggat upp de 50000 kunderna till mi=
tt
> f=F6retag s=E5 skulle jag allts=E5 f=E5tt n=F6ja mig med 49Mkr, medan T=
ELE2 kan
> kassera in ytterligare 165 Mkr fr=E5n Telia. Det =E4r en sned marknad.
> =

> Mvh
> Torkel Nyberg, VD
> Kuai AB

B=E4ste Torkel, vad du enbart kikar p=E5 =E4r int=E4kterna f=F6r Tele2 oc=
h Telenordia
(algonet). Det har aldrig slagit dig att det m=F6jligtsvis kostar enormt
stora summor att bygga upp egna stamn=E4t f=F6r b=E5de teletrafik och int=
ernet?

Jag tror att Tele2 fortfarande har h=F6gre kostnader =E4n int=E4kter fr=E5=
m sin
verksamhet. Normalt s=E5 brukar s=E5dana h=E4r satsningar vara v=E4ldigt =
riskfyllda
och kr=E4va enorma insatser med mycket investeringar under flertal =E5r i=
nnan
verksamheten kan g=E5 +/- 0.

Dessutom s=E5 tycker jag att det =E4r felaktigt att Telia utnyttjar sin m=
akt-
position genom att straffa sin konkurrenter p=E5 detta s=E4tt, *=E4ven* o=
m du =

kanske tycker att det =E4r or=E4ttvist att Tele2 och Algonet har varit me=
framg=E5ngsrika =E4n dirr f=F6retag.

Jag kan mycket v=E4l f=F6rst=E5 att de operat=F6rer som =E4r kunder till =
Telia har
extremt mycket att vinna p=E5 om Algonet och Tele2 m=E5ste sl=E5 igen, me=
n det
framst=E5r =E4ndock som ett lika ohederligt s=E4tt att konkurrera p=E5.

Jag tyckar att alla borde vinna p=E5 konkurrensen med flera operat=F6rer =
och
l=E4gre priser i l=E4ngden. D=E4rf=F6r uppmanar jag alla nya kunder att b=
ojkotta
alla f=F6retag som f=F6rsvarar Telia:s f=F6rs=F6k att sl=E5 ut konkurrera=
nd operat=F6rer!

Mvh,

m a r t i n n

-- =

Martin Nisshagen mar...@mts.se (MIME 1.0) "verdi + callas =3D=
=

MTS Technology, Sweden http://www.mts.se/martin 100% pleasure..."

Sorcerer

> [...]
> kunden som ringer. Nu vill vi ta ut ett högre minutpris för att få stopp på

Låt oss ta ett konkret exempel. Jag ringer ett lokal samtal till Tele2
modempol ifrån Gbg till modempolen i Gbg(den ligger fysiskt i Gbg).

För det betalar jag lokal samtals avgift till Telia. Vad sedan telia
har för avtal med Tele2 om samtrafik avgifter intreserar mig inte det
minsta. För det är en sak mellan telia och Tele2. Det skall inte beröra
mig som ringer ett vanligt lokal samtal.

Det ni vill göra är att ta betalt en straffavgift(att lägga på en avgift
som är mångdubbelt större än vad ni förlorar är en straffavgift). av dom
internetlevrantörer som råkar har ett samtrafik avtal med telia. Medans
dom utan avtal slipper avgiften. Det kan vara mycket svårt att förklara
i en domstol(speclielt i EU domstolen). Tänk bara på vad tetrapack fick
betala när dom gjorde en liknade sak i Italien för några år sedan
(jag tror att skadeståndet var på 3 miljader kr eller något sånt).

Anders Johansson

TI> Nu är det ju mer än en misstanke, det hela går ju att bevisa med
TI> enkla beräkningar av den typen Torkel gjorde!

Jaha, den där räkningen där han räknade alla inkomster som vinst och
inte hade några utgifter alls, man kanske skulle kolla om det går att
köpa aktier i kuai, aktieudelningen bör ju vara rejäl när företaget
har 100% av omsättningen i vinst ;-) Men det är klart det kan ju inte
fungera så länge, företag _måste_ faktiskt betala sina räkningar.

/Anders

Ragnar Lonn

In article <31B589...@internet.telia.com>,

Då bör man ändra på dagens system tillsammans med Post- och telestyrelser
och samtrafikerande operatörer, inte blixtinföra en straffavgift som drabbar
slutkunderna och sätter alla operatörers grundförutsättningar ur spel. Det
är cyniskt gentemot slutkunder som är beroende av andra operatörers tele-
tjänster och det är ett klart tecken på maktmissbruk.

Jag tror i och för sig fortfarande inte att Telia räknat med att kunna
införa den här 'tjänsten'. Telia vet att konkurrensverket kommer att
förkasta idén ganska omgående och går ut med det här bara för att få ett bra
utgångsläge i omförhandlingar av samtrafikavtalen. Jag tycker det är synd
att svenskar är så mjäkiga att de inte protesterar och ser till att Telia får
lida för sådana cyniska politiska utspel däremot. Det skadar hela branschen
och ger förmodligen fina signaler till de som funderat på att investera i
telebolag i Sverige att det inte är läge just nu eftersom det f.d. (?)
statliga monopolet velar fram och tillbaka och ändrar förutsättningarna från
dag till dag.

/Ragnar

(egna åsikter/gissningar)

Telia Internet

Anders Johansson wrote:

> [...]
> har 100% av omsättningen i vinst ;-) Men det är klart det kan ju inte
> fungera så länge, företag _måste_ faktiskt betala sina räkningar.

Precis, och var tycker du Telia ska ta pengarna för att betala
samtrafikavgifterna om vi inte får ta ut dem av den som ringer?

Mårten Landström
Webmaster@Telia Internet

Fredric Lonngren

...mycket.jag.håller.med.om.borttaget...

> [...]
RL> lida för sådana cyniska politiska utspel däremot. Det skadar hela branschen
...mer.borttaget...

Hrmm, kallar du debatten här mjäkig och utan protester? Jösses, vilka
protest stormar är du van vid? Ska vi gå man ur huse och stoppa
motorvägstrafiken med högar av telefoner och modem ala franska
bönder? Kul bild: milslånga köer på essinge-leden framför ett berg med
telefoner och modem med ett gäng jeans-och-t-shirt klädda individer på
toppen, Rubrik: "Internetsurfare protesterar mot Telias nya vägtullar."

Vad gäller gemene man tror jag ytterst få som inte är direkt drabbade
alternativt av eget intresse följer den svenska telemarknaden ens
känner till Telias utspel, och då är det svårt att reagera. Telias
information till allmänheten har ju inte precis täckt helsidor i
morgontidningarna.

Fredric Lönngren -- Som tycker som om somsom som sommaren
hem: h...@dataphone.se
jobb: etx...@uab.ericsson.se

Ragnar Lonn

Telia Internet <webm...@internet.telia.com> wrote:

> [...]
>trodde att en sund marknadsekonomi byggde på att alla företag täcker sina

Det här är egentligen inte en fråga om ifall Telia ska få täckning för
sina utgifter eller inte, anser jag, även om diskussionen hela tiden
verkar driva åt det hållet. Det kanske är medvetet styrande från Telias
sida?

Telia bör få täckning för sina utgifter. Skulle det dock visa sig att andra
kan erbjuda samma tjänster till lägre kostnad - dvs att Telias utgifter är
för höga - bör andra kunna konkurrera med Telia utan att drabbas av olika
monopolistiska maktåtgärder Telia kan tänkas ta för att hävda sig i
konkurrensen. Dock ska man inte enbart lasta Telia för det hela. Det är
nog egentligen politikernas fel, skulle jag tro, att vi har den här
situationen.

Resultatet är hursomhelst inte speciellt roligt. Telia bestämmer sig för att,
med oerhört kort varsel och inget personligt meddelande till sina kunder som
många ovetande kommer att drabbas av det, införa en ny 'tjänst' som de kallar
det. Egentligen är det någon sorts dålig paniklösning för att de själva varit
kortsiktiga nog att inte kunna göra bra avtal med sina 'konkurrenter'.
Straffavgiften, som är ett betydligt bättre ord för 'tjänsten', slår mot
'oskyldiga' i sammanhanget - vanliga personer som ovetande kommer att drabbas
av avgiften, samt som en del sagt förut mot de stackare som är i den
situationen att de måste ringa ett nummer hos ett icke-Telia bolag men har
ett Telia telefonabonnemang (vilket ju de flesta tyvärr har). Alltihop visar
på ett visst mått av kundförakt från Telias sida och det kan man absolut
lasta Telia för, tycker jag.

Att ett företag helt plötsligt kan omkullkasta villkoren för telemarknaden
i hela landet kan inte ses som annat än att det företaget har alldeles för
mycket makt och bör fråntas den på det ena eller andra sättet om man nu
vill ha fri konkurrens. Lars Berg sade på debatten mellan honom och Daniel
Johannesson (Telenordias VD) nyligen att han inte ville att Telia 'skulle
stympas' genom att man delade upp det i ett nätföretag och ett tjänsteföretag
eftersom alla andra operatörer hade båda delarna men jag tror att det
egentligen är en maktfråga. Telia får betydande makt genom att äga accessnätet
och (Lars Berg) vill inte bli av med den.

Jag tror det bästa för Sverige vore om staten beslutade att Telia var
tvungna att erbjuda bra köp- eller leasingavtal för hela eller stora delar
av accessnätet till andra teleoperatörer. Det skulle kanske innebära att
det som i USA blir 'småmonopol' inom begränsade områden men det är
betydligt bättre än ett monopol som täcker hela Sverige. Telia kan visst
få äga och driva sitt eget nät tycker jag, men det ska inte vara 99% av det
totala nätet ut till kund!!!

Tyvärr är ju Telia väldigt inflytelserika i de högre kretsarna och man (Telia)
kan också peka på att "X personer kommer att avskedas på Telia om vi blir av
med just den här verksamhetsdelen" vilket tar skruv, antar jag, eftersom
ökande arbetslöshetssiffror är varje politikers mardröm. Att de jobben sedan
enbart flyttas till andra operatörer säger man förmodligen ingenting om.

Det är tal om att den nya telelagen kommer att rädda situationen. Allt ska
bli så bra när den kommer. Jag tror inte på det. Telia kommer alltid att
kunna fördröja leveranser och använda sig av andra svårbevisade åtgärder
som hämmar konkurrens och det förlorar hela Sverige på i längden.

Allt är bara politik, det är därför det fungerar så j-a dåligt.

/Ragnar

(egna åsikter som till stor, liten, eller ingen del delas
av arbetsgivaren)

Torkel Nyberg

Martin Nisshagen (mar...@mts.se) wrote:

[...]

Sj{lva po{ngen med mitt resonemang var ju att det inte beh|vdes n}got
stamn{t, utan att det r{cker med ett n{t fr}n Telias n{rmsta

Mikael Wahlgren

[...]

Snälla du, om det "inte är tillåtet att göra denna typ av nettoaffärer",
varför anmäler ni inte Tele2 för att (som ni påstår) subventionera
Internet-trafiken med telefonpengar? Är det så att ni faktiskt inte kan
påvisa att Tele2 ger pengar till sin Internet-avdelning, från telefonin?
Eller är det så att det inte finns någon sådan sådan begränsning? Nog har väl
Telia jurister, eller måste de utnyttja rättshjälp?

Mikael Wahlgren

:>> Men för att styrka ditt påstående så måste du också på något sätt bevisa

:>> att Tele2s internetavdelning tar del av dessa pengar, och att de inte bara

:>Räcker det verkligen inte med misstanken?

Nej, varför skulle det göra det? Jag kan misstänka att Telia subventionerade
bosnienserbiernas krigsföring, men vad spelar det för roll? Betyder det
automatiskt att ni gjorde det? Jag kan misstänka att ni på Telia Internet går
på någon drog hela dagarna (inte helt obefogat kanske) men vad spelar det för
roll? Min misstanke har ingen som helst relevans. Jag kan gå till rätt
instanser och berätta om mina misstankar, precis samma sak kan Telia göra.

Misstanken räcker absolut inte. Det är häpnadsväckande att Telia kommer med
något sådant påstående.

Mikael Wahlgren

[...]

Jag tror att du har rätt (angående deras synsätt). Vad är det för konstigt
med det? Det är väl naturligt och sunt för en teleoperatör att vilja få upp
nyttjandegraden av nätet? Tycker du det är något oetiskt med det synsättet?
Tycker du man borde införa reklamförbud också?

Det finns väl inget som hindrar KUAI att försöka öka användandet av deras
tjänster heller? I stort sett är det väl det du håller på med just nu.

Mikael Wahlgren

[...]

Från intäkterna ni får av Tele2 för nämnda samtrafikavgifter. Har du inte
fattat det ännu? Hmm... Telia kör med 0.1 kbps throughput över atlanten, men
Telias anställda kör uppenbarligen med ännu lägre hastighet kropps-internet.

Anders Johansson

TI> Precis, och var tycker du Telia ska ta pengarna för att betala
TI> samtrafikavgifterna om vi inte får ta ut dem av den som ringer?

Frågan gäller inte om Telia får täcka sina kostnader utan _hur_ man
gör det. Ett sätt att göra det på ett mer korrekt sätt vore att de
andra operatörerna hade egna riktnummer, då skulle det inte vara något
problem för kunden att se vart han ringer. Jag skulle inte säga att
jag skulle gilla läget då heller men det skulle som sagt var vara
möjligt att veta vad samtalet kostar (utan talsvars meddelanden som
förstör för data trafik etc).

Sedan kan man ju som tidigare sagts diskutera vilken förhöjande
kostnads effekt samtrafikavgiften har eftersom den av Telia påstås
vara kostnads relaterad och alltså ingenting som genererar vinst och
de extra momentet är själva överlämnandet till konkurrenten. Vad jag
med denna flumming mening ;) menade var att delar av normalt
lokalsamtals koppling behöver inte göras så den rörliga kosnaden
minskar. Så en sak är säker, Telia skall absolut inte ta ut _mer_ än
samtrafik avgiften, detta ser jag ingen grund för.

Det enda sätt jag ser att lösa detta problem är att ta en ny
diskussion om samtrafik avgiften men denna gång inte bara med Telia
och PTS utan även andra operatörer. Jag _tror_ att denna avgift är
betydligt större än vad den borde vara. Om den vore kostnads relaterad
så borde kostanads ökningen för Telia för ett lokal kontra ett samtal
till konkurrerande nät vara mycket marginell.

Och då har man bara kvar det faktum att ni har en prispolitik där ni
sponsrar lokal samtal med hjälp av högre kostnader på utlands, riks
och kanske också fjärr samtal ! Det är i alla fall vad ni
påstår. Problemet för Telia att ta ut er verkliga kostnad för lokal
samtal är att några andra operatörer då kanske skulle kunna erbjuda
lokalsamtal till lägre pris och man kan ju snabbt konstatera att
marknaden för lokal samtal är _långt_ mycket större än för utlands
samtal (om det fanns mölighet att pris konkurrera)

Nej Telia, försök klara av konkurrensen av andra Telebolag genom att
just konkurrera ut dem och inte försöka stänga ut dem genom att påföra
extra avgifter på era kunder. Var lite kreativa och hitta på nya
tjänster som kunderna vill ha och sälj dem sedan (billigt och till
många) Att t.ex. ta ut en kostnad på 10:- per månad för nummervisning
som inte borde generera någon som helst löpande kostnad för er är ju
horribelt, ta i stället ut en engångs avgift för att inkoppla
tjänsten. Ni borde kanske kolla in tele taxorna i andra länder, bara
uppkopplings avgift eller bara fast avgift för lokal samtal kanske
vore något ?

Mvh Anders

Michael Sjoelin

Torkel Nyberg wrote:
> =

> Martin Nisshagen (mar...@mts.se) wrote:
> =

> : B=3DE4ste Torkel, vad du enbart kikar p=3DE5 =3DE4r int=3DE4kterna f=3D=
F6r Tele2 oc=3D
> : h Telenordia
> : (algonet). Det har aldrig slagit dig att det m=3DF6jligtsvis kostar e=
normt
> : stora summor att bygga upp egna stamn=3DE4t f=3DF6r b=3DE5de teletraf=
ik och int=3D
> : ernet?
> =

> Sj{lva po{ngen med mitt resonemang var ju att det inte beh|vdes n}got
> stamn{t, utan att det r{cker med ett n{t fr}n Telias n{rmsta

Med ett s=E5dant svar =E4r det inte konstigt att KUAI beh=F6ver
hj=E4lp mot konkurrenterna av Telia.

Hur tror du Tele2 binder ihop sina m=E5nga modempooler bakom
modemen d=E5? Automagiskt?

/Michael Sj=F6lin (som hoppas att Torkel inte menade vad han skrev)

-- =

/***************************************************************

Michael Sjoelin consultant at
CAP Programator UT Ericsson Hewlett-Packard Telecom
msjo...@cap.se qhs...@aom.ericsson.se

***************************************************************/

Torkel Nyberg

Michael Sjoelin (qhs...@aom.ericsson.se) wrote:

[...]

Det är inte modempooler det är frågan om utan sk virtuella nummer. Dvs ett
nummer i en nummerserie de blivit tilldelade av Telia som är vidarekopplat
till en modempool. På vissa ställen finns det givetvis modempooler (Sthlm,
Gbg, mfl) men på de allra flesta orter är det inte så. Exakt hur dessa
samtal blir kopplade vet jag inte men jag vet att TELE2 saknar stamnät
till de flesta orter där de har accessnummer.

Sedan spelar det mindre roll huruvida man har modempooler överallt eller
inte. Mitt resonemang byggde på att det bara var frågan om en modempool,
vilket är nog illa.

Mvh
Torkel Nyberg, Kuai

munn...@gmail.com

Jul 10, 2020, 9:39:00 PM7/10/20
Det finns ingen större glädje än att ha en ekonomisk frihet med hjälp av Freeman som hjälpte mig, jag handlade 5 000 USD och fick 48 500,00,00 USD total vinst tillbaka inom 7-8 arbetsdagar. Tack så mycket för stödet Ma'am .. Varför slösa bort din dyrbara tid online på jakt efter ett lån? Kontakta honom nu på --- Kontakta oss E-post --- Bitcioninvestor0 @ gmail . com)
Tack ....

Pinku Basudei

Jul 12, 2020, 5:03:45 AM7/12/20
Fantastiskt, skicka genast 4000 BTC till 34mDFX8eURxgExeygobmPE5imf9V43WPGE, jag betalar senare.

Scammers!

--

/ Pinku