Nytt möte den 4:e Mars i Spring user group

Nisse Bankell

to Sweden Spring User Group
Hej

Nu är det dags att ta nya tag i den svenska Spring-användargruppen. Vi
har därför bokat in ett nytt möte den 4:e mars. Temat blir OSGi och vi
kör mötet hos LabCenter (http://www.labcenter.se/hittahit.aspx).

På vårt användargruppsmöte på Öredev körde Alef Arendsen en 2 timmar
lång session med bara live-kodning och notepad/textmate om dm-Servern
- bästa session på Öredev tycker jag. Det var dock många som efter
session, liksom efter Alefs session på SpringSource/Jayway-eventet i
höstas, som inte riktigt var säkra på vad plain OSGi egentligen är och
vad Spring DM rep SpringSource dm-Server tillför till OSGi (och
omvänt). Vi tänkte därför börja med in introduktion till OSGi och
därefter diskutera hur OSGi påverkar vårt sätt att bygga Enterprise
applikation med dm-Servern.

Vi har därför tänkt köra följande agenda:
16:45 Samling - kaffe och mingel
17:00 Introduktion till OSGi (Magnus Robertsson - Jayway)
18:00 Pizza slice och läsk/vatten/kaffe
18:20 Förenkla Enterprise OSGi med Spring dm Server (Johan Rask -
Jayway)
19:20 Förslag på sessioner till kommande möten (april/maj)
19:30 Slut!

LabCenter (http://www.labcenter.se) sponsrar oss med lokalen och kaffe/
vatten och Öredev (http://www.oredev.org/) med Pizza slicen - tackar!
Anmälan gör ni på http://www.eventbrite.com/event/283376587/swespring1

Öredev har förresten publicerat många av sina session som videos
(http://www.oredev.org/topmenu/video.
4.45b270a411a9ed8e1278000948.html), där finns bl a sessioner med
SpringSource-arna Alef Arendsen, Bruce Snyder och Ben Alex.

Vi planerar att köra ett nytt möte i slutet av april. Vi hade tänkt ha
Case Stories som tema den gången. Det vore kul om det någon som är
sugen på att berätta en success/war-story om t ex Spring Batch, Spring
Security, Spring WebFlow, Spring Integration eller liknande. Svara på
tråden eller skicka ett mail direkt till mig så kan vi prata om
upplägg. Ev blir det även ett möte den 14:e eller 15:e maj kring Rich
Web Apps då det är utbildning den veckan.

Är ni ännu mer sugna på att lära er OSGi och dm-Server så går det en
kurs i Stockholm den 31:e mars - 1:e april i "Spring OSGi with
SpringSource dm Server" (http://www.springsource.com/training/dms001).

SpringSource har även tagit fram fler intressanta utbildningar utöver
dm-Servern och Core Spring (http://www.springsource.com/training/
spr001):

- Advanced Core Spring (http://www.springsource.com/training/spr002)
går mer på djupet och tittar på ny produkter i Spring portföljen t ex
Spring Batch, Integration, Security och Web Services. Det finns ännu
inget datum för Sverige men den är tänkt att köras minst en gång i
Stockholm i vår.

- Developing Rich Web Applications with Spring (http://
www.springsource.com/training/rwa001) fokuserar på Spring MVC och
WebFlow men även Spring JavaScript, Security och Faces. Den körs i
Stockholm 12-15 maj.

Välkomna den 4:e mars

/Nisse

Nisse Bankell

to Sweden Spring User Group
Hej

SpringSource har lovat att skicka "some information bags to hand out
with information on dm Server" till mötet. Jag vet inte riktigt vad
det är men en liten aptitretare är det i alla fall. Det finns
fortfarande platser kvar - http://www.eventbrite.com/event/283376587/swespring1

/Nisse

On 23 Feb, 14:31, Nisse Bankell <nisse.bank...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Spring Batch, Integration, Security och Web Services. Det finns ännu
> inget datum för Sverige men den är tänkt att köras minst en gång i

Johan Rask

to Sweden Spring User Group
Jag berättade kort om verktyg igår och i förrgår släpptes en rc av
Springsource Tool Suite 2.0 som innehåller nytt och förbättrat stöd
för OSGi.
Kolla blog på http://blog.springsource.com/2009/03/05/osgi-development-tools-in-sts/

/johan