Nästa möte i Stockholm - 19 Februari

Thomas Larsson

to Sweden Spring User Group
Tjena,

Nu är det dags för nästa Spring möte. Vi tar tillfället i akt nu när
Alef är på besök i Stockholm igen och han kommer att köra en dragning
på något som ännu är ospecificerat, jag återkommer när jag vet mera
exakt vilket ämne det blir.

Precis som vanligt så kommer vi att hålla till på

Elite Palace Hotel
S:t Eriksgatan 115
100 31 Stockholm

Schemat är även det som förra gången,

17:00 - 18:00 Mingel, pizza och pilsner/dricka
18:00 - Alef kör sin dragning.

Efteråt ses dom som vill nere på Bishops.

Vi har 40 platser och det är först till kvarn som gäller.
Ni anmäler er genom att skicka namn och företag till mig på
thomas...jayway.se

Vi har eventuellt möjlighet att bjuda på en dragning till, på temat
Spring & Mule.
Nämn i anmälan om ni tycker det vore intressant.
Om det är någon annan som vill hålla en dragning så fixar vi det
också, men hör av dig så fort som möjligt isåfall.

Vänliga Hälsningar
Thomas Larsson, Jayway

Thomas Larsson

to Sweden Spring User Group
Hej igen,

Jag tänkte bara meddela att vi även får tillfälle att lyssna på en
dragning om Mule.
Det är Jan Kronqvist från Jayway som håller den.
För er som inte känner till Mule, http://mule.mulesource.org.

Manu

to Sweden Spring User Group
Kanske Jan kan säga något om hur Mule skiljer sig från Apache Camel
eller från det nya Spring Integration project?

/Manuel

Erik Hellman

to sweden...@googlegroups.com
Kan ju vara värt att nämna ServiceMix (http://servicemix.apache.org/) också. Även den har riktigt bra stöd för integration med Spring.

// Erik

2008/2/3 Manu <emanuel...@gmail.com>:

--
Erik Hellman
Java Technology Consultant,

Jan Kronquist

to sweden...@googlegroups.com
Jag har inte tittat något på varken Spring Integration eller Apache
Camel, dock väldigt nyfiken att höra från andra som tittat på det?

Däremot kollade jag en hel del på ServiceMix samtidigt som jag började
titta på Mule. Det var iofs ett tag sedan (hösten 2005! :-) men i
grunden är den stora skillnaden att ServiceMix bygger på JBI som är
baserad på diverse olika XML standarder. Då var mitt intryck att
ServiceMix kändes tyngre och mer komplicerad än Mule, lite som EJBer
vs POJOs. Nu har visserligen ServiceMix utvecklats en hel del sedan
dess och verkar nu vara relativt lightweight. Om man använder
webservices så tror jag nog att ServiceMix är ett intressant
alternativ.

Några länkar:
http://activemq.apache.org/camel/how-does-camel-compare-to-mule.html
http://servicemix.apache.org/how-does-servicemix-compare-to-mule.html

Jag tycker även att man märker tydligt att det finns kommersiella
intressen bakom de olika projekten och att ESB och SOA är hett. Annars
hade så här näst intill identiska projekt haft svårt att existera
samtidigt!

Om man inte tittat på någon av dessa ramverk så hoppas jag att min
presentation kan vara en bra introduktion till området.

/Jan