Rozpoczynam.

flamenco108

to stenografia.pl
Po zawieszeniu strony z krótkim wprowadzeniem do kwestii stenografii,
pora założyć pierwszy wątek. Zapraszam wszystkich do dyskusji,
zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.

michalek

to stenogr...@googlegroups.com

Fajnie, że pierwszy zadaję pytanie. Ale zastaawiam się jak to jest, że grupa ma szejściu członków, a wypowiedziała się tylko jedna osoba. Hmm...

Dzisiejsza technika powinna pozwalać na wykorzystanie tabletu z rysikiem do stenografowania. Pytanie brzmi: czy były już robione jakieś próby stenografowania za pomocą tabletu lub podobnego urządzenia?

Drugie pytanie jest następujące: Jakie są przewagi stenografowania nad rejestrowaniem dźwięku?

Ja widzę tylko jedną zaletę szybkiego notowania nad nagrywaniem. Konwersja notatki na zwykły tekst jest łatwiejsza w wypadku czytania stenogramu, niż odsłuchiwania nagrania dźwięku. Z powodu potrzeby ciągłego naprzemiennego puszczania i zatrzymywania nagrania, aby nadążyć z zapisywaniem treści.

To trochę mało, aby kogoś zachęcić do nauki stenografowania.

flamenco108

to stenogr...@googlegroups.com
Nawet nie wyobrażasz sobie, jak długo ta grupa czekała, żeby się ktoś na niej odezwał ;-)

W dniu 19 grudnia 2012 19:36 użytkownik <michalek>  napisał:

Dzisiejsza technika powinna pozwalać na wykorzystanie tabletu z rysikiem do stenografowania. Pytanie brzmi: czy były już robione jakieś próby stenografowania za pomocą tabletu lub podobnego urządzenia?

Nie próbowałem robić tego na tablecie. Na razie próbowałem tylko na Palmie. Jego ekran nie robił opóźnień, ale niestety był dość mały.

Drugie pytanie jest następujące: Jakie są przewagi stenografowania nad rejestrowaniem dźwięku?

1. Stenografię masz zawsze przy sobie (bo jest w głowie)
2. Stenografia Cię rozwija (nawet nauka nieukończona sukcesem przynosi korzyść długofalową)
3. Po tym, jak włożyłem mnóstwo pracy w opublikowanie w różnych miejscach podręczników do 2 najpopularniejszych polskich systemów steno, nauka stenografii nic nie kosztuje.
4. Stenografii nie kończą się bateryjki
5. Proces notowania wykładu jest już sam w sobie uczeniem się. Przepisanie stenogramu to już jest drugie powtórzenie.
6. Mam w notatkach wpis blogowy o ostatnich badaniach nt. utrudnionego dostępu do informacji. W skrócie wychodzi uczonym, że informacji, do których przeczytania nie wkładamy odrobiny wysiłku (w sam proces czytania) nie przyswajamy tak skutecznie, jak tej, którą przeczytać jest nam odrobinę trudno
7. Stenografia może być prywatnym systemem pisma (ochrona informacji)
8. Stenografowanie wymusza uporządkowane przetwarzanie materiału - proces notowania jest już przetwarzaniem informacji
Tyle wymieniłem na poczekaniu w przerwie ćwiczenia kolęd z córką ;-) Myślę, że jak się dobrze skoncentruję, znajdę jeszcze parę przewag.

[...]

Stenogram (jak zauważyłem wyżej) jest już notatką. Czyli Twój umysł już jednokrotnie przetworzył materiał. Przepisując stenogram powtarzasz materiał. Uczysz się już po raz drugi.

To trochę mało, aby kogoś zachęcić do nauki stenografowania.

Stenografia nawet u szczytu popularności nie była propozycją dla wszystkich. Tylko dla nielicznych niektórych.

Zachęcam mimo wszystko do zapoznania się z dostępnymi w sieci materiałami. Jeżeli nawet nie podejmiesz się nauki, z całą pewnością dowiesz się wielu ciekawych rzeczy o własnym języku, o umyśle, o piśmie itp.

Pozdrawiam

michalek

to stenogr...@googlegroups.com

Chcę się nauczyć stenografii. W tej chwili dostępne podręczniki umożliwiają mi wybór pomiędzy systemem Gabelsbergerga-Polińskiego, Stenografią Polską Jana Gumińskiego i Jednolitym Systemem Stenografii Polskiej. Który system wybrać?

Dowiedziałem się, że JSSP jest nadal stosowany do zapisu obrad senatu. To już jest argument aby wybrać ten systemem. Ale według wikipedii: „Spotykał się z krytyką zawodowych stenografów sejmowych za zbytnie podążanie za fonetyką rosyjską, a niedostateczne dostosowanie do języka polskiego.„ Nie wiem jak poważny jest ten fonetyczny problem. Poza tym, ja oczekuję też od systemu aby nie był on przesadnie archaiczny. Na przykład, we Stenografii Polskiej Karpińskiego, pisze aby używać ołówka średniej miękkości lub pióra bez kulki. Takie pióro prowadzone po papieże w różnych kierunkach pozostawia linie o różnej grubości. Czego nie da się osiągnąć przy użyciu długopisu. Jeżeli, zmienna grubość kreski ma znaczenie, to nie ma sensu abym dalej czytał o tym Polińskim. Dlatego skłaniam się bardziej ku JSSP.

W tej chwili jest dla mnie istotne, czy rzeczywiście używanie pióra ze stalówką ma znaczenie we systemie Polińskiego. Proszę o zarekomendowanie któregoś ze systemów.

Poza tym, zacząłem pisać program służący do stenografii komputerowej. Program ma automatycznie rozpoznawać znaki i tworzyć z nich otwarty tekst. Aby uprościć sobie zadanie, zrezygnowałem z wektoryzacji znaków. Ograniczyłem działanie programu do rozpoznawania punktów początku i końca linii. Człowiek czytając kreskę nie wie od którego końca została napisana. Chyba, że umieszczono na jednym z jej końców strzałkę, lub chociaż jakieś zakrzywienie. Komputer ma możliwość rejestrowania miejsca rozpoczęcia i zakończenia kreski. Mając te dane można obliczyć azymut i długość kreski. Docelowo program ma również interpretować położenie poszczególnych kresek względem siebie.

Używając metody rejestrowania początku i końca linii, da się stworzyć co najmniej osiem znaków wymagających pojedynczego kontaktu rysika z ekranem. Oraz kolejne dwadzieścia cztery znaki wymagające dwóch dotknięć. Większa ilość znaków o małej ilości „dotknięć”, wymagała by od użytkownika większych umiejętności w kontrolowaniu długości stawianych kresek.

http://chomikuj.pl/butibu/Programy/demonstrator+v01,2238277179.exe

Lista dostępnych znaków (w tej wersji programu):

A – Kreska w kierunku na godzinę 9:00

E – na godzinę 7:30

I – 6:00

O – 4:30

U – 3:00

Y – 1:30

Z – 12:00

W – 10:30

Krzysztof Smirnow

W dniu 19 grudnia 2012 19:36 użytkownik michalek <michale...@wp.pl> napisał:

[...]

::| Nondum lingua suum, dextra peregit opus |::
flame...@gmail.com

Laukaz

to stenogr...@googlegroups.com
Dzień dobry.
Poszukuję kursu stenografowania. Czy to prawda, że nie są one już organizowane? A jeśli są, gdzie ich szukać?
Czy tej sztuki można nauczyć się w domu, z podręcznika?
Z góry dziękuję za każdą informację,
Pozdrawiam.

Smirnow, Krzysztof

to stenogr...@googlegroups.com
Witam.
Nic mi nie wiadomo o tym, aby aktualnie były organizowane kursy stenografii. Zatem pozostaje nauka samodzielna, z podręcznika. Podręczniki opublikowałem na stronie, są do pobrania za darmo. Zalecam zapoznać się z informacjami wstępnymi, aby wybór był przemyślany. Nauka stenografii jest trudna i żmudna, ale procentuje, kiedy już nabierzemy wprawy. Sam nie wyobrażam już sobie notowania literkami - za dużo roboty.

--
Otrzymujesz tę wiadomość, ponieważ subskrybujesz grupę dyskusyjną Google o nazwie "stenografia.pl".

Aby anulować subskrypcję tej grupy i przestać otrzymywać z niej wiadomości, wyślij e-maila do stenografia_p...@googlegroups.com.
Więcej opcji znajdziesz na https://groups.google.com/groups/opt_out

--
Krzysztof Smirnow.
flame...@stenografia.pl

Kamil Książek

to stenogr...@googlegroups.com
Witajcie :)
interesuję się co nieco stenografią i mam pytanie, czy Stowarzyszenie Stenografów w Wwie przy Ogrodowej przejawia jakąś działalność ?
Chciałbym się nauczyć stenografii, ale wiadomo, w grupie łatwiej o konsekwencję :)

Stenografow, Krzysztof

to stenogr...@googlegroups.com
Stenografia_pl to bardzo słabo działająca grupa na googlegroups przypisana do strony stenografia.pl.
Nie mamy nic wspólnego z SSiM. Łącz się bezpośrednio.

Otrzymujesz tę wiadomość, bo subskrybujesz grupę „stenografia.pl” w Grupach dyskusyjnych Google.
Aby anulować subskrypcję tej grupy i przestać otrzymywać od niej wiadomości, wyślij e-maila na stenografia_p...@googlegroups.com.
Więcej opcji znajdziesz na https://groups.google.com/d/optout.

Kamil Książek

to stenogr...@googlegroups.com
ok, dziękuję.

--
Otrzymujesz tę wiadomość, bo subskrybujesz temat w grupie „stenografia.pl” w Grupach dyskusyjnych Google.