Dati etnografici open: ne conoscete?

Alberto

to Spaghetti Open Data
Ciao a tutti. Sto facendo un Horizon 2020 nel quale, tra le altre cose, mi ritrovo a pubblicare datasets etnografici. Qualcuno qui mi ha anche aiutato a capire come documentare le API: https://github.com/opencarecc/opencare-data-documentation .

Domanda: avete notizia di dati di ricerche etnografiche pubblicati in open? Ci sono standards?

Maria Claudia Bodino

to Spaghetti Open Data
Ciao Alberto,

ne so poco ma mi interessa molto questo argomento (dopo la tua sessione alla scuola di Napoli...).
Cerco in questi giorni e se trovo qualcosa che potrebbe esserti magari utile te lo segnalo

Maria Claudia

Alberto

to Spaghetti Open Data
Maria Claudia, te ne sarò grato. Per ora niente. Un'amica etnografa inglese mi ha detto "non siamo abituati a condividere dati grezzi". :-)

Maria Claudia Bodino

to Spaghetti Open Data

Ciao Alberto,

in questi giorni ho curiosato qua e là,

immagino che tu sia interessato non solo ad avere accesso ai dati ma che questi siano in formato open.

Ti elenco comunque gli studi che ho visto (dove nella maggior parte dicono che comunque rispettando alcune condizioni i dati vengono rilasciati se viene fatta una richiesta tramite form), magari c'è qualcosa che ti interessa ma purtroppo non in formato open....

  • Leggendo "Social physics" di Alex Pentland cita questi studi di cui sono disponibili i dataset ma non sono pubblicati in formato open:

Quattro studi:
Friends and Family,
Social Evolution
Badge Dataset
Reality Mining

http://realitycommons.media.mit.edu/index.html

Social Evolution and the other, Friends and Family, which contain almost 2 million hours of interaction data covering everyone within two communities for a total of over two years.4 (For more details, see the Reality Mining appendix, and for papers, data, and visualizations see http://realitycommons.media.mit.edu.)

  • Electronic versions of the Atlas and SCCS (zip file)

http://intersci.ss.uci.edu/wiki/index.php/Ethnographic_Atlas#Electronic_versions_of_the_Atlas_and_SCCS

http://devecondata.blogspot.it/2007/10/ethnographic-atlas.html

http://www.worldcultures.org

  • Three-City Study
an intensive study in Boston, Chicago, and San Antonio to assess the well-being of low-income children and families in the post-welfare reform era.

 http://web.jhu.edu/threecitystudy

Download dataset: http://www.icpsr.umich.edu/icpsrweb/ICPSR/studies/04701

  • Ritual Community & Conflict
File Excel

https://www.icea.ox.ac.uk/fundedprojects/ritual00/data/ethnographic-resources/

The Ethnographic Dataset on Ritual contains detailed data on 645 religious rituals from 74 cultures around the globe, extracted from the Human Relations Area Files.
An analysis of the dataset was conducted by Quentin Atkinson and Harvey Whitehouse. The article can be read in Evolution & Human Behavior

  • MVSO Multilingual Visual Sentiment Ontology

Every culture and language is unique. This project expressly focuses on the uniqueness of culture and language in relation to human affect, specifically sentiment and emotion semantics, and how they manifest in social multimedia. We develop sets of sentiment- and emotion-polarized visual concepts by adapting semantic structures called adjective-noun pairs in a multilingual context. We designed a new language-dependent method for automatic discovery of these adjective-noun constructs. Using a social multimedia platform, we used our pipeline to create a large-scale multilingual visual sentiment concept ontology (MVSO). Our unified ontology is organized hierarchically by multilingual clusters of visually detectable nouns and sub-clusters of emotionally biased versions of these nouns. As a part of our effort to better under visual affect, we release here the dataset of >15.6K sentiment-biased visual concepts across 12 languages with language-specific detector banks, >7.36M images and their metadata.

http://mvso.cs.columbia.edu/download.html

Se ne trovo altri te li segnalo.

Buona serata

Mary

Alberto

to Spaghetti Open Data
Maria Claudia, grazie! Molto interessante.

Mi sono guardato tutto, ma a quanto pare nessun dataset riporta dati etnografici grezzi, cioè il testo, trascritto, di ciò che gli informants hanno detto al ricercatore. Alcuni di questi dataset hanno per utilità di analisi il gruppo (per esempio ce n'è uno che riguarda le società primitive; le variabili codificano fenomeni tipo la divisione del lavoro per sessi nella tessitura (nessuna, prevalentemente gli uomini, solo gli uomini, prevalentemente le donne, solo le donne, n.a.). Altri hanno come unità d'analisi le persone, ma riportano dati SU di loro, invece che LE LORO PAROLE (per esempio quelli del gruppo di Pentland al MIT).

E questo prima ancora di porsi il problema delle licenze.

Hmmm.