medisch wonder?

Annemiek

In GenLias (BS - huwelijk) vond ik het volgende bij een van mijn voorouders:

Bruidegom: Joannes Steggink *1811 Denekamp
Vader: Hermannus Steggink
Moeder: Johanna Oude Wiegink
En bij nadere informatie:
moeder van de bruidegom ook Joanna Nijland,
moeder van de bruidegom ook Janna Oude Wiegink
moeder van de bruidegom ook Johanna Steggink

Er gebeurde nogal wat in mijn familie!?!?!
Klopt mijn volgende theorie:
"Hermannus had wat met Johanna Steggink, voor of tijdens zijn huwelijk met
Johanna Oude Wiegink en zij accepteert Joannes als zoon? Johanna trouwt
later met ene Nijland?
Met vriendelijke groet,
Annemiek Langelaar

***Alle uitgaande e-mail is op virussen gecontroleerd door Norton***

Robert

"Annemiek" <anne...@chello.nl> schreef in bericht
Beste Annemiek,
Onlangs heb ik ergens een artikel gelezen over officiele en niet-officiele
naamgeving in Twente.
De inhoud kan ik niet meer precies herhalen, maar het kwam er op neer dat
vooral getrouwde vrouwen
in de loop van hun leven onder verschillende namen bekend raakten.
Dat had te maken met afkomst (boerderij-naam) en huwelijk(en).

Uiteraard geldt dat ook nu nog in beperkte mate bij huwelijk, maar in Twente
speelden nog meer factoren mee, vooral de naamgeving naar aanleiding van
boeren-erven of boerderijen. Daarnaast kon ook de bloeiende bijnamen-cultuur
nog bijdragen aan verschillende namen voor een persoon.

Als je dit eens uitvoerig wilt nagaan, zou ik vooral ook eens contact
opnemen met de Twentse afdeling van de Nederlandse genealogische Vereniging.

Rob

André van Tubergen

> [...]
> Johanna Oude Wiegink en zij accepteert Joannes als zoon? Johanna trouwt

Het bekijken van de akte met de daarbij behorende bijlagen zal zeker wel
enige duidelijkheid geven. Ik denk dat in dit geval in de bijlage wel een
notarieel stuk zal zijn met een aantal verklaringen van getuigen. Ik denk
namelijk dat de vier genoemde moeders één en dezelfde persoon is maar die
bekend stond onder verschillende namen. Het zelfde heb ik een keer
meegemaakt met Johanna te Voort en Johanna Geurtsen, moeder(s) van Henrica
Overbeek. Bij het huwelijk van Henrica zit een verklaring dat haar moeder is
overleden, maar dat in de akte van overlijden een onjuiste naam staat.
Getuigen verklaren dat zij Johanna in haar leven onder beide benamingen vele
jaren gekend hebben, doch dat alleen de naam Ter Voort haar werkelijke
familienaam is.

Persoonlijk denk ik dan ook niet aan een medisch wonder maar dat je te maken
hebt met een vergelijkbare zaak.

Met vriendelijke groet,
André van Tubergen

@home.nl Yvette P. Hoitink

Hallo Annemiek,

Eerlijk gezegd vind ik hier weinig raars aan, vooral niet in de beginjaren
van de burgerlijke stand. In Oost-Nederland (met name in Twente en de
Achterhoek) werd men genoemd naar de boerderij waar men op woonde. Als je
verhuist (bijvoorbeeld door op een andere boerderij in te trouwen) verandert
je achternaam.

De volgende hypothese lijkt me waarschijnlijker:
Joanna werd geboren op Nijland, verhuisde later naar Oude Wiegink en trouwde
door haar huwelijk in op Steggink. Of boerderij 1 en 2 andersom. De
huwelijksbijlagen kunnen je daar meer duidelijkheid over geven aangezien je
daar kunt zien in welk extract ze onder welke naam voorkomt.

Ik ben bij voorouders van mij wel tot 6 verschillende boerderijnamen
tegengekomen voor 1 persoon. Dat geeft mooie puzzels om op te lossen.

Zie bijvoorbeeld hoofdstuk 3 van Overijsselaars gezocht over Voor- en
achternamen (ook online te vinden op
http://www.historischcentrumoverijssel.nl/zoekwijzers/og/ ).

Succes met je puzzel!

Yvette Hoitink

Theo Grimmelikhuijsen

Hij had wel een zwak voor de naam Johanna :))

--
met vriendelijke groet,

Theo Grimmelikhuijsen

bezoekt u eens onze websites:
www.geneagri.nl
http://home.planet.nl/~grimm019

Annemiek

"Theo Grimmelikhuijsen" <t.grimmel...@planet.nl> schreef in bericht

> Hij had wel een zwak voor de naam Johanna :))

Dit zou inderdaad pleiten voor de vorige reacties: de voornaam blijft
(bijna) hetzelfde en de achternaam wijzigt!
Ik zal zelf binnenkort naar Twente gaan om het uit te zoeken.
Mvg. Annemiek