Microtrade labor automatizalas egyuttmukodes - kerdezzenek a biologusok

Tamás Bagi

to suppress-cov...@googlegroups.com, Bekény BÁLINT, attila...@microtrade.hu
Kedves Attila

Koszonom a gyors valaszát es a nyitottsagat

erre a levelre valaszul fognak kerdezni a biologus kollegak

Biologus kollegak, kerdezzetek! :)

Attila labor automatizalas, minta kovetes, cimkezes temakorben tud segiteni.Lasd a levelét alabb

Tamas
to Tamás Bagi, suppress-cov...@googlegroups.com, Bekény BÁLINT, attila...@microtrade.hu

Kedves Tamás
Lennek olyan kérdések hogy hogyan képzelik pontosan a minták poolozasat.
Az automatizalt folyamatok soran legtobbszor 96-os egysegekben gondolkodunk, illetve ez a kitek kiszerelesi egysege.
Olvastam, hogy a mintak  higulasa nelkul tortenik a poolozas. Ez pontosan hogyan tortenik? Hol lep be az automata? Hogyan probaljuk meg csokkenteni es hibamanetesse tenni a manualis lepeseket?
Itthon a kivalasztott laborokban is gondolkodni korvizsgalatokban, mint folyamat validacio?

Koszonettel

Attila

Roland Tengölics

to suppress-cov...@googlegroups.com, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT, Attila Karsai
Kedves Attila!

Tengölics Roland vagyok korábban találkoztunk már az SZBK ban és
beszélgettünk a Tecan folyadékkezelő robotokról és mikrobiális
átoltási lehetőségekről.
Ennek a nagy kezdeményezésnek csak egy kis résztvevője vagyok, így ha
bárki nem ért egyet az általam felvázolt ideális megoldással nyugodtan
szóljon közbe, hogy szerinte máshogy kéne csinálni a automatizálódási
részt. Illetve az elképzelések sokat módosulhatnak még.
jelenleg 2 megközelítés van amin gondolkodunk, amihez olyan platformot
keresünk ami automatikusan meg tudja csinálni 1 részét legalább:
1 verzió a minták az RNS izolálásra vonalkódosan jelölt mintavételi
csövekbe érkeznének be.
megtörténik a vonalkódok leolvasása ami tartalmazza a "mintaadatokat"
és tartalmazza annak a 96 os PCR csőnek a kódját/vonalkódját amibe a
minták a procedúra végén belekerülnek. Ezt a gép menti is, tehát
visszakereshető.
A minta adatok alapján egy algoritmus kiszámítja az ideális poolozást
(1 család tagjai 1 poolba stb kb max 5-10 minta / pool = összesen 90
pool hogy a kontrolloknak is legyen hely)
A poolozást már a robot végezné az RNS tisztítás előtt a kiszámított
optimális poolozás alapján.
Az RNS tisztítás már egy vírus RNS kinyerésre alkalmas gyári kittel
menne / vagy még valószínűbb, hogy annak másolatával.
A kinyert poolozott RNS 2-3 96 platebe menne. ennek egy része megy
közvetlenül a reverz transzkripció-ra majd a PCR vizsgálatra a másik
hosszú távú tárolásra.

Ehhez a verzióhoz néhány kulcskérdés az lenne,
Van-e olyan robotikai megoldásuk, ami nem ritkaságszáma megy és tud
mintát poolozni és RNS-t izoláló kitet használni?
Hogy tudjunk mivel számolni, max 900 minta poolozása egy algoritmus
alapján, az kb mennyi idő pipetázási idő lenne?
Létezik-e könnyen használható előre megírt gyári megoldás a
poolozásvezérlése? - vagy egyedi applikáció kell hozzá?
A jelenleg használt RNS izoláló kitekkel amiket CoVID-19 hez
használnak az RNS izolálás az mennyi idő alatt fut - le?
Milyen RNS izoláló kitek használhatók a jelenleg Tecan robottal? -
Értem ez alatt, hogy van kész gyári vagy nem gyári e már megírt
applikáció a kezelésükre?
Az általatok forgalmazott mintakövetési megoldások azok mennyiben
integrálhatók a robottal? Itt 2 lépésről is szó lenne: Leolvassa a
rendszer vonalkódját a mintavételi csőnek - az R script vagy gyári
szoftver kiszámítja a poolozást a mintaadat alapján. -
az operátor leolvastatja a 96 well PCR és mintazároló platek
vonalkódjait, majd beteszi a robotba. A robot megcsinálja a dolgát és
a poolozásvezérlő meg kiad 1 outputot, hogy az adott vonalkódú 96 well
plate melyik pozíciójába melyik mintavételi csövekből származó polok
vannak.
Ez az egész amit itt felvázoltam mennyire Sci-fy?
Van esetleg kis hazánkban ilyesmi robot?

a 2. verzió az gyakorlatilag abban lényeges elemben más, hogy a robot
az RNS izolálás után poolozna.
tehát az RNS izolálás sebessége nagyon fontos ebben a verzióban. * meg
az hogy ahol gyűjti a már poolozott RNS-t is a robot az is hűthető
legyen.

Bárcsak pontosabb és jobban leírt folyamattervre kérdezhettem volna
rá, de bennünk is még csak formálódik hogy pontosan mit hogy kellene
csinálni, így minden ötletre javaslatra nyitottak vagyunk. Ebbe
természetesen az is beletartozik hogy ha valami bottleneck elkerülte
a figyelmemet és máshogy lenne érdemes megközelíteni.

Ha túl sok kérdést tettem fel egyszerre, vagy bármi kérdés van
keressen bátran: 06306229212

Köszönettel: Tengölics Roland

Attila Karsai <attila...@microtrade.hu> ezt írta (időpont: 2020.
ápr. 4., Szo, 8:31):

Attila Karsai

to Roland Tengölics, suppress-cov...@googlegroups.com, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT, Attila Karsai
Kedves Roland,

Igen emlékszem Rád.
Az egyszerűség kedvéért a sorok között válaszolok. Talán így könnyebben átlátható.

[...]

Igen, van ilyen robotunk, éppen most programoztunk be egy másikat, Zymo NAP kitre. Van további elérhető robotunk is.
A poolozás is megoldható, sajnos a poolozó algoritmus a poolozások sokszínűsége miatt nem használható, ezt arra az egyedi esetre kell megírni. MIvel itt fontos az idő, ezért egy egyszerű használható, funkcionális GUI-t tudok elképzelni, ami gyorsan megírható, és képes elkészíteni az igényeknek megfelelő worklistet a robotnak.

Hogy tudjunk mivel számolni, max 900 minta poolozása egy algoritmus
alapján, az kb mennyi idő pipetázási idő lenne?
Egy 96-os NAP protokol futási ideje kb. 2,5 óra

Létezik-e könnyen használható előre megírt gyári megoldás a
poolozásvezérlése? - vagy egyedi applikáció kell hozzá?
lsd fentebb a választ, jobb az egyedi program, de ezt gyorsan eltudjuk készíteni

A jelenleg használt RNS izoláló kitekkel amiket CoVID-19 hez
használnak az RNS izolálás az mennyi idő alatt fut - le?
Zymo és MN kitek, 2-3 óra 96 minta

Milyen RNS izoláló kitek használhatók a jelenleg Tecan robottal? -
Értem ez alatt, hogy van kész gyári vagy nem gyári e már megírt
applikáció a kezelésükre?
Bármit betudunk programozni, a programozás, optimalizálás, validálás nagyon gyors tempóban kb. 2 hét. A Zymo és MN kiteknél ez már megvan

Az általatok forgalmazott mintakövetési megoldások azok mennyiben
integrálhatók a robottal?
Teljes mértékben integrálhatóak, vannak azonnal elérhető leolvasóink.

[...]
Nem sci-fi, léteznek ilyen robotok. Mint említettem, van poolozó robot, NAP robot.
A pooloknál az 5-10-es pool elkészítése hogyan zajlana a tervek szerint. Ha jól értettem nem akarunk nagy minta hígulást. Az eddigi PCR poolozásaink 480 és 960 minta összemérésén alapultak. Ennél fentebb nem mentünk.
Itt lehetséges a 96x5-ös poolozás lenne jó. Ekkor el lehet készíteni egy 96 plate replikát az 5-ös poolokról, majd csinálni egy 12-es oszlop és 8-as sor poolt, így maximálisan 21 PCR-ből beazonosítható lenne az 5-ös pozitív pool 96 db-ból

[...]
Mivel az RNS tisztítás viszonylag hosszadalmas, azt gondolom, hogy akkor nyernénk a legtöbbet, mint időben, mint kapacitásban, ha poolozott NAP-al próbálkoznánk. 96x5 azaz 480 minta poolból, lehetne akár 1 tisztítást megpróbálni, bár ez lehet túl nagy hígítás, vagy lehet oszlop-sor poolt indítani, ekkor 20db tisztítás és PCR lenne (8 db sor-poolban 60 db, 12 db oszlop-poolban 40 db minta lenne, 480 db mintára.

A hűtés melyik lépéshez szükséges?

[...]
2D minta azonosítást az 5ös pooloktól használnék, mert ekkor kerülnének a gépbe a minták

Remélem tudtam segíteni, várom a további kérdéseket

 Üdvözlettel,

Attila

Roland Tengölics

to Attila Karsai, suppress-cov...@googlegroups.com, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT
Kedves Attila!

Köszönjük szépen a válaszokat és a segítséget.
Írtad hogy: " Mint említettem, van poolozó robot, NAP robot.
" Ez azt jelenti hogy alapvetően ezt a kérdést 2 robottal szokták megoldani?
"A pooloknál az 5-10-es pool elkészítése hogyan zajlana a tervek szerint."
 Erre van több forgatókönyv, de a legvalószínűbb hogy simán 5-10 mintatavevő csőből  a robot megcsinálja a poolokat aztán mehet a RNS tisztítás.
Hogy az RNS tisztítás után lehet-e kell-e poolozni az igazából ha működik, akkor annak a függvénye hogy van-e elég enzim.
Időnyereséget nem jelent az alapján, amit leírtál, mert a robot futási ideje az kb annyi mint a PCR így nem érdemes nagyon összevárni több tisztítást (persze össze kell várni ha van reagenshiány a PCR-nél)

Ekkor el lehet készíteni egy 96 plate replikát az 5-ös poolokról, majd csinálni egy 12-es oszlop és 8-as sor poolt, így maximálisan 21 PCR-ből beazonosítható lenne az 5-ös pozitív pool 96 db-bó
Köszönjük a praktikus ötletet majd a metakosoknak tovább küldöm, hogy ezt is vegyék számításba. Meg meg kell vizsgálnunk hogy ez az elrendezés esetleg hogy változtatja a fals negatív valószínűséget.

A hűtés melyik lépéshez szükséges?
Az igazából akkor kellett volna ha gyors az RNS tisztítás, és össze lehet várni több tisztítás eredményét hogy a robot megcsinálja a tisztított RNS-eken a poolozást.
gy ha poolozunk is akkor sem hiszem hogy összevárunk több tisztítást ha meg mégis akkor meg úgy is kell tenni -80 ra a mintákat.

Még azt szeretném kérdezni, hogy esetleg valahol az Országba van olyan robot / vagy robotok 1 helyen - 1 laborba ami ilyesmire eleve alkalmas? Mert ha beszélhetnénk olyannal aki használ ilyet, akkor okosabb (reálisabb) munkaszervezést (hány fő hogyan osztják be a munkás ilyesmi) tudnánk tervezni a projekthez.

Köszönöm: Roland

Attila Karsai

to Roland Tengölics, Attila Karsai, suppress-cov...@googlegroups.com, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT
Kedves Roland,

Köszönjük szépen a válaszokat és a segítséget.
Írtad hogy: " Mint említettem, van poolozó robot, NAP robot.
" Ez azt jelenti hogy alapvetően ezt a kérdést 2 robottal szokták megoldani?
Alapvetően a poolozás helyigényes, hiszen fel kell tennünk a poolozandó mintákat. Ha 480 mintával számolunk, klasszikus csövekben, az az 1/3-át elfoglalja a munkatérnek. Azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes külön gépbe tenni a tisztítást, főleg ha nagy számú poolozásban gondolkodunk. Pl. egy 96x10-es RNS tisztításhoz 960 mintát kell felraknunk, rengeteg eldobható hegyet a folyamathoz.

[...]

egyetértek, mivel az RNS tisztítás robotizáltan 96-os egységekben megy (minusz kontrollok) , ezért ha nagy számú poolban gondolkodunk, nagyon sokáig tart összepoolozni egy PCR futásra valót (gondolok itt arra, ha pl. 40-60 mintát poolozunk össze), és akkor a poolozás válhat a szűk keresztmetszetté, nem a PCR. Azt gondolom PCR gépből sokkal több van , mint automatából. a poolozásra és az RNS tisztításra kell koncentrálni véleményem szerint.

[...]

Persze, van több ilyen labor is. Megkérdezem, hol nyitottak erre.

Roland Tengölics

to Attila Karsai, suppress-cov...@googlegroups.com, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT
Kedves Attila!

Köszönjük a válaszokat. Most már kb egy stabil kép van a szemem előtt hogy miként lehet megvalósítani amit terveztünk.
Nagyon hálásak lennénk, ha meg tudná kérdezni, hol nyitottak arra hogy pár tanáccsal ellássanak minket.

Köszönöm szépen: Roland

Attila Karsai

to Roland Tengölics, suppress-cov...@googlegroups.com, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT
Kedves Roland
Szeretnék érdeklődni hogy előrelépni kérdésben?
Üdvözlettel Attila

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19, Roland Tengölics, Tamás Bagi, Bekény BÁLINT
Szia Attila,

Nagyon köszönjük az eddigi infókat. Nem tudjuk, hogy mi lesz és mi lehet ebből a projektből, alapvetően egy ötlet szárba szökkenése ez. Ott tartunk, hogy a biológusok az eljárás kidolgozásával vannak elfoglalva, sajnos mindannyiunknak várni kell az eredményre. Nem hiszem, hogy 10 napon belül bármi outputot adnak, és az is lehet, hogy elhúzódik a dolog, ha az első módszerek nem hoznak megfelelő eredményt.

Közben én, aki a biológia és labortechnika dolgaiban teljesen kívülálló vagyok, kérdeznék - és lehet, hogy totál értelmetlen a kérdésem. Természetesnek gondolom, ha passzolod, mert valószínűleg valami trivialitást feszegetek: léteznek nagyon áteresztőképességű, ipari gépsor-szerű PCR-ek?
Kerestem, googléztem, de nem találtam. Van olyan érzésem, hogy ez a gőzgép feltalálása a villanymotor korában, azaz most már lesznek/vannak jobb cél-módszerek egyes járványok megfékezésére, de nem vagyok benne biztos. Talán a PCR inkább kutatói és eseti diagnosztikai eszköz, ezzel együtt a következő járványokra készülve (ugye ez a harmadik, csak az első kettőt megúsztuk) talán van értelme a kérdésemnek.

Üdv,

Ákos

----
A továbbiak már nem a kérdésem, hanem a gondolataim. Ha a PCR eljárás ipari gépsorrá alakítása nem történt meg, akkor annak az oka, hogy eddig a labor mint drága "irodabérleti" terület volt az a tényező, amire optimalizáltak (azaz azt gondolom, hogy a mostani gépekre a kis kompakt méret a jellemző). Ha ehelyett az áteresztőképesség a feladat, akkor már lehetségessé válik, hogy iparterületen vagy konténerben (kitelepülve célterületre) történik a PCR teszt, ipari mennyiségben. Ez esetben mér optimálisabb, ha a mintákat visszük végig a megfelelő hőmérsékletű tereken. (mármint ezen hőfokokon: 94-98 fok, majd 50-65, majd 72-80 fok, forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Polymerase_chain_reaction )
Valójában ez az egyik meglátásom.

A kivitelezésre az ötletem elsőre ez: megfelelő hőmérsékletű folyadékban, pl vízet tartalmazó kádakba végigpakolni a mintákat. Vannak erre hasonló gépsorok más iparágakban, pl: http://www.microsolder.hu/gyartoeszkozok-gepek/hokezelo-kemencek.html és az élelmiszeriparban is akad ilyesmi gépsor.
Ha a folyadék-kádaknál maradok, akkor lehet olyan kialakítás, hogy a három hőmérséklethez három kád, és körbe-körbe megy a minta - vagy ha igazi nagyüzem, akkor lehet a 40 termociklushoz (vagy 40/n ciklushoz rövidebb, ismétlődő) hosszú kád-sor, egyikből a másikba kerülnek át a minták (tálcástul vagy esetleg egyesével, ez már gyártás automatizálás, nagyon nem értek hozzá).

Feltételezem, hogy a kémcsöveket jó hővezető anyagból készítik most is - de a formájukat is arra kellene kialakítani, hogy a folyadék (minta) gyorsan átvegye a külső (hűtő- vagy fűtőmedence) hőmérsékletét (azaz maga a kémcső egy maximalizált felület kell legyen). Szóval gondolom, hogy most is maximalizált hővezetésű műanyag, minializált falvastagsággal - de az alakján nem látom azt, hogy hőátadásra optimalizálták volna, hiszen egyszerű kúpok, hengerek. A műanyagokról ezt googléztem egy próbálkozából, ebből gondoltam, hogy hővezető műanyagokat alkalmaznak: https://quattroplast.hu/muanyagipariszemle/2017/04/jo-hovezeto-kepessegu-muanyagok-03.pdf

--
ÚJDONSÁG: a csoportban való _alkató_ részvétel esetén elfogadod az itt leírt értékrendet: https://sites.google.com/a/torokcsalad.hu/poroly/home

Ha csak olvasás céljából csatlakoztál a listához, akkor természetesen nincs ezzel dolgod, nem kell ezt elfogadni.
---