Hosta hos GleSYS

Marko Klacar

to SweGUG
Hej på er!

För ett litet tag sedan diskuterades hosting av Grails hos GleSYS. Vad
har ni för intryck?

Är det enkelt att deploya sin war-fil? Hur funkar det med MySQL?

Tack på förhand,
Marko

Leonard Axelsson

to swe...@googlegroups.com
Hej Marko,

Kan inte säga så mycket om just deras cloud/vps tjänster eftersom jag inte använt dem. Däremot har jag köpt andra tjänster av dem med gott resultat. De har varit snabba och hjälpsamma vid problem. Gällande vps/cloud i Sverige är det så vitt jag vet antingen GleSYS eller Citycloud som gäller. Båda företagen har låga priser och bra tjänster. Har kört en privat servrar hos citycloud i några månader och det har funkat hur bra som helst.

Vad det gäller just grails och mysql så handlar det i båda fallen (så vitt jag vet) om virtuella maskiner som du får adminsitrera själv. Så länge man har lite linux/java know-how är det inga problem. Skulle tro att de är någorlunda jämna båda två.

Mvh,
/Leo
SweGUG Leader

Leonard Axelsson
Agical AB
Västerlånggatan 79, 2 tr
111 29 Stockholm, SWEDEN

Mobile: +46-708-754008
E-mail: leonard....@agical.com
Blog: http://xlson.com/
Twitter: xlson

Leonard Axelsson

to swe...@googlegroups.com
Just det, GleSYS har en stor fördel över CC och det är att de tar betalt per timme för alla tjänster. Du kan med andra ord lägga till disk, cpu osv vid behov för att sen ta bort det när det är lugnare. Är inte hundra på hur det funkar med cpu på citycloud men däremot disk betalar man för per månad även om man bara har den extra disken i några timmar (vilket jag fick erfara för ett tag sedan när jag behövde ta backup).

Mvh,
/Leo

Marko Klacar

to SweGUG
Hejsan!

Tack för bra och informativa svar!

/Marko

fredrik ejhed

to swe...@googlegroups.com, Marko Klacar
Hej!
Snart finns ytterligare ett alternativ för att hosta Grails apps. Som en hel del av er vet så släppte vmWare den andra generationen av CloudFoundry igår. Som det presenterades ser det ut som om de gjort "allt" rätt. Här kan man prata om enkelhet att deploya en grails app till ett flexibilitet och skalbart moln. Detta enda som behövs är att installera en CloudFoundry plugin i grails och sedan kan man med ett kommando deploya sin grails app med mysql stöd (finns också mongo och redis stöd och fler kommer) direkt i molnet och får en publik URL att accessa applikationen med. Vill man horisontellt skala upp sin app med säg 50 instanser så ger man ett kommando och på ett par sekunder har man 50 lastbalanserade instanser uppe och snurrar.
Det finns mycket mer att säga om CloudFoundry men surfa in på nedanstående för mer info.

och

Hälsningar,
                  Fredrik