rövid (30-90 sec) magyarázó videó

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
erről kellene egy rövid animációs videó:

Tömören a lényeg:

  • teljes lakosság szűrés (PCR pooling segítségével ez 1-5 nap) + fertőzöttek izolálása pár hétre

  • ismételt szűrés 15-30 nap múlva,

  • ezt pár hónapig ismételve.

Mit lehet elérni ezzel? Megfelelő óvatossággal lényegében kockázatmentesen újraindulhat az élet (ha túl rövidre csökken a duplázódási idő, akkor legfeljebb előre kell hozni a következő szűrési kört), valamint a halálesetek egészen minimálisra csökkenthetőek: akár 290 főnél megállhat az elhalálozások száma. A módszer előnye, hogy még akkor is működik, ha a PCR tesztek csak 85% pontossággal mérnek:

A megvalósíthatóság PCR-hez kötődő része már vitathatatlan, mert a kérdéses részeket már külföldön és  itthon is tesztelték (márc. 31. délutáni hír). A feladat most már a teljes lakosságot érintő szervezés, megvalósítás. Ez igen nagy feladat. Ezért ezt a tervet a magyar hivatalos szerveknek ajánljuk: további szakterületeken kompetencia is, anyagi erőforrások is náluk találhatóak meg. A mi küldetésünk addig tart, hogy ezt a javaslatot megtegyük, annyira kidolgozva, hogy a ránk eső részre azt mondhassuk: érdemes megpróbálni legyőzni a járványt!

Tamás Bagi

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Szia Ákos

Angol, vagy magyar video lenne? Animacio mozgo infografika vagy csak szoveg-kep?

Ennek megfeleloen probalok embert keresni az ismeroseim kozott

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Szia Tamás, Mindenki,

Egyrészt szerintem magyar és angol is kéne, és simán lehet több videó is, mert "trial and error" alapon jobb a többféle. Ez igaz akár egy kész videóra is, hogy a remixek (több variáns) nagyobb eséllyel találja meg a közönség nagyobb részét.
Nem tudni, kinek melyik tetszik jobban.

Ha a prió a kérdés, akkor magyar kéne most elsőre szerintem, ha az itthoni döntéshozatali szinten szeretnénk elérni azt az eredményt, hogy ne laposítsuk a statisztikákat, hanem kalapáljuk le a járványt.

csak ötlet: két animált grafikon, ami segít megmutatni a különbséget a két járványkezelési vízió/stratégia között. Pl haláesetek számában, gazdasági kihatásban.

van ehhez két alapanyag, de nem állítom, hogy ez igazán segít, de lehetséges:
ebben ez a modell van összehasonlítva nyájimmunitás verzióval (lapos görbe), csak életek, GDP nincs  - élet https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zcW2pyTVRbVr6L1rUjr2S-u_d883GZfZ9LsYZuDMCvs/edit#gid=2144669528

Üdv,

Ákos

Üdv és köszi!

Ákos

Viktória Lázár

to suppress-cov...@googlegroups.com
Esetleg érdemes lehet felvenni a kapcsolatot valakivel, akinek már van kiépített youtube csatornája.

Viktoria Lazar (Ph.D.)

Lab of Kishony

Emerson Life Sciences Building

Department of Biology, Technion – Israel Institute of Technology

Haifa 32000, Israel

http://kishony.net.technion.ac.il/people-2/

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com, kin...@gmail.com
Szia Viki, köszi!

Szia Bálint,

Ez egy publikus levlista, ezért nem másolom ide az előző leveled. A válasz: ebből senki nem vár pénzt, teljesen önkéntes munka zajlik. Javarészt egymásnak teljesen ismeretlen emberek vagyunk.

Üdv,

Ákos

kin...@gmail.com

to suppress-covid19
Sziasztok!

Kintses Balint vagyok

http://group.brc.hu/sysbiol/kintses-balint-lab-member.html#balint-kintses

van egy grafikus baratom, aki szepen meg tudja csinalni. Viszont a video vazlatat egyutt kellene itt osszehoznunk, hogy tudjak kesz tervet mutatni neki.

Ehhez egy konferencia hivast tudnek javasolni. Szoljatok, ha szukseg van rank.

Koszi, Balint

BÁLINT Bekény

to suppress-cov...@googlegroups.com
Zállatorvosnak írtam korábban, még a kezdeti fázisban, de nem reagált (valszeg millió üzenetet kap).

--
Bekény

Viktória Lázár

to suppress-cov...@googlegroups.com
Balinttal raerne valaki majd a csoportbol video beszelgetesre? Balint (volt kollegam) biologus szoval a PCR-ben / minta poolokban meg hasonlokban nagyon profi. Valahogy a fo uzenet vazlatat amit el akarunk juttatni kene osszerakjuk egyutt vele foleg aki jobban jartas ebben az animacios mufajban.

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com
Szia Bálint, küldtem FB-n kontaktkérést. Messengeren akkor tudunk videokonfolni. Vagy hangout is oké, vagy meet, vagy zoom, vagy whatsapp, viber, stb )

Vilmos Péter

to suppress-cov...@googlegroups.com
Szia Bálint! Örülök, hogy itt vagy!
Én vevő vagyok a videokonfre, ha még nem késtem el.
Ide is leírom:

Az animációban azt kellene mondani, hogy a PCR tényleg lázméréshez hasonló, de pont emiatt sokkal többre is használható, mert ha pontosan tudjuk , hogy az egész országban kik a lázasak, akkor azokat izolálva azonnal meg tudjuk állítani a tömeges terjedést. A PCR a karanténnal együtt maga a pöröly.

Mivel nem csak a laikusok fogják nézni, hanem eddig értetlen szakemberek is, ezért a bevezetőben arról is szót kellene ejteni, hogy számos teszt létezik, amik alapvetően két csoportba oszthatók: vérből ellenanyagot vagy nyálmintából vírust mutatnak ki. Az ellenanyag azt jezi, hogy az illető találkozott a vírussal, ez azonban akkor is pozitív, ha már nincsen jelen a vírus. A vírus kimutatása ennél azért jobb, mert az azt jelzi, hogy fertőző-e az illető. És a járvány megállítása szempontjából ez a lényeges. A vírus kimutatására is több megoldás van, ebből a PCR alapú a legjobb, mert a legérzékenyebb, ezért poolozható, ami pedig a teljes lakossági szűrést teszi elérhetővé.

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com
mások munkái a témakörben, asszem angolul - még nem volt időm ránézni, csak kaptam Pétertől:

HyPet

to torok...@torokcsalad.hu, suppress-cov...@googlegroups.com
Sziasztok!
Gondolkodom rajta, hogy összedobom a videót. Azért írok ide, hogy én is kapjam a hozzászólásokat.

Üdv,
Mikó Péter

torok...@torokcsalad.hu

to HyPet, suppress-cov...@googlegroups.com

ez egy korábbi levél:

mások munkái a témakörben, asszem angolul - még nem volt időm ránézni, csak kaptam Pétertől:

Endre Csóka

to suppress-covid19
Nekem tetszik a koncepció, 1.5-es sebességen érdemes végighallgatni. :)
Azt még mindenképpen elmondanám benne, hogy az országos tesztelés költsége elhanyagolható ahhoz képest, mint amennyivel csökkenti a gazdasági károkat. És közben rengeteg életet is megment.

ez egy korábbi levél:

On Sun, 5 Apr 2020 at 11:46, HyPet <hyp...@gmail.com> wrote:
Sziasztok!
Gondolkodom rajta, hogy összedobom a videót. Azért írok ide, hogy én is kapjam a hozzászólásokat.

Üdv,
Mikó Péter

BÁLINT Bekény

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Péter, szerintem majd az animációban úgy kéne, hogy a "fűrész" fogai ritkábbak legyenek, azaz az emelkedés kisebb legyen, vagy legyen köztük szünet, mert így riasztóan soknak tűnhet a "hammer"-ök száma.
Más ábrákon is viszonylag hosszú "dance"-et rajzolnak: http://image.hrpwr.hu/580x271/762653.png
Illetve én azt is csinálnám, hogy "fűrészfogak" egyre kisebbek legyenek, mert szerintem annak van realitása, hogy pár hammer után teljesen megáll a dolog, és nem is kell megvárni a vakcinát (hiszen ha a reprodukciós ráta 1 alá csökken, akkor elvileg elhal / véget ér).

Mindjárt küldöm még a petíciós linket, amit majd a végére be kéne tenni (és/vagy a leírásba).

--
Bekény

Csóka Endre

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Egy picit lehet optimistábbnak lenni: nem pár hetente, hanem havonta kell tesztelni. Úgyis azt fogják feltételezni, hogy egy kicsit megszépítettük a helyzetet. Ráadásul, ha jól értem, tényleg elképzelhető, hogy nyáron és okos elővigyázatosság mellett és több tudományos ismeret birtokában elég lesz havonta ismételni, és ez sokkal szebben is hangzik.

You received this message because you are subscribed to a topic in the Google Groups "suppress-covid19" group.
To view this discussion on the web visit https://groups.google.com/d/msgid/suppress-covid19-pandemic/CAF3WCiF4Gb8pDXTfHUk1wL4232kXmO73kD2fokVhOLyyYBitEw%40mail.gmail.com.

Tamás Glattfelder

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Még annyi javaslatom van, hogy a végén inkább leírva mint kimondva legyen egy egyszerű link arra az oldalra ahol az egész metodika - javaslat megnézhető, letölthető. Valami egyszerű nevű, könnyen leírható honlapcím, ilyesmi.

Viktória Lázár

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
El lehetne benne magyarazni, hogy nem a betegeket es a kozeli kontaktjaikat akarjuk szurni a teszttel, hanem oket karantenozni mert ok ismert kontaktok es a szuressel az ismeretlen fertozoket es kozeli kontaktjait izolalnank ami a jarvanyt kalapalna le es engedne hamarabb vissza mindenkit dolgozni.

Az emberek fejeben szerintem zavar van, azt hiszik a teszt egy diagnosztikai modszer ami beazonositja a betegseged.. mitol kohogok, influenza, streptococcus? es majd ez kezelesi megoldast nyujt, de nemnyujt mert nincs megfelelo kezeles a covid19 betegsegre meg. A tesztek sokszor diagnosztikai celuak ebben a helyzetben viszont jarvanyugyi celja kene legyen elsosorban!! Szoval Cecilianak igaza volt mikor egyszer azt mondta a teszt nem megoldas a virusra mint a lazmero sem. Szoval az o fejeben is a teszt egy diagnosztikai eszkoz aminek nincs ertelme, mert nem jelenti azt hogy tudnak barmilyen kezelessel segiteni a betegnek csak nem tudja jol kommunikalni mert o sem erti szegeny valoszinu.  A teszt itt arra kell hogy szolgaljon, hogy tovabbi fertozest megakadalyozzuk.

Viktória Lázár

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
https://www.jpost.com/Israel-News/Health-Ministry-strategy-failed-senior-health-official-tells-Post-623682

"wasted thousands of irrelevant checks on people who have symptoms of COVID19 but already in isolation."

Szerintem ez egy nagyon fontos uzenet kene legyen ne a tunetes izolalt embereket teszteljuk !! Ez nem hagyomanyos orvosi diagnosztika vizsgalat hanem nagyateresztokepessegu szures aminek elsosorban jarvanytani celja van !!!

Vilmos Péter

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Ez egy nagyon fontos cikk! A szánkba ad érveket, illetve rádöbbent arra, hogy NEM fogunk tudni reagenseket beszerezni! Vagyis országon belül kell megoldani. Javaslom, Barna segítségével állítsunk össze egy listát, amiben összeszedünk minden potenciális vírus transzfer médium, mintavevő pálcika, stb gyártót itthon. És még lehet, hogy önerőből is nehézkes lesz, mert alapanyag sincsen már a gyártáshoz.

Csóka Endre

to Suppress19, HyPet

Steinbach Gabor

to suppress-covid19
Szép napot!

Elkezdtem csinálni egy 3D animációt, ami könnyen átalakítható az igényeknek megfelelően:

Az alap a Pov-Ray (http://povray.org/, open source) környezet, a kódban automatizáltan kezelhető nagyszámú populáció, tetszőleges terjedési/elnyomási modellel. A célom nem új járványterjedési modellt alkotni (arra nem is ez a megfelelő platform ;-)), csak a meglévőket (egyszerűsítve) bemutatni: jó minőségben, látványosan, hogy támogatókat szerezzünk! Az egész reklámfilmet ne alapon csináljuk meg, de betéteknek hasznos lehet.

ViszEmail
Gabor

--

Steinbach Gabor
SZBK, Szeged

Ak...@TorokCsalad.hu <toro...@torokcsalad.hu> ezt írta (időpont: 2020. ápr. 4., Szo 10:13):
[...]

Vilmos Péter

to suppress-cov...@googlegroups.com
Szia Gábor!

Nagyon örülök, hogy feladatot kerestél Te is a projektben. Az animáció idő- és energiahiány miatt nem készült el eddig, nagy segítség lenne, ha meg tudnád csinálni. Török Ákos ad hozzá infót, hogy mi mire gondoltunk.
Hajrá Alsóváros!
Péter

ÚJDONSÁG: a csoportban való _alkató_ részvétel esetén elfogadod az itt leírt értékrendet: https://sites.google.com/a/torokcsalad.hu/poroly/home

Ha csak olvasás céljából csatlakoztál a listához, akkor természetesen nincs ezzel dolgod, nem kell ezt elfogadni.

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com
Sziasztok,

Kaptunk egy ilyen linket - nekem új: http://gabgoh.github.io/COVID/index.html
lehet, hogy lehetne használni magyarázó videóban - még nem néztem át, de amennyire ránéztem, tetszett

torok...@torokcsalad.hu

to suppress-cov...@googlegroups.com
mert talán ez egy olyan megközelítés, amivel meg lehet értetni a javaslatot.

valamint van itt egy elég gyász videó (az én művem, baráti visszajelzések alapján 1.5x sebességgel fogyasztható) : https://www.youtube.com/watch?v=yq_OG_HgXho

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
Szia Gábor,

Olyan videót tudnál készíteni, ami pont ugyanaz nézet, mint amit alul mutatsz (ott ugye végigvonult a járván a populáción), csak annyiban tére el, hogy X időnként átfésüljük a populációt, és a fertőzötteket letizedeljük.

Üdv,

Ákos

[...]

Steinbach Gabor

to suppress-cov...@googlegroups.com
Szia,

Raktam fel ket, szebben kidolgozott animaciot a (kb.) szabad terjedesrol es ha tesztelgetunk.

Hogyan mutassam be az atfogo tesztet? Szisztematikusan vegiglepegetve? 16-os csoportokra? (Esetleg osszehasonlitani oket, a felhasznalt tesztek szama alapjan...)

A hatter-grafikonra kirakjam az aktiv fertozottek szamanak alakulasat?

A modellen (8 szomszed, SI(Q)R allapotok) vagy a megjelenitesen valtoztassak valamit?

ViszEmail
Gabor

You received this message because you are subscribed to a topic in the Google Groups "suppress-covid19" group.
To view this discussion on the web visit https://groups.google.com/d/msgid/suppress-covid19-pandemic/CAKDdW8B%2BfHdZAF2yspF3M8Pys6ec2HVyFDq6JMawSG8tFpkyYw%40mail.gmail.com.

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
Szia Gábor,

nagyon tetszik!

azon gondolkodom, hogy ezeket az animációkaz hogyan csinálod. az ágensek működését adod meg, és valami szimulátor intézi a 3d megjelenítést? vagy ebben csomó kézimunka van? bárhogy is van, köszönöm, hogy segítesz ezzel!

a kérdésedre válaszolva:
a magyarázatban első lépésként még nem térnék ki a poolozásra. szimplán azt a ciklikusságot probálnám bemutatni, ami kb ez:

10: fertőzés terjedése
20: stop, megállunk, kimerecedik a kép, és egy fésű (csík) végigmegy a populáción
30: marad kb a tizede fertőzött szabadon, többi ferőzött karantén, nem fertőz
40: if fertőzöttek>0 then goto 10

mindez kb ez a fűrészfog, ami a mellékletben van, csak a tiéd egy pontosabb ábrázolás, hiszen immunis, halott, stb is van nálad.

image.png

Vilmos Péter

to suppress-cov...@googlegroups.com
Én a zöld görbét kicsit alacsonyabbra venném és elnyújtanám sokkal jobban, közelebb lenne a valósághoz.

Vilmos Péter

to suppress-cov...@googlegroups.com
Még egy dolog: a végeredménynek (eloszlási mintázat) mindkét esetben (szabad terjedés és véletlenszerű tesztelés) szerintem egyformának kell lennie. (Ugyanazok halnak meg.) Ehhez képest ha kevesebben halnak meg a tömegtesztelés eredményeként, az könnyebben látható lesz.

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
egyetértek Péter, ez elég fontos lenne a megértéshez, és a különbség könnyű észlelhetőségéhez
még ötlet: a véletlenszerű tesztelésnek majd kellene egy olyan név, ami jobban fedi. pl: részleges, célzott tesztelés

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19, HyPet
(Vilmos) Péter, ennek a görbés grafikonnak egyelőre nincs köze semmihez (majd ez még külön jön, ha egy másik Péter lép ebben előre)

Steinbach Gabor

to suppress-cov...@googlegroups.com
Felkerult 2 uj video, osszehasonlito grafikonnal. (Tomeges teszteles folyamatban.)

> Én a zöld görbét kicsit alacsonyabbra venném és elnyújtanám sokkal jobban, közelebb lenne a valósághoz.

Tekintve, hogy a rajzolt model elegge kulonbozik a tarsadalomtol (pl. nem mozognak...) a terjedesi valoszinusegeket nem lehet egy az egyben a valo eletbol atvenni. Ha megvan a bemutatni kivant gorbe (kerek ilyet!), akkor beallitom a parametereimet, hogy a gorbe a megfelelo legyen, a szines embekek meg illusztraciot szolgaltassanak hozza.

Vilmos Péter <pvi...@gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. ápr. 18., Szo, 11:16):
Még egy dolog: a végeredménynek (eloszlási mintázat)

marmint a sulyos eseteknek/halottaknak?

[...]

rendben, kerulnek bele halottak is.

> csak a tiéd egy pontosabb ábrázolás, hiszen immunis, halott, stb is van nálad

Milyen modellre van szuksegunk? SEIR? A tul sokfele szines emberke zavaro lehet. (De, mint a tablon mutattam, rendelkezesre allnak!)

> azon gondolkodom, hogy ezeket az animációkaz hogyan csinálod. az ágensek működését adod meg, és valami szimulátor intézi a 3d megjelenítést?

Megrajzoltam előre az allapotokat es az atmeneteket (pl fertozes, karantenba kerul), modellezem a jarvany terjedeset, es az adott animaciot rakom oda.
(A kodot felraktam a honlapra.)

ViszEmail
Gabor

Steinbach Gabor

to suppress-covid19

Elkeszult a tomeges teszteles animacioja, halottakkal, a grafikonon osszehasonlithato az eddigi futasokkal.

Milyen videot kepzeltek el vegeredmenynek? Vagjam ossze egy filmnek a kulonbozo modelleket (reszleteiket)?

ViszEmail
Gabor

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19, HyPet
ez állat. Gábor, belinkelem a weboldaladat itt: https://sites.google.com/a/torokcsalad.hu/poroly/home
összevágás: ha a saját meggondolásod alapján megvágád, akár feliratozod, és a saját környezetedben megmutatod, és magyarázat nélkül megértik, akkor az a legjobb - szerintem.

kérdés-felvetés: ezt a legutolsó videó sokkal több emberrel, hosszabb idővel, nagyobb fűrészfogakkal esetleg érthetőbb lesz-e a nézőknek?

a címzettekhez betettem Pétert, aki szokott néha magyarázó videókat készíteni-vágni, hátha tud ő segíteni
Péter is tervezte, hogy készít ide videót. Nem tudom, hogy tart-e valahol, ha igen, akkor akár az is lehetséges, hogy a kettőtök munkáiból egy közöset csináltok, ha úgy látjátok jónak.

[...]

Steinbach Gabor

to suppress-cov...@googlegroups.com, HyPet
Kedves Akos, kedves Peter,

A rajzolas jelenlegi iranya a csoportos teszt: lehet mar definialni csoportokat (nem feltetlen 4x4-est, lehet mas is), es azokra elvegezni a PCR poolingot. (Aztan a pozitivokat bedobozolni, fals negativokat kihagyne, mint eddig...)

A pelda-kepet feltoltottem az animacios oldalra. Ez igy hasznalhato lesz velemenyetek szerint?

ViszEmail
Gabor

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19, HyPet
Szia Gábor,

Szerintem ezek mind nagyon jók. Ha csak a legfelül lévő videót tekintem, már az is úgy jó, ahogy van.
Kicsit magyarázhatnánk még hozzá (kimerevít, elmondjuk, hogy épp mit lát, esetleg bekarikázunk pár emberkét, hogy róluk beszélünk), de szerintem ez így tökéletesen mutatja a mutatandót.
Ahogy a giminkben egy fizika tanár szokta mondani: ugyanezt elmondhatom még egyszer hangosabban a gyengébbek kedvéért - mert jobban már nem lehet.

Üdv,

Ákos

[...]

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19, HyPet
Szia Gábor,

csak infó és köszönet neked: részt veszünk egy promóciós eseményen (egyelőre Gergő, Viki és én, lásd Hackatlon topik), és annak kapcsán kértek videót. YouTube és Vimeo és hasonló opciók voltak, ezért a videódat feltöltöttem a YouTube-ra, és belinkeltem ide: https://devpost.com/software/suppress-any-pandemic-mass-screening-isolation-repeat

Nagyon köszönöm!

Ákos

Steinbach Gabor

to suppress-cov...@googlegroups.com

Szia Akos,

felraktam az ujrarenderelt, felcimkezett valtozatot az oldalra, amirol beszeltunk telefonon. Ott a videofile letolthetoen is, ezt tudjatok hasznalni barmilyen kulso bemutatasra.
(velemenyezni, valtoztatni er :-) )

ViszEmail
Gabor

You received this message because you are subscribed to a topic in the Google Groups "suppress-covid19" group.
To view this discussion on the web visit https://groups.google.com/d/msgid/suppress-covid19-pandemic/CAKDdW8AkqVFBRyC9UD36NPMoH6aR-y4UG_qu68Q8BdsW%2B5ia5Q%40mail.gmail.com.

torok...@torokcsalad.hu

to Suppress19
Szia Gábor,

Köszi! Feltöltöttem, publikálom a hackatlonon, és más csatornákon.

Ákos