Spring Integration - brist på coherens?

瀏覽次數:0 次
跳到第一則未讀訊息

Johan Eltes

未讀,
2008年2月25日 上午8:19:232008/2/25
收件者:Sweden Spring User Group
Har kikade lite på Spring Integration, vilket väckte lite funderingar.
Såg att det nämnts tidigare i gruppen. Jag har skrivit av mig några
initiala reflektioner i min arbetsgivares blog:

http://wiki.callistaenterprise.se/pages/viewpage.action?pageId=3571749

Smmanfattningsvis är jag klart positiv till det som praktiskt finns i
ramverket just nu m.a.p. plattformsapi:er, men skeptisk till namnet,
några av ChannelsAdapter-implentationerna, samt att "scope" för
projektet är för stort / delvis ej relevant. Och visst behövs Java EE
MDB:er!

Vore kul att höra om någon annan funderat kring ramverket.

/Johan

Jan Kronquist

未讀,
2008年2月25日 上午11:56:142008/2/25
收件者:sweden...@googlegroups.com
Jag var oxå väldigt fundersam om behovet av ännu en EIP implementation
med Spring stöd, men efter att ha kollat lite närmare på det och även
pratat med Alef Arendsen i Stockholm i veckan så är jag inte längre
lika tveksam, men samtidigt inte helt övertygad heller.

Alef sa att SpringSource vision är att erbjuda en programmeringsmodell
för Java som underlättar jobbet för oss utvecklare. Min första
tolkning av detta är att SpringSource kanske nöjer sig med att erbjuda
ett API som sedan kan kapsla in olika produkter (tex Mule). Spring
Integration har just ett väldigt trevligt och enkelt API. Detta kan
man jämföra med att Spring döljer databasspecifika detaljer
(DataAccessException etc), valet av applkationsserver mm och samtidigt
kan man dra nytta av special-features i sin runtime miljö. Men i nästa
mening sa han att SpringSource gärna även vill erbjuda en
runtime-miljö i just det här fallet.

Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig!

/Jan

2008/2/25 Johan Eltes <johan...@callistaenterprise.se>:

Manu

未讀,
2008年2月25日 下午4:19:382008/2/25
收件者:Sweden Spring User Group
SpringSource måste börja sälja support och för det behöver man en
runtime. Så nu har de köpt Tomcat.

En ESB/EIP implementation är väl första steget i strategin för att
kunna erbjuda en "platform" men mycket mer kommer att behövas.

/Manuel

Manu

未讀,
2008年2月25日 下午4:26:492008/2/25