Sériové aktivace - v OK vše OK?

Petr OK3EQ

Apr 23, 2015, 3:45:37 PM4/23/15
to sot...@googlegroups.com
Zdravím všechny!

Trochu z jiného soudku, ale nedá mi to:

Dva i více dnů aktivací za sebou, šest vrcholů denně i víc, vše s hodinovými odstupy mezi vrcholy, pár spojení, splnit a co nejdřív utéct. Hlavně aby mě moc nikdo nevolal, to by mě mohlo zdržet - jsem tu přece kvůli bodům...

Nikomu to nepřijde divné, jako dřív? Mně už nevadí, že mě někdo kdy řešil, vše OK. Uklidňuje mě, že jsem byl tenkrát jenom hodně slabý odvar..

Snažím se vždycky vrchol pořádně "proaktivovat", aby byla pokud možno spokojenost na obou stranách. Projdu se přírodou, nemusí jít nutně o supernáročnou túru, zavysílám si. Na paneláku mi anténu ani nepovolili, takže by někdo mohl říct, z nouze ctnost.. hi

Ale tohle kombajnování, je to ještě sota? Napadlo mně, jestli tohle taky nemá trochu vliv na sotu, jak teď vypadá. Anebo je to obráceně - taktika aktivovat co se dá, dokud to jde?
S gratulacemi už asi budu opatrnější :-)

73! Petr OK3EQ

Karel OK1HCG

Apr 23, 2015, 5:37:51 PM4/23/15
to sot...@googlegroups.com
NZ Petre
mluvis mi z duse (jak se rika)...hi

Osobne jsem se snazil pri navsteve SOTA vrcholu vzdy udelat co nejvice spojeni, protoze z domova jsem byl nastvanej za aktivace, ktere skoncily drive, nez jsem je zaregistroval. A to bez rozdilu, zda se to delo v OK nebo jinde. Lidi, kteri takto objizdeli/ji  X vrcholu za den jsem nechapal a nechapu. Snad/mozna,  pokud je to za (opravdu) cely den se daji pri prihodnych podminkach udelat i vrcholy 3.
Sam to pamatuji s Jirkou/OK1DDQ v Krusnych horach, ale to mi jeste nebylo 60... hahah
Tehdy ale aktivaci vrcholu zase ''prodlouzilo" to, ze jsme jeli soucasne na dvou pasmech. Jirka byl hrozny tahoun, a i treba na Sumave jsem byl po absolvovani jeho tras znicenej...
Ale roky bezi, a uz i on asi zpomalil, myslim (?).

Pozoruji to vseobecne a i v nasem hoby, ze je silny tlak na vykony a rekordy, coz mne osobne neprijde vzdy to nejlepsi. Ubyva toho obycejneho vysilani/potkavani se na pasmech, mnohdy stanice vychrli 5NN (ani uz ne 599) a vic se nebavi. To ma sve misto v zavodech, pripadne na nejake expedici, ale v SOTA nebo v WWFF  ci WCA ?? Prebiraji se dokonce takove ''moresy'', ze uz se nedava (tak casto, jak by se mela) vlastni znacka ani reference = preci si to kazdy muze precist na clusteru! Coz myslim i odporuje pozadavkum jak v SOTA tak v WWFF  (a dobrym mravum urcite) !
No nevim, mohu bejt nastvanej, ale ja s tim asi nic vic nenadelam - mimo ''vyliti si srdce'' tady v te nasi mini-konferenci, hi.

Vzdycky jsem se i nasledne snazil alespon trochu priblizit ostatnim (na mem webu) misto a situaci, jaka pri me navsteve  te ktere lokality byla. Delal jsem to i proto, ze jsem take byl velmi rad, kdyz jsem si to same mohl precist a podivat se na obrazky mist, kam jsem se nedostal nebo se ani nikdy nedostanu.

To ovsem neznamena, ze by to vsichni meli delat jako ja. Ale svuj nahled na vec jsem tu predestrel.
Zkuste se nehnat jenom za pozici v aktivatorskem zebricku - najednou zjistite, ze to neni to nejdulezitejsi a ze jsou i jina kriteria.
PZ  K@rel

ok1...@seznam.cz

Apr 24, 2015, 1:22:30 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Mozna nevite ani co chcete......Pise se jet na SOTA autem je zlocin, musi to byt vyslap, teda prednost ma sportovni vykon pred vysilanim. Kdyz potom jeden radsi pochoduje nez vysila, je to take spatne.....

Kdyz pojedu na SOTA nejakou desitku km, tak jsem aktivator a sbiram body za aktivaci....Je rozdil KV a VKV, na VKV nekdy muze byt problem tech par qso udelat. Mate ze se na kopec musi vylezt a mate take kolik spojeni tam musite udelat. Tak co porusi tim ze tam vyleze, udela predepsany pocet QSO a jde dal?
http://sota-ok.nagano.cz/SOTA_OK_doporuceni_pro_aktivatory.pdf
tam je psano ze si pocita body za kopec, teda nejake dalsi body za QSO si nepricte? Jestli ano proc to tam neni napsane?

Jasne je tam psano kopec plati kdyz udela 4 QSO.

Poboureni dela kdyz jde nekdo po hrebenu.....poboureni je kdyz tam podle regule udela jen 4 QSO a jde dal.  To pujde vzdy proti sobe. Horsi podminky ma vzdy aktivator, ten pri tech QSO vypoti nejake sadlo. Tak to musite nachat na nem, jak dlouho bude vysilat.

Ja si na kopec zarazeny do SOTA vyjedu autem, v klidu a pohode tam jsem i tyden, cislo SOTA ani WFF nedavam a take ziju.
http://ok1kpa.com/teamok1kpa.htm
Abych tam neco tahal na zadech, antenu, AKU  a TRX si dal na patnik a sedel na zemi..to bych musel byt abonentem Dr. Chochlouska.

Beda

http://digiradio.nazory.cz/
http://epc.nagano.cz/prop.php

Apr 24, 2015, 2:44:17 AM4/24/15
to SOTA OK
Petře nedá mi to, abych nereagoval.

Nesouhlasím s Tebou co se týká více dnů aktivací po sobě.
Bydlím v Brně a v OK/JM má nejvyšší kopec hodnotu 6 bodů
a takový je v JM jen jediný!

Pokud chci teda mít alespoň trošku výsledky, tak musím za těmi hodnotnějšími
kopečky cestovat. A když si uděláš přes 100km výlet, přece neuděláš jeden kopec
a nepojedeš domů a za týden zase na blízký kopec.

Není to nic proti SOTA regulím.

73 Jirka OK2BDF

OK1DDQ QTH

Apr 24, 2015, 4:31:58 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Já Petra chápu a odpovídá to i mému vnímání SOTY. Tak jak psal Jirka OK2BDF, když někdo objíždí SOTY autem není to proti regulím SOTY. Z jediného důvodu - Regule platí pro celý svět a tudíž jsou velice volné. Takže podle manuálu pro aktivátory je platná aktivace když vyjedeš na kopec autem, uděláš krok (abys nevysílal z auta) a můžeš to rozbalit. Stejně tak, jako když v Alpách podnikneš dvoudenní výstup s převýšením třeba 2000 m. Mě to připadá nespravedlivé a domníval jsem se, že alespoň taková malá komunita, jako jsou soťáci v naší české kotlině by byla schopna se dohodnout na trochu důstojnější aktivaci. Bohužel jsem se spletl a pochopil, že jakmile se za něco rozdávají body, tak nastupuje tvrdé soupeření a jde se přes mrtvoly.
Je to škoda, ale já kvůli tomu nezměním svůj přístup k SOTĚ a budu se klidně dál plahočit celý den ve vražedném vedru nebo v mrazu aby moje celodenní úsilí bylo nakonec korunováno pouhými 6 body. Nicméně jsem rád, že se, že již nejsem se svými názory osamocen a že se objevují noví soťáci, kteří si kromě vysílání dokážou vychutnat i ty ostatní stránky sotování.
73, Jirka OK1DDQ

Apr 24, 2015, 6:31:48 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Jirko, tady nejde o to jet na kopec autem, jako jezdim ja, mame tam dve maringotky, tak to jako vystup na SOTA neberu a to cislo nedavam. Je to treba i WFF, take to nedavam, nebo musim???

Jde o to ze i pesky se dokaze obejit za den vic kopcu a pokud to chces obejit, tak na nejake dlouhe vysilani to neni. To bylo kritizovano ze je to honba za body. Kdyz je to kopec za humny, tak si na kazdy muzu udelat vylet na cely den, na vedlejsi kopec pristi den, vikend.  Kopec muzu aktivovat jednou za rok...Co potom, nekdy nastartuju popelnici a zajedu jinam a to bych mel za celej den jen jeden kopec a jet domu a za tyden se vratit na sousedni. Jezdi 100 i vice kilaku, to dnes neni zadarmo.

Jestli chcete v OK vlastni pravidla, tak si je stanovte, ale mimo ramec platnych pravidel SOTA, to je zalozit si vlastni klub, soutezni podminky a diplomy jako to udelali v DL.

Take je dobre o sobe dat vedet, poridil jsem simku Mobil.cz   tam je internet zadarmo, nemusim o nejakym kodem zapnout a zase vypnout, funguje na Tmobile, tak je pokryti slusne a na DXCluster to chodi take slusne. Podivam se na i WEB. Kolikrat se tady objevi...budu tam a tam od..do, potom prejdu tam a tam....  Letos to bylo tak 3x..neni jeste spravna doba na vylety s rodinou...

Ze nekdo honi body....boduje se to?? dela se tabulka s poradim?? Nekdo to tlaci, nekdo obcas rozda body. Dalsi problem je ze si neverite...musi se posilat log.
Na kopci mit nejakej elektrickej pocetni stroj mit nebudu, budu psat na papir a kdyz bych to potom mel prepisovat do PC, tak me teda urcite zdreveni ruce a zasprajcuje se hlava a jeste dostanu cocku za seriovou aktivaci.

Tak od cest na SOTU odradte tech par lidi co jezdi. Potom budete sedet u radia a ono tam nic nebude.

Jinak jsem byl s kamaradem na peknem kopci u vesnice Mrakotin..nr Skutec, jak se rika misto s dalekym rozhledem. On tam obcas jede nejaky VKV zavod.  To by za aktivaci take stalo.....asfaltova cesta je tak 5m od vrcholu. Od vesnice tak 300m.

Je dana nejaka minimalni vzdalenost od vrcholu, kdyz je vrchol nedostupny?

Apr 24, 2015, 7:26:21 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Bédo,

pří vší úctě, ale píšeš tu řadu nesmyslů.
Co kdyby sis napřed přečetl základní informace o SOTĚ a o WWFF, je toho na webu dost a v češtině.

73, Ruda OK2QA

Apr 24, 2015, 9:00:45 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Seriove aktivace,  Tim to zacalo, to je blbost, to nikde zakazane neni a odsuzovat je je hloupost..............

Od: Michal Oplt <oplt....@gmail.com>
Komu: sot...@googlegroups.com
Datum: 24. 4. 2015 13:56:16

Petr Merta

Apr 24, 2015, 10:58:59 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com

Béďo sri nemá cenu komentovat tvé komentáře, samozřejmě si rozdávej body jak uznáš za vhodné a deníky nikam posílat nemusíš, nemá cenu rozebírat, že lovcům se pak qso nespárují, což zrovna u wwff je podmínka a u soty a jiných aktivit je to minimálně pro kontrolu vhodné, stejně jako u závodů poslat checklog.

Divím se, že se tě toto téma tak dotklo.. J

Jasně že už se to tu probíralo vícekrát a je to jen znovu oprášené téma, dříve uzavřené. Jeden z důvodů proč jsem s tím začal, je že že to kombajnování je natolik okaté a doslova „mega“, že se vymklo ze všech mezí. To že aktivujeme o dovolených, nebo si zajedeme někam na víkend, je normální. Rozumnou míru může jistě mít každý jinde. Kdo chce pochopit, pochopí. To je vše OK. Jak se říkalo dříve, děláme reklamu a čest značce OK ve světě.

V čem je tedy problém? V čase mezi jednotlivými aktivacemi. Nebudu opakovat pravidla, takže nevím jak komu, ale mně trvá:

Čas 0: dojetí na výchozí bod

Přezutí, oblečení dle podmínek, sbalení náhradní bundy atd. cca 5 min.

Chycení navigace, zadání cíle – cestou, pokud to jde, jinak cca 5 min.

Cesta k cíli: kritický bod úvahy. 10? 15? minut-2h, možno i více, podle převýšení

Hledání místa pro anténu, s co nejlepšími podmínkami pro provoz 2-5min.

Stavba antény, zapojování, odeslání spotu apod.. 10-15min.

Hledání volného qrg, poslouchání jestli není možnost s2s, zahájení vysílání 2-10min.

1.qso

Provoz, po skončení pileupu další cq xkrát

Většinou QSY (jak kdy)

Opakování předchozího atd.

Poslední QSO  Ukončení, poděkování, rozloučení

Demontáž antény, balení do krabičky a do baťohu 10 min.

Návrat (o něco méně než výstup), tedy teoreticky naprosto minimálně 5 min. - 1h a více

přesun na další výchozí bod nebo vrchol – autem, nebo pěšky.

Zde to samé atd.

Svačinu apod. nepočítaje, hledání parkování v obci apod.

Doba last QSO-1. QSO násl. Ref. Průměr 60min celý den., druhý den znovu, případně opět, běžně 6, ale i 9 vrcholů. Pokud se dá dojet blíže, interval se dá dále zkrátit.

To bych nedal. Asi už lenivím, nebo mám nějakou chybu v čase, nebo to někdo dělá líp. Nebo, nebo… Prostě to nesedí. Jestli to je podle pravidel, tak bych se přiučil, ne proto, že by to byl pro mě ideál, ale protože je to prostě podezřele dobré. V mém případě se to bude špatně aplikovat i tak, protože dobu provozu bych zkracoval jen nerad (samozřejmě v rámci výdrže aku, počasí apod.).

Není to výhrada proti sériovým aktivacím, jak je za normálních podmínek chápe normální člověk, který chce dělat sotu tak, jak je myšlená. Už tady dlouho nebyl nějaký návod, tak prosím sem s ním. J

Snažil jsem se naznačit i to, že si myslím, že pro současné dění v Sotě to může být jedna z příčin. Možná jedna z posledních možností, jak trochu znepřístupnit vrcholy, aby se ve střední Evropě tolik nebagrovalo. Jak se pak na nás vedení soty dívá, nemusí být tak daleko od Michalova komentáře.

Petr OK3EQ

[...]

Petr Merta

Apr 24, 2015, 11:09:00 AM4/24/15
to sot...@googlegroups.com

Vypadly mi slova – chtěl jsem napsat:

Může to být tak, že pro MT je aplikace P150 možná jedna z posledních možností, jak trochu znepřístupnit vrcholy, aby se ve střední Evropě tolik nebagrovalo. Jak se pak na nás vedení soty dívá, nemusí být tak daleko od Michalova komentáře.

[...]

Karel OK2BWB

Apr 24, 2015, 12:17:24 PM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Ahoj,

mně taky podobný způsob sotování není vlastní. Dřív jsem kvůli tomu hlasitě protestoval, ale pak jsem si uvědomil, že vnucovat komukoliv svůj vkus prostě není dobré. Každý se nechá táhnout jinými záměry.
Jednou jsem takhle v klidu a pohodě vyrazil na Křovinu, OK/VY-003. Seděl jsem tam v tichém rádiovém šumu po slušném pileupu už asi hodinu a oddával se sotařskému rozjímání, když jsem zaslechl šramot. Mezi stromy se blížil rychlý poutník v nápadné goretexové soupravě. Než jsem se po vzájemném přivítání vzpamatoval, měl rozbaleno, odvysíláno přímo se zalogováním do lehkého notebooku - a sbaleno, vše zcela poctivě a bylo v tom navíc vidět potěšení a dlouhý cvik.
Dovedu si představit sám sebe, že si třeba stanovím cíl aktivovat všechny dosud platné SOTA OK vrcholy, což je docela hezký záměr, který navíc bude za nějaký čas ve stávající podobě naší SOTY už nedosažitelný.
Pořídím si, nebo dokonce sám vyrobím, zařízení v jedné praktické krabici, kde už je všechno pospojované, k tomu dobrou magnetickou smyčku. Ráno vyrazím a po prvním zaspotování jsem už v "drápech" robotického spottingu. Pokud už nechodím do práce, nemám fyzická omezení a BAVÍ mě to, jde aktivování docela hladce rychle. Dojedu, přijdu na místo, posadím se a v podstatě můžu začít vysílat po otevření víka předinstalovaného zařízení.
Zkrátka, i tohle je poctivé aktivování se vším všudy, jen pojaté soutěžně-expedičním stylem.

Karel

Bohus OK8PKM

Apr 24, 2015, 5:55:45 PM4/24/15
to sot...@googlegroups.com
Ahoj Vsem!
Kazdy z Vas ma pravdu, neni to jen v OK, stejne je to vsude - je to soutez. Mne se libi zimni aktivace, to je mistrostvi sveta, nekolik vrcholu za 10 bodu, gdy je kratky den, snih a mraz - mne to se nepodarilo ani v leto, hi.
Hlavni problem, to je, ze MT spatne ridi SOTA, to vubec je ten dulezity problem. Zacatek byl, gdy mozno bylo dvakrat aktivovat stejne ten sam vrchol na hranice - to uz byl podvod.
Vim po sobe, ze je krasne aktivovat na VKV, vzdycky se pekne pohovorim, mam info o okoli, rady a porady, samozrejme mam pozvani na caj, kafe a setkavam kamaradu a to mi se libi. Gdysi jsem jezdil autobusem, vlakeim a to byla nadhera, za 3-5 dny jsem udelal asi 100-130 km, za 3 dny Jeseniky, Beskydy, Orlicke, Rychlebske atd., bohuzel zrusily jizdne rady a se to skoncilo. Dnes sporadicke  negde autem ale musim zpet vratit v to samo misto bohuzel.
Mate velmi krasne hory a okoli, bylbych rad, gdy bude nejaky novy cesky horsky diplom nebo program jak te krasne "Tisicovky".
Podivejte se, co se deje, to je SOTAmobile v cele Evrope moze za vyjimkou Alpske oblasti. Na KV "mozno" vysilat z auta, na VKV ten zazrak neplati, 59, 59 a nasledujici, za 1 min. 2-3 spojeni. Lovec musi met zapnuty pocitac i stanice, mne se to nelibi.
Petre, OK3EQ, jsi aktivny a mas cest, mas nejaky napad na cesky program "Vrcholy v eteru", myslim a doufam, ze byloby vice aktivatoru - se reka: Co Cech, to turista!
Srdecne zdravim Vsech !
Bohus, OK8PKM

Dne čtvrtek 23. dubna 2015 21:45:37 UTC+2 Petr OK3EQ napsal(a):
Zdravím všechny!

Karel OK2BWB

Apr 26, 2015, 4:56:01 AM4/26/15
to sot...@googlegroups.com
Zdravím ještě jednou v tomhle vlákně,

podrobně jsem si přečetl novou verzi General Rules. Šlo mi pouze o vlastní představu. Zkoušel jsem se i zapojit do diskuzí vedených na Reflektoru a dostal jsem i pár mailů s vysvětlením.

Zaznívá tu občas něco ve smyslu "kdybychom aktivovali tak, abychom na sebe nijak neupozorňovali, třeba by nám ty kopce zůstaly, nebo by nám alespoň schválili P100".

Myslím si, že to tak není. Když si přečtete ta nová pravidla, zjistíte, že se skoro všechno točí téměř výhradně kolem topografické prominence 150m (a s velmi přesně odůvodněnou výjimkou P100) a způsob vlastní aktivace je už popisován skoro jako nepodstatný (v podstatě jde jen o to nedotýkat se aktivátorských motorových "samohybů").

Ostatně, podívejte se například na příspěvek od SQ9HT:

http://reflector.sota.org.uk/t/p150/10669/9

Tohle je jeden z těch skutečných problémů, který v OK výrazně vyčnívá.

Budeme se muset zřejmě smířit s tím, že v některých částech naší republiky nebude co aktivovat a po krajině se z těchto míst budeme rozhlížet buď bez rádia, anebo v rámci GMA, OKFF...

Karel

Dne čtvrtek 23. dubna 2015 21:45:37 UTC+2 Petr OK3EQ napsal(a):
Zdravím všechny!

Petr Merta OK3EQ

Apr 26, 2015, 7:25:55 AM4/26/15
to sot...@googlegroups.com
Karle tak ta historka s rychlým poutníkem je tedy pěkná.. je pravda, že
se dá vybavení ladit a vychytávat, a díky tomu si - v dobrém slova
smyslu - některé věci ulehčit i časově zkrátit. Zkrátka když dva dělají
totéž, není to vždy totéž a nemůžem to posuzovat podle sebe. Nakonec mám
máslo na hlavě já, hi. Napadlo mně, kolik jsem za celou tu dobu strávil
času vybalováním a zapojováním, a že nějaký malý "tuning" by v tomhle
směru mojí sestavě nezaškodil. Budu s tím muset něco udělat.

.. Ta mapa na Reflektoru je mi nějaká povědomá .. nezapomněl připsat, že
ho to šokovalo - aby to jó nikdo nepřehlíd. ... jsem si dovolil, pane
vedoucí, jestli se neurazíte, pár švestiček.. To máte vy Češi za to, že
možná přijdem o nějaké hraniční hory. Chcípla mi koza tak si přeju, ať
chcípne i sousedovi :-)

73! Petr OK3EQ

---

ok8...@interia.eu

Apr 26, 2015, 4:03:16 PM4/26/15
to sot...@googlegroups.com
Ahoj Vsem.
Opakuji, velkou chybu udelal na zacatku MT a ted je velky problem. Proc neudelat takove podminky, coby pridat nove vrchole a neubirat, to je rozvoj.
Tomas, SQ9HT (gdysi SQ9OZH), ma pravdu ale .... je velmi aktivny na dizkusnim forum SOTA-SP a znana je jeho zavist o seznam v OK. Vubec tez neni nejaki autorita, udelal skolnou chybu: mel spatne geograficke udaje na SP/BZ-009 (OM/ZA-045 Velka Raca) a zrusil svojoy aktivace a vysledky z Aktivator log, gdyjsi nebyl na konce na samym vrcholuWysokiej SP/PI-001 ( OM/PO-028 Vysoke skalky) - GPS ukazoval 25m ? do vrcholu - pro mne je to nepochopitelne a vsechno popsal na forum. Treba vzdycky brat nejaky svoj nazor.
Podivejte se, co udelajou Nemci s SOTA-DM, to bude dobry test.
73!
Bohus, OK8PKM

fen...@volny.cz

Apr 27, 2015, 8:22:03 AM4/27/15
to SOTA OK
Ahoj všichni,

ještě jeden malinkatý rýpaneček "z druhé strany".
Jak píše Karel OK1HCG, že aktivátoři nedávají značky,
že si je lovci musí přečíst z clusteru, tak k tomu mám taky
jeden postřeh. Kolikrát se mi stane, že můžu dlouze cékvit na 7032kHz
a nikdo mne nezavolá, dokud si sám nepošlu spot.
V tomto teda také vidím posun (k horšímu).

73 NSL
Jirka OK2BDF

> [...]
>Zkuste se nehnat jenom za pozici v aktivatorskem zebricku - najednou
>zjistite, ze to neni to nejdulezitejsi a ze jsou i jina kriteria.

OK1DDQ QTH

Apr 27, 2015, 9:04:21 AM4/27/15
to sot...@googlegroups.com
Já myslím, že to je věc obou, jak se k problému postaví. Já se snažím vždy po několika QSO dát vlastní volačku. Pravdou ale je, že se občas nechám strhnout pileupem a pak nedám volačku třeba 5 minut. Nicméně, když si ji někdo vyžádá, tak ji dostane. Rádio je především o komunikaci. Tak tedy komunikujme spolu. Když neznám volačku, tak si o ni řeknu, když neznám referenci, tak si o ni řeknu také, když mě zajímá, jaké je na kopci počasí, tak počkám až skončí pileup a zeptám se. Je to jednoduché, stačí trošku poslouchat a nemačkat pouze klávesy "5nn" a "QSO B4".

Jirka OK1DDQ