Församlingar och socknar

Dan Ståhlberg

to Gramps Sverige Utvecklare

En första önskan för Gramps i Sverige vore naturligtvis att ha svenska grunddata att ladda in vid installation (eller direkt efter). Känner någon till om det finns API-er att hämta dessa direkt eller kan man ha någon datafil som läses in vid installation? En egen svenskt paket med inläsning?

/dan

Ronny H

to Gramps Sverige Utvecklare
Hej
Här kommer lite ostrukturerat spånande från min sida.

  • Personligen skulle jag inte vilja importera en komplett församlingslista och få en massa "oanvända" platser, däremot vore det trevligt med ett plug-in som kan hämta platser smidigt vid behov.
  • Det bästa vore att inte begränsa sig till Gramps utan att det fanns ett standard-API som alla kunde få möjlighet att använda oavsett vilket program man kör. Jag skulle önska att föreningen DIS kunde ägna sig mer åt API:er och öppna data, men filosofin där verkar snarare vara att stoppa in så mycket som möjligt i Disgen. Där bör det ju finnas en församlingslista (som även "stämmer" med Disbyt). (Även normeringslistor för namn etc. vore användbara.) Det kanske är värt att lämna in en motion om att sträva efter mer öppenhet till nästa årsmöte och försöka väcka frågan.
  • Självklart vill man även ha med platsens koordinater.
  • Övrigt användbart att ta med? T.ex. länk till wikipediasida etc. som beskriver platsen kan vara trevligt.
  • Hur bör platshierarkin se ut? Län - församling? Och i så fall de "gamla" länsnamnen? (Innan Västra Götalands län etc.) Kommuner? Landskap?
  • På lite mer avancerad nivå så vore det ju bra om det fanns API:er/möjlighet att samarbeta om att bygga på listan med byar, gårdar etc. (Det förutsätter nog en lösning med öppet API för "alla" program. Jag tror inte att mängden Grampsanvändare kommer bli så stor att det är meningsfullt att försöka skapa något sådant enbart baserat på Grampsanvändare.)
  • Ändrade platsnamn, -indelningar etc. I Gramps finns ju möjligheten att koppla tidsperioder till platsnamn och omslutande platser och det vill man ju förstås få att stämma i så stor utsträckning som möjligt.
  • Hur ska man tänka när det gäller att hantera "konstiga" platser i en platshierarki. T.ex. Nysunds socken som tidigare låg delvis i Värmlands län och delvis i Örebro län. Eller Norn som gått från att vara en plats i Hedemora församling till att vara en egen församling och sedan åter en del av Hedemora. (Man kan ju inte koppla platstyp i Gramps till en tidsperiod.)

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Meningen med Gramps är att allt ska vara väldigt konfigurerbart som allt är i Linux-världen. Här kan du t ex läsa om platser i Gramps https://gramps-project.org/wiki/index.php/Places_in_Gramps. Det finns ju väldigt mycket man kan göra. Men som jag har sagt innan, mycket görs för USA men möjligheten att importera platser med addons finns redan t ex från Geonames. Så att göra något liknande för Svenska förhållanden kräver bara någon med kunskap för att skapa ett lämpligt addon. Det kanske t om går att göra med hjälp av det som redan finns.

Anser att Gramps är mycket kompetent, det kräver dock en del tålamod. Jobbade själv i många år parallellt med min släktforskning med att lära mig mer om Gramps. Med åren fick programmet också allt mer funktioner. Med ver. 5.2 kommer än mer.

Att skapa en plats-hierarki är t ex väldigt lätt, alternativa namn på platser är också lätt att ange, samt tidsperiod för dessa. Du nämner Norns bruk också, vilket jag själv har i min släktforskning. Har själv löst att Norn tidigare tillhörde Hedemora med att med en platsnotis bara ange att Norn bildade egen församling ett visst år och sedan fortsätta med den nya församlingen.

Har under några år förvaltat översättningen av Gramps till svenska och förbättrat den lite. Gick med här för att jag tycker att Gramps behöver addons för svenska förhållanden. Det jag tror är att vi kan återanvända mycket av det som redan finns i addon-katalogen och förbättra dem så de fungerar för fler länder än för USA, England eller Frankrike. Det är lite så utvecklarna av Gramps också resonerar.

Har för övrigt översatt nästan alla addons till svenska.

Något negativt att säga om Gramps kan vara att dess rapport/utskrift-funktion inte är särskilt bra. Där skulle behövas mer arbete. Men man kan inte hetsa på utvecklarna, de gör ju all programmering på fritiden.

Kan skriva mer men nu är det godnatt för idag.

Pär

Dan Ståhlberg

to Gramps Sverige Utvecklare
Roligt att diskussionen är igång om vad man göra med Gramps!

Lite funderingar:

Ja, Ronny har rätt i att alla platser inte borde laddas från början, men man borde kunna välja ur en given uppsättning. Idén med någon form av gemensam resurs med grunddata gillar jag, kanske något REST-api mot en "läs-enbart" site med socknar, församling osv. (Då kan man välja att importera ur någon lista).

Platser är annars en knepig sak; jag har arbetat en del med begreppsmodellering, och platser kan betyda flera saker; ibland är det en yta i Sverige, ibland är det en administrativ enhet (som ju församlingar egentligen är), ibland en exakt koordinat med namn (typ Gård). Det kan även vara något man inte vet var det ligger men som man vill registrera (tills vidare, när man funnit det). En plats kan även innesluta en annan plats (var är då koordinaten), eller flytta på sig (socknarna vi nämnt), var är den då? Församlingar/socknar bryts upp, delas och slås ihop. Vad ska då den gemensamma resursen nämnd ovan innehålla? (får kanske läsa på hur Gramps kopplar tidsperioder till platsinneslutningar!).

Verkar som det är flera idéer om vad man kunde utöka Gramps med, vi får försöka få fler deltagare och se om vi kan sätta ihop en önskelista. Nu är det ju dock så att de frivilliga som hackar Python bestämmer själva vad de vill "hacka på", men det vore ändå kul att ha en önskelista.

/Dan

Lennart Svensson

to Gramps Sverige Utvecklare
Att man skulle göra en datafil med församlingar etc skulle vara en bra ide,  men eftersom gramps är konfigurerbart så finns det ett flertal olika hierastiska plats konfigureringar.   Själv har jag valt följande:plars konfigurering:
Gård/Grannskap,Församling,Kommun,Landskap,Län,Land för Sverige. Gård/Grannskap används bara för mitt hemma lån Värmland). För USA har jag konfiguratiom County,State,Country
Vilken konfiguration man väljer är alltså helt eget.
Om du hittar en datafil som passar din konfiguration kommer nästa problem.  Om någon plats (tex församling)  inte  används av trädet så kommer den att fastna i filtret  Verktyg/Reparera Släktträd/Ta bort oanvända objekt
och då raderas den (dock manuellt).
En riktig datafil skall också innehålla namnbyte etc. (Gramps place stöder detta).

Plats konfiguratinen är vital vid generering utav GEDCOM filer.

Dan Ståhlberg

to Lennart Svensson, Gramps Sverige Utvecklare
Man kan ju tänka sig en enklare lösning, där församlingar+landskap finns med som ensade namn, och så har man en "gramplet" eller vad det heter där man kan välja dem ur en lista och få dem importerade som en plats. Listan kunde då hämtas från en central resurs med nått API. Hur man löser de som bytt landskap eller är delade får man fundera vidare på. Men det kunde hjälpa nybörjare komma in i Gramps.

Jag tror de resonemang som finns bakom en modell för hierarkisk platsindelning (som du gjort) är värdefulla för en nybörjare; det tog mig några varv innan jag hittade en modell som passade mitt arbete. Kanske en artikel om hur man kan arbeta med svenska platser i Gramps?

Häri ligger också en svaghet i Gramps; för nybörjare finns inget klart (platser, källor, repositories). Jag menar uppsättningen församlingar i Sverige ändras ju inte (jo, lite, jag vet). Någon nämnde att nybörjare klagar på att Gramps är som ett oskrivet blad :)

/Dan

to Gramps Sverige Utvecklare
Se gärna Place Completion Tool (Platskomplettering) som använder Geocodes från Geonames och Geonet. Har inte testat detta verktyg helt ännu men det ser lovande ut även för Sverige. Geonames addon är ett ofärdigt tillägg som ska ladda ner platser från Geonames. Kan ju tyvärr inte ladda ner det då det inte är utgivet.

Pär

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Uppdatering: Place Completion Tool anses vara föråldrat. Använd istället Place Cleanup Gramplet.

Jag jagar den som skapade Geonames addon och troligen övergav det.

Pär

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Har pratat med Gary Griffin angående Geonames, han berättade angående både Place Cleanup tool och ett annat GetGOV tool att det redan finns möjligheter att ladda ned platser med Gramps, även i Sverige. Har provat lite i ett testträd med båda. Place Cleanup tool är väl i såna fall bäst där platskompletteringarna blir på svenska. GetGOV har dock problemet att mycket blir på tyska. Det ser inte bra ut. GetGov är dock bäst i så fall på församlingar och kyrkor i allmänhet. Men Geonames kör både kommuner och socknar. Är lite omständigt, kan förstås göra något fel men det tror jag inte. Får väl testa mer.

Pär

Dan Ståhlberg

to Pär Ekholm, Gramps Sverige Utvecklare
Hur svårt tror du det är att göra ett svenskt paket där något installationsskript körs och gör denna nedladdning? Tänkte på att Gramps användare kanske är så datorovana så att installera en AddOn, koppla sig mot site, ladda ner osv är för svårt?

Dan

to Gramps Sverige Utvecklare
Om jag skulle fundera över behovet, så är det kanske att "läsa in" en plats (t ex församling) när jag hittat någon information jag vill knyta till den, och då få med landskap, socken, län, kommun, koordinat osv och få den rätt inplacerad i min platshierarki. Jag vill ju inte ha alla församlingar i Sverige i Gramps, det hjälper mig inte (då kan jag inte se vilka församlingar jag har info om). Men det finns ju också ett behov av att leta, när man inte vet var den ligger - kan GetGOV användas där?

Jag är åter från semester nu, och ska försöka installera de tillägg som nämnts och prova.

Dan

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
I någon mån kan man leta efter en plats med Place Cleanup. För GetGOV gäller att man först letar på deras hemsida sedan anger ett ID-nummer och hämtar platsens hierarki och data (på tyska tyvärr). För Place Cleanup gäller företrädesvis att man redan har en plats och med verktyget sedan laddar ner platsens hierarki (omslutningar etc) men med det verktyget finns det möjlighet att leta efter andra platser. Jag tycker själv att det inte är så bra tycker det verkar klumpigt. Själv föredrar jag att helt skapa platsen själv med hierarki.

Men prova gärna.

Pär