Statistik för gramps-Sverige

Dan Ståhlberg

to Gramps Sverige Utvecklare
Jag undrar om någon har nått tips på hur man skulle kunna få reda på hur många som använder Gramps i Sverige? Eller har en kvalificerad gissning? Eller en okvalificerad höftning :)?

(med använder menar jag använder programmet regelbundet som sitt huvudprogram för släktforskning)

20 - 150 - 500 ?

Dan

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Jag tror också en följdfråga är hur många som använder Linux-distributioner i Sverige. Och hur många är det av dem som släktforskar? Det är kanske inte många och de som finns är nog fortfarande mer avancerade datoranvändare. Jag tror nog att 'vanliga' datoranvändare använder de program som alla andra använder för Windows t ex Min Släkt, Disgen eller kanske Genney. Men att försöka få över fler släktforskare till det mer avancerade Gramps borde förstås prioriteras.

Jag har också tänkt de senare dagarna att du kanske ska slå ihop de här forumen men också försöka presentera forumet på fler ställen, det finns ju förstås tillgängligt på Anbytarforum redan men på andra ställen också.

Jag tror att anledningen till att få använder Gramps här i Sverige är att Linux på skrivbordet är litet. Så tillsammans med uppdraget att få fler att använda Gramps borde också finnas uppdraget att locka över fler till Linux. Det hör ihop.

Gramps är ju inte ett Windowsprogram det är ett Linuxprogram. I Linux är det som mest kraftfullt.

Pär

Ronny H

to Gramps Sverige Utvecklare
Jag tycker inte att det hör ihop. Eller jo, det hör ju ihop på så sätt att om man använder Linux så kommer Gramps att vara det naturliga valet, men inte nödvändigtvis åt andra hållet.
Gramps fungerar ju alldeles utmärkt på Windows. Att prata om det som ett Linuxprogram tror jag snarare skrämmer potentiella användare.
Vad är det som är så pass mer kraftfullt med Gramps i Linuxmiljö att det har betydelse för en "vanlig" användare?

Du har nog rätt i att man kan snegla lite på Linuxanvändningen om man vill uppskatta hur många som använder Gramps i nuläget. Jag tror du har rätt i att det är få "vanliga" användare som hittat till Gramps utan merparten tillhör nog gruppen "avancerade" som åtminstone testat Linux någon gång.

// Ronny