Bezuhant az új fertőzések száma a letesztelt járásokban (Szlovákiában)

István Bartók

to suppress-cov...@googlegroups.com
Sziasztok,

Az új fertőzések száma 1 hét alatt a felére-harmadára csökkent (a letesztelt járásokban).
Országosan közben 20-30%-kal nőtt.

Országosan:

  Országosan.png

A letesztelt járásokban:
(jelmagyarázat tőlem :)

  A letesztelt járásokban.png

A screenshotokat a szlovák EÜ minisztérium web app-járól vannak:
--
Bartók István

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
Sziasztok!

István, köszi a hírt! Azt gondolom, hogy bár sok közünk nincs hozzá, de ezzel, és a hétvégi szlovák országos teszttel az egyik alaptémánk, a teljes populáció szűrése pontatlan tesztekkel lényegében megvalósult! Ha beválik, akkor bizonyított - ha nem válik be, akkor valamit nagyon benéztünk, és tévedés volt mindannyiunk részéről ennyi energiát beletenni nekünk is. :) Azt gondolom, hogy ha Szlovákia láthatóan letér a többi európai ország járványgörbéjéről, akkor az általuk mutatott minta alapján feltartóztathatatlan változásokat jönnek, és ez a BBC cikk utal is rá, hogy a brit kormány is érdeklődik a szlovákoknál a módszer iránt: https://www.bbc.com/news/world-europe-54747022
"If it works, other countries might soon follow suit.
The defence minister told the BBC that the Slovak government had received a call from an adviser to UK Prime Minister Boris Johnson, asking them to share information both from the pilot project and the two weekends."

A jövő szerintem már teszt gyártási kapacitási kérdés, és az államok sorban fognak állni antigén tesztekért. Aki későn kapcsol, annak lockdown.

Az, hogy a szűrést ismételni is kell majd, gondolom, jön magától, szóval szerintem megvalósul az iteratív full populáció scan. (Vagy nem.)

Talán volt hatásunk - vagy talán ez ugyanúgy létrejött volna nélkülünk, ezt nem tudhatjuk, - én mindenképp örülök, hogy megtettük a magunkét! Részemről nagy élmény volt megismerni ennyi embert, együtt dolgozni - szóval nagyon köszönöm ezt az élményt mindenkinek!

-----

Ha többi témánkról talán a többiek többet tudnak. A PCR poolozás Péternél van, erről ez az utolsó infóm:  https://mediaklikk.hu/video/novum-2020-09-13-i-adas/ , és a PCR output gépi tanulásról Viki tud többet.

-----

Lesz egy új témám: generikus szimptóma+egyéb input -> diagnózis keretrendszer (puska az orvosoknak, önkiszolgáló felület a betegeknek) a WHO valamely osztályozási rendszerére alapozva ( https://www.who.int/classifications/en/ ). Ennek a triggere az, hogy az orvosi diagnosztikai folyamatokat túl esetlegesnek és az emberiség pillanatnyi tudásától lemaradottnak látom: az orvos felkészültsége önmagában is túl nagy bizonytalanság, és emellett a legjobb orvos számára is olyan gyors a fejlődés, hogy esélyük sincs átlátni a diagnosztikai lehetőségeket. Egy központilag frissen tartott adathalmazzal az orvos számára elérhező, hogy milyen input (szimptóma, egyéb információ) milyen eséllyel, milyen együttállással, stb, milyen kórra milyen eséllyel utal.

A feladat bonyolultsága egyelőre google sheet keretein belülinek tűnik, ezért most még úgy látom, hogy ez egy hasonló gyümölcs, mint ez a járványkezelés téma: elképesztően alacsonyan lóg, de valószínűleg ugyanolyan erősen odanőtt a fához, ezért ezt sem észrevenni és elérni nehéz, hanem leszedni.
Abban is hasonlít, hogy szintén nem profit orientált, hanem közérdekű, open source jellegű.

Ha valaki ismer ilyen projektet, csak én nem találtam meg, örülnék, ha jelezné, nehogy feltaláljam a melegvizet - bár googléztam, és nem találtam. Ezeket viszont igen:

https://github.com/kamillamagna/ICD-10-CSV
https://icd10cmtool.cdc.gov/?fy=FY2021&q=R50
https://www.gnuhealth.org/#/download/projects
https://www.experts-exchange.com/questions/24862131/Where-can-I-download-ICD-10-codes-as-a-database-CSV-file-for-free.html
https://www.icd10data.com/
http://www.icd9data.com/
https://data.world/dxp/u-s-healthcare-diagnosis-procedure-codes-icd-9-10
fontos: a kódolás egy külön szakma: http://info.kaiserpermanente.org/info_assets/cpp_cod/ICD-10_Signs_26_Symptoms.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10_Chapter_R:_Symptoms,_signs_and_abnormal_clinical_and_laboratory_findings
nem rendszerezett: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_medical_symptoms
NURSING framework:
https://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_Care_Classification_System
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1532046414000586
International Classification for Nursing Practice (ICNP®
Systematized Nomenclature of Medicine–Clinical Terms (SNOMED–CT)
CCC Canada https://me-pedia.org/wiki/Canadian_Consensus_Criteria#Definition

--
ÚJDONSÁG: a csoportban való _alkató_ részvétel esetén elfogadod az itt leírt értékrendet: https://sites.google.com/a/torokcsalad.hu/poroly/home

Ha csak olvasás céljából csatlakoztál a listához, akkor természetesen nincs ezzel dolgod, nem kell ezt elfogadni.

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
Sziasztok, mit lehet tudni azóta a szlovák helyzetről?
Melinda

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
István, jól látom, hogy a pilot járásai:

Namestovo
Tvrdosin
Dolny Kubin
Bardejov

Melinda

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
Ezekben a járásokban a múlt heti országos szűréskor is szűrtek, vagy csak a pilot idején?

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
Igen, köszi :)

István Bartók

to suppress-covid19
Sziasztok,

On Sat, Nov 7, 2020, 19:51 Szollosi Melinda <szollos...@gmail.com> wrote:
> Sziasztok, mit lehet tudni azóta a szlovák helyzetről?

A kórházi ápoltak alakulása Szlovákiában:
(kilaposodott, csökkenőben)

A nagy grafikonon:
- Az idő jobbról balra! :)
- Zöld: "sima" kórházi ágyon
- Fekete: intenzív osztályon
- Piros: lélegeztetőgépen

Jó kérdés, hogy a 3 szám összege miért nem adja ki pontosan az 1701-et (a bal alsó sarokban).
Talán van benne 1 nap csúszás? (akkor majdnem kijön)

István Bartók

to suppress-cov...@googlegroups.com
Sziasztok,

[Bocs előzőért - kiakadt a GMail a screenshottól]

On Sat, Nov 7, 2020, 19:51 Szollosi Melinda <szollos...@gmail.com> wrote:
> Sziasztok, mit lehet tudni azóta a szlovák helyzetről?

A kórházi ágyak foglaltsága kilaposodott, csökkenőben:

A nagy grafikonon:
- Az idő jobbról balra! :)
- Zöld = "sima" kórházi ágyon
- Fekete = intenzív osztályon
- Piros = lélegeztetőgépen

Kórházban.5.png

Az jó kérdés, hogy a 3 szám összege miért nem adja ki pontosan az 1701-et (a bal alsó sarokban)...

Talán van benne 1 nap csúszás? (akkor majdnem kijön)

A pilot járásokban (ahol már 3x teszteltek) így csökkent az új fertőzések száma:

A pilot járásokban.5.png

Nagyítva:

A pilot járásokban.zoom.5.png

Ezekben a járásokban Okt 23-24-25 volt a "0." tesztelési kör.
Utána 1 hétig olyan kijárási korlátozás is volt, amikor munkába SEM volt szabad menni.
Tavasszal a kijárási korlátozásoknak ennél sokkal lassabban lett eredménye, nem így "azonnal".

Mindenesetre itt ~80% csökkent a napi új fertőzöttek száma, 3 hét alatt.

Persze lenne még mit javítani a szervezésen: egy 3 perces mintavételre ne kelljen 3 órát sorban állni.
És tényleg kár, hogy nem validálták legalább a gyorstesztes pozitívokat PCR tesztekkel.

Mindenesetre én azt sejtem hogy csak 0.1% körül lehetett a fals pozitív arány.
Hiszen volt olyan járás, ahol 0.13% pozitívat találtak.

A 2x tesztelt járásokban ~40% csökkent az új fertőzöttek száma 2 hét alatt:

A 2x tesztelt járásokban.5.png

A 2x tesztelt járásokban.zoom.5.png

A (2 hete) 1x tesztelt járásokban talán 30%-ot csökkent az új fertőzés - de szinte már újra növekedésnek is indult:

Az 1x tesztelt járásokban.5.png

Az 1x tesztelt járásokban.zoom.5.png

A saját statisztikámban "előző 7 nap mediánja" helyett +-3 nap mozgó átlaggal számolok, ezt így megfelelőbbnek tartom:
Abban én úgy látom, országos szinten mintha megállt volna az új fertőzöttek számának csökkenése.

New Cases - SK HU.5.png

OK, 1-2 kör fullos tesztelésnek nem is lehet hosszabban tartó hatása...
Mindenesetre az egészségügy összeomlását egyelőre elkerülték, és egy csomó ember életét is megmentik.
Plusz, az országos, több hetes teljes lockdown-t is el tudják vele kerülni (lásd Ausztria).

Szerintem 10 EUR / teszt / ember igazán jutányos ár ezért.
De hát ezt itt nem kell magyarázzam, hiszen onnan indultunk hogy rendszeres fullos tesztelés kell.

Bár az ottani tapasztalatok alapján lehet hogy akkor működik igazán jól ez a "szőnyegbombázás", amikor egy területen már 1% felé nő a fertőzöttség.

Végülis ez lehet a lényeg: mindig annyit kell tesztelni, hogy 1% felé ne menjen a pozitív.

You received this message because you are subscribed to a topic in the Google Groups "suppress-covid19" group.
To view this discussion on the web visit https://groups.google.com/d/msgid/suppress-covid19-pandemic/c64111dd-f85c-4b6f-8aa5-720a9a68d82en%40googlegroups.com.

--
Bartók István

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
Szia István,

Köszi az elemzést, főleg, hogy regionális, mert én a cseh és szlovák adatokat szoktam összevetni, és abból sok hatása nem látszik a szlovák országos tesztnek - de ez így sokkal biztatóbb képet ad.
Attól tartottam, hogy a pozitív eredményt kapott emberekre nem hat eléggé az információ*, a fals negatívak pedig vidámabban fertőznek, mintha nem kaptak volna fals negatív "diagnózist", és ez összességében eltünteti a scan pozitív hatását.

* talán már írtam ezt:
"Slovakia and Chinese cities including Wuhan have already demonstrated that it is possible to conduct such mass testing. It will have little impact on the spread of the virus, however, if those who test positive do not isolate themselves.
The rate at which people who test positive isolate in England is as low as 20%."

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
Sziasztok
De tudjátok, hogy második körben és most a harmadik körben sem full scan, mindig húznak egy vonalat, az a feletti területeken szűrnek újra.
Ez is biztos hozzájárul.
Az lenne az igazi, h olyanok lennének az ismétlések, mint az első kör.
"Felhasználói" oldalról nézve én tök szívesen elmennék egy ilyen eredményért cserébe minden hétvégén egy ilyenre családostul, de ehhez valóban alap, h ne menjen el vele a fél nap. Ez heti ismétlésben csak  nagyon flottul mehet. És a teljes lakosság részvétele nyilván a nagyon mély belátáson és a megfelelő szankciókon és azok betartatásán múlik.  Ahogy a szűrés hatásossága is. Nem gondolom, hogy Magyarország jelenleg képes egy ilyet mindenesetül lebonyolítani. Ettől függetlenül lehet, hogy lesz egy látványos ilyen, vagy ha nem is a teljes lakossági, de a kis csoportok számára is kevéssé szakmai alapokra helyezbe. Ezt érzékelem most kicsiben, akár Főváros, kerületek.
Melinda

Tamás Bagi

to suppress-cov...@googlegroups.com
és amúgy hol tart a projekt mostanság? Mármint a Pöröly.
Nagyon nagy a csend. Vagy én maradtam ki a beszélgetéseitekből teljesen?
Ott tartottam, hogy sebtében összeraktátok a terveket, amivel mentetek Palkovicshoz. Elkaszálta az ötletet? (nyilván, hiszen nem itt tartanánk, ha nem...)

De nem is ez a lényeg. Hanem, hogy min múlik, hogy legyen nálunk is akár megyei akár városi szinten hasonló teljes teszt? Korábban a PCR-re is ki akartatok dolgozni teljes eljárásrendet a mintavételtől a felhasználható eszközökön, cimkézésen, szállításon át a  kiértékelés gyorsításán keresztül az sms-es értesítésig, stb stb.

Most, hogy a PCR nem feltétlen szükséges egy viszonylag jó scan-hez, egész másfajta logisztikára van szükség. Sokkal megvalósíthatóbb, hiszen "csak" a sorbanállás, és a kiértesítés optimalizálása a feladat. Ami azért nem teljesíthetetlen, hiszen nem kell hozzá semmi újdonságot feltalálni. Csak egy jól kidolgozott eljárás (ami gondolom szintén átvehető mondjuk pl Szlovákiától) és némi pénz kéne hozzá. Meg persze emberi erőforrás, de annak csak kis hányada szakember, a többi a logisztikában kellene, hogy segítsen.
Szóval? Mi kell hozzá, hogy a tavaszi lelkesedéssel belevessük magunkat és megszervezzük a (minél teljesebb) lakossági szűrést?

Tamás

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
Én pár hete kerestem meg Ákost azzal, hogy próbáljuk a Fővárost meggyőzni, hogy ne tanárokat, hanem akkor komplett iskolákat szűrjenek, és ugyanígy a többi célcsoportnál is. Ákos majd mondja, de kicsit tart ettől a kisebb populációs vonaltól, én közben elkezdtem utánaolvasni ennek idősek otthonában is, illetve önkormányzati szinten most gondolkodom, hogy szociális alapellátásban is meg lehetne csinálni ellátók és kliensek egyidejű szűrését - ez azért lenne egy fontos irány, mert most politikailag dobálóznak már ezekkel, és én a ti munkátok alapján azt érzem, hogy egy-egy ilyen célcsoportra lőve is illene a maximális járványfékezést kihozni.

Alapvetően nem látom, hogy átment volna, h az antigén gyorsteszt nem tesztelésre az igazi, hanem szűrésre, és a cél elsősorban nem diagnosztikai. Vagyis hogy arra kéne használni, amire való. És amit még nagyon nehéznek látok, hogy politikai célból átfordítani szakmai  célok felé őket, bár meggyőződésem, hogy jó szakmai alapokon politikailag is többet lehet profitálni belőle. Egyetlen politikust sem láttam még, akit az érdekelne, hogy szakmailag mit lehet ebből kihozni, milyen lehetőség rejlik benne. A többség a megértésig sem jut el, és az egészségügyi szakértők sem biztos.

Lakossági szűrésre teljesen alkalmatlannak látom most az itthoni helyzetet. Az anyagaitokból viszont érdemes lenne egy aktualizáltat csinálni, mert ezzel együtt is érdemes ezt tolni. Ha most nem is lesz, lesz még erre szükségünk.

Melinda

Tamás Bagi

to suppress-cov...@googlegroups.com
nem azért, hogy mekkora Robinhood vagyok, de engem meg (és ahogy megismertem a többieket is itt a listán) mindig a szakmai ÉS az emberi része érdekelt, hogy hogyan lehet embereken így vagy úgy segíteni, hogyan lehet nekik élményt vagy magasabb komfortot biztosítani. Egy jól megtervezett szoftverrel, egy jól működő hangszerrel, most meg egy átgondolt logisztikával.

És soha nem engedtek volna nekem ennyi mindent megvalósítani, ha előtte nem világítom meg a döntéshozóknak, hogy mindaz, amit én a fenti motivációval csinálni akarok, nekik hogyan spórol pénzt.
Márpedig jelen helyzetben nagyon gyorsan be lehet mutatni, hogy hogyan takarítunk meg pénzt, ha rendesen szűrjük a népséget. Mármint nyilván kell egy "üzleti terv" de nem kérdés, hogy a mérleg pozitív lesz, méghozzá nem is túl lassan térül meg a befektetés. Konkrétan, pénzben mérhetően. Még csak nem is  kell "moralizálni" emberéletekkel. Najó, hagyjuk a cinikus hangvételt...

 Minden ötletet meg lehet világítani úgy, hogy aki a megvalósításban (engedélyezésben) kulcsfigura, az érezze, hogy saját céljait tekintve ő ezzel mekkorát nyer. Más lesz a motivációja annak aki engedélyt vagy pénzt ad. De ez nem baj. Legyen nekik ebből népszerűség, vagy spóroljanak vele pénzt középtávon, mi meg mentsük meg a világot, mert minket az lelkesít. :)

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
ebben teljesen igazad van. de nekik nem csak az kell,h  spóroljunk, hanem sztem elsősorban a politikai hasznot keresik. és ebben most egy nagy versenyben vannak, ld. Főváros felvetése tesztelés tanárok stb, majd Kormány átveszi nagyban. Tőlem csinálhatná bármylik, én csak örülnék. A bajom az, h kicsiben sem jól akarták csinálni elsősorban, hanem politikialag kedvezően. Nagyban ez még inkább így lesz. És ha valaki meglátja benne a lehetőséget, akkor sem az lesz neki a fontos,h  szakmailag a maximumot kihozza ezekből az eszközökből.

mindenesetre én most kisebb populációkban is próbálok utánajárni, mert ez nagyon érdekes is. Svédek most csinálnak egy study-t, h idősek otthonában antigén teszttel lehet-e fékezni a járványt. ezen a vonalon most nagyon rajta vagyok.

ha van lelkesedés a fonalat újra felvenni a többiekben is, én is szívesen részt veszek

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
Sziasztok!

Előzetesen annyi, hogy a Liverpool szűrés elég jól teljesít: az 500e lakosból 90e vett részt a szűrésen, és ennek teljesen megfelelően levitték az új belépőket a kórházba, ha jól számoltam az itteni adatok alapján: https://www.bbc.com/news/uk-england-merseyside-54931723

Tamás, kiemeltem a kérdésedet a tárgyba. A választ nem tudom, de részemről nekifuthatunk újra. Sokat tanultam a történtekből, és a magam részéről pár dolgot másként kellene csinálnom, ha most csinálnánk/csinálunk valamit. Lényegében most annyiban változna a munka, hogy:
- biológus kutatói munka: ez tavasszal az alap volt, most úgy látom, hogy nem nagyon lenne, mert az antigén tesztek adottak,
- matematika modellezés: itt érdemes lenne modellekből meghatározni, hogy milyen csoportokat érdemes kizárni a szűrésből valamilyen okból - pl. többet árt neki a kontaktszám növelés, mint amit nyerne. Ez férfi-nő, kor, vércsoport, egyéb kockázati tényező lehetne.
- nagyon kellene most: PR és más kommunikáció, animáció,
- közvetlen ráhatás a döntéshozókra.

Aktualizáltam a kalkulátort az általam ismert antigén teszt ára és pontossága szerint (kicsit rosszabb adatokat írtam be, mint amit reálisnak gondolok):

Ha valaki javítana bármit a kalkulátoron, örömmel fogadom, lecserélem vagy beteszem egy másik sheetre, ha alternatív megközlítés.

Ákos

Szollosi Melinda

to suppress-covid19
1. kérdés
A célokat a mostani helyzetben tudjuk-e újradefiniálni?
2. kérdés
Jót tesz-e a céljainknak, hogy nyilvános a projekt?
3. nem kérdés, megjegyzés
Biztos, hogy csak a matematikusoknál, biostatisztikusoknál, epidemiológusoknál lévő adatok NEM elégségesek a szűrések megtervezésére, a járványügyi, demográfiai, epi adatok szükségesek, de az ellátórendszerek, az ellátási szinterek jellegzetességeit, adottságait, adott esetben területi különbségeit is hozzá kell venni. Én ezt markánsan képviselem.

Melinda

Tamás Bagi

Szollosi Melinda <szollos...@gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. nov. 17., K, 20:01):
[...]
Ezek a kisebb célcsoportok biológiailag mennyire zártak? Egy ellátónak van 5-10 ellátottja, akik senki mással nem találkoznak? (találkozás=>járványügyi szempontból, tehát maszk nélkül, huzamosabb ideig, stb stb)
Ha már az egyik ellátónak van óvodás gyereke, akkor ez a csoport biológiailag nem alkot zárt közösséget, és exponenciálisan romlik az erre a csoportra vett szűrés hatékonysága. Az óvodás gyerek miatt 25 másik helyről fertőződhet meg a mérés másodnapjára a negatívnak mért ellátó. És ez csak egy példa.
Biológiailag zárt vagy zárttá tehtő közösségek kellenének, hogy legyenek azok a legkisebb halmazok, akiket egyszerer szűrünk.

[...]
Ez a lényeg! Nem kell átfordítani. Lehetetlen, és szerencsére nincs is rá szükség. Lásd alább.

Egyetlen politikust sem láttam még, akit az érdekelne, hogy szakmailag mit lehet ebből kihozni, milyen lehetőség rejlik benne. A többség a megértésig sem jut el, és az egészségügyi szakértők sem biztos.
Szerintem meg lehet úgy oldani a dolgot, hogy a döntéshozók számára a mi céljaink a projekt "velejárói" lesznek, és költségként is csak elhanyagolható mértékben jelentenek többletet. Mondom, én a legtöbbször úgy tudok csak hosszú távon kifizetődő vagy nehezen mérhető, de egy közösség számára egyértelműen kedvező  dolgokat létrehozni, hogy meggyőzöm a döntéshozókat azzal, amire fogékonyak, és ezután mintegy melléktermékként hagynak engem is, mint sok vizet nem zavaró flúgost dolgozni :)
Vagy nem értik meg a mi a célom, vagy nem érdekli őket, de ez senkinek nem fáj. Közben mégis elérjük mindannyian a célunkat.
Lehet, hogy túlságosan leegyszerűsítem, de nem egyszer bejött már ez a "taktika". (még csak nem is olyan nagy taktikázás. Egyszerűen csak nem kell túlmagyarázni arra kevéssé fogékonyaknak a szándékainkat)
Egy szóval: kellegyjómarketingesaztuti!

Lakossági szűrésre teljesen alkalmatlannak látom most az itthoni helyzetet.
Miért? De tényleg! Szakmai tudás, emberi erőforrás, döntéshozói akarat hiányában? Vagy mind együtt? Melyikkel a legrosszabb a helyzet, meglátásod szerint?

Tamás

Szollosi Melinda

to suppress-cov...@googlegroups.com
elsősorban azért nem tartom most itthon kivitelezhetőnek a teljes lakosságit, mert nem tudná az állam elérni
sem a megfelelő arányú részvételt, sem a pozitívak izolálását, kontaktjaik követését. És a megfelelő lebonyolításnak is akadályai vannak most szerintem,
bár egy ilyen hétvégi országos szűrés erőforrásigényét a legkevésbé tudom most felmérni. Két nap alatt sokmillió résztvevővel és sok tízezer pozitívval számolva.
Az elmúlt hónapokat nézve nem látom, hogy ebben miért hallgatna 100%-osan szakmai szempontokra,
anélkül meg ennek semmi értelme, csak a propaganda, a felelősség mutatása, valódi felelősségvállalás nélkül.
Emiatt nem is értek egyet azzal, hogy nem kell megérteniük.
Szerintem egy ilyen brutális munkába csak akkor vág bele egy Kormány, ha valahol valaki megérti ennek jelentőségét,
és azt a remélt hasznot minden más elé helyezi. Ettől még megtalálhatja benne a politikai hasznot is.

Ettől függetlenül látom értelmét a módszertannal foglalkozni, mert szerintem baromira fontos.
Melinda

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
bármi is legyen, én FB-n elkezdtem egy ilyet, hátha eljut egy döntéshozókig: https://www.facebook.com/akos.torok.79/posts/3685178798188411
tavasszal direktben kommunikáltam csomó politikussal, de azt most nem tudom vállalni, mert több erőforrást igényel, mint amit értelmesnek tartok.

ha bárki megosztja, az talán segít eljutni a célba. lehet tök másikat is írni, ezt-azt felhasználni ebből

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
szóval külön szálon is megírom: FB-n elkezdtem egy ilyet, hátha eljut egy döntéshozókig: https://www.facebook.com/akos.torok.79/posts/3685178798188411