Flytta diskussion om grunddata till Gramps Sverige Användare?

Dan Ståhlberg

to Gramps Sverige Användare, Gramps Sverige Utvecklare
(försöker korsposta detta på bägge listorna, vi får se hur det går)

Mea Culpa!

Lite grann hamnade diskussionen fel, eftersom jag började i "Gramps Utvecklare" att prata om "Församlingar och Socknar som grunddata i Gramps". Idéer om dokumentation, anpassningar och tillägg borde naturligtvis börja i "Gramps Sverige Användare" för prat om vad som vore bra och ev problem, och att de fortsätter i "Gramps Sverige Utvecklare" när man börjar prata JSON, REST-api, modules och GTK. Hoppas det är OK för alla.

/Dan

Lennart Svensson

to Gramps Sverige Utvecklare
Nej jag är inte överens med Dan.  Församlingar och Socknar som grunddata  är kanske en användar fråga men inte svaret. Är inte medlem i Gramps Sverige Användare !.  Kan läsa postningar i den men inte posta. Skulle jag svara på det år oftast svaret inte allmänt för 'enkla' användare.

Nästa problem:  Om jag har förslag på gramps så är det detta forum fel.. Gramps utvecklare läser inte Svenskt forum så ingenting händer.
Min fråga:    I  vilket forum skall request och bugs användas ?

Dan Ståhlberg

to swegra...@googlegroups.com, Gramps Sverige Användare
Detta är ju frivilliga verksamheter så det står var och en fritt att skriva var de vill, här eller i AnbytarForum eller i Discourse

Jag tror man får bäst effekt av sin önskningar om förändringar i Gramps eller rapporter av buggar på de kontaktytor som beskrivs på t ex

https://gramps-project.org/wiki/index.php?title=Contact

Jag hoppas att svenska anpassningar, tillägg och översättningar/wiki-sidor kan diskuteras här på dessa två listor. Men, det är inget jag kan råda över - det bygger på frivillighet som all annan Gramps-verksamhet.

/Dan
-------- Originalmeddelande --------
--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen "Gramps Sverige Utvecklare" i Google Grupper.
Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen och inte längre få någon e-post från den skickar du ett e-postmeddelande till swegramps-ut...@googlegroups.com.

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Inte helt enkelt att veta i vilket forum en fråga ska ligga. Det som är klart är dock att i 'Gramps Sverige Användare' borde tyngdpunkten vara hur man använder programmet, för nya användare t ex. Och att det i 'Gramps Sverige Utvecklare' borde det mesta handla om nya funktioner i programmet. Dock måste nya funktioner alltid önskas här under Feature Requests.

Tycker Dans initiativ är bra. Jag tror med lite arbete kan flera bli intresserade och programmet utvecklas mer i 'svensk' riktning.

Pär

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Men det klart, är man redan utvecklare och har ett nytt tillägg eller Gramplet på gång så är det förstås bara att skicka in som pull request. Så det vore förstås bra om vi kunde ragga upp folk att bli intresserade som kan hacka Python. Men det krävs förstås alltid att Nick kollar igenom det hela och det kan ta tid, dagar, veckor, månader, ingen vet, han gör det när han har tid. Det här är som bekant open source.

Pär