Van Enckevort

Menno Slaats

Hallo,

Ik ben sinds een tijdje bezig met de stamboom van mijn moeders kant.

Nu kwam ik laatst een boek tegen waarin stond vermeld de naam Van Enckevort.
De persoon was de curi-cardinaal van Napoleon.

Iemand die weet wat dat is?

Of die meer informatie over Van Enckevort heeft?

grtz Menno

Imageart: Jos Degen

Hallo Menno,

Voor zover bekend is een curi-cardinaal een cardinaal die lid is van de
romeinse Curia het hoogste bestuursorgaan van het Vaticaan.
http://www.newadvent.org/cathen/13147a.htm

Over "van Enckevoort" ga eens kijken in Helden / Noord Limburg. In de
software Gendalim 3 staan over de periode 1678 tot 1830 ongeveer 95
registraties van doop, trouwen, overlijden en getuigen.

Groetjes Jos Degen

"Menno Slaats" <msl...@dds.nl> schreef in bericht

Ine van den Munckhof

------=_NextPart_000_0000_01C1BE92.96546320

Hallo Menno

In Horst en Sevenum in Noord Limburg komen grote families van Enckevort al
vanaf 1600-1700 voor. Er zijn ook publokaties verschenen. Een van de
familieleden staat in deze streek bekend als een groot onderzoeker. Als je
wilt kan ik eens kijken wat er al gepubliceerd is en het adres van deze
onderzoeker voor je opzoeken.
Met groeten

Ine

Ine van den Munckhof
http://members.home.nl/inevandenmunckhof voor genealogy
http://www.thefitnessleague.nl
http://xs4all.nl/~smoherd

------=_NextPart_000_0000_01C1BE92.96546320

From: "Menno Slaats" <msl...@dds.nl>
Sender: <use...@rootsweb.com>
To: <GEN-BE...@rootsweb.com>
Subject: Van Enckevort
Date: Mon, 25 Feb 2002 23:12:03 +0100

Hallo,

grtz Menno

==============================
To join Ancestry.com and access our 1.2 billion online genealogy records, go
to:
http://www.ancestry.com/rd/redir.asp?targetid=571&sourceid=1237

------=_NextPart_000_0000_01C1BE92.96546320--

Maarten Voncken

Misschien bedoel je wel Willem van Enckevort. Hij is universitair
hoofd-docent op de universiteit Nijmegen, en zit een aantal kamers verderop.
Ik weet niet of hij ook stamboomonderzoek doet, maar als je wilt kan ik hem
wel vragen.

Groeten, Maarten Voncken.

Maarten Voncken E-mail: maartenv(apestaartje)sci(puntje)kun(puntje)nl
phone: Int. Access Code +31-24-3653432
Experimental Solid State Physics III
University of Nijmegen
The Netherlands

"Ine van den Munckhof" <inevande...@home.nl> wrote in message

Imageart: Jos Degen

Hallo Menno en Ine,

In het boek "Helden als gemeenschap in vroeger eeuwen" Drs. H. Oomen, C.
Verwoerd en F.v.d. Steen, Helden-Panningen 1974 (jubileum uitgave van Helden
vanwege 300 jarig bestaan) staat o.a. vermeld over van Enckevort: In Helden
was een boerderij "hof van Enckevoirt", een leengoed van de hertog van
Gelre, welke van 1415 tot 1570 in leen was bij de familie van Enckevoirt.
Het is dezelfde familie , waaruit in de 16e eeuw de bekende kardinaal van
die naam is voortgekomen. Deze behoorde evenwel tot de Mierlose tak.Nu nog
is dit geslacht zeer verspreid in Sevenum.

Ander boek is "Genealogie Verhaegh" , Martin Verhaegh, Cambria/USA, 1996.

Groetjes Jos Degen

"Ine van den Munckhof" <inevande...@home.nl> schreef in bericht

Mathieu Vandenbosch

We lazen een overdruk uit: Bulletin société scientifique et litteraire de
Limbourg, tome XV, overdruk van een artikel over een kloosterzuster van het
H. Graf, met name soeur Hélène d' Enckevoert. In de tekst en de voetnota's
staan nog al wat genealogische gegevens over de familie uit Diest, Tongeren,
Famenne,Hasselt..... De oudste gegevens zijn uit 1506 en verder uit de 16de
en 17de eeuw. Het wapenschild van een kardinaal met de naam van Enckevoort
uit de 16de eeuw, in
genoemde overdruk beschreven, heeft veel weg van het wapen van van
Enckevoirt (met drie arenden) in Rietstap.
De genealoog uit Horst-Sevenum deed een achttal jaren geleden in Hasselt
onderzoek naar familie van Enckevoort.
M.Vdb.

Hein Vera

Kardinaal Willem van Enckenvoirt was afkomstig uit Mierlo en daar
geboren op 22-1-1464 als zn van Goiart Hendricks van Enckenvoirt en
Liesbeth Jan Klaes Mys dr. De naam Van Enckenvoirt is misschien
afkomstig van de hoeve "De Engev Voort"in het Limburgse Helden, die tot
het einde van de zestiende eeuw in handen van de familie was. Ik citeer
hier M W J de Bruijn "De bezitters van Paushuize 1517-1584 (Utrecht
1985)blz 15 ev. Paushuize te Utrecht werd gebouwd in opdracht van de
enige Nederlandse paus Adriaan VI.Het is nu eigendom van de provincie en
wordt vooral gebruikt voor representatieve doeleinden.

De familie woonde voor het midden van 15e eeuw al in Mierlo. Willem ging
dus naar Rome en maakte daat carriere, later zou Michiel van Enckenvoirt
een neef hem op het kerkelijke pad volgen. Hij was proost van Oudmunster
en bezitter van Paushuize.

Ook de Bossche Lombarts van Enckenvoirt stammen hier van af.

vr.gr. Hein Vera

--

Als wy in weelde syn verheven
danne zoude wy gheerne lange leven

hoe schoone wy ons dwaen of wasschen
soo en syn wy anders niet dan van asschen
want dat eerste paer volcx dat men vant
die zyn voor int ander lant

wy en mogen altyts hier niet blyfven
die doot zal ons van hier verdryfven
alst godts wille is eest cort eest lanck
danne moeten wy in een ander lant

Prince

Pausen, Cardinalen, Bisschopen en Prelaten
Keysers, Coningen heeren van allen staeten
hemlieden en mach helpen santinne oft sant
Sylieden moeten al mede int ander lant

mors ultima linea rerum est

Bron: RANB Leen- en Tolkamer 128

Luuk Keunen

Kardinaal Van Enkevoirt was ook de stichter van het Apostelhuis te
Mierlo-Hout, als ik me niet vergis een oudemannenhuis. Rond 1768 bestond dat
Apostelhuis nog, toen Joannes van Cuijlenborgh op de bouwhoeve woonde. Deze
Van Cuijlenborgh verhuisde later naar Liessel bij Deurne, waar hij het
kasteel liet afbreken en er voor zijn kinderen vier boerderijen van liet
bouwen.

gegroet,
Luuk Keunen

Hein Vera <vera...@wxs.nl> schreef in berichtnieuws
3C7BD8FA...@wxs.nl...

Mathieu Vandenbosch

Het artikel waar wij de gegevens uit haalden dateert van 1881 en is van de
hand van een jezuit H.P. Vanderspeeten.
Hij schrijft dat Michel van Enckevort de zoon was van N. Lombaertz en N. van
Enckevort, de volle zuster van de kardinaal. Michel zou naam en wapen van de
kardinaal overgenomen hebben. In het testament van die Michel, d.d. 31 jan.
1550 zijn nog al wat Lombaertsen vernoemd.
Vanderspeeten zag in zijn tijd nog een staatsieportret van de kardinaal in
het St. Agathaklooster in de voorstad St. Laurent te Luik. In het artikel
staan ook gegevens over de Duits tak. Graaf van Enckevoort in Duitsland
noemt hij als zoon van Adrien, generaal van Enckevoort x van Steijgen (?).
De generaal zou aan het hoofd van 12.000 manschappen door zijn souverein
naar Italie gestuurd zijn, waar van zijn 'exploten' aldaar heeft de jezuit
niets kunnen achterhalen.
Kortom, het zal Menno Slaats aan gegevens niet ontbreken als hij al deze
bronnen gaat raadplegen!
M.Vdb.

mirafr...@gmail.com

Op maandag 25 februari 2002 23:12:03 UTC+1 schreef Menno Slaats:
Goede morgen Menno,
Mijn naam is Cornelia Elisabeth van Enckevort- Mallee.
Mijn man geboren in Meerlo in midden Limburg (1921-2000) maakte deel uit van een grote familie die zijn oorsprong heeft in vroeger oost Duitsland nu Polen(Statin).
In die tijd waren het roofridders inderdaad een familiewapen met drie adelaars en een gesloten vizier, die zich ophielden bij een doorwaadbare plaats aan een rivier
waarvoor zij geld vroegen en of waardevolle bezittingen. De naam enckevort komt van enge furhte.
Ook heeft er een Nederlandse kardinaal geleefd die zelfs een korte periode paus zou zijn geweest.
Ik was hiernaar op zoek in het pas uitgekomen boek van Maurits Prins : het bedrog van Rome, zeer interessant! vond echter niet de familie namen.
Succes met je verdere zoektochten.
Als je meer informatie wil kan ik misschien behulpzaam zijn.
Met vriendelijke groeten,
C.E. van Enckevort-Mallee

Luca van Enckevort

Hallo,
mijn naam is Luca Owen van Enckevort! Ik ben 2005 geboren. Mijn vader is een Photograph met de naam Sven Torfinn van Enckevort!
Ik ben heel erg nieuwsgierig over de herkomst van deze naam.
Als ik met iets kan helpen, doe ik dat graag.

vriendelijke groeten,
Luca

Herman

Aardig beginpunt: