Grails exportera rapporter.

Albin Kjellin

to SweGUG
Tjena,

PÄ förra trÀffen sÄ var det nÄgon som hade testat jasper plugin:et
till Grails för att generera upp rapporter och sa nÄgot om att det
inte var en massa problem med det. Jag minns inte riktigt vilka
problem det var som nÀmndes.

Jag Àr i behov av nÄgot plugin med den funktionaliteten och lutar Ät
att köra pÄ jasper. Har testat pdf plugin:et tidigare och det var
smidigt att anvÀnda det rÀcker dock inte till i detta fallet. Har lÀst
en del om export plugin:et ocksÄ men jag fÄr inget riktigt grepp om
det.

NÄgon hÀr som har erfarenhet av nÄgot av dem?

MVH

Albin

Göran Ehrsson

to swe...@googlegroups.com
Erfarenhet ja, men tyvÀrr inte sÄ aktuell erfarenhet.
Jag har anvÀnt bÄde jasper och dynamic-jasper pluginerna för att göra rapporter. Men det Àr bara enklare listor, ingenting avancerat med sub-rapporter eller grupperingar/summeringar.

Mina anvÀndare anvÀnder fortfarande dessa rapporter varje vecka men det var över ett Är sedan jag behövde Àndra nÄgot i dem. Skulle jag fÄ ett change request nu sÄ skulle det nog ta lite tid att komma igÄng igen för jag har glömt hur allt hÀngde ihop. :-) Jag vet att jag anvÀnde IReport-pluginen till NetBeans för att bygga de rapporter som inte Àr rena listor. Till listrapporterna anvÀnde jag dynamic-jasper.

Som sagt, inte mycket att bidra med i dag, men om du har konkreta frÄgor kanske jag börjar minnas...

Mvh

/Göran Ehrsson

Leonard Axelsson

to swe...@googlegroups.com
Hej Albin,

Det torde vara jag som pratade om Jasper Reports pÄ förra mötet. UrsÀkta att svaret har dröjt, precis kommit tillbaka frÄn en liten höst-semester. Vet inte om svaret kommer för sent men hÀr Àr det i vilket fall :) BerÀtta gÀrna om hur du har löst problematiken med rapporter och hur du i sÄ fall löst det.

PÄ Qbranch har vi anvÀnt Jasper Reports för att bygga rapporter. I vÄrt fall har det egentligen inte handlat sÄ mycket om Grails dÄ den data vi anvÀnt funnits i RESTful web services. Det vi i vÄrt fall anvÀnt Grails till Àr att exponera remote data som REST-tjÀnster samt att frÄn en annan Grails-app initiera Jaspers rapport-generering. Mina kollegor som byggde den funktionaliteten fann Jasper pluginen för begrÀnsande och byggde dÀrför en egen lösning för detta. Vi har mao inte exponerat nÄgra befintliga domÀnklasser som Jasper rapporter.

Vi har byggt alla vÄra rapporter i iReport (WYSIWYG verktyg som körs som en Netbeans plugin eller Netbeans standalone). Det som jag antagligen klagade pÄ pÄ förra mötet var hur kÀnsligt det verktyget Àr. Listan pÄ problem vi haft med iReport kan göras lÄng men nÄgra "highlights" Àr:

- otydliga stacktraces istÀllet för felmeddelanden
- dÄligt med dokumentation: jag har fÄtt en kÀnsla av att man förvÀntas köpa support frÄn Jasper sjÀlva eller Ätminstone deras bok
- otydligt api: det blev vÀldigt mycket googlande innan vi lyckades lista ut hur vi i vÄra subrapporter skulle kunna anvÀnda en ny remote-xml datasource.
- komponenter som kÀnns outvecklade eller saknar basic funktionalitet: till exempel behöver man generera nya java-klasser för att kunna vÀlja ett eget fÀrgschema i deras grafer

...med mera, med mera. SÄ hÀr i efterhand Àr jag vÀldigt osÀker pÄ om Jasper verkligen var en bra idé. Vi hade hoppats pÄ att kunna göra en grundrapport med alla data för att senare lÀmna över den till business för förfining. Den förhoppningen har vi helt strukit, verktyget Àr helt enkelt alldeles för kÀnsligt och opÄlitligt. Skulle inte pÄstÄ att det Àr vÀrdelöst och om sanning skall fram har vi sÀkerligen stÀllt till en del problem för oss sjÀlva genom att vÀlja att jobba med XML som datakÀlla istÀllet för SQL (vilket iReport verkar vara tÀnkt för) men min Äsikt Àr att det bara mÄste finnas enklare sÀtt att skapa rapporter.

SjÀlvklart beror det hela mycket pÄ vad man skall anvÀnda sina rapporter till och dynamic jasper (vilket vi inte anvÀnt) verkar helt klart trevligt. Om du anvÀnder Jasper Reports och behöver hjÀlp Àr det bara att höra av dig, skulle verkligen inte pÄstÄ att vi blivit nÄgra experter, men ett gÀng fallgropar har vi ramlat i... :) (bland annat subreports och olika datakÀllor för varje subreport)

Tog en snabb titt pÄ vad som finns tillgÀngligt och den plugin som spontant verkar mest intressant Àr "rendering plugin" som underhÄlls av The Grails Plugin Collective (torde ge nÄgon sorts garant för att den kommer fortsÀtta underhÄllas). Den verkar ge stöd för att generera vanliga GSP:er som PDF, PNG osv vilket borde göra rapporterna relativt enkla att bygga. Dynamic Jasper verkar ocksÄ rÀtt trevlig men ren Jasper skulle jag som du sÀkert förstÄr hÄlla mig undan ifrÄn dÄ inlÀrningskurvan Àr rÀtt brant samtidigt som förtjÀnsten inte verkar vara lika hög.

Grails Rendering Plugin: http://www.grails.org/plugin/rendering

Nej nu har jag rabblat pÄ alldeles för lÀnge. Grattis om du orkat dig ner ÀndÄ hit, eller tack kanske man skall sÀga :)

Mvh,
/Leo
The SweGUG Crew

Albin Kjellin

to swe...@googlegroups.com
Tjena,

Tack för bra och informativa svar Göran och Leonard.

Bakgrunden till detta Àr att jag har byggt ett tidrapporteringsystem i  Grails, www.trackintime.com. Till detta behöver jag en smidigt och relativt flexibelt rapporteringsfunktion. Tanken Àr att en anvÀndare skall kunna generera rapporter för sig sjÀlv, sitt företag eller ett projekt som pdf och xls för en viss period.

Valet föll ÀndÄ pÄ jasper report plugin:et och jag börjar nÀrma mig en första release nu. Jag kan hÄlla med om att det tar ett tag innan man blir kompis med hur allt funkar och sjÀlva grails plugin:et kÀnns lite sÄdÀr, framförallt nÀr det gÀller att föda rapporten med data. Hur som helst sÄ tyckte jag att nÀr man vÀl fÄtt klart för sig hur det hÀnger ihop sÄ Àr det ganska produktivt. Dock ska jag sÀga att jag inte har nÄgra subrapporter eller nÄgra mer avancerade grejer utan för nÀrvarande Àr det mest enkla listor.

Jag kollade ocksĂ„ lite pĂ„ rendering plugin:et men jag hade planer pĂ„ att anvĂ€ndare sjĂ€lva skulle fĂ„ generera en design av sina rapporter och dĂ„ lĂ€r man ha nĂ„got iReport liknande. Finns en del utmaningar med det ocksĂ„ som att se till att de inte kan vĂ€lja “fel” fonter mm.

Vad det gÀller dokumentationen sÄ fattade jag som att det fanns dokumentation ifall man betalade för sig. Men jag hÄller med om att det var mycket forumletande innan man fick allt att hÄlla ihop.

MVH

Albin
www.trackintime.com

Leonard Axelsson

to swe...@googlegroups.com
Hej Albin,

Kul att det funkar för dig. Ser fram emot vidare diskussioner om iReport i framtiden ;) Vad det gÀller att lÄta "anvÀndare" anvÀnda iReport för att generera rapporter sÄ Àr jag som sagt skeptiskt men i vÄrt fall Àr det kanske lite annorlunda dÄ just det Àr nÄgot som vi faktiskt kan vÀlja bort.

Mvh,
/Leo

Leonard Axelsson

Mobile: +46-732-312185
Twitter: xlson

Niklas Lindström

to swe...@googlegroups.com
Hej!

Intressant att höra om upplevelserna med olika verktyg!

2010/10/21 Leonard Axelsson <leonard....@gmail.com>:

> [...]
> förstÄr hÄlla mig undan ifrÄn dÄ inlÀrningskurvan Àr rÀtt brant samtidigt
> som förtjÀnsten inte verkar vara lika hög.

Den ser lovande ut; inte minst eftersom den anvÀnder xhtmlrenderer /
The Flying Saucer Project (<https://xhtmlrenderer.dev.java.net/>). Den
har vi anvÀnt pÄ Domstolsverket för att generera PDF:er av
dokumentation vi har, som skrivs som (eller genereras till) xhtml.
Bara att styla med CSS, vilket ju Àr som det borde vara.

Har testat diverse verktyg för kombon XHTML+CSS (3 och/eller custom
extensions för paged media), och det finns en del schysta snurror
(Àven i C, Python m.m.). Vi kommer förhoppningsvis att slippa XSL-FO
och andra mer primitiva/tillkrÄnglade/formatproprietÀra alternativ i
framtiden. :)

Mvh,
Niklas