Angående översättningen av Gramps

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare

Vill tala om angående översättningen av den ännu ej utgivna Gramps version 5.2 så görs den nu via Weblate. Jag är en så kallad granskare där som godkänner eventuella ändringar eller uppdateringar till översättningen. Det finns numera nästan 7000 översättnings-strängar till Gramps. Är det något som ska ändras så görs det här för den framtida versionen.

Till version 5.1 så gjordes och görs översättningen manuellt genom push commits, som jag gör (den senaste versionen 5.1.4 kom för några dagar sedan).

Men som sagt är det något så hör av er!

Pär

Dan Ståhlberg

to Pär Ekholm, Gramps Sverige Utvecklare
Något jag undrat över är om det finns färdiga pipelines eller skript för att bygga installationspaketen eller är det manuell handpåläggning? Är det separata byggare för olika plattformat? Nån som vet?

/Dan

to Gramps Sverige Utvecklare
Ja det görs manuellt. Ross Gammon gör deb-paketen. Paul Culley gör Windows-AIO, John Ralls för Mac.

Källpaketen ges ut av Gramps-projektet.

Men du kan bygga från källkod om du vill själv:
Build from Source. För Linux är det ganska lätt, men nog inte för Windows.

Pär

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
Vill lägga till att i 'debian'-katalogen på GitHub finns ju det som behövs för att bygga deb-paket.
I 'windows'-katalogen finns diverse.

Men som sagt allt får ju göras manuellt.

Pär

Dan Ståhlberg

to Pär Ekholm, Gramps Sverige Utvecklare
Kul att se namnet John Ralls, han arbetar ju med ett av mina andra favoritprogram GnuCash.

Anledningen att jag frågade var att jag arbetat med CI/CD och pipelines, så jag tänkte att det kanske fanns automatik här i Gramps.

/Dan

to Gramps Sverige Utvecklare

Jag tror denne Tobias Svedberg har hoppat av för länge sedan. Så jag tror inte den är aktuell. Om man vill börja redigera sidor själv ska man begära ett konto:
Skulle någon klaga, så skicka ett mail till developer list:

Men Tobias, vem det nu var, är nog inte intresserad längre, är jag rädd.

Pär

Pär Ekholm

to Gramps Sverige Utvecklare
https://gramps-project.org/wiki/index.php/Contact#Mailing_lists (med litet l ska det vara) förlåt :)